Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil limma kolfiber mot plåt, vilket lim? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (11349 totalt) |
HEJ.
någon som limmat ett kolfibertak elr annat mot plåt?? ska nämligen byta bakskärmar på en bil och få dit nya skärmar i kolfiber, vad limmar man med som håller?? tänkte ta karosslimmet som bmw använder när man limmar alu mot plåt, borde väl funka?? micke _________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||||||||
Köp en sån här och provlimma två bitar.
Den är sjukt bra... trust me. http://www.biltema.se/products/produ _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||||
"kolfiber" är väl normalt en epoximatris laminerad med kolfiber. Så frågan är väl mer: hur man limmar epoxi mot plåt. Sen tillkommer frågan om det är en råyta eller inte då kolfiber brukar klarlackas så då blir det hur man limmar lacken mot plåt
Det torde väl att gå o limma med det mesta.. ex pl400 o allt vad det heter. Edit: elastiskt är alltid (nästan) bra, men det finns gränser för vad man kan acceptera beroende på vart det skall sättas ihop. _________________ Mats Andersen |
||||||||
_________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||||||||
Det kan du ha lite rätt i, som i det här fallet med ganska långa limfogar kanske det är bra med lite elastiskt. Kolfiber utvidgas ju inte alls av värme, medan plåten utvidgas. När det gäller elastiska lim så föredrar jag Sika sikaflex. _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
_________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||||
Har för mig det var den jag limmade min takluckeerstättningsskiva med. (glasfiberarmerad polyester mot lack) Den lossnade i ett hörn, men det kan vara att det fanns släppmedel kvar. (Det gick iofs lösa med några bitar silvertejp. ) Gäller det kolfiber mot ren plåt så ska man dessutom se upp med galvaniska strömmar. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Kickar liv i den här tråden igen,
Åker på semester på lördag och måste göra en provisorisk lagning av en kolfiber cykelram innan dess. En limmad hylsa i aluminium har släppt ur ramen. Jag måste provisoriskt fixa detta så semestern kan räddas. Vad ska jag använda för att limma det? |
||||||||
Även Loctite/Hysol 3425 fungerar bra för alu med kolfiber. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Tackar, Att söka fram en återförsäljare i krokarna verkar dock lättare sagt än gjort |
||||||||
Joo, det lättaste är väl nästan att maila dem direkt och be om lite samples till företaget om det är "ok" med dem, vi fick en låda med 12st 500 ml eller så för Formula Student-projektet med applikator och mixers. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Vet inte om det ær relevant i denna fråga men det finns en webbsida med limningsrekomendationer.
http://www.thistothat.com/cgi-bin/gl _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||||
Uppar denna tråden eftersom jag funderar på att limma fast glasfiberskärmkanter mot plåt...
hur har det gått? Vad använde du för lim? Var plåten grundad innan osv? |
||||||||
Jag har hjälpt en kompis o montera kolfiber på hans bil. vi använde DP490 då, bla så sitter hans huv fast med det i huvgångjärnen och den har inte rört på sig testat upp till 250km/h nånstans.
även koenigsegg använder DP490 när dom limmar sitt kolfiber. vi bara grovslipade och rengjorde sen kletade o tryckte ihop. _________________ Anton Johansson |
||||||||
|
||||||||
Jag ska förtydliga min fråga lite...
Skärmkanten behöver byggas om pga ett par olika faktorer (hjulet måste kunna fjädra upp i karossen, karossen hamnar lägre än tidigare så skärmkanten måste högre upp mm). Ska det byggas i plåt måste först innerskärmen masseras vilket är ganska pyssligt. Därefter måste samma procedur göras med skärmspegeln och sen skall de båda bitarna passas ihop. Därefter skall man göra samma procedur på andra sidan... Tanken slog mig att det hade gått betydligt snabbare att skära bort den röda biten, svetsa ihop skärmspegel och innerskärm och därefter klistra en glasfiber-(eller kolfiber-)breddare utanpå och spackla igen skarven så att det fortfarande ser hyfsat original ut. Så... då är alltså frågan hur man gör själva limningen utan att den spricker. |
||||||||
Största felet man gör vid limfogning är att man använder för mycket lim.
På tjejens 911 hade bakskärmar plastats direkt mot slipad plåt. Till synes utan lim, bara polyester mot plåt. Det i sig räckte för at det skulle sitta som f_n 6 har gjort så sedan mitten av 80-talet, MEN att göra så resulterar i att du ändå får upphov till rostangrepp. I detta fall var det också så & därför, bl.a, valde vi att kapa bort allt & slipa rent. Plåten som blivit rostskadad har fått en blästring & är nu ok igen. Vid kommande breddning av bilen kommer vi blästra hela ytorna & sedan grunda med 2-komponents exopyfärg, därpå kommer nya skärmar att limmas på plats mot en uppruggad epoxyyta. Lutar åt att vi kommer använda DP490...vi får se. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Skruva banåkabil limma kolfiber mot plåt, vilket lim? | 1, 2 >> 8 besök senaste veckan (11349 totalt) |