Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (14880 totalt)
Sviluppo
Göteborg
Här sen Okt 2004

Ett alternativ kan vara att köra med en kompressorkonverterad Uno Turbo/ Punto Turbo. Motor och låda passar, motorn fungerar redan för överladdning inkl motorstyrning. Gäller bara att komma på var och hur kompressorn skall sitta och hur den skall drivas, men det borde vara enkelt jämfört med hela motortransplantationer.

Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
den förre ägaren har moddat lite friskt i bilen så original upphängningen är ett minne blott. tänkte att jag skulle förstärka de bärande partierna och kapa ur helt och hållet där motorn ska sitta. så vilken motor jag väljer spelar inte så stor roll för det är en del jobb ivilket fall som helst. jag letar efter en vettig donatorbil så det beror på vad jag får tag på till vettigt pris. det får styra lite vilken motor det blir.
grabben har spilt saft i tangentbordet så alla knappar funkar inte, därav små bokstäver

Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Då har jag och Söder varit och hämtat X 1/9:an i Kungälv.
Funderar på att kalla henne Lucy. Fråga bara inte varför, det är en väldigt komplicerad form av
humor bakom .

Lite bilder följer:

Bilen saknar som sagt både motor och bakvagn.

Som synes så är det ganska urkapat redan. Jag ska kapa ur lite till och sätta i förstyvningar samt
snygga till det.

Jag moddar till en tillfällig bakvagn

Klart thumbs up

Undrar vad jag ska med hjulen till sen???

På släpet och avgång till Halmstad.
Bakäden lyfter man själv utan ansträngning thumbs up

Bilen bor nu i fd. championlandet Fammarp
Jag och Söder röjde lite i dag och ska fortsätta i veckan med att strukturera upp
våra mekplatser med nya hyllor m.m. Fler bilder följer efter hand.

Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003

Jag sticker upp å börjar fixa imorron

Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
porsche356sc
Landskrona
Här sen Sep 2008

e det den fiaten som fanns på blocket där man börjat förbereda motorbyte till en v40 turbo motor ??

Porsche 911 C2 1990, ev bliv banbil
Porsche 356 C 1965, Project outlaw
Volvo 850 2,5SE, Bruksbil
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

porsche356sc skrev:
e det den fiaten som fanns på blocket där man börjat förbereda motorbyte till en v40 turbo motor ??

Japp

Citera
fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

fräsigt värre!
Kan bli riktigt snygg!!

om ni behöver mer plats är vi 2 stycken som flyttat ur ett garaget i samma gång som er, jag har redan flyttat mitt, och en annan kille flyttar snart ut sitt, tänkte ifall ni vill hyra halva eller så...
hör av er om ni vill ha tele nr.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Just nu är det lite uppstädat och strukturerat så ont om plats är det inte för tillfället.
Tack för erbjudandet.

Ska titta på en 164 TS imorgon. Hjärnan tycker att jag ska satsa på en TS, hjärtat tycker jag ska satsa på 3.0 V6 och kompisen längre ner skiter i bilar och tycker jag ska satsa på något annat

Citera
Felix
Skåne
Här sen Maj 2005

ang motorer

ts motorn funkar fint också. auto italia hade ett reportage om två dallara replicor varav en hade en ts alfa motor..

och förresten visst är det ena av mina gamla ex (x19or) denna bilen hade den bästa motor och låda av de x19or jag har haft. Om jag inte minns fel så har den varit krockad lite fram då framskärmen var bytad och den var svetsad undertill vänster fram då förre ägaren körde på en sten.

hoppas att det blir en riktig dräpare av denna nu.. så kanske vi ses på banorna när jag får ihop mitt andra x1/9 dallara projekt :-)

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Hur gammal TS-motor? om det är nord-motorn är den väl typ dubbelt så stor o tung som Fiats 2-litersfyra?
Jag håller fortfarande på Fiats 2.0 16V (148hk) eller 16V Turbo (190hk original..).. Lättare, mindre, billigare, mer effekt och tåligare.

Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

Re:

Argentaperra skrev:
Hur gammal TS-motor? om det är nord-motorn är den väl typ dubbelt så stor o tung som Fiats 2-litersfyra?
Jag håller fortfarande på Fiats 2.0 16V (148hk) eller 16V Turbo (190hk original..).. Lättare, mindre, billigare, mer effekt och tåligare.

8v TS är lika stabil som en volvo rödmotor och helt i Alu. Trevlig karaktär i lätt bil, tänk Söders 75a med X1/9 vikt
Jag har svårt att tänka mig den är så mycket tyngre än Fiats 16v, om jag minns rätt så är det väl gjutjärnsblock i den och kamrem, balansrem m.m. men jag kan ha fel..

Tollarp
Här sen Maj 2003

Vikter (alfa 155) enl alfa155.org
8v TS 98kg växellåda 33kg
16v TS 127kg (Fiat block??) växellåda 35kg
155 2.5 12v 130kg växellåda 40kg

Göteborg
Här sen Sep 2004

ok har inte vikterna framför mig vet bara att den är mkt större.. Möjligt att den inte är så mkt tyngre!

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Gamla 8V TS är hög, men inte tung. Dessutom skottsäker som sagts tidigare. I en X1/9 räcker 148 hästar långt, med lite öppnare andningsvägar, kammar och mappat sprut så får man nog ut lite till

Annars röstar jag på att kopiera receptet med 3,0 V6 som redan nämts här i tråden. Kollade på Topgear igår med Lancia Stratos replikan med 3-liters Alfa V6. Jisses vilket gött ljud!

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
johan_larsson
Malmö
Här sen Apr 2007

Jag tycker att det bästa att satsa på är Uno turbo, den har väl ca 120 hästar original och den är liten och lätt. Och så går den att trimma massor

om man ska byta märke och ska behålla en 4-cylindrig motor så tycker jag att det är bättre att satsa på Peugeots Mi-16 motor, fortfarande från södra europa, men 160 hästar original istället för fiatens 148 eller alfans 143.

Den väger 132 kg, komplett med startmotor och generator, men då väger svänghjulet 9 kg! Så byt det så är man nere i en lagom vikt.

Alfas V6 är ju i och för sig en trevlig motor, men den väger 170 kg och känns som att den kan bli lite tung för en x1/9.

MVH Johan

Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Tack allihopa för era förslag till motor. Det är skönt att låta andra tänka och diskutera fram ett lämpligt alternativ. Mina tankar är följande.
Skulle bilen gatreggas så hade jag valt Alfas V6:a utan tvekan men meningen med bilen är att köra på lite banträffar och ha kul. Därför blir jag lite orolig pga vikten.
Jag tycker att Alfa 2.0 8v är ett vettigt alternativ dels för att motorn är otroligt driftsäker och hyfsad effekt. Att det sedan går att köpa en hel 164:a el. 155:a för en struntsumma stärker det valet.
I dagsläget är det gjort så pass stora ingrepp i bilen att jag inte vinner något på att sätta i en Uno Turbo istället för något annat (bakvagn, motorupphängning, vxl.låda och drivaxlar saknas. Så det enda vettiga alterantive är att köpa in en donatorbil som man kan slakta ner. Att valet blir Alfa istället för Fiat (Uno, Croma) beror på att de är mycket vanligare.
Kom gärna med motargument andra ideér eller personliga påhopp

Tack Berra för vikt uppgifterna.

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Tycker du argumenterar slugt. Skulle huvudsyftet vara glassätarbil som brukas på gatan så vore valet lätt som en plätt: Alfa V6! Gott ljud och pinnar på finfint. Vore en toppenkombination. Om du däremot har banambitioner så bör man bekymra sig för vikten och i ett original chassie så skulle en Uno Turbo vara ett starkt val, men när nu torpeden redan är bortskuren så passa på och ploppa i en lätt och trevlig tvålitersspis i stället. Vore ju sympatiskt om det stod Fiat på den, men Alfas TS är en bra motor åxå. thumbs up Bara du väljer en lätt o ch varvvillig motor så är det väl ok.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Berra
Tollarp
Här sen Maj 2003

ohhh en joker. Alfa boxer 16v, dryga 130 hästar och enormt låg tyngdpunkt... Men massor med förmodligen för att få det att fungera..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Alfas V6 3.0 är en muuuumsig motor
Sen är ju X1/9 en favvobil. Men jag provsatt en för hundra år sen och insåg att jag inte fick plats. ALLS.

Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Sen är ju X1/9 en favvobil. Men jag provsatt en för hundra år sen och insåg att jag inte fick plats. ALLS.

Det är bara att ta bort taket och böja på benen

Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

Trådstartare
Re:

Berra skrev:
ohhh en joker. Alfa boxer 16v, dryga 130 hästar och enormt låg tyngdpunkt... Men massor med förmodligen för att få det att fungera..

Nej du Berra någon måtta får det vara på galenskaperna.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (14880 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande