Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
6 besök senaste veckan (169764 totalt)
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Då är man tillbaka på rejsa. Min första "banbil" som jag skrotade mot ett rådjur två veckor efter att jag tog licens hann jag aldrig lägga upp här, men väl denna: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=35894 Men tidsbrist p.g.a. hus, små barn och sådant där gjorde att jag sålde den innan det blev något av den. Hann skaffa en Peugeot 205 GTI -89 som jag bytte lite saker på för att tåla bana lite bättre men kom aldrig iväg och körde med den + att PSC gått över till SMA och det passar inte mig då jag vill behålla min SBF-licens som jag inte tagit ut på fyra år nu, så det är liksom dags snart... Så jag valde nu mellan VW, Alfa och BMW. Var snubblande nära en Alfa 156 men man kan väl säga att den hade två hål den inte hade när den lämnade fabriken...
Så det blev en 318ti Compact -95, den dök upp en rätt så nära och då dessa inte växer på träd fick jag ta chansen, och det ångrar jag inte. Ganska skoj redan nu, i synnerhet nu i vinterväglaget! Den är i nuläget helt original men är nog utrustad över medel när den köptes. Sportratt, AC, färddator, elhissar och ellucka finns bl.a. Skicket får anses som väldigt gott då den rullat i salt-Sverige sedan den var ny. De bakre skärmkanterna har drabbats av plåtmögel men åtgärdats av tidigare ägare, sedan har jag hittat lite kring v. domkraftsfäste fram och något ställe undertill. 18400 mil vid köp 100106, stämplad servicebok till 14000 mil ca och en hel del kvitton. Få ägare. Känns tight och fin. Så den känns som ett lyckat köp. Skulle förstås hellre ha en 323ti men valde den snålare och lättare 318ti för bättre ekonomi.Edit1: Till er som läser detta, med facit i hand, välj 323 istället.
Tanken med bilen är en god kompromiss mellan bruks, bus och bana. Därför kommer det inte att hända några extrema saker med den Edit2: Denna tanke är övergiven numera, bilen är/blir en renodlad trackday-toy utan krav på vardagsdugligheter. Kompromisser är inte bra på något...
Har hunnit med att beställa ett snorbilligt "no-name" väghållningskit på ebay.de som kommer sänka bilen ca 60/40. Innan någon ev. hackar ner på detta så vill jag bara förklara att min tanke är att ha kul bakom ratten, inte slå varvrekord. Blir bilen bara stiff är jag nöjd. Dessutom var det så billigt att jag anser mig ha råd att chansa!
Har också köpt en uppsättning främre E36 325-bromsok för att kunna byta till ventilerade skivor fram. F-n vad snålt av BMW att ens utrusta bilen med solida skivor i fronten! När jag kommer byta frambromsarna så kommer jag självklart att byta bromsvätska mot någon racing-dito.
Sedan hoppas jag kunna komma iväg på någon banträff också, det var ett tag sedan, men i år är det f-n dags!
och så några bilder på öket:









Sammanfattning 140718:

Chassie:
* Stötdämpare/fjädrar: D2 Track Racing coilovers. Fram 13kg/mm fjäder och bak 12kg/mm. Bak originalplats = delade coils.
* Bussningar: Strong-flex gula polyuretan överallt (90ShA) utom bärarmar fram. Bärarmar fram original Meyle E36 M3 3.0 excentriska = mer caster.
* Krängningshämmare: original fram 25mm, 323ti bak 16mm.
* 2mm brickor mellan spindel och fjäderben fram för mer camber.
* X-brace.
* Z3M förstärkningsplattor främre fjäderbenstorn.
* Fartfabriken förstärkningsplattor bakre fjäderbenstorn.

Bromsar:
* Fram: E36 ventilerade skivor. Ferodo DS3000-belägg. Borttagna bromssköldar.
* Bak: original med Biltema-belägg.
* Goodridge stålomspunna slangar runtom.
* Biltema DOT5.1 "Racing" bromsvätska.

Motor/låda/diff:
* Motor: original M42B18 140hk. Andas lite friare genom 2"-rostfritt efter kat som är 7kg lättare än original.
* Motorfäste: Volvo 240 rallykuddar (höger) i egentillverkade koppar.
* Växellåda: original.
* Växellådsfästen: Biltema universal gummikuddar (hårda!) art.nr: 63104.
* Diff: original obromsad.

Hjul:
* Gatåka: BMW original Styling 18, 7.5x17 fram och 8.5x17 bak. GoodYear F1 225/45-17 fram och Dunlop 245/40-17 bak.
* Banåka. BMW original 7x15 ET20. Toyo R888 205/50-15.
* Banåka. BMW original 8x16 ET23. Kumho V70A 225/45-16.

Vikt:
* Ca 1045kg fulltankad (utan förare med 17" vardagshjul).

Övrigt:
* Taklucka igensvetsad. Sparar närmare 20kg om man tar bort innertak, solskydd m.m. på bra ställe.
* Plasthuv, 7.5kg mot original 15kg.
* I övrigt original kaross utv. med bortplockade dimljus och bakre torkararm + motor.
* Inv. lättad på det mesta utom dörrsidor fram.
* Momo rörramstol, 10kg.
* 95mm djup moccaratt med diameter 350mm.
* Sänkt rattstång 40mm med egensvarvade alu-distanser.
* Biltema MC-batteri 19Ah, 7kg.
* Bortplockad AC-anläggning, 12kg.
* STRI shiftlight.
* 1.5l Biltema-spolartank.
* Skärmkanter runtom valsade ca 1cm.
* BMW Original catchtank som monteras nere i tanken, art.nr: 16112229656

Varvtider:
* Anderstorp: 2:02.66
* Knutstorp: 1:13.79
* Sviestad 1:10.00

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Idag har bilen fått känna på sjön, eller snarare isen. De har plogat upp en fin bana i närheten, j-kligt skojigt! Tyvärr djupa spår på sina ställen efter dem med riktiga isdäck. Man blir liksom bara passagerare på sådana ställen, men det kan man leva med.
Måste erkänna att jag kände mig väldigt långsam med en isdubbade rallybilar bakom mig.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Jag tar gärna emot tips på min kommande bromsuppdatering. Som jag skrivit har denna bil solida skivor fram men jag har köpt och fått hem ok från en E36 325, så nu är det bara att uppgradera till ventilerade skivor. Satt nyss och kollade ebay.de (igen... ) och hittade hålborrade Zimmermann för under tusingen/paret? Är det en skröna att hålborrat spricker förr eller senare? Slitsade Brembo Max är också mycket billigare än hemma.
Frågan är, behöver jag hålborrat eller slitsat?
Vad ska man satsa på för belägg? Saken är bilen är brukis också, och ganska lätt, behöver kanske inga värsting-belägg? Duger typ Greenstuff?

Väghållningskitet ligger också och väntar i garaget numera. GT Cupline kallas det visst... Väntar nog till våren med det. Det är ändå en viss fördel att köra höghus vintertid och direkt o-kul att meka slaskig bil.

och så har jag även uppgraderat helljuset med en xenonsats från www.vvme.com, inte så mycket racing men ändå en uppgradering. Rekommenderas, mycket billiga, och bra.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag rek nya originalskivor dom duger väldigt länge och håller hög kvalitet. Kombinera det med fräsch bromsvätska som tex Motul RBF 600 som är "billig" och bra samt ett par schyssta belägg från PEAN, Carbotech XP8 funkar klockrent och i början blir det en aha upplevelse, glöm inte bälta fast dig innan du bromsar

För ökad livslängd och eliminering av ev fadingtendenser går det att bygga både billig och dyr bromskylning fram. Bak tror jag det duger gott med originalprylarna. 323ti krängare kommer att göra gott för bilen i samråd med nya kitet. En uppsättning trevliga däck för bana på ett par vettiga fälgar så är det bara att gasa på! Den bilen kommer att funka ok med tex Toyo 888 205/50/15 Det är inga större problem att lätta bilen och det gör på sig inget snack om saken. Bilen har inga större surdegar, jag vet inte hur det är med soppapumparna på 318 men på 323 börjar dom suga luft på bana runt halv tank, lösning finns på detta.

Vi är en bunke folk med compacter här på rejsa och inte minst Bröderna Skoog som toppar BMW Cup med varsin Compact av olika generationer. Deras kompetens och välvilja räcker åt oss alla thumbs up
Har du inget för dig kan du ju plöja igenom min tråd, jag är en glad amatör men nåt av intresse hittar du säkert, om inte annat en massa struntprat om compacten

Jag hoppas vi träffas på några av BMWSC träffar i sommar så man får spana in schabraket


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Tackar för tipsen Johan. om originalskivor funkar bra så funkar även piratskivor av kändare märke kanske för att komma lite billigare undan?
Såvitt jag vet (grundat på Biltema-katalogen) sitter det samma bränslepump på alla E36, så att den börjar suga luft vill jag förstås inte vara med om. Lösningen är?
Du funderar inte på att ge ut din tråd i bokform? Vore perfekt kvällsläsning! Har bara hunnit till sidan 8, men måste tacka för en fantastisk tråd, jag tror inte jag behöver fråga så mycket när jag plöjt igenom den. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



OM du blir medlem i BMW CLub Schweden har du alltid 10% på reservdelar his BMW och 20% på klubbträffarna. Med dessa rabatter är det inte SÅ stor skillnad på en bra märkes skiva och original.

Dock har jag faktiskt själv provat en tokbillig Ebayskiva från italien och dom klarade 42 varv på ringen med mig bakom ratten (bromsar mer än gasar) Så vi får väl se hur dom fortsätter hålla.

Lösningen på soppastrulet är egentligen 2, på racebilar verkar detr som man kapar ner tanken till hälften för att inte släpa på onödig vikt. På gatbilar blir det att montera en extra pump, leta efter Johan Rius eller Rickard Ahlins tråd med 323ti så tror jag dom beskrivit detta lite närmare. Det funkar iallafall klockrent. Notera dock att detta problem inte uppstår förrän du kör med R-däck och att det börjar gå lite fort så det är kanske inget måste DIREKT menar jag.

Tråden min är i förhållande till hur länge den funnits här ganska lång men jag gillar och babbla som du kanske märker :-) Tänk om man kunde skruva lite istället Tråden blir nog till glädje men det finns alltid 1000 frågor man vill ha svar på, då är det så jäkla bra med REJSA!



Davve skrev:
Tackar för tipsen Johan. om originalskivor funkar bra så funkar även piratskivor av kändare märke kanske för att komma lite billigare undan?
Såvitt jag vet (grundat på Biltema-katalogen) sitter det samma bränslepump på alla E36, så att den börjar suga luft vill jag förstås inte vara med om. Lösningen är?
Du funderar inte på att ge ut din tråd i bokform? Vore perfekt kvällsläsning! Har bara hunnit till sidan 8, men måste tacka för en fantastisk tråd, jag tror inte jag behöver fråga så mycket när jag plöjt igenom den. thumbs up

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Davve skrev:
Jag tar gärna emot tips på min kommande bromsuppdatering. Som jag skrivit har denna bil solida skivor fram men jag har köpt och fått hem ok från en E36 325, så nu är det bara att uppgradera till ventilerade skivor. Satt nyss och kollade ebay.de (igen... ) och hittade hålborrade Zimmermann för under tusingen/paret.


Har kört en del med släta Zimmerman, har funkat bra. Bromskylning i någon form ska du absolut
överväga, lite meckigt men det sparar skivor och belägg.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Inte SÅ mekkigt om man bjuder killen här ovanför på hemlagad glögg Märks att Marcus saknar oss lite.

Angående Zimmerman har jag hört att dom hållborrade spricker lätt men som Marcus säger kan släta funka bra. Jag ser ingen direkt anledning för dig att köpa hållborrade eller slitsade.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Får se vad jag bestämmer för, men jag utesluter inte slitsade skivor, jag menar det är ju inte påkommet för inget? Vad jag förstått finns det viss skillnad mot fading från kanske först och främst högfartsinbromsningar. Fast å andra sidan har jag aldrig råkat ut för fading de gånger jag kört bana/konbana tidigare trots att enda uppgraderingen de gångerna bestått av seriös bromsvätska. Hålborrat däremot verkar ju spricka för eller senare... Synd, för det ser så j-kla ballt ut! Så vi får se vad jag lyckas hitta på ebay.
Jag kommer att fimpa dimljusen där fram (världens mest onödiga uppfinning?), hålen som blir är väl bättre än inget för bromskylning? Eller "måste" man bygga riktade rör/slangar?

Johan. Det där E36-stolsunderredet du satte fast din "åka-fort-stol" med, var det ett ombyggt originalunderrede?

Helt o-racigt, men en bild på xenon-konvertering. Notera skillnaden i färgtemperatur! Rekommenderar verkligen alla att konvertera till xenon på helljusen (det är tillåtet på SBP, det och dimljus). Man får nästan lika bra helljus som med feta extraljus, men utan krånglig installation och utan att förfula bilen. Bra ljus behövs i Småland, vill inte ta ett fjärde rådjur eller för den delen första älgen eller svinet... Det var f.ö. en rådjurssmäll som pajade min första busbil/banbil.


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Johan Sjöström skrev:
Inte SÅ mekkigt om man bjuder killen här ovanför på hemmalaggad glögg Märks att Marcus saknar oss lite.

Angående Zimmerman har jag hört att dom hållborrade spricker lätt men som Marcus säger kan släta funka bra. Jag ser ingen direkt anledning för dig att köpa hållborrade eller slitsade.



Jag låter mig inte mutas av vilken fulglögg som helst. Nej endast från det anrika Sjöströmska bryggeriet

Davve,
Skulle vara för blingfaktorn man kan överväga slitsade, vilken förstås inte skall underskattas

Tror att vi "amatörer" klarar oss ganska bra utan kylning egentligen. Du kan säkert ha broms så du klarar dig... Om du undviker jättelånga stinter.
Men som smålänning får man tänka på driftskostnaderna. Min lilla egna erfarenhet säger att det spar belägg och skivor som tusan.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Marcus S skrev:
Davve,
Skulle vara för blingfaktorn man kan överväga slitsade, vilken förstås inte skall underskattas

Tror att vi "amatörer" klarar oss ganska bra utan kylning egentligen. Du kan säkert ha broms så du klarar dig... Om du undviker jättelånga stinter.
Men som smålänning får man tänka på driftskostnaderna. Min lilla egna erfarenhet säger att det spar belägg och skivor som tusan.

MS//
Sant! Det är faktiskt roligare att montera en slitsad skiva än en vanlig slät. Jag är faktiskt sådan att jag kör några varv, går i depå, och kör lite till o.s.v. Gillar att andas ut och fundera lite. Så mitt sätt att köra spar nog en del.

Jag sitter och kollar lite överallt just nu efter skivor, www.waarwest.se har ofta riktigt bra priser och jag har fått uppfattningen att de bara säljer kvalitetsprylar. Har mailat och frågat efter fabrikat på deras skivor, de kostar f.ö. 467kr/st att jämföra med t.ex. Mekonomen som tar 775kr/st (Brembo). På tal om Mekonomen så får man två skivor Brembo Max på ebay för samma som en på Mekonomen. Även slitsade ATE Powerdisc finns för under tusingen på ebay.

Belägg. Dessa Carbotech XP8. Jag har förstått att de är skitbra för bankörning men att de dammar som f-n? Finns det några bra ban-belägg som inte dammar så mycket och funkar bra för bruks? Lite gnissel kan jag ta, det är race! Men jag avskyr fastbränt bromsdamm så Carbotech kanske skulle få mig på dåligt humör till vardags? Bör kanske ta kontakt med t.ex. Pean och höra mig för?

Idag har bilen lättats lite! 19kg blev bilen av med enligt badrumsvågen. Då tog jag bort nödreservhjulet och dess hållare, verktygslådan med verktyg, domkraft o.s.v. samt undre ljudisoleringsmattan i bagaget. Den övre får vara kvar för bruksvärdet.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Davve skrev:
Marcus S skrev:
Davve,
Skulle vara för blingfaktorn man kan överväga slitsade, vilken förstås inte skall underskattas

Tror att vi "amatörer" klarar oss ganska bra utan kylning egentligen. Du kan säkert ha broms så du klarar dig... Om du undviker jättelånga stinter.
Men som smålänning får man tänka på driftskostnaderna. Min lilla egna erfarenhet säger att det spar belägg och skivor som tusan.

MS//
Sant! Det är faktiskt roligare att montera en slitsad skiva än en vanlig slät. Jag är faktiskt sådan att jag kör några varv, går i depå, och kör lite till o.s.v. Gillar att andas ut och fundera lite. Så mitt sätt att köra spar nog en del.

Jag sitter och kollar lite överallt just nu efter skivor, www.waarwest.se har ofta riktigt bra priser och jag har fått uppfattningen att de bara säljer kvalitetsprylar. Har mailat och frågat efter fabrikat på deras skivor, de kostar f.ö. 467kr/st att jämföra med t.ex. Mekonomen som tar 775kr/st (Brembo). På tal om Mekonomen så får man två skivor Brembo Max på ebay för samma som en på Mekonomen. Även slitsade ATE Powerdisc finns för under tusingen på ebay.

Belägg. Dessa Carbotech XP8. Jag har förstått att de är skitbra för bankörning men att de dammar som f-n? Finns det några bra ban-belägg som inte dammar så mycket och funkar bra för bruks? Lite gnissel kan jag ta, det är race! Men jag avskyr fastbränt bromsdamm så Carbotech kanske skulle få mig på dåligt humör till vardags? Bör kanske ta kontakt med t.ex. Pean och höra mig för?

Idag har bilen lättats lite! 19kg blev bilen av med enligt badrumsvågen. Då tog jag bort nödreservhjulet och dess hållare, verktygslådan med verktyg, domkraft o.s.v. samt undre ljudisoleringsmattan i bagaget. Den övre får vara kvar för bruksvärdet.


XP8 är nog inget för dig isf. PEAN har ett snällare belägg, som jag glömt namnet på...
Kanske kan vara nåt. Gula EBC har funkat för mig, kanske tack vare kylning ? EBC har ju
inte så bra rykte annars... Ferodo har jag provat, dammade inte så mkt om jag minns rätt.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Slitzning ska vara till för att avleda varma gaser som bildas av beläggen
vid kraftig uppvärming. Grejen är den att bra belägg för höga tempraturer
inte avger gaser på det sättet.

Man vill ha så mycket material som möjligt i skivan för att kunna ta hand om den
värme som utvecklas momentant i skivan under själva inbromsningen.

Sen har man bromskylning för att få ner tempen på skivan till nästa inbromsning.
Kylning ger även betydligt längre liv åt dina belägg & skivor iom att dessa prylar är
rätt dyra i förhållande till bromskyning är valet inte så svårt. Upp till 3 ggr längre
livslängd på belägger finns det folk som fått.

Bak kommer det att funka med orginal skivor då 70%-80% av vikten ligger på framhjulen
under själva inbromsningen så är det där det behövs tåligare prylar.

Ang skivor så har jag kört biltema skivor runt om på min bmw som är en E30 318is
dessa har suttit på i 2 år nu & har kört ihop med Carbotech XP10 belägg & är ok fortfarande.

XP 8 funkar nog bra för det banåka du ska köra. Man kan ju skifta belägg när man inte kör
bana om man tycker de gnisslar & dammar för mycket.

Ang bromskylning är det bäst att få luften ända fram till centrum av skivan
det är där den gär nytta.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Å andra sidan, hur många gånger kommer du att köra bana respektive hur lång tid tar det att byta dom främre beläggen ;-) Gör du så får du både ekonomi och bromsprestanda vid bankörning.

XP8 är SÅ roligt jag lovar!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Johan Sjöström skrev:
Å andra sidan, hur många gånger kommer du att köra bana respektive hur lång tid tar det att byta dom främre beläggen ;-) Gör du så får du både ekonomi och bromsprestanda vid bankörning.

XP8 är SÅ roligt jag lovar!


XP 10 är ännu roligare om man bara ska köra bana med dom
kan man lia gärna gå på dessa.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jepp men dom kostar mer, lagerhålls normalt inte och ger inte SÅ mkt mer, hört från säker källa..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Tack för input! thumbs up Kommer beställa släta skivor från waarwest. De är av fabrikat Vaico, en underleverantör till BMW. Billigt och bra m.a.o. Sedan måste jag ha ett nytt kupéfilter och en ny termostat, så då tar jag rubbet därifrån och får ut mesta möjliga på frakten, smålänning som man är. Fast jag är skåning bosatt i Småland.
Sedan får jag fundera lite mer på belägg. Har ändå lite tid på mig då jag inte kommer skruva så mycket förrän det blir + grader ute. Nu är jag mest ekorre och samlar grejer.

En annan fråga. Jag misstänker att mina främre bärarmsbussningar håller på att ge upp. De ser torra ut och jag kan få vibrationer vid broms från 120+. Vad är grejen med excentriska M3-bussningar förutom styvare bussning i sig?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Lite trevligare hjulvinklar

Har för mig att det är 3.0 som har excentriska

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Johan Sjöström skrev:


Har för mig att det är 3.0 som har excentriska

Stämmer bra.

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070


Trådstartare
Men vad innebär trevligare hjulvinklar i praktiken? Snabbare instyrning? Mer däckslitage?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Davve skrev:
Men vad innebär trevligare hjulvinklar i praktiken? Snabbare instyrning? Mer däckslitage?

Ungefär så ja Bättre instyrning, mindre understyrning och MINDRE däckslitage. På bana alltså.
Eller nervig styrning rakt fram och mer däckslitage. På gata alltså. Johan sitter på facit hur Compacten
beter sig med mer eller mindre negativ camber. Han skriver nog strax lite om det

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact -95. SÅLD.
1, 2, 3 ... 32, 33, 34   >>
6 besök senaste veckan (169764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande