Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Mazda MPS gänget går ihop med MX5 Racing club inför 2010...
1, 2   >>
11306 besök totalt
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Hej alla erfarna Rejsa medlemmar,

Vi är ett gäng som är glada för våra Mazda MPS 3 och MPS 6 som nu skulle vilja starta en klubb så att vi kan vara med och åka bana med andra klubbar. Vi är inte så många ännu, (ca 50 aktiva på forumet vi har) men tanken är att bilda en riktig klubb, inte bara en hemsida som idag, skulle kunna locka in fler till att använda sina bilar på bana.

Jag ber nu om hjälp med hur vi skall gå tillväga då ingen av oss som hörs mest på forumet
( http://mazdaspeed.se ) någonsin har startat en bilkubb innan.

Alltså en how to lista vore väldigt uppskattad.

Vänliga hälsningar från

Niclas Swahn och ca 50 andra Mazdaägare

ps är detta fel ställe på rejsa så är det bara för Magnus att flytta inlägget.

_________________
Niclas Swahn
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311




_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vore ju kanon om några från andra klubbar kunde bli lite mentor och va okej att kontakta när ni undrar saker på vägen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

La en blänkare på förstasidan!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Varför inte kolla med MX5 racingclub? Sammarbete eller underdvision, de är ju uppe och rullar redan! och bra ordning på grejorna vad jag vet. Inte att underskatta vad det kostar att starta upp och för den delen sedan kunna få till körningar också, baserat på ert tänkta medlemsantal.

Bara en tanke och lycka till!

_________________
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



Läs noga BMW klubbens utredning om försäkriing på bana. Det är tips nr 1 som kommer sätta igång geniknölarna. http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/41/1/index.php?

Efter det så ser ni att det är ett mycket fördelaktigt alternativ att vara SBF ansluten. Inte det enda alternativet men ett mycket bra fungerande och personligen känner jag mig skitcool med licensen i fickan. Det kommer att stälas stora krav på er förenings stadgar så kolla noga med SBF nbär ni gör era stadgar så att det blir rätt från början. www.sbf.se

Numer skall också SBF klubbar miljöcertifieras. Det är inte så farligt som det låter utan mest en massa papper i läge ett.

Fuska aldrig med säkerheten. Aldrig aldrig aldrig! Har ni inte råd att köra med försäkring, med uppfylld banlicens, med polistillstånd, med rescue och ambulans.. .. ja ge då f*n i det. Folk kommer att köra av. Bilar kommer att skadas och ibland även människor. Det tillhör racing.

Lägg upp budget. Banor med rätt säkerhet kostar mellan 50 000 - 100 000. Ni kommer att behöva reserver i kassan. Använd alltid förbetalning. Om man inte kommer då får man inga pengar tillbaka det enda som fungerar. Samarbeta med andra klubbar för att bli tillräckligt många. ni måsta vara ca 50-100 (beroende på hur dyr banan är) för att få någorlunda vettig banavgift och ekonmoin att gå ihop.

Skall fundera lite till på fler råd...

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Tack för alla initierade tips så här långt... Har redan förstått att detta varken är enkelt eller speciellt gratis... Tog till mig tipset om MX-5 klubben så där finns kanske en möjlig väg...
Målet är iallafall att det ska vara fler Mazda MPS på banan 2010, banhyra i egen regi kanske dröjer ett tag om man ser till kostnaderna och antalet människor som behövs.

Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Visste inte ens om att mazdaspeed.se fanns som sida förrän idag. Grymt bra initiativ men faller platt på det alla tidigare än mig nämnt. Antalet medlemmar. Det finns massor med Mazdafolk som gillar att köra bana och ännu fler som vill köra bana, MEN, tyvärr räcker inte antalet i någon annan klubb än ev MX5raceclub.

Exempel är: Wankelregistret (wankelbilar o fordon men 95% Mazda främst RX-7, RX-8), Mazdaklubben (blandat), Mx5racingklubb(MX-5) och nu även mazdaspeed.se med MPS serien. Ev även miata.se

Det är flertalet från både mazdaklubben och wankelregistret som gillar bankörning och kör regelbundet men det räcker aldrig till att få ihop en egen träff och även fast det ibland går att köra med andra klubbar så är det i mån av plats och nu har tex porsches klubb stängt dörren för att köra med dem som ex. Vet inte om det är pga försäkringar men i värsta fall ser det likadant ut med övriga klubbar. Skulle det bildas en "jätte" Mazdaklubb under ett gemensamt paraply skulle det säkerligen gå genomföra diverse träffar med olika klassindelningar under bankörningar. Det skulle även gå att få fram bättre klubbrabatter för tex reservdelar.

Frågan är då om det är smartast att se om det går prata med MX5racingclub.se då de verkar ha bäst koll på saker och ting. Har inte frågat någon på det forumet mer än att jag postat typ ovan ide på alla forumen men följde aldrig upp hur det gick. Inte hört något mer sedan så gissar ingen tittade på det ens.

_________________
Robert Pettersson
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
Har kontaktat ordföranden i MX-5 klubben www.mx5racingclub.se och det känns spontant som den rätta vägen att gå... Vi är som sagt för få och för fattiga för att köra ett eget rejs...

Den ursprungliga idén var att bilda en klubb som andra större klubbar ville bjuda in till sina körningar. Typ Ford har ju en klubb som kör på bana och Focus och Mazda 3 delar till stora delar chassie... Honda har klubb som kör på bana. Det finns förmodligen många som jag inte känner till, men genom bildandet av en MPS klubb så skulle fler inom bankörandet få upp ögonen för våra bilar som är de absolut snabbaste Mazdorna... Och vilja ha oss seriösa Mazdatokar med på träffarna...

Så alla ni som annordnar banträffar, skulle ni kunna tänka er att bjuda in MPS klubben till era träffar?

Niclas

_________________
Niclas Swahn
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 71



Hoppas du menar de snabbaste Mazdorna som går köpa nya nu

Annars får vi bestämma det på banan, RX-7/RX-8 kommer säkerligen villa slås om titteln snabbaste Mazdan. Jag hoppas kunna vara med i köra även om min generation 3 7a inte presterar mycket mer än orginal än så är det ju alltid kul att köra.

Men åter igen mycket bra att det går framåt för även Mazdaentusiaster. Hoppas det går bra .....

_________________
Robert Pettersson
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

En sak många missar är återväxten. Det brukar inte vara så svårt att få igång ett gäng galningar för uppstarten, men sen... När arbetsbördan, ekonomi, inre stridigheter, tjafs med andra klubbar och myndigheter börjar ta ut sin rätt och det ursprungliga gänget börjar droppa av, då är det ofta för sent att hitta ersättare. Börja redan innan med att lära upp folk som en dag skall kunna ta över facklan.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
EDC skrev:
Hoppas du menar de snabbaste Mazdorna som går köpa nya nu

Annars får vi bestämma det på banan, RX-7/RX-8 kommer säkerligen villa slås om titteln snabbaste Mazdan. Jag hoppas kunna vara med i köra även om min generation 3 7a inte presterar mycket mer än orginal än så är det ju alltid kul att köra.

Men åter igen mycket bra att det går framåt för även Mazdaentusiaster. Hoppas det går bra .....


Hoppades på att nån wankelmodig skulle upptäcka min fräckhet! Självklart menar jag dagsutbudet... Snackar vi modifierat så står sig de flesta av våra bilar sig slätt mot rotationsmodelllerna...

När ska vi ses o leka lite med bilarna?

_________________
Niclas Swahn
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
P.P. skrev:
En sak många missar är återväxten. Det brukar inte vara så svårt att få igång ett gäng galningar för uppstarten, men sen... När arbetsbördan, ekonomi, inre stridigheter, tjafs med andra klubbar och myndigheter börjar ta ut sin rätt och det ursprungliga gänget börjar droppa av, då är det ofta för sent att hitta ersättare. Börja redan innan med att lära upp folk som en dag skall kunna ta över facklan.


Därför är jag inne på att vi unga MPS tokar lutar oss mot en mer erfaren klubb... får se vem som vill adoptera oss... för köra det ska vi!

_________________
Niclas Swahn
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Peak64 skrev:
EDC skrev:
Hoppas du menar de snabbaste Mazdorna som går köpa nya nu

Annars får vi bestämma det på banan, RX-7/RX-8 kommer säkerligen villa slås om titteln snabbaste Mazdan. Jag hoppas kunna vara med i köra även om min generation 3 7a inte presterar mycket mer än orginal än så är det ju alltid kul att köra.

Men åter igen mycket bra att det går framåt för även Mazdaentusiaster. Hoppas det går bra .....


Hoppades på att nån wankelmodig skulle upptäcka min fräckhet! Självklart menar jag dagsutbudet... Snackar vi modifierat så står sig de flesta av våra bilar sig slätt mot rotationsmodelllerna...

När ska vi ses o leka lite med bilarna?


hmmm.. vi är några RX-8or som kör, haka på oss om ni nu vill köra med så slöa bilar

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Kör så det ryker.

Se till att vara tillräckligt trevliga så andra tillåter er att fylla ut engagemang (deltagare och finanser), så behövs det inte så mycket energi på evenemang. (men att samla och förmedla information är lika viktigt som alltid)

SBF/SMA blir ju lite upp till evenemangen ni vill åka på och det är inte svårt att få reda på i god tid.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det är lite synd att vi Mazda ägare inte kan samsas i samma klubb, slår man ihop miata,mps, wankel och de vanliga mazda modellerna hade vi haft en klubb i storlek av Alfa,Porsche och kanske nästan BMW klubben.

Annars tycker jag iofs för just bankörningen inte spelar någon roll, det finns så många tillfällen ändå att köra att det inte värt jobbet som det ändå är att rodda en klubb och banarr.

Men vi kan ju starta med att försöka åka på gemensamma banträffar och vem vet vi kanske märker att vi blir tillräckligt många och engagerade personer för att försöka samordna mellan mazda modellerna framöver.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Wow, det vore snabbt marcherat. 2000, 5300 eller drygt 2000 är höga medlemstal att få ihop, även vid sammanslagningar...



Faktum är att få så stora klubbar att funka är rysligt mycket jobb. PCS var värdar för ett internationellt Porschemöte för något år sen, och de utlänska delegaterna var DJUPT förvånade över att klubbar i den storleksordningen kunde fungera utan anställd personal.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Jo jag höftade bara, men det borde tex finnas fler miator än 911or.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145


Trådstartare
oj, nu känns det snart som detta är ett extra heltidsjobb på gång...

Problemet med oss i det här landet är att många är uppfostrade med ett ombudsmanna-tänk, det vill säga att vi är vana att någon "annan" fixar allt åt oss. Oftast skall det räcka med att kunna betala för sig är en uppfattning jag ofta stöter på. Tänker inte specifikt på racing nu, utan snarare på föräldrakooperativ/bostadsrättsföreningar och liknande ställen där människor är tänkta att engagera sig men föredrar att istället köpa sig fria.

Jag förstår att det stora problemet är att få folk att vara med o baka kakan, inte bara äta den och slänga upp en slant som betalning. En klubb behöver tid och engagemang och dessa två är ju en bristvara i dagens samhälle.

Jag drivs av passion. En av många är att jag älskar att köra bil, men efter att jag testat att köra på bana så är vardagskörandet såå tråkigt. Jag vill med en Mazda MPS klubb ge ägarna till dessa bilar en möjlighet känna samma glädje som jag upplevt. Frälst, ovanligt ord för mig men det är kanske rätt ord så här på julafton, och det är den känslan jag har när jag tänker på Apex, bromspunkter, spårval, coilovers, XP10 belägg och däckspinn, medan jag surfar runt på nätet efter incar-videos som jag kan lära mig nåt av...

Det ploppar upp stora tal här när vi snackar medlemmar. Jag har ingen ambition att utmana de stora seriösa klubbarna på något sätt, jag ville bara hitta vägarna för att kunna överhuvudtaget starta en liten bilklubb.
Tittar man på vårt eget forum så verkar alla avvakta just nu. Jag väntar fortfarande på att Miatagänget skall ringa, men det är ju trots allt julafton, och vi sitter ju inte i sjön...
En klubb för alla Mazdor med lite extra sprutt i är en bra idé om alla bara drar åt samma håll...

Till sist, ett stort tack för att ni bryr er om min lilla fråga. Jag hoppas verkligen att vi får en möjlighet att ses när banorna torkar upp till våren.



God jul till er alla

Niclas
i ett snart sommargrönt Malmö...

_________________
Niclas Swahn
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Peak64 skrev:
Jag förstår att det stora problemet är att få folk att vara med o baka kakan, inte bara äta den och slänga upp en slant som betalning. En klubb behöver tid och engagemang och dessa två är ju en bristvara i dagens samhälle.

Jag drivs av passion. En av många är att jag älskar att köra bil, men efter att jag testat att köra på bana så är vardagskörandet såå tråkigt. Jag vill med en Mazda MPS klubb ge ägarna till dessa bilar en möjlighet känna samma glädje som jag upplevt. Frälst, ovanligt ord för mig men det är kanske rätt ord så här på julafton, och det är den känslan jag har när jag tänker på Apex, bromspunkter, spårval, coilovers, XP10 belägg och däckspinn, medan jag surfar runt på nätet efter incar-videos som jag kan lära mig nåt av...
Börja med en site och ett forum (eller del av annans forum), informationsbiten räcker långt. Om det sen bubblar över av energi och vilja att skapa nåt som inte redan finns så kan man börja dra i mer saker.

Att existera och växa inom redan befintliga ramar har fungerat ganska bra för en av era systerorganisationer (att skapa allt själva från noll hade inte ens blitt en tummetott). Det går att ha en egen profil fast man inte agerar ensam bakom stängda grindar.

God Hjul förresten, nu börar det dofta från glögg, prinskorv, rödkål, ...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag tycker att ni ska överväga alternativet att bara vara just en Internetklubb. Banåka kan ju köpas in
av fristående aktörer (t.ex. SLC). Minimalt med jobb. Maximalt med njutning.

Go jul!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Mazda MPS gänget går ihop med MX5 Racing club inför 2010...
1, 2   >>
11306 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande