Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grundkurs bankörning
1, 2   >>
9428 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För er som missat det på förstasidan så finns nu Christians grundkurs i bankörning utlagd.

till Christian


https://rejsa.nu/arkivet.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Öka gaspådraget mjukt efter apex orsakar avåkning?
Edit: Aaah det är om man gör fel som det orsakar avåkning?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Eric Josefsson skrev:
Öka gaspådraget mjukt efter apex orsakar avåkning?
Edit: Aaah det är om man gör fel som det orsakar avåkning?


Magnus, du får gärna ändra sådana här småfel när de upptäcks. Det är nog smidigare än att jag mailar ny version. Kanske kan vi samla ihop lite småfel och göra en rättelse.

Tack Eric för felfinnandet thumbs up

Edit: Ahh. Det var inte fel, kanske lite luddigt bara! Men det hittas nog fler fel.........

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ja det fanns ett liknande "fel" senare i texten också.. däremot kanske en liten omformulering på vad ! står för skulle förtydliga?

Edit igen:på sid 14 & 16 är det som jag tycker verkar lite konstigt kanske kan vara värt att påpeka

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



thumbs up Snygg och informativ..... bra gjort..... thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



thumbs up Fint jobbat

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har fått en uppfattning om vad som gäller på banan och hur det ska gå till, men det har jag snappat upp själv från olika håll och funderat lite själv. Dock så är det aldrig fel att samla ihop allt i en kurs här på sidan!
Mycket bra tycker jag! thumbs up thumbs up

För att anmärka lite på upplägget av kursen:
Jag skulle gärna se att det som går att ha i textformat istället för bilder skulle vara just text. Detta underlättar tex vid utskrift för mig och eventuell redigering för admin.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Jag skulle inte fatta hälften av det om det var i textformat, man tittar på en bild i 5 sekunder och förstår sedan vad det handlar om, skulle man läsa samma sak i text så skulle jag och antagligen många andra
få läsa det både 2 och 3 gånger innan man har nått samma förståelse.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bra Christian! thumbs up

Eftersom det är en nybörjarkurs kanske det vore bra att ta med lite om skillnaden mellan "geometriskt idealspår" och "ideal spår". I materialet visas geometriskt idealspår och det är nog det som är "idealspår" i många nybörjares huvuden, varför det kanske vore bra att gå igenom mer om spår?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



En kanon handledning för nybörjare som går igenom grundprinciper på ett bra sätt. Visst, kuvorna på de riktiga banorna ser ju inte ut såhär (de är ju unika var och en) och idealspåren ser kanske inte ut riktigt som illustrerats. Men utgår man ifrån ifrån kursen och blir visad idealspår av en instruktör på plats har man mycket vunnet tror jag.

Kanon Christian thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fint gjort Krille! thumbs up

En kommentar om sida 4 bara, kan vara värt att påpeka om man snurrar är det lämpligt att tänka både 1 & 2 ggr om vilket håll som är körriktningen. Inte alltid så lätt efter 3-4 varv!

Finns det någon speciell anledning att du illustrerar framhjulsdrivna fordon med en lastbil?
Citera
Armin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 25



Ställer mig även jag i ledet och säger thumbs up och tackar för att du gjort en så fin guide till oss färskingar!

MVH
Armin

_________________
MVH
Armin
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dan Hovang skrev:
Fint gjort Krille! thumbs up

En kommentar om sida 4 bara, kan vara värt att påpeka om man snurrar är det lämpligt att tänka både 1 & 2 ggr om vilket håll som är körriktningen. Inte alltid så lätt efter 3-4 varv!

Finns det någon speciell anledning att du illustrerar framhjulsdrivna fordon med en lastbil?


3-4 varv runt bilens mittpunkt eller 3-4 varv kring bilens längdaxel?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Martin L
Jönköping
Här sen Jan 2004
Inlägg: 579



Snyggt jobbat! Mycket informativ läsning.
Ska bara pränta in detta i

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det där såg ju enkelt ut!
Jag tyckte bara det kändes konstigt att jag inte ska bromsa tills jag börjar gasa i kurvor, men jag är färsk i gebitet.
Att alla pedaler är uppsläppta samtidigt är inte ofta det händer när jag kör.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lennart Mäkinen skrev:
Det där såg ju enkelt ut!
Jag tyckte bara det kändes konstigt att jag inte ska bromsa tills jag börjar gasa i kurvor, men jag är färsk i gebitet.
Att alla pedaler är uppsläppta samtidigt är inte ofta det händer när jag kör.


Grunden är att man bromsar på gränsen till låsning ända fram till turn-in. Vid (precis innan) turn-in så släpper man upp bromsen (gärna lite mjukt, så bilen stabiliseras), börjar styra in i kurvan (relativt mjukt) och ger precis så mycket gas så att bilen inte tappar fart(motorbroms ger sämmre grepp på bakvagnen).
När man kommer fram till Apex matar man sakta in mer och mer gas tills man håller fullgas vid track-out.

I princip har man alltså aldrig all pedaler "uppe" utom precis i det ögonblick man går från full broms till lite gas vid turn-in. Det är dock mycket viktigt att kopplingen i detta läge är uppe. Det kanske bara är under 1/2 sekund vid turn-in som alla pedaler är uppe, sedan ger man ju neutral gas genom första hälften av kurvan.
Med Neutral gas menas just att man inte låter bilen motorbromsa, alltså inte att man inte ger någon gas alls.

I den högre skolan så kan man i vissa längre kurvor bromsa djupare in i kurvan, långt förbi turn-in. Detta kallas trailbraking. Man kan även när man är mer avancerad i många kurvor gå på gas redan innan apex. Dessa båda tekniker kräver dock att man behärskar grunderna då man även måste anpassa sitt spårval efter detta. Med raceväxellådor då man inte behöver koppla kan man använda vänsterbroms så kan man gå direkt från broms till gas. (eller mev vanliga lådor då man inte behöver växla ner), men som sagt detta är ju överkurs

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



porschedriver skrev:
Grunden är att man bromsar på gränsen till låsning ända fram till turn-in. Vid (precis innan) turn-in så släpper man upp bromsen (gärna lite mjukt, så bilen stabiliseras), börjar styra in i kurvan (relativt mjukt) och ger precis så mycket gas så att bilen inte tappar fart (motorbroms ger sämmre grepp på bakvagnen).
När man kommer fram till Apex matar man sakta in mer och mer gas tills man håller fullgas vid track-out.

Det är det fetstilta som kallas "understödjande gas", va? För att återfå viktfördelningen mellan fram- och bakvagn efter bromsningen?
(Eller är det överkurs för oss helt färska? )

Annan "dum" fråga är växling. Jag har en obra förmåga att börja växla tidigt (kopplingspedal nertryckt under inbromsning) och släppa upp den den alldeles för sent (nästan vid turn-in)... Har du nåt tips hur man bör tänka där?
(På tävling med bil utan tomgång orsakade detta en nära-snurren-upplevelse... thumbs down)

I övrigt: Klart, lättfattligt o snyggt! thumbs up Veckans (minst!) till dig!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

SciroccOMats skrev:
Jag skulle inte fatta hälften av det om det var i textformat, man tittar på en bild i 5 sekunder och förstår sedan vad det handlar om, skulle man läsa samma sak i text så skulle jag och antagligen många andra
få läsa det både 2 och 3 gånger innan man har nått samma förståelse.


Jag menade just det att bilderna mer än gärna får vara kvar. Men det är så att den text som är skriven i artikeln är upplagd som en bild. Det är det som gör att det blir onödigt bökigt när man skriver ut artikeln och att det troligen inte är så gynnande för de som fortfarande har traditionell uppkoppling via modem.

Självklart tycker även jag att bilderna som används som illustrationer ska vara kvar, det är dom som gör det hela så bra!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus K skrev:
porschedriver skrev:
Grunden är att man bromsar på gränsen till låsning ända fram till turn-in. Vid (precis innan) turn-in så släpper man upp bromsen (gärna lite mjukt, så bilen stabiliseras), börjar styra in i kurvan (relativt mjukt) och ger precis så mycket gas så att bilen inte tappar fart (motorbroms ger sämmre grepp på bakvagnen).
När man kommer fram till Apex matar man sakta in mer och mer gas tills man håller fullgas vid track-out.

Det är det fetstilta som kallas "understödjande gas", va? För att återfå viktfördelningen mellan fram- och bakvagn efter bromsningen?
(Eller är det överkurs för oss helt färska? )

Annan "dum" fråga är växling. Jag har en obra förmåga att börja växla tidigt (kopplingspedal nertryckt under inbromsning) och släppa upp den den alldeles för sent (nästan vid turn-in)... Har du nåt tips hur man bör tänka där?
(På tävling med bil utan tomgång orsakade detta en nära-snurren-upplevelse... thumbs down)

I övrigt: Klart, lättfattligt o snyggt! thumbs up Veckans (minst!) till dig!


Understödjande gas är egentligen lite mer gas än neutralt, understödjande gas kan användas för att påverka bilens balans i t.e.x ingång av kurva med 4wd. (=överkurs)

Viktfördelningen på bilen återgår till neutralt så fort du släpper bromsen, detta kan ge upphov till instabilitet när bilen skall "pitcha" (kränga i längsled) till neutralt läge från att framflädringen är ihoptryckt p.g.a inbromsningen. Genom att släppa bromsen lite mjukare kan man få bort fenomet (även här kan med vänsterbroms understödjande gas användas=överkurs)

Att hålla kopplingen intryckt under hela inbromsningen är inte något jag gillar. Det finns dock även proffesionella förare som gör på det viset, du nämner ju själv hur effekten blir....
Som nybörjare är det viktigt att vara HELT FÄRDIG innan man går in i kurvan. Hellre att man växlar tidigt (så länge man inte övervarvar motorn) så att man har kopplingen uppe när man går in i kurvan. Detta ger en också mer tid att slira (innan man lär sig toe-heel) på kopplingen för att få en mjukare nedväxling.

Känner du att du behärskar själva körningen och bara vill få bort beteendet med att baken slingrar sig vid nedväxlingarna så lär dig toe-heeling/mellangas (det finns en rätt ny tråd om hur man gör)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anton Lillsund skrev:
SciroccOMats skrev:
Jag skulle inte fatta hälften av det om det var i textformat, man tittar på en bild i 5 sekunder och förstår sedan vad det handlar om, skulle man läsa samma sak i text så skulle jag och antagligen många andra
få läsa det både 2 och 3 gånger innan man har nått samma förståelse.


Jag menade just det att bilderna mer än gärna får vara kvar. Men det är så att den text som är skriven i artikeln är upplagd som en bild. Det är det som gör att det blir onödigt bökigt när man skriver ut artikeln och att det troligen inte är så gynnande för de som fortfarande har traditionell uppkoppling via modem.

Självklart tycker även jag att bilderna som används som illustrationer ska vara kvar, det är dom som gör det hela så bra!


Magnus och jag diskuterade det men alternativet var lite grand så som det blev eller att vi fixade till det "någon gång i framtiden" då det hade varit jättebökigt att konvertera så som du föreslår. Jag har provkört det över modem och tycker det funkar helt OK om man går igenom det på nätet. kan förstå att det blir lite bökigare om man vill ladda ner allt och sedan skriva ut det, men jag kände att det var vikigare att det kom upp.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

porschedriver skrev:
Anton Lillsund skrev:
SciroccOMats skrev:
Jag skulle inte fatta hälften av det om det var i textformat, man tittar på en bild i 5 sekunder och förstår sedan vad det handlar om, skulle man läsa samma sak i text så skulle jag och antagligen många andra
få läsa det både 2 och 3 gånger innan man har nått samma förståelse.


Jag menade just det att bilderna mer än gärna får vara kvar. Men det är så att den text som är skriven i artikeln är upplagd som en bild. Det är det som gör att det blir onödigt bökigt när man skriver ut artikeln och att det troligen inte är så gynnande för de som fortfarande har traditionell uppkoppling via modem.

Självklart tycker även jag att bilderna som används som illustrationer ska vara kvar, det är dom som gör det hela så bra!


Magnus och jag diskuterade det men alternativet var lite grand så som det blev eller att vi fixade till det "någon gång i framtiden" då det hade varit jättebökigt att konvertera så som du föreslår. Jag har provkört det över modem och tycker det funkar helt OK om man går igenom det på nätet. kan förstå att det blir lite bökigare om man vill ladda ner allt och sedan skriva ut det, men jag kände att det var vikigare att det kom upp.


Helt klart är det viktigtaste att det är uppe och är läsbart! Jag tycker det är toppen, inget snack om det! thumbs up
Anledningen till att jag gnällde lite vara bara för att peta lite i det. Jag menade inget illa på något sätt. Jag hoppas det inte uppfattades på det viset

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Grundkurs bankörning
1, 2   >>
9428 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande