Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
13 besök senaste veckan (325402 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
För att få en piska som viner över ryggen så har jag utmanat Johan Lekås. Vem skruvar ihop en bil snabbast? Dryg som han är (kan bero på att han har 3års försprång) så svarade han:
Johan Lekås skrev:
Nog tjafsat, jag antar utmaningen; börja skruva på studs ove - Jag ska hinna först!!!


Jaja, bara sätta igång. Först bearbetar vi rörsnuttar:

vilka läggs på hög:

och sen ska dom väl pillas ihop åxå:

Hmm kanske ska svetsa istället för att använda tvingar.

Japp. Svets är bättre. Sympatisk passning mellan rören, eller hur?

Jag använder vanliga hålsågar som jag tillverkat stadigare fästen till och kör i fräschucken. Blir väldigt bra. Stabilt, inga kast och trams.

Ligger man i lite så sitter de flesta pinnarna ihop efter ett tag:


Tur som en tok så verkar spisen rymmas åxå:


För att kolla att det verkar bli rätt så bar jag ut CAD-modellen till garaget ... eller inte

Verkar ju bli rätt va?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Tråd man kommer följa typ thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Magnus Thomé skrev:
Tråd man kommer följa typ thumbs up


Ja verkligen. Spontonen är ett av de finnaste byggena öht på det här forumet. Det lär bli minst lika bra .

_________________
Markus Ålind
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Tråd man kommer följa typ thumbs up

X2.
Bäst jag postar något så att tråden dyker upp under sökning på trådar man postat i.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Ser helrätt ut. Alla tummar upp !! thumbs up thumbs up

Sen måste jag ju säga att du har en riktigt fin fräs, jag har en likadan !!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58774&start=45

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Åh, äntligen!

Vilken effektiv dag du har haft i garaget! thumbs up
Vad ska du göra imorgon då?

Magnus Thomé skrev:
Tråd man kommer följa typ thumbs up
Typ något sånt ja. lixom.

EDIT: Men du får allt börja posta liiiiite större bilder. De där frimärkena ser man ju inte att kopiera konstruktionslösningarna på.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ä n t l i g e n ! thumbs up
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Men vad ska det bli av alla pinnarna när dom sitter ihop kan man ju fråga sig. Ambitionen är en liten ensitsig racersportbil som kommer att traskas genom SFRo och SBP. Egenskaperna hos en vass hojmotor lärde jag mig älska med förra bilen så en sån ska det vara. Till det så ska det adderas vettiga aerodynamiska prestanda med rejält negativt lyft. Bilden jag har framför mig är en nedskalad ensitsig variant av en LeMansräser. En hel del packningsstudier har gjorts i ett antal designförslag för att se om det är realistiskt. Tex:


Efter ett tag hittade jag en packning och chassiegeometri som jag var nöjd med. Runt den designade jag ett antal olika karrosser vilka jag körde lite CFD analyser på för att se att det verkar vara rimligt att nå den aerodynamiska prestanda jag var ute efter.


Tar man sig friheter på undersidan utan hänsyn till racingreglementen och har en smal ram så kan man utnyttja mellanrummet mellan hjulen och ramen till att lägga finfina venturitunnlar. Mumma!

Med den utgångspunkten finns det två designförslag på karross som jag velar mellan, bägge täcker precis chassiet. En liknande den ovan som väl är ganska klassisk räserbil och en annan som väl är lite extremare. Den har dessutom fördelen att jag tror den är enklare att göra. Tyvärr ingen bra CADbild på den ännu, bara en tidig kladd:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Jag prenumererar också gärna på denna tråd. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
pastaracing skrev:
Sen måste jag ju säga att du har en riktigt fin fräs, jag har en likadan !!

Du och jag mot världen! Har du åxå den inte fullt så lättfunna ISo35 konan i spindelnosen? Tror den försvann ur allas sortiment på 50talet eller nåt. Tillverkade en reducerhylsa så ISo30 passar nuförtiden. Underlättar när det går att köpa verktyg till den.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



2fast4u skrev:

Det fanns något vulgoprojekt i racecar engineering för ett antal år sedan som påminner mycket om det som syns på bilden. Som jag minns var den aldrig godkänd för någon racingserie, utan mest någon form av designstudie.

En svart kärra... Du har kanske sett den?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Vilken effektiv dag du har haft i garaget! thumbs up Vad ska du göra imorgon då?

Här måste jag nog erkänna att jag började på ramen redan i November... eller var det i December ... nja jag fick hem rören i November i alla fall

Anders Jeppsson skrev:
... vulgoprojekt ...

Jo jag vet precis vilken du menar men kommer inte ihåg vad den heter. Föregångare för de friliggande framhjulen på räsersportvagnar tror jag nog. Tror faktiskt dom startade i LeMans, eller åtminstone var anmälda, men att det blev pannkaka pga av alltför radikala lösningar och inte tillräckligt med tid/pengar/resurser att testa ut allt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Citat:
aerodynamiska prestanda









den där kommer aldrig bli snabb som en sjua

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Anders Jeppsson skrev:
Åh, äntligen!

Vilken effektiv dag du har haft i garaget! thumbs up
Vad ska du göra imorgon då?

Magnus Thomé skrev:
Tråd man kommer följa typ thumbs up
Typ något sånt ja. lixom.

EDIT: Men du får allt börja posta liiiiite större bilder. De där frimärkena ser man ju inte att kopiera konstruktionslösningarna på.


Precis! Äntligen!

Jag har varit på väg så länge att tjata på dig om en tråd sedan du släppt små smakprov i diverse trådar, när du sedan började tracka Johan Lekås häromdagen så blev jag nästan förbannad på dig, för vad har du visat för framsteg det sista?

Nåja det är aldrig försent att bättra sig. thumbs up

Större bilder vill jag också ha! Den här tråden ska ha minst 800 pixel breda bilder!

_________________
Mattias Meldert
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178




Ser ut som om du gjort en ordentlig hemläxa tycker jag. Blir det egendesignade spindlar mm eller tar du det från någon befintlig kärra? Har du funderingar kring karossbygget, blir det GF eller mera extrema grejer? Har du någon vikteprognos?

Antar att många av frågorna får sina svar vart det lider men kan inte låta bli att vara lite nyfiken efter att du lagt ut teasers här och var under en ganska så lång tid....

_________________
Fredrik Tholander

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
meldert skrev:
... tracka Johan Lekås häromdagen ...

Näe, jag uppmuntrar honom att sätta fart. Missförstå inte på nåt vis, hans bygge imponerar storligen på mig. Inte alla som har ballar att bygga så utanför ramarna med egna ideer som han gör. Är väldigt spänd på att få se den i livet och höra hur den beter sig. Dessutom tror jag den kommer bli riktigt bra. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



2fast4u skrev:
meldert skrev:
... tracka Johan Lekås häromdagen ...

Näe, jag uppmuntrar honom att sätta fart. Missförstå inte på nåt vis, hans bygge imponerar storligen på mig. Inte alla som har ballar att bygga så utanför ramarna med egna ideer som han gör. Är väldigt spänd på att få se den i livet och höra hur den beter sig. Dessutom tror jag den kommer bli riktigt bra. thumbs up


Jo, jag förstod nog att det var med glimten i ögat, det var mitt inlägg också (lade till en smiley för säkerhets skull).

_________________
Mattias Meldert
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Mats Klinglöf skrev:
Jag prenumererar också gärna på denna tråd. thumbs up

+1

På bevakning.


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5550


Trådstartare
Spindlar är egendesignade. Jag använder hjullagerkassetter från Lotus Elise s2 och Wilwood Powerlite bromsar runt om.


Fälgarna är Braid Winrace TCT tror jag dom heter. Snygga och ger bra utrymme för bromsarna.

Braid i Spanien var otroligt sympatiska att ha att göra med. Dom enda jag kom i kontakt med som faktiskt kunde skicka ritningar på fälgarna så man kunde kolla att det passar. Stor thumbs up för dom! Möjliggjorde att jag kunde trycka in bromsarna riktigt djupt in i fälgarna, och se på fan: När fälgarna kom hem så passade det med de 3mm i frigång runt oket som det skulle vara.

Av ovanstående kan man dra slutsatsen att nav osv är klart, och det stämmer:



Här ligger väl en stor del av skillnaden mot MkIII-bygget. Där gjorde jag designen lite halvklar, sen satte jag fart med ramen. Allt eftersom bygget fortskred så fick man svära över att antingen så var det rampinnar ivägen eller så fanns det inget att skruva fast småpinaler i i närheten. Nu gör jag tvärtom. Allt (nästan, det uttalandet kommer jag antagligen få ångra) är färdigritat och placerat där det ska vara. Därefter har jag gjort ramen, vilken ju bara är ett fäste för alla grejorna. Förhoppningsvis kommer det att bli en renare ram än den förra som fick små extrapinnar och konstigheter lite allteftersom för att få ihop det.

Såg ni hur stora bilderna var?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



2fast4u skrev:

Anders Jeppsson skrev:
... vulgoprojekt ...

Jo jag vet precis vilken du menar men kommer inte ihåg vad den heter. Föregångare för de friliggande framhjulen på räsersportvagnar tror jag nog. Tror faktiskt dom startade i LeMans, eller åtminstone var anmälda, men att det blev pannkaka pga av alltför radikala lösningar och inte tillräckligt med tid/pengar/resurser att testa ut allt.


Allard J2X?

Äntligen thumbs up

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Kimmen skrev:
Citat:
aerodynamiska prestanda









den där kommer aldrig bli snabb som en sjua


+1
Finns inget som slår en sjuas aerodynamiska fulländning







thumbs up

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Sponton MkIV 2011
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
13 besök senaste veckan (325402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande