Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2009-10-18 Hyllinge MS KM/DM
3486 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hyllinge MS KM/DM 2009-10-18

Tävling 3 och 4

Race rapport Hyllinge MS KM3-4 samt DM2

Kommer till ett halt kallt Knutstorp 07.45 efter att ha packat de vanliga sakerna, kaffe två mackor, kokt ägg samt 1,5liter dricka

Tidsträning ett sker i promenadtakt pga halka
Tidsträning två sker i lite varmare och torrare väder

Efter några varv då jag börjar känna lite flyt i körningen tvärnitar motorn på rakan ca 150 meter före kurvan, bilen går helt på tvären i 170-180 kmh
Vad gör man, ser livet passera revy??
Nää inte riktigt men man väntar på den stora SMÄLLEN dvs man vänta på att bilen skall gå in i något av räckena, jag bromsar och bilen går över till att gå med häcken först de sista 50 metrarna innan den stannar mitt för funktionärerna innan böjen, bilen står ute på banan med nosen åt fel håll, jag hoppar ur bilen, stänger huvudbrytaren och förflyttar mig snabbt innanför räcket, ännu ingen reaktion med flaggorna, en gulflagg kommer ut men på fel ställe dvs man skulle gulflaggat uppe vid starten inte nere i böjen

Fick vänta några oroliga varv innan det blev dags med Flaklastaren, minst ett bakhjul var låst så bilen gick inte att dra

oroligt tänkte jag att nu har nya lådan pajat, diffen gått i kras, motorn skurit

När vi lastar av bilen från flaklastaren går den att rulla, kör bilen försiktigt, allt verkar fungera förutom ett litet kling kling kling där bak

Upp med bilen på bockar bak, kollar drivaxlar o där på vänster drivaxel sitter min bagagerem lindad runt, på något vis har remmen sugits ner igenom bagaget och lindat sig runt inre drivaxelgummit, spännet på remmen hade dragit åt vänster handbromswire dvs vänster bakhjul hade tvärnitat på banan

Fy Fy Bengt att ha bagageremmar kvar på bilen vid Race eller annars också faktiskt

Race ett:

Rullande start från 10-11 position är alltid spännande, alla klasserna med kaross kör samtidigt

Kommer i mål en position längre fram än startpositionen, rätt bra race utan incidenter för min del, dock något vingklippt efter sidlängesåkandet i 180km timmen, går i mål som trea i klassen

Race två:

Startar en position längre fram och får ett bra race, går i mål igen som trea i klassen

Lite bilder från prisutdelningen finns på Hyllinge MS hemsida samt även resultatlistor

Bilen besiktigad hos SBP 24/10 UA och nerställd i garaget för lite vinterpyssel

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Jimmy V

Här sen Jun 2007
Inlägg: 46



Jätterolig tävling!
Har inte direkt nåt att jämföra med då det var min första, men det var garanterat den roligaste hittils.
Massa fina bilar att titta på när dom passerade och lät fint, Vipern var grym.

Själv var jag lyckligt ovetande om att det var halt och så, vet inte hur det ska vara.
Understyrt, överstyrt, fel däckstryck och dämparinställningar ... vad är skillnaden?

Nu är suget efter att rejsa mer större än någonsin och så är det kallt ute och sesongen är över.
Bara att plocka med bilen hela vintern så den blir bättre, För det är ju där den största begränsningen för en nybörjare sitter. Eller hur var det nu?


Bengts sjua + Mazda-åkare i kö för att rejsa.


// Jimmy, han med den högerstyrda svarta Miatan.

_________________
Jimmy Visshed
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Jimmy

Kul att du fått blodad tand

Träning samt inställning av din bil gör susen, hur gick det för dig??

Jag körde i somras på 1.07.8 och på KMet 18/10 ca 1.10.8 alltså 3 sekunder långsammare, vet inte om även andra körde långsammare


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Jimmy V

Här sen Jun 2007
Inlägg: 46



Tyckte det gick jättebra, körde varken av eller var ihop med nån annan.
Fick även prova på hur det kändes att ligga jämsides med bilar genom kurvor och rejsa om position och sånnt. Det var jätteroligt!

Hoppas att det där med 3 sekunder högre varvtid än vanligt stämmer för mig med.
Hade 1:13:7xx som bäst i rejs 1 (och det går inte att motbevisa, för hittar inte varvtider från rejs 1 på hemsidan )

Var kul att se när du åkte och värmde däck på uppvärmningsvarvet föresten (statade i ledet bakom i nått av rejsen)
Den kritade så fint så, såg roligt ut!
Klagade inte du på dåligt med temp i däcken föresten?
Kanske där dom där 3 sekunderarna sitter.

Mina stackars 185or kunde inte undgå att bli varma tror jag. Har hört att bilen ska bli slingrigare när dom blir för varma, tror det blev så i slutet av rejs 2, det var också roligt.

_________________
Jimmy Visshed
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej igen

Jo det är helt riktigt att nån däcktemp att tala om fanns inte
ca 25 grader bak och mindre fram på mina 185or yokisar
Däcktempen skal ju upp över 50 grader för att det skall bita, jag får i princip aldrig upp tempen i framdäcken och har funderingar på att gå ner till 175or fram nästa säsong

Helt rätt att det kasar när däcken blir för varma

Tror iofs att förutom utebliven däcktemp berodde de sämre tiderna på lite mental blockering efter sidlängesåkningen i full fart på rakan

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
martin_jarl
helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 18



Hej Grabbar och Boys.

Det var ett trevligt race med bra fighter, var helt klart kul. Dock var det mer än nådigt halt. Det gick lätt 2-3 sekunder långsammare än vanligt, däcken blev inte ens fisljumna

Bengt, det kanske blir bättre med lite aggressivare camber annars?

_________________
martin jarl
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hej Martin

J---a sprutt du har i M3an, även bilen du åkte med i fjol
Berätta lite om den, nyfiken!!


Tur man har lite koll på de snabbaste bilarna när vi åker mer eller mindre tillsammans alla klasserna
Du for förbi min högra sida strax innan Ronnie Pettersson, blev lite förvånad att du fortsatte rakt fram men jag förstod att du hade bromsat lite väl sent och som du säger så var ju inte banan speciellt till vår fördel dvs att jag tyckte som du att det var halt

Lennart i sin fräcka Historska BMW satte dock personligt rekord denna dag så det är kanske du och jag med flera som inte hade riktigt koll på däckstryck mm, Lennarts fru höjde Lennarts däckstryck efterhand vilket säkert gjorde på sig

Jag kör redan nu med kraftig Camber ca 2,8 grader fram vilket torde vara någerlunda rätt med Yokisar på min bil, men övriga inställningar är nog kraftigt felaktiga, har troligen för lite Rake (lutning framåt) och Toe out, vid dåligt fäste är min bil kraftigt understyrd och kanske annars också

Vi syns nästa år om inte på HMS Luciafest 10/12

Ha de

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
martin_jarl
helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 18



Tjena!

Ja M3:an går fint börjar lära mig den så smått nu, tar ju ett tag att vänja sig vid en ny bil men jag börjar hitta runt hyfsat i den nu. Har dock haft problem med den sen jag tappade vingen på kinnekulle, vi fick göra en nödlösning med en *köpa vingar för pengarna* vinge i alu som inte fungerar som man vill, i snabba långa kurvor vill den gärna vända för en, vilket den inte gjort tidigare.

Bilen är en M3 E36 som är relativt snällt trimmad runt 380hk. Den stora fördelen är att väghållningen är kanon, med nya däck ska man nog kunna få ner tiderna avsevärt, vi har kört på långloppsdäck hela säsongen, (däckskontot blir ju lite mindre då.)

Japp väntade lite väl länge med inbromsningen där, tänkte att det är lugnt det hinner jag, men icke... Billigare att bara köra rakt ut så slår man inte sönder hela bilen

kanske lite hårdare krängare bak, det brukar kunna trolla bort understyrningsproblem...

_________________
martin jarl
Citera
martin_jarl
helsingborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 18



kolla med http://www.siltechracing.com/

det dom inte vet om seven är inte värt att veta, tror man får ringa till dom.

_________________
martin jarl
Citera
Eftersnack
2009-10-18 Hyllinge MS KM/DM
3486 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande