Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Giulia Coupe 3,0 24 v 116 chassi | 4 besök senaste veckan (5066 totalt) |
Hej
Tänkte lägga upp en liten tråd om mitt proj här då jag gärna delar med mig av mitt. och hoppas kunna fråga lite om ert. Fram till nu har jag fått mycket hjälp av Aflagänget på Alfapower och främst av Fredrik M. Nu under senare delen av bygget har jag haft stor hjälp av (Ice), Alfaåkare som befinner sig här då och då. Kort kan man säga att det är en Bertone coupe med drivlina ifrån en Alfa 75 ts. Mvh Håkan / Tillsvidare länkar jag till Alfapower tråden // http://www.alfapower.nu/viewthread.p _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Spännande! Vad ska du köra för hjulupphängning? // Calle _________________ Carl Larsson |
||
Jag har beskrivit ganska mycket i tråden som jag la in i första inlägget.
Men jag kör med dedion och ombyggd framvagn och coilovers runt om. Kolla där tillsvidare, fyller på här senare. Mvh Håkan _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Ja, har man en Bertone coupe är det alltid fint väder, även i januari
En akilleshäl med alla coupeer verkar vara dörrinjusteringen, vad beror detta på? F.ö. får jag en helt sjuk abstinens varje gång jag ser en, oavsett skick.. Måste ha en sån här en dag _________________ Martin Wahlberg |
||
Ang dörrjustering har jag också noterat detta på flera bilar, men i detta fallet ligger det nog mest i glasfiberskärmar fram och bak, bytt chassie (!) samt antagligen inte helt injusterat än...
Annars brukar det mest bero på fel vid renovering eller helt enkelt dåligt justerade... Att tröskeln löper exakt längs med dörren samt frånvarande av lister gör att det är väldigt lätt att se om det är minsta feljustering |
||
Bilden är ifrån sommras.
Dörrn på den här sidan har inget lås ännu. Men kollar man hur karosspassningen på en "Berta" i plåt är så inte ska man jämföra det med en Merca i varje fall. Hualigen vilka skillnader jag har sett. Dock kan vi härmed lämna alla tankar om att bilen skall bli en "Showstopper" eller vad det nu är man kan kalla en blänkande sak som aldrig används. Nä jag ska plåga skiten ur den till max, så är det. . Receptet är detta / Alfa 75 ts chassi upp till hatthylla i bak kortat 16 cm och upp till broms servo/pedalkit i fram. innerskärmarna ner till framvagn är 75 ts. Bur ifrån stötisar ibak och till framstötisar. Stag över motorn. Coilovers runt om. Framvagn med ledlager och avlastad på nedre kulan till framspindeln. Kortad styrväxel 2,1 varv Glasfiber dörr, huv, bakis, shärmar, fram o bak. makrolon rutor bak och sida Extra lättad framruta (laminerad) Alustolar med inredning och luftkuddar. MC instrument Värmepaket 75 ts motor Racekat Chip Extraktor rör Alubroms ok (75 ts Vent skivor fram Skränkt bakaxel 2,5 gr batt bak vikt ca 775 kg med allt och 25 liter soppa(no driver) alltså inte som på bild. Just nu 6 kg mer vikt i bak. Ej mätt korsvis än eller med förare. toyo 888 195/50 15 Team Dynamics Pro Race 1.2 fälg Skall bes som ombyggt fordon (Bertone) och ja!, dom förstår inte vad jag gjort så det ska nog gå bra ;-) H Nästa proj www.roxgt.se _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo Giulia Coupe 3,0 24 v 116 chassi | 4 besök senaste veckan (5066 totalt) |