Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
billiga coilovers till dubbla a-armar fram
6 besök senaste veckan (9339 totalt)
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 74


Trådstartare
Vart hittar man detta? dom ska helst vara korta.

skall ha till min ascona A -75a. antar att det passar dåligt med sånna som är konstuerade för mc pehrson.
Det verkar svårt att hitta färdiga budgetkit till asconan då detta inte är en dussinbil som honda civic och golf. bak borde man kunna modda dit enkelt från någon annan bil med liknande bakvagn.

vad har ni för ideer?

_________________
Jens Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



GAZ har universaldämpare, fjäderklädda (coilovers) som är rätt billiga. De finns för 1.9" eller 2.25" fjäderdiameter och en mängd olika längder. Roadster bil säljer i Sverige men ofta är det billigare att handla från England, från GAZ direkt eller exempelvis Rally Design.

De kan till och med ha modellanpassade kit, faktiskt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Rätta mig om jag har fel men jag har förstått som att det inte är lämpligt att avvända sig av coilovers i fram på Opelframvagnar av dubbel a-armstyp. Har för mig att den övre bärarmen inte är byggd för att ta upp bilens vikt, annars är jag tacksam för tips också. Kör en kadett c.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Min erfarenhet är att man kan kröka de undre länkarmarna också, iaf om man har stor tung radsexa fram och ganska hårda fjädrar.
Funkade dock bättre efter lite förstärkning, borde ju gå att fixa på Ascona och Kadett också.
om man inte är rädd för att sätta kapen och svetsen i bilen så måste det ju gå att tillverka lite fästen för coilovern, på Ascona A ser det ut ungefär som på Rekord och Commodore med dämparen inne i fjädern.
Lite värre på Kadett C och Ascona B, men det måste gå att fixa till nåt av lite plattjärn.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Ingen som har en bild på en kadett c framvagn med coilovers?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
säl
örnsköldsvik
Här sen Sep 2005
Inlägg: 4



jag kör med coilover på ovre bärarm på en kadett c coupe. har även gjort det på mina 2 tidigare kadetter. första vek jag övre bärarmen på efter lite inspirerad körning. men efter att jag förstärkt dom så fungerar det hur bra som helst.

Ska man åka riktigt lågt så får man förlänga övre bärarm och flytta upp styrväxeln.

Har gjort lika som den här Opeln. Han heter Holger Hovemann och kör mycket bergrennen i tyskland och har en hel del vinster bakom sej.





Hemsida: http://www.motorsport.hovemann-car-design.de/html/fahrzeug_8.html

Grym bil! 825 kilo 290 sumotorhästar

_________________
Michael Höglund
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Manta/Ascona A har inte stötdämparen fäst i övre bärarmen, utan i den undre.

Här är ett par bilder på ett coiloverbygge av en amerikansk kille so heter Bob.....

Håller själv på med en liknande ombyggnad av min Manta thumbs up






/S

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
billiga coilovers till dubbla a-armar fram
6 besök senaste veckan (9339 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande