Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (66839 totalt) |
Jodå, det är krav på defroster (alltså något som kan hålla framrutan fri från imma och is). Jag vet inte när kravet kom, kanske efter 1975 när man slutat sälja VW Typ 1 i Sverige ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tur att jag köpte min fläkt på Jula då så han slapp klaga på det Såg att även Feltema har nån för typ 150 spänn. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tjena!
Hoppas det är snö när vi kör Challange, för nu har jag övat Har varit ute på Nedjsöns is lördag och söndag och dragit några varv på banan där. Tyvärr med vanliga dubbdäck, men det känns som bra övning för att få reda på balansen i bilen. Efter några varv så lär man sig mer och mer och farten går att öka rätt bra. Efter att ha kollat GPS-loggen så ser man att det går att åka fort, även med vanliga dubbdäck på is. Som tur är var det några bilar med rallydubb som rev upp isen åt oss andra klåpare. Ligger isen på helgerna framöver så blir det nog några varv till. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Var också ute och tränade i helgen på isarna med en 75 3.0, riktigt kul :-)
Fast vi kör ju med Rally däck dubbade för isen. Med vanliga vinterdäck får man knappt upp någon fart. För några år sedan hade vi en bra raksträcka på isen, då gick dåvarande isbilen en 75 TS i 170 km/h på isen. /Benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jo, helst skulle man haft "riktiga" däck. Men i brist på annat. GPS'en säger drygt 100 knyck i maxfart. Gissar att en standard TS hade gjort sig bättre rent greppmässigt än min turbo... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Så där, anmäld till Åkes kurs på Sviestad 8 April. "Bara" att skruva ihop bilen och fixa vagnbok då. Måtte det bli varmare grader snart så man kan ge sig ut i garaget. Kanske får bli att meka i dubbla underställ för att hinna färdigt. 70 dagar kvar...
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Fråga den här killen *** https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har sett vikter nånstans, men jag tror inte det skiljer många kilo mellan 1,8t med aggregat och intercooler jämfört med v6'an som är en riktigt fin pjäs. En vältrimmad Alfa V6 med separata spjäll är bland det skönaste man kan lyssna på. Men jag måste säga att turbon går riktigt fint den också, inte samma ljud tyvärr _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
300hk kräver en hel del ladd tryck men det är helt klart möjligt. min 1.8 med nytt grenrör,"stor" turbo,nytt insug, ny ic,, portad topp, sug motor kammar och efftermarknads sprut gav sist 200hk på hjulen vid 1,1bar. ska snart sätta upp den igen så vi får se vad den ger på 2+bar. 300hk på hjulen ska det ge i alla fall. kolvar med högre komp samt bättre kammar ger nog en betydligt trevligare motor.
_________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||
låter lovande.. hur mkt tål vxllådan? alltså den som följer med turbo..finns en likadan vxllåda i andra versioner? _________________ Tomas M |
||||
ska kika på den där tråden framöver.. kolfiber orgie jag personligen tror mer på 1,8t pga kanske lägre tyngdpunkt och mer jämn fördelning av utstickande saker som är fastskruvade på motorn (snäcka, IC). därav ger det bättre balans i resten av bilen. bilen blir mindre understyrd nog också. någon får gärna rätta mig om jag har fel.. det e ju en DTM version 1987 replica som jag drömmer om att få köra (bygga?). Under 900kg och 300hk .... i mina drömmar.. kanske du förverkligar det _________________ Tomas M |
||||
Växellådan tål nog inte massor med stryk, men den enda jag vet och sett bilder på som kört sönder en transaxellåda är en herre med 24v 3.0 6:a med dubbel turbo och han lär har bra mycket mer vrid än en 1,8 4:a. är ingen större skilnad mellan alla 116 serie lådor förutom diff broms i vissa och div olika kopplingar. sjävla lådan är lika fast med lite olika utväxling på drev.
Ang vad som är bäst i en ban åka bil så lär jag nog lägga min röst på en v6:a, har bara kört jätte lite i min bil och kanske 50-60mil i en små trimmad 75 turbo men registret är långt från ban åka anpassat. "ketchup" effekten är värkligen av 80-tals standard, inget händer, inget händer å så kommer allt! Med dubbelt så mycket laddtryck tror jag inte min kommer bli lättare att hantera. med bättre kolvar och kammar samt en fin "race turbo" bör man kunna bygga en motor med bättre register. _________________ Nicklas Flor'en Alfa 1750 gtv -70, Alfa 1750 Berlina -71 Porsche 997 C2 RS, Cheva Camaro Z06 -67, Bmw 530xd -07, Saab 93 Aero -14 |
||||
[quote="panda"][quote="Gustav_H78"]
Mjo, siktar på 900kg(1030 idag och det finns mycket att lätta) så småningom och har jag 250 hästar i motorn är jag nöjd. Första säsongen kommer jag sikta på att ta mig runt helskinnad och med hel bil. Till nästa säsong kanske det blir modernare turbo och rejäl mappning på rullar, det finns potential i motorn till mer effekt än idag. Turbo eller V6 är en smaksak. Båda har sina för och nackdelar. Turbo är lättare att trimma, men inte lika hållbart, V6 har bättre bottendrag tex. En "rätt" bygd turbomotor funkar fint på bana den också. 300hk ska inte vara något problem med lådorna, ska man över det får man nog se sig om efter annan låda. Det som ryker först är synkringar, pga av dåligt utförda växlingar och för tunga drev i lådan. Det finns lättade drevsatser, eller så borrar man och svarvar själv. Tänkte försöka fixa en sådan låda till nästa säsong om tid och pengar finns. Vanligast på banan är TS lådan som har bra utväxling och diffbroms. Ska man köra landsväg tycker jag 3,0'ans låda är bra då den har högre utväxling och diffbroms även den. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Inte ofta man drar husvagn med en tävlingsbil... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Så sant så sant Var själv skeptiskt till turbo på banan först, men måste säga att min motor trots att den är bygd för rätt många år sedan har ett bra register. Inga problem att ligga på "rätt" varvtal så man har effekten tillgänglig. Iom att bilen är lätt är det inga problem att köra stadstrafik heller om man skulle vilja det, då sitter det ändå vassare kammar och stooooora spridare i min bil tex. Originalstorlek på turbon hjälper till att få körbarhet i grejerna, tror inte jag kommer gå upp särskilt mycket i storlek om/när jag byter snurra nån gång. Just nu längtar jag mest efter lite varmare grader så man kan börja skruva för att få bilen klar till förarkursen 8 april... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
pja, optimerar man för stadstrafik så... Du får skilja på lag och spool (typ), stor tyrbo behöver ju inte betyda mycket lag, däremot spoolar den ju senare, men vem bryr sig om laddet kommer vid 3000-3500 på en tävlingsmotor? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
optimerat och optimerat Det kommer en rätt bra skjuts vid 3000rpm, men den är relativt lättkörd under det också. Vid besöket hos SBP var det skönt att bes-gubben höll sig runt 2000rpm Jo, det är skillnad på turbo och turbo. Just nu sitter det en Trim60 originalturbo på min motor, hade inte skadat med ett modernare aggregat. Då hade man fått både bättre körbarhet och kanske lite mer knuff. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Jo, då förstår du varför jag redan nu innan säsongen ens har börjat kikar på ny snurra till nästa år Man tjänar inte mycket att dra upp den i varvstoppet som det är nu. Men först ska vi lära oss köra ordentligt, sen ska vi bygga ny motor. En modernare snurra, typ TD04 16T eller 19T tror jag hade suttit som en smäck. Eller vad tror du? Siktar inte på några jätteeffekter direkt, hellre hållbart, men helst både och Hur går det med din egen maskin förresten, var det inte en snigel på väg in där också? Eller blev det sexa? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challange #20, Såld | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 3 besök senaste veckan (66839 totalt) |