Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Citroen C2 VTS bruksbil på bana?
7 besök senaste veckan (5811 totalt)
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
Hej Rejsafolk!
Det här blir min första fråga här så jag hoppas den hamnar rätt.
Jag går i tankarna nu på att köpa en bil för både bruksbruk och kunna köra lite bana och RS nån gång om året.
Såg en annons på en Citroen C2 VTS och tänkte höra om ni har något att säga om den bilen som kan vara värt att tänka på? Ska som sagt ha bilen först till bruks åka men vill även kunna ha kul på bana så en GTI bil tycker jag verkar vara ett bra val då.

MVH Anders Eldehage

_________________
Anders Eldehage
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Hur stor behöver den vara? Budget?

_________________
Axel Tanner
Citera
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
Bilen har jag råd att köpa och bruka. Sen är det första gången jag kör på bana så tänker inte satsa på r-däck och bygga om bilen på en gång. Inte mer än några andra fjädrar och stötdämpare kanske och bromsbelägg som klarar av lite mer bana än orginal och så byte av bromsvätska såklart.

Har ingen direkt budget för det som jag har tänkt.

Säg till om det inte var de svaren du var ute efter.

_________________
Anders Eldehage
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



C2an har körts i JTCC ett antal år. Så helt hopplöst kan det inte vara. Testa kan inte bli helt fel. Sämre bilar har byggts och blivit körda på banor.
thumbs up

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Anders Eldehage skrev:
Bilen har jag råd att köpa och bruka. Sen är det första gången jag kör på bana så tänker inte satsa på r-däck och bygga om bilen på en gång. Inte mer än några andra fjädrar och stötdämpare kanske och bromsbelägg som klarar av lite mer bana än orginal och så byte av bromsvätska såklart.

Har ingen direkt budget för det som jag har tänkt.

Säg till om det inte var de svaren du var ute efter.

Nej jag tänkte om du hade tänkt en bil inom 100tusenkronorsklassen, 200tusen, 300... =) Inte för att jag har någon erfarenhet eller så men jag kanske kan fundera lite och komma med något förslag iaf.

_________________
Axel Tanner
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Hej! Den är ju liten och lätt och har bra väghållning. Vill du ha mer speed skulle jag satsa på Clio Sport. Skulle också föredra Peugeot 206 RC, 306 GTI och även 206 GTI. Nu snackar jag budget 30-65.000 kr.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vet att det körts slalom på Lunda med en sån (cittran alltså). Tror det var på Lazzats slalom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Med den bilen kan du bli medlem i Peugeot Sport Club *) och få tillgång till fyra fina banträffar per år plus en massa konbana och annat skoj. Hög summa EQ + IQ.

*)Peugeot äger Citroen genom bolaget PSA och märkena delar de flesta komponenter förutom kaross, därav tillhörigheten till PSC.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Jag är god vän med Ahlberg-familjen som kört C2 i JTCC ett par år nu, både Jocke och Andreas Ahlberg. Det jag vet varit ett återkommande problem har varit växellådan som dom fått bytt flertalet gånger, vet också att de övriga C2-förarna också haft detta som problem. Värt att tänka på, men säkert inte sämre än t.ex. 206, Clio Sport eller liknande.

_________________
Nils Erixon
Citera
Zorken2
Avesta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 13



NErixon skrev:
Jag är god vän med Ahlberg-familjen som kört C2 i JTCC ett par år nu, både Jocke och Andreas Ahlberg. Det jag vet varit ett återkommande problem har varit växellådan som dom fått bytt flertalet gånger, vet också att de övriga C2-förarna också haft detta som problem. Värt att tänka på, men säkert inte sämre än t.ex. 206, Clio Sport eller liknande.


Jag tror jag anar vilka NErixon syftar på också
Som sagt är lådan en svag länk men det är den på många bilar i den här klassen med "lite mer" effekt...
En bättre koppling är ingen dum grej på en sån men det är det väl inte så dumt på någon bil...

Lite mer effekt finns det ju i Peugeot 206RC t.ex. den här:
http://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_206_RC_180hp_ev_byte_ska_bort_25128627.htm?ca=6&w=3

Annars är det en väldigt rolig liten bil med "gokartkaraktär" som ligger bra på vägen

_________________
Daniel Andersson
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



Har bara kört på väg med C2 VTR(svagare motor om jag fattat rätt).
oerhört trevligt chassie och man kan köra väldigt fort genom kurvorna på lättbalanserat sätt, dock är VTRn i STORT behov av effekt och osäker på om VTS motor räcker för att göra det riktigt roligt på banorna.
oerhört dålig kvalité på bilen rakt igenom, lugnt kört bil med 5000mil känns genomgående rätt slut om jag ska vara ärlig.....personligen hade jag mycket hellre köpt något äldre Clio Sport som har underbar motor och klart bättre fart på grejerna.

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
wallnermike
Finspång
Här sen Apr 2008
Inlägg: 191



NErixon skrev:
Jag är god vän med Ahlberg-familjen som kört C2 i JTCC ett par år nu, både Jocke och Andreas Ahlberg. Det jag vet varit ett återkommande problem har varit växellådan som dom fått bytt flertalet gånger, vet också att de övriga C2-förarna också haft detta som problem. Värt att tänka på, men säkert inte sämre än t.ex. 206, Clio Sport eller liknande.


Fast liite sämre än clio sport är den väll i alla fall
kan inte annat än rekomendera clio sport väldigt rolig bil och den verkar hålla bra också, efter två år har jag inte behövt göra mer än byta olja och filter på min.

Mvh Mike

_________________
Mikael Wallner

Clio sport -02
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Hur är det med Fiesta ST? Är den något att ha? Storebror Focus är ju ganska duktig.

_________________
Axel Tanner
Citera
Anders Eldehage
Köping
Här sen Jun 2008
Inlägg: 16


Trådstartare
Tack för det ni har skrivit.
Imorgon ska jag köpa en C2 VTS. Jag går ju ifrån en octavia med 75hk som är en helt underbar familjebil men inte lika kul att svänga med. Fast jag har kört lite Lazzat rs för några år sen och även med attitude motorclub också.
Så nu blir det en liten roligare bil. Sen finns det ju alltid bättre bilar men får hoppas att jag blir nöjd med denna som bruks bil och att den kan ge mig glädje på bana och i slalom.

Tack igen.

_________________
Anders Eldehage
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



bjorre82 skrev:
oerhört dålig kvalité på bilen rakt igenom, lugnt kört bil med 5000mil känns genomgående rätt slut om jag ska vara ärlig.....


Nu kommer jag bli påhoppad som fan, men fransk bil säger väl allt..

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Anders Eldehage skrev:
Tack för det ni har skrivit.
Imorgon ska jag köpa en C2 VTS. Jag går ju ifrån en octavia med 75hk som är en helt underbar familjebil men inte lika kul att svänga med. Fast jag har kört lite Lazzat rs för några år sen och även med attitude motorclub också.
Så nu blir det en liten roligare bil. Sen finns det ju alltid bättre bilar men får hoppas att jag blir nöjd med denna som bruks bil och att den kan ge mig glädje på bana och i slalom.

Tack igen.

Lycka till med bilen thumbs up

_________________
Axel Tanner
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Citroen C2 VTS bruksbil på bana?
7 besök senaste veckan (5811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande