Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare.... | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55 >> 3 besök senaste veckan (142219 totalt) |
och glad är bättre hälften... _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Såå fet är jag väl inte |
||||
Fan vad gott den låter! Vad är det för spec på motorn i det youtubeklippet från knutan
|
||||
M20b25 med 288° kam, högkomp kolvar (11:1) från JE, LMM från Saab och öppet luftfilter.
Varvtalstopp på 7200 rpm. allt annat original M20. |
||||
Jag har två st m20b25 underdelar, med tveksamma cylinderväggar, över.
och ett antal 260-lådor. mm. Sugna ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ja, Matz ringde dig, men du ringde inte tillbaks, sa han...
Fast vi har mer brist på toppar, M20b20 eller m20b25. Växellådan är inte intressant för vi kör med ZF låda. Har ett par 260 och ett par 240 liggandes... |
||||
Ja....min virriga hjärna får man påminna... b20 toppar har vi ett gäng....och ett b25 repobjekt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
||||
silver var mr Spetz original färg..kuriosa är att blocket och bilen faktiskt hör ihop..sen 1989.. Så vi borde få köra i bmw original standard typ..eller kanske inte _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Matching numbers lär vara bra med tanke på samlarvärdet. Ej vinterkörd senaste åren är ju också ett plus i kanten. Till stora delar damkörd klingar bra också...eller ? MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Tänk bara på att E46/87 är ganska olika även om "grundtanken" har varit samma. E87 är exakt samma som E90 och är klart förbättrade jämfört med E46. Tänk på att det är en jävla massa bussningar att bygga om i en E87 bakvagn vs E46. E87/90 bygger mindre på höjden så den är nog lättare att få in under en E30. Därutöver så finns det en "nöt" till att knäcka, och det är diffen. Antingen får du åka eftermarknadsinnanmäte typ Drexler eller Quaife eller så om reglerna tillåter svetsa om fästpunkterna på en E87/90 bakvagn för att sätta in en traditionell E30 188 klump eller liknande. Vore coolt att se en gammal E30 med en E90 bakvagn/framvagn och en N52B30 spis från en E87 Det är nog den fräckaste kombinationen om man tvunget vill vara retro E30 och samtidigt åka fort som hundan _________________ Patrik Skoog |
||||
Att modifiera bakaxeln är tillåtet, man får "nästan" göra vad som helst med chassit.
Det har bla funnits E36 med dubbla länkarmar fram, finns även en 944 som har det nu. Att köra 3 liters 4-ventilsmotor är det däremot värre med... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Nog för att vi ser ut som helan och halvan utanpå herr skoog..men innanpå tänker vi exakt likadant.
TP svarade ju på reglerna... så du förstår att jag e sugen..och modda till e36/46 känns inte meningsfullt. Dessutom blir det nog bra mycket billigare/snabbare att använda en komplett subframe och modda hållaren (karossen) än att bygga helt egen subframe.. Jag har mätt och skissat hur mycke som helst men inte kommit fram till ngt som inte hade lett till att hamna i gråzonen "rörramsbygge" som inte gillas i ERCup. Är dock väldigt nöjd med vår moddade 188 balk/axel som ju har blivit en subframe som effektivt stoppar den eländiga twisten i vanliga balken med toe/camber variation under belasting..utan att vibrera sönder. (bilder finns i tråden) \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Ja man kan ju hålla på att meka hur mycket som helst med en gammal E30 och få den att uppföra sig någerlunda samma som en bil med modern hjulupphängning, men det slutar alltid i att det är billigare och går snabbare att köpa just en modern bil Det är svårt, för att inte säga omöjligt att vara steget före 500 tyska ingenjörer på BMW _________________ Patrik Skoog |
||||
Tur att man inte åker volvo då.. (hoppas inte grabbarna i flying fellows läser denna tråd) Nä du har alldeles rätt..om man kan kombinera andras erfarenheter och ödmjukast sno åt sig surt och hårt arbete.. Så hoppas jag att några tyska vänner drar på smilbanden när de ser E87/90 koncept i en gammal gul E30.. som konstruktör av modrn bil hade jag iaf blivit stolt om någon gjort sig det besväret för att använda "mina" grejor..i detta talar jag av egen erfarenhet..har man gjort ngt som funkar så bra är man nöjd när ngn använder det utanför "boxen".. _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -89 "Gulan" lever vidare.... | << 1, 2, 3 ... 52, 53, 54, 55 >> 3 besök senaste veckan (142219 totalt) |