Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS -65
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (235647 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Bilen är såld

Jag har byggt på en Chevy Nova -65....för historisk racing i åratal...men
Hösten 2002, kapade jag sönder hela karossen och bygger om allt.

Den ska klassa in i V8-Challenge...och ska köras med chevy bigblock och turboclutch-låda...... men även i klass 4, då jag har plats för 18" breda hjul under karossen.....

KAROSS:
Förstärkt och delvis helsvetsad.
Inflyttade rambalkar bak.
20" breda hjulhus bak.
Svetsad subframe fram.
Ny rörram mellan främre och bakre rambalkar (i fyrkantsrör).
Kraftigt ramkryss (demonterbart, ifall det blir lite dragracing).
Hel bur (det tillkommer säkert lite rör senare).
Demonterbar kardantunnel (i stålplåt pga regler i SLC).
Nya innerskärmat fram (i stålplåt pga regler i SLC).
200 mm bakåtflyttad motor.
ombyggt orginal pedalställ med bromsvåg.
orginal intrumentbräda, men flyttad och demonterbar.
2 mm plastrutor (glas i vindruta)
Volvo rattstång med reglage.

HJULUPPHÄNGNINGAR:
Corvette -93 framvagn med ställbata stötdämpare innifrån bilen.
Composit bladfjäder och coilovers (med fjädrar alltså)
Spindlar ombyggda med större och tjockare skivor och race ok.
Servostyrning.

Jaguar Xj 12 bakvagn, upphängd ala Butterfly.
Stora bromsskivor och race ok.
Två"rensade" coilovers per sida, stötdämparna sitter separat, ställbara som i fram.

Fälgarna är 8x16 (även det pga regler i SLC) med Kumho V700 R-däck.
Så småningom blir det 10 och 12" breda 17" fälgar med slicks.......eller om jag bestämmer mej för att använda mina 15 x 17 Jaguar grup C-fälgar magnesiumfälgar

MOTOR:
Chevy BigBlock
Tunnelram insug med 2x 1100 cfm Dominatorfärgasare
2.5" Headers.......3.5" colectors.......3" avgassystem.
Rollercam
Rullyftare.
Eldriven vattenpump.

VÄXELLÅDA
TH 400 med manuellt ventilhus, ombyggd för att köras med svänghjul och kopling. dvs TurbOClutch
Sinterlamell


Naturligtvis är det nytt elsystem....men elcentralen i en låda på kardantunneln.
Nybyggd vindrutetorkar annlägning, defrosteranlägning.....mm mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var är bilderna?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Bilen är målad svart....halvblank....och vägrar att fastna på foto....

och nu är det så j###a trångt i garaget......så jag kommer inte åt att ta några bilder.
Man tror att 100 kvadrat ska vara tillräckligt.........men inte då...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Vad är det för big block?..toppar?..allt i gjutjärn?..

2 gånger 1100 dominator ..stor soppatank va?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Antar att det blir ett trevligt lågt antal kg/hk....

Det där med löstagbara ramkrysset, är det bara för att spara vikt vid dragracing eller är det fördelaktigt att ha en lite vridvekare ram?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Den riktiga motorn har aluminiumtoppar med rektangelportar.
Tyvärr så sköt jag en ventil för några år sedan......som i sin tur slog bort hela förbränningsrummet.
Toppen är fixad...men vi har inte haft lusta att köpa nya ventiler ännu..

Den motor som sitter i idag......har järntoppar....men det är en gjutning som chevyfreaksen kan mörda för...

i ärlighetens namn är det inte säkert att det går att köra nuvarande motor med tunnelramet.........men jag ska prova.
Ang. tankvplymen....så är det väl tur att jag ska åka sprintracen....

Bilen är fortfarande inte vägd........men den riktiga motorn bör ge ca 800 hk.

Ramkrysset....som sitter med 32 st M10....gör att bilen blir för vridstyv för dragracing....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Hej
jag vill också se bilder.. Och tack för en trevlig pratstund igår. thumbs up

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag har faktiskt lyckats få några foton...........med hjälp av mer ljus........



Det är här någonstans som jag ska ha in två 3" rör...........











_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Finns det 3" aluminiumrör att köpa.......som skulle funka som avgasrör...???

Det skulle ju sänka vikten på Novan en hel del.
om jag nu fåt dit något avgassystem...överhuvud taget. Det är någonbakvagnskonstruktör som monterat en hysteriskt massa stag i bakvagnen...........


annars kan du ju köra med nåt sånt här:

eller sån här:

för det finns väl inget som säger att avgaserna måste mynna ut där bak?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Problemet är att avgassystemet kommer , från headersen, innanför ramskenorna.......och för att komma förbi momentstag mm........måste jag gå utanför ramskenorna........och sedan tillbaka innanför, eller upp i hjulhusen.
Sedan är det delad bakaxel...........alltså måste avgasrören dras längst in vid bakaxelklumpen........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
och rören "måste" gå ut bakåt..........för om dom går ut på varsinsida...så hör man bara ena cylinderraden när man står på publikplats.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ButterflyRacing skrev:
och rören "måste" gå ut bakåt..........för om dom går ut på varsinsida...så hör man bara ena cylinderraden när man står på publikplats.......


Ska du göra ett sånt där 180°-system, eller vad det kallas... där mittcylindrarna går ihop till ena sidan och yttercylindrarna går ihop till andra sidan. Jag har hört det sägas att det gör underverk för ljudet

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12835



hmmm... nja, av bilderna att döma så ser det ju 'lite' trångt ut...

.... men om avgasrören går ut på samma sida så hörs ju antingen mycket V8.... eller... lite V8

sidutblåset spar ju vikt och har HÖG ballhetsfaktor
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Nej....180 graderssystem har jag absulut ingen plats för.........tyvärr..

och om jag drar ut rören på sidan...så måste jag ju under ramen iallafal..........och får dessutom inte plats med ljuddämpare..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om man bortser från det faktum att en varm räserbil blir ännu varmare, är det helt förbjudet hur man än kapslar in och gör andra säkerhetsåtgärder att dra avgasrören ovanför golvet? T.ex i en breddad eller höjd kardantunnel, eller t o m inne i kupen inkapslat på något smart sätt.

Annars kan du ju dra det över taket i sann ökenrallyanda

Såg vi inte bild på någon gammal räser-Opel här för några månader sedan, med V8 och ngn sorts kreativ rördragning genom framskärmarna?

_________________
Pär Hylander
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
är det helt förbjudet hur man än kapslar in och gör andra säkerhetsåtgärder att dra avgasrören ovanför golvet? ?


Man kan säkert bygga tunnlar för avgasrören, i glovet. Men jag har inte plats för det.....jag kan inte fatta att det är så trångt i en så stor bil.....

Pär Hylander skrev:
Annars kan du ju dra det över taket i sann ökenrallyanda


Jaa.......snyggt.......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



funkar de inte med fenderwell headers och kromade sidepipes i sann 70-tals anda

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Nilz skrev:
funkar de inte med fenderwell headers och kromade sidepipes i sann 70-tals anda


Nääää.......motorn är flyttad bakåt 200 mm..........så rören skulle komma ut i coupen...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag vet att det finns eller fanns en rallycrossbil (BMW M3 E30) med kanonrören dragna i kupén. Fast det är klart, är det trångt så är det trångt.

Här är bilden iaf http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/030628/pages/DSCF0028.htm

Skulle det fungera med två mindre rör på varje sida kanske? Att dela upp det grövre röret framför bakaxeln, eller att ha två mindre rör hela vägen?

Hmm jag ska nog inte spekulera i detta då jag inte har den kunskap och uppfattning hur det verkligen ser ut på din bil.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Anton Lillsund skrev:
Skulle det fungera med två mindre rör på varje sida kanske? Att dela upp det grövre röret framför bakaxeln, eller att ha två mindre rör hela vägen?


Det är en möjliet som jag överväger.

Eller att bygga 2" system......och sedan bredda det, så jag får samma area som 3"

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004
Inlägg: 204



Jag tror oavsett att 2st 3" rör är för litet, jag hade förut en oldsmobile Cutlass med Cheva 454 LS7 som var upptrimmad. med 2x 3" rör kunde jag ej varva mer än 6400rpm, bytte till 2x 4" och då gick det bra att varva 8000rpm

Jag har sett avgasrörslösningar med ovala rör typ 2" höga och 5" breda, tror att det är det smidigaste för grova avgasrör.

Dock för att ej behöva ha så grova rör samt spara vikt, borde du ha en small block chevy istället. Men som sagt ska du envisas med Bigblocken så borde ett Weiand Team G insug med en Portad* Holley 750CFM ge fina banåknings egenskaper.

*finns div olika portare av gasare, du har en holley 750cfm som flödar 1050 cfm men har ändå samma lågvarsegenskaper som den 750cfm har.

_________________
Mikko Konttaniemi www.knappo.se/gg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova SS -65
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (235647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande