Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
BMW 318is -90 Tävlingsbil - Vagnbok och gatreggad -SÅLD
5190 besök totalt
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Hej!
Känner att det blir allt svårare att motivera min hobby och efter endast 1 tävling denna säsong och 5 totalt sedan 2007 så undersöker jag härmed om det är någon som är sugen på en riktigt fin 318is från 1990 med vagnbok (2007) och som är gatreggad (senaste besiktningen några dagar innan BMW:s Knutstorpsträff i augusti i år).
Bilen köptes alltså hösten 04 och hade då gått ca 18000mil. Den är aldrig använd som bruksbil av mig utan enbart som banleksak 2005 och 2006. 2007 fick den bur och vagnbok. Bilen reggades också om med bur och 1 passagerare och kördes till och från tävlingarna för egen maskin. Bilen har körts i BMW Cup i klass Standard. Då jag är värdelös på att skruva så har allt sånt skötts av Lennart Bengtsson på 02-depån i Kågeröd där bilen också varit (och är) stationerad.

Uppdateringar och raceutrustning (med viss reservation för att tidpunkterna kan vara fel):

Motor/växellåda: Nyrenoverad topp (viktad och balanserad, byggd -06 av Magnus Årestam och sedan körd ett fåtal tävlingar) och botten i fint skick (spåren efter honingen såg utmärkt ut, troligen renoverad -04-05) - köpt av John Bergström -08, ny termostat och ny tempgivare -09, Lintek sportluftfilter, nytt avgassystem -05 (byggt av Lennart B), SBF racekatalysator -08, E36 växellåda med 1:1 på 5:an, ny koppling -06, bromsad diff 40% - nyrenoverad -09. Ny tank -08.
Extra motor (=gamla motorn, fungerar utmärkt, byttes egentligen bara ut för att John sålde sin nyrenoverade motor, gick igenom besiktningen utan problem, 18300mil)

Chassi: M3 Bilstein clubsport fjäder och dämpare, powerflexbussningar, 02-depåns ställbara krängningshämmare fram och bak, BMW grp N främre topplagringar med annan camber, Millway ställbara topplagringar medföljer (aldrig monterade), E36 styrväxel för mer direkt styrning.

Bromsar: orginal fram med carbotek-belägg, bra skick, orginal bak med ett "hårdare orginalbelägg" som gått en tävling (oket renoverat -07), stålomspunna bromsslangar, längsgående bromsrör nya -06

Däck och fälg: R-däck (2st nya KumhOV70 inför -08, bra skick, 2st Bridgestone Re540S som jag köpte nya -05 och som hållt sedan dess, gjorde sista insatsen på knutstorp i år, och 2 helt nya KumhOV70 som ligger och väntar)
4 st Uniroyal rainsport som fungerar som transportdäck till och från banan och eventuellt också på bana om det skulle ösregna, nyskick
8 orginal kryssekerfälg

Guss-bur, OMP RC-stol (FIA -07), Sabelt 6-punkt (FIA-07), Sabelt 4-punkt på pass-sida, Använder orginalstol på pass-sida vid besiktning, OMP glasfiberstol (ej FIA) finns.

Jag kanske har glömt något men det är nog det mesta. Allt skruvande är som sagt skött av Lennart på 02-depån och den rost som Lennart stött på har han fixat. Dock så finns det rost i vindrutestolparnas nederkant.

Bilen väger ca 1070kg (vägd på knutstorp -08) och får väga 1063 med förare i Standardklassen i BMW-cup. Bort med tex innerhjulhus, passagerarbältet, farthållaren(!), isolering och underedsmassa så är man en bit på väg.

Tävlingar körda: Knutstorp -07, Mantorp, Sturup och Knutstorp -08 och Knutstorp -09.

Bilderna är från vagnboksbesiktningen-07, bilen har numera full BMW-cupmundering och försedd med nummer 23.



Pris: 70000kr

Intresserade hör av sig via PM eller 0708-878389. /Mvh Dan

_________________
Dan Byström
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
En del har frågat efter bilder på insidan så här kommer en på förarplatsen:


...och lite bilder från BMWSC-träffen på Knutstorp -09:


_________________
Dan Byström
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Såld till entusiastisk Cup-debutant!

_________________
Dan Byström
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



dleb skrev:
Såld till entusiastisk Cup-debutant!


Det skall bli skönt att se den rulla i BMW Cup 2010, hoppas du tog extra betalt iom att det var en smålänning som köpte

_________________
Patrik Skoog
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128


Trådstartare
Jajamen - jag fick nästan hälften av vad jag lagt på den! Eeh, visar väl än en gång att det inte är en speciellt bra affär att bygga själv. Vänta nu, detta visste du redan eller?

Ny taktik från Småland: 2 is kommer att gå samman för att testa nya "metoder" i kampen mot kolfiberbeslöjade skåningar. Beware!

_________________
Dan Byström
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



dleb skrev:
Jajamen - jag fick nästan hälften av vad jag lagt på den! Eeh, visar väl än en gång att det inte är en speciellt bra affär att bygga själv. Vänta nu, detta visste du redan eller?

Ny taktik från Småland: 2 is kommer att gå samman för att testa nya "metoder" i kampen mot kolfiberbeslöjade skåningar. Beware!


Been there, done that
Ja, ryktet sa också att de skulle lacka bilarna lika för att förvilla motståndet

_________________
Patrik Skoog
Citera
SÄLJES Banracingbilar
BMW 318is -90 Tävlingsbil - Vagnbok och gatreggad -SÅLD
5190 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande