Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR2002 serien - poängberäkning!
1, 2   >>
6532 besök totalt
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Vad tycker ni om det här upplägget:

Vinnare i varje race på vardera server får en poäng. PolePosition på varje server får en poäng.. Sedan läggs alla resultat på vardera server ihop efter race-tider och sedan delas poäng ut efter:

1. 20
2. 15
3. 12
4. 10
5. 8
6. 6
7. 4
8. 3
9. 2
10. 1

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Ser bra ut! thumbs up
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Jag tycker den är bra.

Samt 2 poäng för heat vinst och två poäng för kval etta i sin grupp?

Jag tycker gott att man kan få 2p för grupp vinst. Kval kanske bara skall ge 1 poäng. Vad tycker ni?

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Låter bra!

_________________
Kalle Larsson
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Hmm... vad ska poängen baseras på egentligen? Jag (hihi) tycker att det blir lite konstigt att köra totaltid eftersom det är så olika förutsättningar i alla 3 race.. t.ex. antal spelare, duktigheten hos motspelarna, masskrascher osv. går ju då inte heller att köra på taktik och köra säkert.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Jag tycker den är bra.

Samt 2 poäng för heat vinst och två poäng för kval etta i sin grupp?

Jag tycker gott att man kan få 2p för grupp vinst. Kval kanske bara skall ge 1 poäng. Vad tycker ni?

ok det låter bra - två poäng för vinst i sin "grupp" och en poäng för kvalseger i sin "grupp"!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Notera att jag spelade på den slöa servern och att alla(?) som skrivit inlägg innan spelade på den server det gick fort på

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Åke Wallebom a.k.a oak skrev:
Notera att jag spelade på den slöa servern och att alla(?) som skrivit inlägg innan spelade på den server det gick fort på

Jo men det finns ju hur mycket som hellst man kan dra upp.. jag hade mycket lag på min server - kanske hade gått snabbare om man körde på din etc. etc. etc...

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Bara jag får poäng kvittar det hur vi räknar

Går det inte lösa så alla kan köra på samma server??? Det vore mycket roligare och mest rättvisst anser jag...

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Svårt att motivera toksatsning som 'kanske' ger extra poäng när man ligger flera sekunder före alla andra i sitt race.

Ponera t.ex. att man ligger helt klart först i totaltid, men inte vet det, och gasar så det knakar och man åker av.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Åke Wallebom a.k.a oak skrev:
Svårt att motivera toksatsning som 'kanske' ger extra poäng när man ligger flera sekunder före alla andra i sitt race.

Ponera t.ex. att man ligger helt klart först i totaltid, men inte vet det, och gasar så det knakar och man åker av.

Man kan diskutera det här fram och tillbaka hur mycket som hellst - i slutändan kommer man inte fram till något bättre förslag än det vi har uppe.... så det så!! hehe

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Tycker djungeljims förslag som är baserat på mitt förslag e bra.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Jag tycker inte det är bästa melodin att slå ihop racen och ge poäng efter tider. Server 1 hade betydligt fler och svårare motståndare än server 3 så det blir väldigt missvisande.
Bättre tycker jag då alla får poäng enligt resultat och sen framtida lopp låter vi poäng avgöra vilken grupp man ska köra, på så sätt får alltid de snabbaste det svåraste motståndet och det blir ett elegant handikappsystem.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Ja men det är väll endå ens egna skicklighet som avgör vad man få för total tid eller? och då funkar det mycket bra om man slår ihop alla tider till en resultat lista och annrs blir det jävligt avancerat och ingen fattar nått till slut. Och det var endå 2-3 personer på server 3 som kunde varit med och krigat i toppen på server 1. Sen om man tar det lite lungt kan man ta sig helskinnad runt första varvet som jag gjorde men sen missa jag grovt på varv 2 istället men jaja. Tycker det ska var så enkelt som möjligt altså en resultatlista.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Är det totaltid som gäller så spelar man ju hellre mot de bästa motståndarna så man vet vad man har att sikta på... eller?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Annars kan ju alla lika gärna köra race ensamma och sen jämföra tider? :-)

Jaja.. nu är jag gnällig

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Åke Wallebom a.k.a oak skrev:
Är det totaltid som gäller så spelar man ju hellre mot de bästa motståndarna så man vet vad man har att sikta på... eller?


Jo det är sant, jag körde själv stora delar av racet i ensam ledning och endå var jag totalt bara 5 sek efter totalvinnaren. Då pratar vi olika race och så. Sen vet man ju vad för varvtider som är snabba och i vilket tempo man ligger men jaja alla har olika uppfattning.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Viktor Pousette
Kalmar
Här sen Jan 2003
Inlägg: 416



Jag tycker vi kör som djungel-jim sa.
1: Det blir ju mycket enklare att räkna poängen
2: Vi kör för att vi tycker de e kul (det finns inga vinst pengar).
3: Dessa poäng lär inte räcka som en merit till att få köra f1 ändå

_________________
mvh Viktor Pousette
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



Jag håller med Jim om att detta (tyvärr) troligen är bästa lösningen. Finns ju som sagt en massa olika faktorer som kan tas med och visst är det lite tråkigt att i rejset inte veta alls hur man ligger till men jag tror ändå att detta är bästa lösningen. Vi lottar ju dessutom vilken server man hamnar på.

Dock så tycker jag att vi inför fortsättningen kör en poll om huruvida vi ska köra thyp som nu och sedan A o B (o C) Final.
Det bästa vore ju om vi kunde få 2 som hostar med bra lina men får vi inte det så får vi fortsätta med 3 hostar. Kör vi först kvalificeringsrace och sedan Finaler så kör man ju för den riktiga placeringen + att man får köra mot hyffsat jämna förare, close-racing. Dessutom så ville jag köra mer efter att vårt race var klart. Man är ju lixom varm i kläderna då så det vore perfekt med final.
Fast iof så vore det kanske ännu smidigare att köra 2 eller 3 finaler som man får kvalificera sig med varvtid till. Ungefär som idag fast man skippar rejset, gör kvaltiden lite längre och sedan får man köra på final-server 1, 2 eller 3 beroende på vad man lyckades komma ner i för varvtid. Poängsättning för de olika finalerna har vi ju redan pratat om.
Tror jag skulle bli kanon! thumbs up (om ni nu förstod hur jag menade... )
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Att kvalet avgör vilken server/klass man ska köra i tycker jag låter som en bättre idé precis som Zeddie skriver. Sedan räknas totaltid över alla servrar för slutpoäng.
Jag tycker också att 7 varv är lite kort, ~11 varv tror jag skulle vara perfekt på t.ex. Donnington eller runt 20 min racing.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Hm jag tror det lätt kan bli förvirrat och ta tid om man ska byta server mitt i allt då är det väll bättre att man låter delar upp folk servrarna efter tabell placeringen.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Racingsimulatorer
GTR2002 serien - poängberäkning!
1, 2   >>
6532 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande