Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
För Ferrari F1 fans!
1594 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En liten film där varje års F1'a - från 1950 till 2001 - morphas förbi en efter en! Skitcool. Det finns en stor o en liten filmversion att välja mellan.

http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=53772

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Finns nog inte så många fans kvar efter A1-2002! >

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Sörpan skrev:
Finns nog inte så många fans kvar efter A1-2002! >
Jag finns!

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Erkänn att du blev liiite arg då i alla fall...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men filmen har bara med bilarna till 2001

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Sörpan skrev:
Erkänn att du blev liiite arg då i alla fall...
Näe, jag hade däremot blivit förbannad på Ralf och JPM i USA om de hade varit mina favoriter.
Är man anställd som back-up så är man.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Dessutom var det helt "politiskt" korrekt av Todt att göra så... Visst, det skadar kanske anséendet på racingen för oss åskådare men Scuderia kämpade för att bli världsmästare i både konstruktörs och förar-VM även om de ledde med hästlängder i poängsammanhang. De vet att framgångarna kan vända lika fort som vinden så därför var vartenda poäng av värde och därför beordrardes Rubens att släppa av för att låta Mikael gå förbi även då Mikael hade invändningar mot beslutet..

Det är heller inte första gången sånt här händer... Minns bara då Mario Andretti och Ronnie Pettersson körde för Lotus JPS. Även fast Ronnie många gånger var den klart snabbare av dem så var det så att Mario var "försteförare"... Det är sk. racingpolitik som gäller när allt kommer kring.

Nu inför säsongen -03 kommer det tillämpas en del för att kunna jämnställa de flesta team och det var t.o.m. på tapeten att de skulle införa endast en däcktillverkare som hade en viss typ av blandning som alla skulle ställa sig efter.
Men arbetet mellan Ferrari och Bridgestone är så djupt rotat att skulle det bli en sådan restrektion som endast en tillverkare skulle Ferrari hoppa av helt enkelt. Det har lagts ner alldeles för mycket arbete, tid och pengar i deras förhållande och DET skulle F1-cirkusen (läs: Eccelstone/Mosley) INTE ha råd med...

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Hazze skrev:
Men arbetet mellan Ferrari och Bridgestone är så djupt rotat att skulle det bli en sådan restrektion som endast en tillverkare skulle Ferrari hoppa av helt enkelt. Det har lagts ner alldeles för mycket arbete, tid och pengar i deras förhållande och DET skulle F1-cirkusen (läs: Eccelstone/Mosley) INTE ha råd med...
Frågan är ju vad Ferrari har kvar om de inte är med i F1. Man kan väl inte leva speciellt länge på gamla meriter?
Jag ser till exempel varken Jaguar, Maserati eller Alfa Romeo som märken med en sportig identitet fastän de har historia därifrån.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mäkinen skrev:
Hazze skrev:
Men arbetet mellan Ferrari och Bridgestone är så djupt rotat att skulle det bli en sådan restrektion som endast en tillverkare skulle Ferrari hoppa av helt enkelt. Det har lagts ner alldeles för mycket arbete, tid och pengar i deras förhållande och DET skulle F1-cirkusen (läs: Eccelstone/Mosley) INTE ha råd med...
Frågan är ju vad Ferrari har kvar om de inte är med i F1. Man kan väl inte leva speciellt länge på gamla meriter?
Jag ser till exempel varken Jaguar, Maserati eller Alfa Romeo som märken med en sportig identitet fastän de har historia därifrån.


Håller med dig definitivt Lennart !! Även om jag borgar för en mer jämn rejsing där de skall vara lika för alla s.a.s. så är jag ändå för att låta utvecklingen gå fram utan några större motsättningar.
Titta tillbaks på i början på 90-talet då Williams/Head hade knåpat ihop sin steglösa växellåda med sk. "launch-control"... Den totalförbjöds å det bestämdaste på stående fot utan att de ens kört ett lopp med den. Nu ser vi dessa attribut på alla F1:or !! Både "semilådor" och "launch-controlers". Utvecklingen kan inte stoppas, den skall väl bara hejdas ett tag s.a.s. för att människan skall kunna komma ikapp ?? Williams hoppade ju inte av för det... De tog bara en annan väg och hittade nya gränser att tänja !!

Undrar hur det hade sett ut om Turbo-eran fått fortsatt ?? Eller slicksen fått vara kvar ?? Eller låtit spårvidden vara 20cm bredare som den var innan ?? Dagens vagnar ju likförbannat avsevärt snabbare än dåtidens !!! Men låt oss fundera på det om restrektionerna släppts lösa... UjUjUj !!

Så för att återgå till frågan vad Ferrari skulle ha kvar av att hoppa av vet jag inte, troligtvis ingenting men Eccelstone skulle torska massor med fläsk kan jag säga !!!
Allt är ju i grunden baserat på pengar, tyvärr.....

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Visst är det kul med jämn racing, men det får inte vara på bekostnad av utvecklingen av tekniken. Det är säkert hur dyrt som helst, men än så länge finns det ju folk som betalar. Tyvärr försvann ju Arrows nu, men deras tekniker kanske kan få exempelvis Jaguars bilar att åtminstone hänga med Minardi aerodynamiskt. Om nu Minardi får ihop nog med pengar för att vara med.

Williams framtid är lite intressant för de båda i ledningen börjar bli till åren och frågan är ju om BMW verkligen är intresserade av ett stall som inte får fram bilar av toppklass. Enligt lösryckta citat så avvaktar väl BMW med att lägga ett bud tills de första testerna är gjorda nu i januari.

En del menar att CART är bättre för att det är jämnare, men deras gulflaggs-situationer får mig kräkfärdig. Undrar just om det är några stall kvar där längre...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mäkinen skrev:
Tyvärr försvann ju Arrows nu, men deras tekniker kanske kan få exempelvis Jaguars bilar att åtminstone hänga med Minardi aerodynamiskt. Om nu Minardi får ihop nog med pengar för att vara med.

Absolut !!! Jag tycker det är tragiskt att Arrows var tvugna att hoppa av p.g.a. alldeles för stora skulder även om de har kapacitet (tekniskt sett) att egentligen hänga med. Men som så ofta förr !! Allt kostar pengar och blir det inte resultat så blir det heller inga sponsorer och därav heller inga pengar till utveckling och löner... Mycket tragiskt !!

Som du säger har Minardi problem att hänga med ekonomiskt men det har de ju haft några år och de lyckas klänga sig kvar vilket jag tycker är beundransvärt !! thumbs up Att Arrows gick i graven tror jag beror på att Tom Walkinshaw klantade sig när han köpte större andelen i gamla Prost/Ligier. Det var tydligen en del ouppklarade affärer och ett inte alltför rent spel på en plattform s.a.s....

Mäkinen skrev:
Williams framtid är lite intressant för de båda i ledningen börjar bli till åren och frågan är ju om BMW verkligen är intresserade av ett stall som inte får fram bilar av toppklass. Enligt lösryckta citat så avvaktar väl BMW med att lägga ett bud tills de första testerna är gjorda nu i januari.

Enligt rykten kommer Sam Michael ta över Patrik Heads roll då Patrik är omkr. 55 - 56 och börjar tänka på framtiden och ett liv efter detta s.a.s.
De sköter ju ett stall på över 450 anställda och då måste de bygga en rejäl organisationsstruktur - vilket innebär att de måste ha folk med auktoritet och ansvar vilket Sam har.. Vilken person som kommer att ta över Frank Williams roll är fortfarande bara spekulationer ? Kanske blir det Gavin Fischer som numer är chefsdesigner ??
Det pågår även envisa rykten om att eftersom BMW äger 49% av Team Williams vill de få in mer än en fot i teamledningen... Nyligen tappade dock BMW sin före detta chef för motorutvecklingen, Werner Laurenz, till McLaren !!! Dessutom förekommer det också rykten om att Gerhart Berger som är motorsportchef är på väg från BMW... Så BMW är också i en position där det s.a.s. blöder rejält !!!

Mäkinen skrev:
En del menar att CART är bättre för att det är jämnare, men deras gulflaggs-situationer får mig kräkfärdig. Undrar just om det är några stall kvar där längre...

Sanna dina ord !!! Det är verkligen skettråkigt att se dessa evinnerliga gulflaggssituationer !!!! Visst, att det är för förarnas säkerhet o.s.v. men det finns andra alternativ tycker jag !?!? Men när t.o.m. förare och team uttalar sig om dem så börjar man ju undra...
Tjaa, alla större team (Penske, Ganassi etc, etc...) har ju hoppat över till IRL på grund av CART's sviktande ekonomiska bekymmer. Alltmer måste ju teamen betala för att överhuvudtaget få starta dessutom har många stora sponsorer och medier gått över till IRL.

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Hazze skrev:
Att Arrows gick i graven tror jag beror på att Tom Walkinshaw klantade sig när han köpte större andelen i gamla Prost/Ligier. Det var tydligen en del ouppklarade affärer och ett inte alltför rent spel på en plattform s.a.s....

Vilken person som kommer att ta över Frank Williams roll är fortfarande bara spekulationer ? Kanske blir det Gavin Fischer som numer är chefsdesigner ??
Det pågår även envisa rykten om att eftersom BMW äger 49% av Team Williams vill de få in mer än en fot i teamledningen... Nyligen tappade dock BMW sin före detta chef för motorutvecklingen, Werner Laurenz, till McLaren !!! Dessutom förekommer det också rykten om att Gerhart Berger som är motorsportchef är på väg från BMW... Så BMW är också i en position där det s.a.s. blöder rejält !!!

Sanna dina ord !!! Det är verkligen skettråkigt att se dessa evinnerliga gulflaggssituationer !!!! Visst, att det är för förarnas säkerhet o.s.v. men det finns andra alternativ tycker jag !?!? Men när t.o.m. förare och team uttalar sig om dem så börjar man ju undra...
Tjaa, alla större team (Penske, Ganassi etc, etc...) har ju hoppat över till IRL på grund av CART's sviktande ekonomiska bekymmer. Alltmer måste ju teamen betala för att överhuvudtaget få starta dessutom har många stora sponsorer och medier gått över till IRL.
Du har nog rätt i att Walkinshaw kanske var och petade på lite för många ställen på en gång. Att han kan skapa framgång har han ju visat några gånger och jag tror nog han kommer dyka upp inom racing på toppnivå igen även om han kanske ska köpa motorer av nån annan än Ford.

Att BMW tappar motorfolk till McLaren är inte oväntat. Det behövs ju en uppryckning där.
Gör Gerhard Berger nytta hos BMW? En del andra gamla förare har väl främst varit ivägen för sina team. Jag har fått för mig att förare ofta är lite egoistiska och kanske kan ha svårt att samarbeta.

IRL verkar få till ett bra startfält till nästa år. Nu krävs det bara att någon introducerar dem till fenomenet högerkurvor...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Tom Walkinshaw vet nog vad han gör, det är jag säker på.. Problemet är kanske att han ibland klampar på lite fel tår om man kan uttrycka sig så ? Men det är kanske också en verklighet och vardag innom F1-racing numer ?? Det var väl Eddie Jordan som vart dragen vid näsan sist väl om jag inte kommer ihåg helt fel ??

Berger har tydligen varit till väldigt god hjälp vad jag vet och enligt Mathias Ekblom har han varit till stor tillgång vad gäller förståendet mellan förare och mekaniker (nu har jag inte ordet/namnet på tungan (crewchief eller nått sånt) men du förstår nog vilken position jag menar.. Hjälpt med komunikationen mellan förare och team helt enkelt. Att han varit där såpass länge är väl egentligen ett tecken nog, eller ??

Joo, fast jag tycker ändå att dessa formelvagnar gör sig bäst på långa snabba ovaler... Det är lite speciellt när de kör och tävlar i sånna oerhörda hastigheter det är frågan om !!!! Lite pirr i maggropen s.a.s.

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



En av de häftigare topicurspårningarna hittills...

Stallorder har alltid förekommit, men Ferraris på A1-ring var en av de klumpigaste jag sett, fullkomligt respekktlöst mot publiken, dvs vi som betalar för spektaklet. Schumacher fick ju frågan efter loppet: Blir du världsmästare för att du har den bästa bilen eller det bästa kontraktet? Han svarade inte...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Sörpan skrev:
En av de häftigare topicurspårningarna hittills...


Ööööööh, vad var det det handlade om egentligen ?????

Sörpan skrev:
Schumacher fick ju frågan efter loppet: Blir du världsmästare för att du har den bästa bilen eller det bästa kontraktet? Han svarade inte...


Sant !!! Han var/är belagd med munkavle.....

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Här är några av de saker som ett riktigt Schumi-fan måste ha i bokhyllan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



Mäkinen skrev:
Här är några av de saker som ett riktigt Schumi-fan måste ha i bokhyllan.


...för att inte tala om vat ett riktigt Ferrari-fan måste ha hemma i garaget !!!?? thumbs up



...eller för att inte tala om vad ett riktigt Ferrari-fan måste ha i sin Fiat Uno (det är väl det närmaste ett tifosi generellt kommer i närheten av att äga en Il Cavilano Rampante) !!??? :woot:



Problemet blir nog "bara" dragningen av avgaspiporna ???

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Hazze skrev:
...för att inte tala om vat ett riktigt Ferrari-fan måste ha hemma i garaget !!!?? thumbs up
Jag skulle kunna tänka mig någon av de här som de roade sig med på Zandvoort.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Spekulationer om Gerhard Berger:
http://www.itv-f1.com/news/news_story/13774

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Allmänt banåkaforum
För Ferrari F1 fans!
1594 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande