Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny racerbana utanför oslo (långtidsprojekt eller inte?)
1, 2   >>
7482 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klart de ska ha en till Racerbana i Norge! thumbs up

http://dt.no/article/20091202/NYHET/712029913/1063/NYHET

At en del av området alt er avsatt til motorformål forenkler selvfolgelig prosessen en god del.


Hittade inte hur nära oslo det är?

Läsvärda kommentarer:
http://norsk-racing.com/forum/?wpforumaction=viewtopic&t=28.0

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om jag såg rätt på kartan ligger Röyken några mil sydväst om oslo, i närheten av Drammen.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
"nåra mil"... man blir lite avis om det blir av så ökar pressen på att det blir en racerbana "nåra mil" från Stockholm osså thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Så mycket duktigt motor folk i Stockholmstrakten och man har inte fått till en motorbana under alla år.
Det gör sig inte själv ni får jobba hårdare och åt samma håll inte bara för egen vinning.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Björnes skrev:
under alla år.... ?
.


1970 kunde du ta T-bana till en bana i Stockholm, och 1970 borde räknas in i listan av "alla år"

_________________
Arne Lindgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det är väl inte så långt från Skavsta till Sviesta och Mantorp, och det heter väl Stockholm-Skavsta?

Arboga ("pendeltågsavstånd") är ju ganska nära Gelleråsen.





När självbilden är svullen så får man väl stå ut med lite avstånd...

Men inom "Stockholmsområdet" så är det väl bara Viking Motorpark som haft snofsiga planer på senare tid (dvs "Mannaminne"), men det var ett tag sen det hördes nåt .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det finns en färja över fjorden nånstans va? Annars lär man inte ha råd att köra dit pga alla vägtullar genom oslo...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



MaZ skrev:
Det finns en färja över fjorden nånstans va? Annars lär man inte ha råd att köra dit pga alla vägtullar genom oslo...
Det finns tunnel under fjorden också, men den är dyrare än färja.
http://no.wikipedia.org/wiki/oslofjordtunnelen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Det finns en färja över fjorden nånstans va? Annars lär man inte ha råd att köra dit pga alla vägtullar genom oslo...
Det finns tunnel under fjorden också, men den är dyrare än färja.
http://no.wikipedia.org/wiki/oslofjordtunnelen
Kostar färjan mindre än 55NOK? Jag blev lite paff när jag åkte i den för första gången i den. 7,3km är väldigt långt när man inte är riktigt beredd på det...

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
TS
Gbg
Här sen Dec 2007
Inlägg: 185



MaZ skrev:
Det finns en färja över fjorden nånstans va? Annars lär man inte ha råd att köra dit pga alla vägtullar genom oslo...


Tja... Har du inte råd med de vägtullarna skall du nog börja med schack istället för motorsport... Men då räcker väl inte pengarna till ett eget bräde...

Skämt åsido, inte särskit dyrt att köra genom oslo och annars får du väl köra runt...

_________________
Tobbe Sällfors
BMW 2002, Grupp 2
Nürburgring Nordschleife: 9.11
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Nä, det är inte så jävligt. Irriterande att stanna och betala typ fyra ggr innan man är inne i byn bara. Kanske är färre åt andra hållet (sydväst)?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Arne Lindgren skrev:
Björnes skrev:
under alla år.... ?
.


1970 kunde du ta T-bana till en bana i Stockholm, och 1970 borde räknas in i listan av "alla år"


Det var väl ingen regelrätt bana utan ett gammalt flygfält.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Visst var Skarpnäck ett gammalt flygfält.
Liksom Anderstorp en Torvmosse
Gelleråsen ett grustag
Kinnekulle ett skifferbrott.
Så kan du förklara vad du egentligen menade

Själv har jag gett upp förhoppnignen på en bana i Sthlm.
Här styr revirpinkande och särintressen.
De enda sporter som anses rumsrena här är de
som genererar tillräckligt mycket huliganer på och vid sidan av planen.
om inte revirpinkande och särintressen varit så dominerande kanske vi kunde sett
fram emot en tillfällig stadsbana, men inte ens det verkar speciellt troligt längre, även om planer funnits.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Vad jag menade var att om tillräckligt många eller starka tar tag i det hela så kan det bli något.
Vem trodde att att det skulle bli något på mossen i Anderstorp? En väldigt envis och ihärdig människa såg till att det blev något. Det förstår även jag att något F1 blir det aldrig men.............
Sitt inte och titta på den egna bilen och gnäll utan ta tag i det. Hur många bil intresserade finns det Stockholm med omnejd hur många % röster i ett val är det?

Planer är bra men förverkliga dem oxå!!!!!!! Stadsbana, Norrköping kunde, oslo kunde, Göteborg kunde, Stockholm inte.........

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



MaZ skrev:
Det finns en färja över fjorden nånstans va? Annars lär man inte ha råd att köra dit pga alla vägtullar genom oslo...


Horten <-> Moss ?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



MaZ skrev:
Nä, det är inte så jävligt. Irriterande att stanna och betala typ fyra ggr innan man är inne i byn bara. Kanske är färre åt andra hållet (sydväst)?


Vägtullarna är inte så farliga(inte så dyra heller). Nu är det dessutom motorväg HELA vägen från gränsen till oslo. Bara en fånig snutt i Bohuslän kvar som sinkar. De har byggt bort mycket restid de senare åren på sträckan Gbg-oslo. Det är dessutom vägbelysning hela vägen från gränsen till Gardemoen, här snackar vi energibesparing

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Björnes skrev:
Vad jag menade var att om tillräckligt många eller starka tar tag i det hela så kan det bli något.
Vem trodde att att det skulle bli något på mossen i Anderstorp? En väldigt envis och ihärdig människa såg till att det blev något. Det förstår även jag att något F1 blir det aldrig men.............
Sitt inte och titta på den egna bilen och gnäll utan ta tag i det. Hur många bil intresserade finns det Stockholm med omnejd hur många % röster i ett val är det?

Planer är bra men förverkliga dem oxå!!!!!!! Stadsbana, Norrköping kunde, oslo kunde, Göteborg kunde, Stockholm inte.........


Tror det är betydligt svårare att få till en bana, eller ens ett tillfälligt race i Stockholm av många skäl. Inte bara att folk tittar för mycket i det egna garaget. Jag har jobbat med ett av alla 711 projekt betr. Stockholm och skulle säkert kunna skriva en bok om det. Men det får vara. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns ett antal försvårande faktorer både inom och utom sporten.
Men tror inte ens det hjälper om alla "redan intresserade" drar åt samma håll, ävenom det ju är en grundförutsättning. Problematiken är delvis betydligt merk ompelx än så. Däremot är den politiska delen trots allt hanterbar, trots att vi bilsportnördar gärna lyfter fram den som det största hindret.
Beträffande Norge får vi hoppas att de stora visionerna håller bättre än det stadslopp som krödens ett par ggr i oslo gjorde. Inte ens nordens oljechejker hanterar vilka förluster osm helst...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Bosse L skrev:
Visst var Skarpnäck ett gammalt flygfält.
Liksom Anderstorp en Torvmosse
Gelleråsen ett grustag
Kinnekulle ett skifferbrott.
Så kan du förklara vad du egentligen menade

Själv har jag gett upp förhoppnignen på en bana i Sthlm.
Här styr revirpinkande och särintressen.
De enda sporter som anses rumsrena här är de
som genererar tillräckligt mycket huliganer på och vid sidan av planen.
om inte revirpinkande och särintressen varit så dominerande kanske vi kunde sett
fram emot en tillfällig stadsbana, men inte ens det verkar speciellt troligt längre, även om planer funnits.


Silverstone och Sebring ett flygfält, Aitree en galoppbana osv.

Men en stadsbana är helt ointressant. STCC kan man lika gärna se på TV och när loppet är slut är banan borta.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Håller med ur ett racingperspektiv är en stadsbana högst tveksam.
Det blir mest bilskrotning på en sådan.
Göteborg och Köpenhamn avskräcker til lstora delar i det avseendet.

Däremot som PR-show, publikunderhållning och för att få tillträde till storstadspubliken
(som ju är ganska ointresserad av att släpa sig 20-30 mil bara för att titta på bilar som kör runt )
kan en stadsbana vara rätt väg att gå. Tror dock mer på hiatoric än STCC i ett sådant event.

Men som sagt Stockholm? näe tror inte på det så värst längre.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Svalle
Åstorp, Skåne
Här sen Jan 2005
Inlägg: 99



Det finns många som gladeligen betalar vägtullen på Nordschleife så några kronor på väg till Drammen kan väl inte vara hela världen.
Tänk sen om vi haft vägtullar i Sverige. Jag menar så att vi fått in lite skattemedel av alla Norrmän, Finnar och annat folk som korsar vårt vägnät. - Då kunde vi sänkt vägskatten eller rent av fått ett bra vägnät här i landet.
Jag gillar skarpt Österrikes modell där man får betala vägskatt för att få köra in i landet.
Ja. Jag vet det var off topic. Sorry, men jag fick inspiration.

_________________
/En tanke från Sverker ottosson. Jag har åsikter om allt.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Svalle skrev:
Det finns många som gladeligen betalar vägtullen på Nordschleife så några kronor på väg till Drammen kan väl inte vara hela världen.
Tänk sen om vi haft vägtullar i Sverige. Jag menar så att vi fått in lite skattemedel av alla Norrmän, Finnar och annat folk som korsar vårt vägnät. - Då kunde vi sänkt vägskatten eller rent av fått ett bra vägnät här i landet.
Jag gillar skarpt Österrikes modell där man får betala vägskatt för att få köra in i landet.
Ja. Jag vet det var off topic. Sorry, men jag fick inspiration.


Förstår inte varför det skulle vara värre att betala vägtull i Norge än i Stockholm.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny racerbana utanför oslo (långtidsprojekt eller inte?)
1, 2   >>
7482 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande