Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, ... 32, 33, 34 >> 9 besök senaste veckan (169831 totalt) |
Alla får rätta mig då jag säkert har fel men ger inte M3 bussningarna mer caster?
I min värld är jag mest insnöad på camber, då främst för att jag är okunnig på området. Med budgetlösningen lite brickor i nederkant på fjäderbenet eller den mer eleganta lösningen med ett par justerbara topplagringar kan du få lite mer camber vilket ger en härlig instyrning på bana och lite mindre slitage vilket är av vikt för att få ner kostnaderna för däcken som bara blir dyrare och dyrare. Problemet jag upplever med min bil som är 75% gatbil och 10% blingbil och resten banbil är att man hela tiden får kompromissa. En bansetup blir inte så trevlig på gatan, nervös,spårkänslig,hård,stötig osv... Och givetvis är det vice versa.. (jo det finns såklart undantag) Med ett justerbart chassie och ställbara topplagringar är det något enklare att mixa mellan gata och bana. Vill man lyxa till det så hade jag nog smällt dit en grövre krängare fram från tex 323ti (grövre än M3) eller ännu bättre en justerbar variant från tex HR. HÖGST grovt räknat så ger en bricka 1 grad negativ camber riktvärde) brickorna påverkar andra hjulvinklar negativt har jag för mig men ett par brickor funkar ok. Än en gång generaliserar jag men typ 2.5-4 grader täcker väl det mesta i banväg iallafall för en 318ti Jag är novis på området men om du matar på med frågor försöker jag svara baserat på mina upplevelser som inte alltid är samma sak som sanningen Det finns sjukt med compactkompetens på rejsa och fler lär fylla på efterhand som du fyller tråden... ps. är du sugen har jag nog en uppsättning lätta 15" med rätt ET, kanske till och med lite trippelåttor för en banträff eller så... Ds. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Snabbare instyrning och ett mer "nervöst" ser jag enbart som en fördel, jag gillar att köra så att säga. och efter några små stirriga GTI's så är man van. Så jag har faktiskt beställt M3-bussningar, av originaltyp från Meyle. Jag tror det blir bra jämfört med helt stumma plastbussningar, eftersom min bil också är några hundra kilo lättare än M3 så blir det väl styvare av bara den lägre vikten också?
Med bussningarna kommer jag sedan att vänta med att köpa fler grejer, nu vill jag köra, känna och utvärdera innan jag går vidare. Ja, belägg ska jag också ha förstås, känns inte bra att sätta på mina gamla belägg på de nya skivorna. Men jag har inte kollat upp mer om belägg sedan sist, man ska ha tid också. Vad är "rätt" ET Johan? Är det 15" från E32 du tänker sälja (jo, jag har hunnit en bit i din tråd)? Funkar det tillsammans med en 60/40-sänkning av bilen? Annars har jag 15" original alu liggandes till min bil, tänkta spara på dem till framtida R-däck. De är som sagt snorlätta men ET är kanske inte tillräckligt lågt? Läste förresten din Ringen-saga i Klubbtidningen idag, tack för den trevliga lässtunden! |
||
Håller med, gillar oxå att köra och snabb instyrning övervinner lite nervositet!
klockrent med bussningar, valet känns rätt framför stumma i ditt fall. Ja fälgarna är från 750 E32 dom är som sagt lätta och ser vettiga ut ET är 22 om jag inte minns fel så dom breddar ut typ 15-20 mm per sida vilket har funkat bra. Min bil är ordentligt sänkt och dom har aldrig tagit vad jag minns. Funkar såklart med dina originalfälgar även om dom är tunga i jämförelse , tack för berömmet om reportaget det uppskattas. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
||
vet ju inte vilka fälgar du har men detta är typ BMW lättaste fälg
Mina 16" originalfälgar känns TUNGA i jämförelse. Tror inte dom är smidda men smutta är dom, med tanke på ålderna relativt tunt fint gods. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag blev lite nyfiken på det här med BMW 15" så jag har varit ute och vägt mina originalfälgar, med 205/60-15 däck på. 14kg på badrumsvågen. Låter helt plötsligt inte jättelätt tycker jag. Hmm.
Jag är så van vid 17" och 18" till alla 5-serie jag avverkat så en liten 15" kändes plötsligt jättelätt. Fast om inte mitt minne sviker mig helt så vägde (med 205/50-15 däck) 15" MiM till min E30 16-17kg, och 15" original krysseker 15kg. Så originalen till Compacten är kanske, "normala" i sin vikt? Har ev. 17" BBS RC (av någon variant) på gång till Compacten. Det är väl bland de lättaste som finns utan att blanda in extrema och dyra varianter? Satt sådana på en av mina 540 jag haft när jag köpte den, och jag blev smått förvånad över hur lätta dem var. Dock såldes dessa för det var olika RC-modeller fram och bak, såg lite konstigt ut... |
||
Hoppade över BBS-fälgarna. Jag är mest sugen på någon av M3'ns fälgar om jag ens ska ha 17". Funderar lite över detta med hjul. Jag vill inte ha små fälgar för hög profil är trist att köra. Vill inte ha stora fälgar heller för de väger oftast ganska mycket och jag har bara 140hk som ska snurra igång paketet. Är 16" en gyllene medelväg? Med en profil lägre än normalt d.v.s. 205/50-16?
Så här ser förresten original 15" alu ut med sina ballonger: Det händer inget direkt med bilen förutom en incident med kupéfiltret. Man kan väl sammanfatta det med att fel saker beställts och mekguider varit felaktiga då Compact har ett eget system. Men det är på väg att lösa sig, men det var tråkigt att konstatera felen i -10 grader. Lite bilder på högen med delar som växer: E36 M3 3.0-bussningar. Om jag förstått det hela rätt ska hålet monteras åt trösklarna, så långt som möjligt i sidled? Ventilerade 286x22mm framskivor. Dämpare och fjädrar. Renoveringsobjekt i form av främre bromsok E36 325i m.fl. Vet någon om någon som kan blästra i Växjötrakten? |
||
När du pratar fälgar pratar du gata eller bana? på bana ser jag ingen anledning att köra annat än 15" i ditt fall. 17" blir betydligt tyngre och bilen blir segare på en klen bil som din och min.
Dina 15" väger 7.68kg utan däck och min 15" fälg 6.65 så det skiljer ju 4.1kg totalt! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag tänker först och främst gata då jag i början kommer köra gatdäck även på banträffar. Har aldrig provat R-däck och det är säkert helt suveränt. Men gatdäck räcker till att börja med, jag kommer att ha kul ändå och ska lära mig köra också. Min är klen ja. M52B25 däremot är ju en riktig sleeper. Alla bromsar ju 190hk! Men bara för att jag börjar med gatdäck så vill jag ju ändå ha alla roliga egenskaper med till vardags, så 17" känns väldigt tveksamt. Var hittar du faktan om fälgarna? Jag vill veta allt om BMW-fälgar så jag kan leta så lätta hjul som möjligt! och eftersom mina 15" både är fula och tunga kan jag lika gärna sälja dem. Om någon vill ha dem... |
||
http://felgenkatalog.auto-treff.com/
Du hittar inte mkt lättare orignalfälgar än mina Förresten, blir du hooked på att köra bana och får upp lite fart hinner du inte komma många varv innan det börjar kännas trist med gatdäck jag lovar dig... _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag åker med sånna dämpare/fjädrar på min E36a gatbil.Jag har inget negativt att säga om dom.
Jag har åkt en hel sommar och hela vintern på sladd och jag ångrar inte en sekund att jag köpte dom. Visst,på bana skulle dom nog kanske inte palla så länge. |
||
E36 på sladd i Växjötrakten. Hmm, du har möjligen inte sladdat runt Vianor/F.d. Kjellmes kvällstid? Vi brukar sitta och kolla och lyssna i matsalen i längan bredvid, sist på gatan. Sedan brukar jag ta några varv själv innan jag kör hem på nätterna. |
||
Ingen skönhet precis, men f-n så lätt för att inte vara någon dyr extremfälg! 7x16" från E46 på 7.39kg!! Kanske kan vara något med svart lack på och skodda med 205/50-16 eller 215/45-16?
|
||
Tänk vad ett nytt fräscht luftfilter kan göra, känns som bilen fick 20hk till! Det gamla såg inte fult ut men har uppenbarligen varit riktigt igentäppt. Jag vet inte ens hur länge det suttit där. Så det var ju en liten rolighet som hänt i vardagsbruksandet.
Johan R. Tack för "teknikskolan" via PM! |
||
Tusan också, de glömde jag berätta om Davve! Supercoola, väger knappt ett kilo styck och kapar 4-5sek på Knutan. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
|
||
och så en fundering, ta bort eller låta sitta kvar? Det långa röret i filterboxen alltså. Lite mer ljud skulle kanske vara trevligt men om ingenjörerna i Munchen satt dit röret av andra skäl än ljuddämpning kanske man ska låta den vara? Egentligen är jag mest för ljudtrimning i andra ändan av bilen, alltså avgaset, och ska väl ge mig på det någon gång i framtiden. Men om röret i luftboxen kanske är en strypning så...
|
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318ti Compact -95. SÅLD. | << 1, 2, 3, ... 32, 33, 34 >> 9 besök senaste veckan (169831 totalt) |