Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Ganska omfattande modifieringar på en Ultima GTR!
8118 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan på Custommania.se har ju haft en banner här på Rejsa länge (tackar! ). Jag såg i hans nya banner några (minst sagt) spännande bilder så jag bad honom skicka över lite fler bilder som skulle gå att lägga upp i en tråd. Delvis som tack för troget bannerannonserande men mest för att bygget såg j****gt spännande ut! En Ultima är ju som den är från början en helt galen bil, att då bygga om så radikalt, är.... spännande!!! Så här kommer det lite blandat från det ganska omfattande mod-arbetet med Ultiman.


Så här ser inte en Ultima GTR ut original! Johan skriver:

"En "original" Ultima GTR som vi byggt om framkarossen och bak karossen på. Delarna är gjutna i kolfiber. Har även byggt alla små extra delar som sitter på bilen. Gälar i fram karossen mm. En "riktig" splitter är även byggd och gjuten i kolfiber."







och nu byggbilder! originalkarossen från Ultima hade tyvärr olika mått på höger och vänster sida vilket naturligtvis inte gjorde livet lättare. Den nya fronten är gjuten i kolfiber och väger ungefär hälften mot originalfronten.

Skissande på originalfronten. Kolla noga på bilden, det är "viktig" tejp på betydligt fler ställen än vad man märker vid en första flyktig blick:




















Arbetet med bakänden. Notera att bilen blir två decimeter längre! Man missar lätt olika saker bland alla ändringar som gjorts på karossen!















Några bonusbilder från en numera betydligt lättare EVo6:

Lätt tak


Lätt dörr





Lätta detaljer

_________________
Magnus Thomé
Citera
audittquattro
Kristianstad
Här sen Nov 2005
Inlägg: 640



Så skall de ju se ut.
Kul att se lite byggbilder på den,
och vilka härliga kolfiber delar

_________________
Emil Larsson

Sponsorer:PRD Motorsport/MH-GTR
Citera
fillefilander
Åkers styckebruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 184



Riktigt snyggt bygge!! thumbs up

_________________
Mattias Filander, DMP Motorsport
https://www.facebook.com/DmpMotorsport
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Kom på mig själv sitta och göra läten som känns igen från Beavis and Butthead... he... hehehe... he...

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
BZRacing
Skövde
Här sen Dec 2004
Inlägg: 14



Jon olssons Ultima!

Här kör han på Gotland Ring:

http://jon-olsson.com/?id=ba34276cdeaa6c2bcd54e8d2f485e5c4b6a5e95e2cb9 . . . .

_________________
Emil Brorzon
Citera
Holme
Gävle
Här sen Dec 2007
Inlägg: 231



Fram till nyss hade jag börjat tycka att det gått lite slentrian med kolfiberdelar, meeeen det där var otroligt snyggt!
Han vet verkligen vad han gör!

_________________
Erik Holmén
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Kul läsning!

Är inte denna bil lite "tilltryckt" nuförtiden?
om jag inte missminner mig.

Någon som vet hur det går?


MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473




_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Erik Börnstedt skrev:
Kul läsning!

Är inte denna bil lite "tilltryckt" nuförtiden?
om jag inte missminner mig.

Någon som vet hur det går?


Tydligen gick ett styrstag sönder under normal körning på motorväg och bilen drog in i ett räcke, om jag fattat rätt så gick bara hjulupphängning och front sönder, allså inga allvarliga skador. Jag "vet" dock inget, har bara "hört".

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



BZRacing skrev:
Jon olssons Ultima!

Här kör han på Gotland Ring:

http://jon-olsson.com/?id=ba34276cdeaa6c2bcd54e8d2f485e5c4b6a5e95e2cb9 . . . .


offtopic: Jon pratar om Fire-proof... Och så åker kameramannen i shorts och kortärmat. Tur att det inte gick i högt tempo...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Stört grym bil det där thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Grym bil men töntig film med all snabbspolning... den färdiga produktionsfilmen blir förhoppningsvis bättre!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Den låter oerhört coolt också när man blir omkörd av den (fast det var ju iof. bara på väg från banan, aldrig på ), speciellt transmissionen. Skulle vara kul att veta lite mer fakta om det här bygget.

Tråkigt att höra att den inte mår bra!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
Leaf
Örkelljunga
Här sen Jun 2005
Inlägg: 5



Inte ofta jag skriver här .

Måste bara kommentera att det Johan gör på custommania är helt underbart, han lämnar inte ifrån sig något halvdant jobb och är hur bra som helst att ha och göra med.

Han är ett föredöme i sin bransch.

Jons bil är helt underbar förövrigt, hoppas jag får se den live någon gång....gärna i backspegeln precis efter man har kört om honom.

Hoppas kan man ju iaf

_________________
Fredrik Lövgren
Audi A5
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Cobolt skrev:


Tydligen gick ett styrstag sönder under normal körning på motorväg och bilen drog in i ett räcke, om jag fattat rätt så gick bara hjulupphängning och front sönder, allså inga allvarliga skador. Jag "vet" dock inget, har bara "hört".


Den beskrivningen stämmer bra med verkligheten. Kylaren, en stötdämpare och lite småprylar gick sönder samt splitter och front. Men med tanke på hur det hade kunnat gått så kan man nästan säga att bilen är oskadd. Otroligt tråkigt att lägga tid och pengar på att börja om med att bygga front mm istället för att kunna utveckla bilen framåt men det är sånt som händer dessvärre.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Kenson skrev:
... Otroligt tråkigt att lägga tid och pengar på att börja om med att bygga front mm istället för att kunna utveckla bilen framåt men det är sånt som händer dessvärre.
Formen är ju inte skrotad hoppas jag så det behöver ju inte börjas om helt från början. Men det är ju tråkigt jobb oavsett, men saker händer som sagt oavsett om man använder grejjerna eller inte (brand och sån skit kan också inträffa).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Håller man ändå på och micklar så kan man med relativt enkla medel öka vridstyvheten på ramen ganska rejält. Mer om detta finns att läsa på: http://www.ultimav12.ca/

Dom mäter vridstyvheten och uppgraderar i steg med mätningar mellan varje modifiering.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Bilder o videos
Ganska omfattande modifieringar på en Ultima GTR!
8118 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande