Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: lättviktarn -?? | 1, 2 >> 20006 besök totalt |
Har börjat bygga 7a . Tanken är att få den registrerad och fixa en vagnbok genom SBF för att köra i SPVM eller liknande. Dvs jag måste förena SFRo regler med gällande RA/osv reglementen. motor är suzuki swift GTI, med samurajlåda. matchvikt 500kg med mig i Upptill bevis.
såhär såg det ut för någon dag sedan De reglefrågorna jag snubblat över hittils är Bälten Jag misstänker att tex dessa bälten skulle vara godkända: http://www.dalhems.com/Product.aspx? Men hur fäster jag in dem i ramen på ett godkänt/bästa sätt? axelremmarna är väl lite enklare (finns ju ett rör) men höftremmarna är det fantastikt dåligt med plats för. Och golvet är ju inget att fästa i Stol 1. var hittar jag en FIA-homologerad stol som går ner i det smala chassiet? 2. infästningar!?!? att skruva dit i alugolvet känns väl lite sådär godkänt.några bra förslag? 3. brolund läst ju problemet genom att sätta sig på en sopsäck i bilen och sedan blåsa den full med skum. Mycket smart lösning jag gärna skulle använda om man får (hur nu han lyckades har jag ingen aning om) BUR. I reglerna så står det bara om helburar, men jag har fått för mig att det räcker med en båge+ strävor, stämmer detta? 1. Om jag köper lämpliga rör och svetsar ihop blir det godkänt? 2. Om jag köper en FIA båge (tex caterham/westfield). skulle den vara godkänt i mitt chassie? 3. infästnignarna här blir ju lite lättare då jag kan svetsa någon platta i ramen som jag kan bulta i. Men det känns ju lite sådär då rörramen är rejält mycket klenare än vad bågen kommer att bli! |
||||
Tänk på att 550kg är minsta tävlingsvikt för Roadsport.
Båge med bakåtgående strävor räcker med Roadsports dispenser, dimensioner får du komma överens med din vagnboksbesiktare (material och dimensioner enligt brukar vara bra utgångsläge). Är det omoddad Swift GTI för Roadsport B som är planen eller ska det trimmas nåt (nytt reglemente för modifierade motorer på gång)? FIAgodkänd stol krävs bara som det får plats, det finns diverse lösningar i sevens, formgjuten stol direkt i chassit tex. Bara bältet fungerar som det ska så är det rätt grönt. Men återigen, fråga din vagnboksbesiktare, det är ingen annan som godkänner den för vagnboken (men om saker slinker igenom (dvs fel som missats) där kan det ändå fastna vid tävlingsbesiktning). |
||||
Skall bli kul att följa ditt bygge. Sitter faktiskt själv här borta i Kina och planerar en 7a med Suzukimotor, kanske kan utbyta lite bra erfarenheter framöver.
Lycka till! _________________ David Axelsson Audi Clubsport A4 racingprojekt. |
||||
hmm 550 kg är det med mig i eller bara när bilen är fulltankad?
Hade tänkt att köra med orginalmotorn utan trim. dock så kanske jag blir tvungen att byta sprut, jag vet inte om det jag klippte ur härvan på donatorn funkar längre. Funderar på hur styva fjädrar jag ska ha?!? finns det någon bra tumregel Hittade den här också kanske kan hjälpa någon http://kit-car.org/Files/Chassis/kit Kul att det är fler som funderar kring swiften . Ljudet är ju oslagbart, yyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyl! |
||||
550 kg är racevikt, d.v.s. med förare men tom på bensin.
Nä, går ju att räkna ut om du ritar upp hjulupphängningen annars är det att prova sig fram. |
||||
Vikten mäts oftast efter heat (det är ju då du är lättast). 1% marginal på vågen accepteras (men vågarna diffar ibland mer än så, och det är vågens värde som gäller, även om den är 3% fel). |
||||
ok 480 kg utan mig är vikten att träffa då. kanske något under så jag kan labba med barlast för att få balans i bilen.
|
||||
Hur får jag tag i en "vagnboksbesiktigare"? Måste fråga om det här med bur/båge, får olika bud från alla jag pratar med.
|
||||
|
||||
ungefär såhär: 1. att vilken bågen som helst är godkänd bara man har köpt den (inte krökt själv) inga strävor krävs. 2. att det bara är FIA bågen som är godkänd 3. att om jag bygger bågen själv så måste jag röntga att svetsar och bör därför skruva ihop den 4. att jag inte får bygga buren själv 5. att dimensionen i rören inte spelar nån större roll 6. att jag utan problem kan bygga buren själv så länge jag använder godkända rör och infärsningspunkter enl reglementet. 7. att jag kan bygga buren i alu (hållfasthetsmässigt så borde 5mm dural alá älgstaket inte vara nåt problem) 8. att inga köpta bågar är godkända i en locost då det är typade för caterham/westfield/mk osv. Vet inte vad jag ska tro riktigt Tycker ju personligen att det borde vara skitsamma så länge jag har tillräckligt grova och tjocka sömlösa rör som överskrider en sträckgräns 350N/mm2. Att radien på krökarna är 3-gånger diametern och att den är bultad på ett tillfredställande sätt i ramen. Samt att jag har svetsat med tillräckligt mycket sröm! |
||||
För Roadsport så står det i reglementet att det ska vara huvudbåge med 2 st bakåtsträvor, sen står det inget mer.
Däremot kommer din besiktningsman ha åsikter om den verkar galen (ex. aluminium båge). Bygger du enligt fia "standard" så lär den bli godkänd och det är huvudbåge i 2,5 mm gods 45mm i diameter samt resterande i 40* 2 mm, och den får du bygga själv. |
||||
har gjort en ritning nu.. Och fick reda på att bocken i har på jobbet inte kan göra riktigt krökar. kommer att använda 50x2 och 40x2 för att det är lättast
Nån som har nåt tips om nån som kröker dylika rör och kanske tillomed har dem på hyllan |
||||
www.finess.se
Dom bockar och tillverkar. |
||||
Jag tänkte ha 50x2 till min båge, men Guss som bockade bågen sa att det inte gick att bocka utan att det blev lövtunt i "ytterkurva", så det fick bli 45x2,5 _________________ Johan Lekås |
||||
vad betalade du hos guss?? finess verkar ju prisvärt annars |
||||
Nu har jag fixat lite rör från finess. Var ute hos guss för ett tag sedan och han var där och verkade fortfarande kröka rör. Men finess var 3100 spänn billigare så det var ett enkelt val.
Har läst reglerna lite och för roadsport så borde typ den här bågen duga. Men jag tänkte fästa bältet i bågen samt att ett snestag kanske inte är fel om jag rullar åsså ett stag fram nåt likande den här. (inte helt klockren bild) Samt måste bakåtsträvorna gå hela vägen ner? Jag hade tänkt att fästa dem under den övre bagagebågen och i de två piporna som håller den uppe. Sedan funderar jag på att svetsa buren i ramen. skall jag ha förstärkningsplattor i både rören och i ramen, eller räcker det men en platta som svetsas i både ram och bur. Bör ju spara några kg i bult Samt fästena för höftbältet, då ramen i en 7a är i ganska klena rör hur har ni löst det? Hylsa och avlastningsbrickor? |
||||
Går nog bra att sätta dom där uppe om du har ett diagonalstag som på den gröna bilen. Fler och fler vagnsboksbesiktare vill ha detta diagonalstag i sjuorna eftersom ramen där bak ofta är ganska klen. |
||||
Bakåtsträvorna på min bil (den gul/gröna) går precis som du vill ha dom, alltså dom sitter i dom stagen som går mellan undre och övre röret i bakändan.
Vill du ha nogrannare bilder kan jag maila till dig. /Johan _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Det skulle vara kanon att se hur du har fäst in rören även frammåtsträvan. Kan du demontera buren eller är den svetsad? Cederblad@telia.com |
||||
Jag mailar lite bilder imorgon. Framåt strävan är skruvad i bågen och fram i chassiet. Hela bågen är en skruvad orginal FIA Caterham båge, gjord av Archmotors. _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: lättviktarn -?? | 1, 2 >> 20006 besök totalt |