Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (14880 totalt) |
Ett alternativ kan vara att köra med en kompressorkonverterad Uno Turbo/ Punto Turbo. Motor och låda passar, motorn fungerar redan för överladdning inkl motorstyrning. Gäller bara att komma på var och hur kompressorn skall sitta och hur den skall drivas, men det borde vara enkelt jämfört med hela motortransplantationer.
_________________ Björn Hellström/ |
||
den förre ägaren har moddat lite friskt i bilen så original upphängningen är ett minne blott. tänkte att jag skulle förstärka de bärande partierna och kapa ur helt och hållet där motorn ska sitta. så vilken motor jag väljer spelar inte så stor roll för det är en del jobb ivilket fall som helst. jag letar efter en vettig donatorbil så det beror på vad jag får tag på till vettigt pris. det får styra lite vilken motor det blir.
grabben har spilt saft i tangentbordet så alla knappar funkar inte, därav små bokstäver _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
Då har jag och Söder varit och hämtat X 1/9:an i Kungälv.
Funderar på att kalla henne Lucy. Fråga bara inte varför, det är en väldigt komplicerad form av humor bakom ![]() Lite bilder följer: Bilen saknar som sagt både motor och bakvagn. ![]() ![]() Som synes så är det ganska urkapat redan. Jag ska kapa ur lite till och sätta i förstyvningar samt snygga till det. ![]() Jag moddar till en tillfällig bakvagn ![]() ![]() Klart ![]() ![]() Undrar vad jag ska med hjulen till sen??? ![]() På släpet och avgång till Halmstad. Bakäden lyfter man själv utan ansträngning ![]() ![]() Bilen bor nu i fd. championlandet Fammarp ![]() Jag och Söder röjde lite i dag och ska fortsätta i veckan med att strukturera upp våra mekplatser med nya hyllor m.m. Fler bilder följer efter hand. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
fräsigt värre!
Kan bli riktigt snygg!! om ni behöver mer plats är vi 2 stycken som flyttat ur ett garaget i samma gång som er, jag har redan flyttat mitt, och en annan kille flyttar snart ut sitt, tänkte ifall ni vill hyra halva eller så... hör av er om ni vill ha tele nr. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||
Just nu är det lite uppstädat och strukturerat så ont om plats är det inte för tillfället.
![]() Tack för erbjudandet. Ska titta på en 164 TS imorgon. Hjärnan tycker att jag ska satsa på en TS, hjärtat tycker jag ska satsa på 3.0 V6 och kompisen längre ner skiter i bilar och tycker jag ska satsa på något annat ![]() _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
ang motorer
ts motorn funkar fint också. auto italia hade ett reportage om två dallara replicor varav en hade en ts alfa motor.. och förresten visst är det ena av mina gamla ex (x19or) denna bilen hade den bästa motor och låda av de x19or jag har haft. Om jag inte minns fel så har den varit krockad lite fram då framskärmen var bytad och den var svetsad undertill vänster fram då förre ägaren körde på en sten. hoppas att det blir en riktig dräpare av denna nu.. så kanske vi ses på banorna när jag får ihop mitt andra x1/9 dallara projekt :-) _________________ /Felix Brånemo Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia |
||
Hur gammal TS-motor? om det är nord-motorn är den väl typ dubbelt så stor o tung som Fiats 2-litersfyra?
Jag håller fortfarande på Fiats 2.0 16V (148hk) eller 16V Turbo (190hk original..).. Lättare, mindre, billigare, mer effekt och tåligare. |
||
Re:
8v TS är lika stabil som en volvo rödmotor och helt i Alu. Trevlig karaktär i lätt bil, tänk Söders 75a med X1/9 vikt ![]() Jag har svårt att tänka mig den är så mycket tyngre än Fiats 16v, om jag minns rätt så är det väl gjutjärnsblock i den och kamrem, balansrem m.m. men jag kan ha fel.. _________________ Bartek "Berra" Brejski |
||
ok har inte vikterna framför mig vet bara att den är mkt större.. Möjligt att den inte är så mkt tyngre!
|
||
Gamla 8V TS är hög, men inte tung. Dessutom skottsäker som sagts tidigare. I en X1/9 räcker 148 hästar långt, med lite öppnare andningsvägar, kammar och mappat sprut så får man nog ut lite till
![]() Annars röstar jag på att kopiera receptet med 3,0 V6 som redan nämts här i tråden. Kollade på Topgear igår med Lancia Stratos replikan med 3-liters Alfa V6. Jisses vilket gött ljud! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Jag tycker att det bästa att satsa på är Uno turbo, den har väl ca 120 hästar original och den är liten och lätt. Och så går den att trimma massor
![]() om man ska byta märke och ska behålla en 4-cylindrig motor så tycker jag att det är bättre att satsa på Peugeots Mi-16 motor, fortfarande från södra europa, men 160 hästar original istället för fiatens 148 eller alfans 143. Den väger 132 kg, komplett med startmotor och generator, men då väger svänghjulet 9 kg! Så byt det så är man nere i en lagom vikt. Alfas V6 är ju i och för sig en trevlig motor, men den väger 170 kg och känns som att den kan bli lite tung för en x1/9. MVH Johan _________________ Johan Larsson |
||
Tack allihopa för era förslag till motor. Det är skönt att låta andra tänka och diskutera fram ett lämpligt alternativ.
![]() Skulle bilen gatreggas så hade jag valt Alfas V6:a utan tvekan men meningen med bilen är att köra på lite banträffar och ha kul. Därför blir jag lite orolig pga vikten. Jag tycker att Alfa 2.0 8v är ett vettigt alternativ dels för att motorn är otroligt driftsäker och hyfsad effekt. Att det sedan går att köpa en hel 164:a el. 155:a för en struntsumma stärker det valet. I dagsläget är det gjort så pass stora ingrepp i bilen att jag inte vinner något på att sätta i en Uno Turbo istället för något annat (bakvagn, motorupphängning, vxl.låda och drivaxlar saknas. Så det enda vettiga alterantive är att köpa in en donatorbil som man kan slakta ner. Att valet blir Alfa istället för Fiat (Uno, Croma) beror på att de är mycket vanligare. Kom gärna med motargument andra ideér eller personliga påhopp ![]() Tack Berra för vikt uppgifterna. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
Tycker du argumenterar slugt. Skulle huvudsyftet vara glassätarbil som brukas på gatan så vore valet lätt som en plätt: Alfa V6! Gott ljud och pinnar på finfint. Vore en toppenkombination. Om du däremot har banambitioner så bör man bekymra sig för vikten och i ett original chassie så skulle en Uno Turbo vara ett starkt val, men när nu torpeden redan är bortskuren så passa på och ploppa i en lätt och trevlig tvålitersspis i stället. Vore ju sympatiskt om det stod Fiat på den, men Alfas TS är en bra motor åxå.
![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Re:
Det är bara att ta bort taket och böja på benen ![]() ![]() _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
Re:
Nej du Berra någon måtta får det vara på galenskaperna. ![]() _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (14880 totalt) |