Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia Roxnäs Racing | << 1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42 >> 7 besök senaste veckan (229877 totalt) |
Tvärt om säger ja. Vad hände med M3an vi väntar ännu på dig.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
vi får ta M3an senare i vår, just nu läggs allt krut på Skodan.....måste juh samla på sig alla"standard grejer" som skall bilen på bilen |
||||||
Fick ett trevligt mail från Fredrik på FEKE engineering idag. Han håller på att räkna ut setupen för bilen.
I dag fick han alla uppgifter från Tyskland så nästa vecka har vi uppgifter för rätt setup |
||||||
Tänk att tyskland har rätt "set up " för bilar som skall köras på sviestad och mantorp...
Det e fantastiskt va EU har gjort för motor sporten... själva har vi mekhelg nu i helgen ..igen!!!! Mkt som skall göras , om man aspirerar på Medaljer i MSLS... ! Mvh Rock on _________________ Mattias Talonen Bavariacup 2017 2:a i std klass Bmw 135 m3 GTR banracingbil Husqvarna 350 2020 Enduro Husaberg 570-11:a RallyRaid Mustang cab 07:a |
||||||
Ja precis Tyskland har ju alla uppgifter..... stötdämparinfo Jo jag kan tänka mig att det är MYCKET att göra me en så pass gammal(slö, trött) bil som ni har, jobba på nu så ni överhuvudtaget hänger me' Vi skall också jobba me bilen i helgen, tuning å massa bling Vi hörs min vän. |
||||||
Dålig på uppdatera men här kommer en bild på mätarpanelen som det är tänkt. I helgen har vi mätt och provat på alla sätt att placera växellådsoljekylaren i fronten men finns inte plats , kommer pröva att placera den i reservhjulsbaljan med slangdragning i alulåda under bilen. Kylning till kylaren kommer att tas med intag från sidorutorna och under genom balja. Utag genom balja med utsläpp bak. Synpunkter på denna lösning tas gladerligen emot Förutom funderingar kring kylare mm. så har kupén och bur målats(handmålats=halvbra ) men fyller sin funktion. Bromsar från PEAN SWEDEN skall komma nu i februari: Stoptech Trophy 4-kolv med 32x355 skivor. Bak kommer orginalok att användas men skiva kommer att bytas ut. Bromssystemet kommer att användas som orginalutförande alltså med ABS, vi börjar så och utvärderar under säsongen. Ingen bromsvåg eller reducering till att börja med. Kylning till bromsarna är byggt samt evakueringsutsläpp bakom framhjul i skärm. Säkerhetstanken med alla tillbehör är beställd(på NBM) och lär komma om ca. 4 veckor. Hade tankar på att montera påfyllningsslangarna i aluplåt i sidoruta på bakdörr men det gick inte enligt Tekninska reglementet > så nu är tanken att placera dom i plåten brevid orginalpåfyllningen....hoppas bara det blir tillräckligt med "fall" ner i tank . Orginaltank kommer att behållas då den utgör "plant" golv. Egentligen är det inte så mycket kvar att göra på bilen, har en skön garageresa fram till den 17 april |
||||||
Riktigt nice bil.
Hur tycker du det fungerar med att köra med så mycket camber som du gör? Ge fullt på ettan och tvåan är ju bara att drömma om med din effekt. Du upplevde att den bromsade oroligt men är inte hjulvinklarna mer av oro än orginal gummibromsslang? Jag har själv ca: 400hk och peloqiun diff på min framhjulsdrivna vw, med bara -1,5 camber så spinner det hejdlöst med 205/40-17 gatdäck. Du kör med bredare däck än vad jag gör men min bil är lättare och har diff broms. _________________ Mathias Hellqvist |
||||||
Hej Mattias!
Mindre camber tenderar till understyrning i kurvorna och vi är hellre snabba i böjarna än ha fullt fäste på 1:ans och 2:ans växel. Därav camberinställningen. Nu är visserligen framvagnen ombyggd inför denna säsong, så är den rätt byggd så borde det fästa bra på alla växlar Fick idag chassisetupen från FEKE engineering och det visade sig att fjädrarna var på tok för lösa, samt att bak skall höjdjusteras och dropstop monteras. Nu MÅSTE det snart bli vår då träningen på Sviestad drar igång så vi kan testa och finjustera bilen |
||||||
Då har kameran kommit, GOPro Motorsports Hero Camera, med burfäste!
Kommer att bli mycket film under säsongen, skall lägga upp för visning. |
||||||
Fronten börjar ta form. Skärmbredden kommer att tillverkas i plåt samt att nedbyggnadsplyfan mellan front och splitter kommer att formas till med skum som därefter kommer att plastas in. comradio snyggt placerad. Kameran provmonterad. Undvik att titta på den fantastiska "putsen".... nya fjädrar monterad runt om. Fick uppgifter av Per Stacke angående bromsleveransen, början av mars, härligt. NBM har meddelat i veckan att säkerhetstank med anslutningar och snabbtankanordningar har kommit så dessa hämtas i nästa vecka för montering. 2 liters catchtank för vevhusventilationen tillverkas i skrivandets stund. Proffsmekaniker från VAG arbetar med bilens el.... mycket sladdar som klipps bort! Insugsscoop med 76mm silikonslang har beställts för montering i bakre sidorutor för att försörja växellådsoljekylaren som skall placeras i reservhjulsbalja. Nya motorfästen tillverkas av DLI-teknik, motorn har en tendens till att röra sig i sidoläge vid hård kurvtagning , genererar slitage på den inre fettkoppen(koppen som sitter mot medbringaren) på den inre drivknuten då motor rör sig i sidoläge pressas den mot drivaxel och skaver koppen. Gunnar "Gurra" Arestav, TEAMCHEF, jobbar för fullt med sponsorer....ser mycket lovande ut. vad gäller däck tex. diskuteras det med AVON och DUNLOP. Spännande, spännande |
||||||
om du inte redan har skrivit det tidigare i tråden så frågar jag:
Hur mycket väger bilen och hur är vikt fördelningen? Eftersom jag själv är helt tokig i vw så är din bil ytterst intressant. 140/60/140 står det på fjädrarna, 140N/mm, 140långa och 60mm diameter?? Har själv bilstein/H&R pss9 på min vr6a och H&R grova krängare fram & bak men det känns som ett mjukt kitt utformat för pensionärer med ledbesvär snarare än ett kitt för seriöst banåka. _________________ Mathias Hellqvist |
||||||
Så är det, Pss9or är ett gat kit som funkar bra för en bansväng då och då men långt ifrån ett race kit _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Bilen kommer att väga in på runt 1200kg. Fördelning på vikt 58% fram 42% bak. Fram: utväxling dämpare: 0,9 utväxling fjäder: 0,9 hjulvikt max: 350kg hjulvikt min: 300kg NH rideheight: 320mm Hfjäder: 140-60-140N/mm Tfjäder: 060-60-25N/mm dämp.avst.: H&R clubsport wheelrate: 113N/mm Bak: utväxling dämpare: 1 utväxling fjäder: 0,75 hjulvikt max: 250kg hjulvikt min: 200kg NH rideheight: 310mm Hfjäder: 140-60-160N/mm Tfjäder: 080-60-12,5N/mm dämp.avst.: H&R clubsport wheelrate: 90N/mm Bak kommer vi använda Dropstop för bättre instyrning och drivgrepp. Till detta H&R-kitt följde det med 90N/mm hårda fjädrar fram och 100N/mm hårda fjädrar bak som orginalsetup. Enligt FEKE-engineering fungerar dämparna utmärkt som dom är satta men skulle de behövas så sätter vi om dom, det återstår att se.... Bilen i fråga har bevisligen gått snabbt på bana, 1.32,87 min på Gotland Ring bla. mig veterligen snabbaste framhjulsdrivna gatbil , med enklare sättning vad gäller i stort sätt ALLT bla. 110N/mm fjädrar fram samt 130N/mm bak utan dropstop samt ca. 100-150kg tyngre så jag skulle bli väldigt förvånad om den inte skulle funka LITE bättre med denna sättning Tilllägg: bilen tenderade INTE att vara mjuk vid denna sättning. |
||||||
Men tittar man ut genom fönstret nu på morgonen så känns det som denna f-benade snön aldrig kommer att försvinna och vad gäller Mantorp den 17 april så blir det väl vinterdäck eller nåt..... |
||||||
Ja precis, exakt så är det........ |
||||||
Premiärturen med bilen kommer förmodligen ske den 4 april!!! på Sviestad Motorstadium MSLS träningsdag, race 2010 börjar snart!!! R- däck eller dubbat återstår att se.
|
||||||
Vad tänkte du på..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Test av driftboxplacering, i övre hörn eller intergrerat i instrumentpanelens mitt? Vi får se....
Utvändig strömbrytare monterad |
||||||
Beror på att dämparna är till för både Mk2 och Mk3, samt 4cyl och 6cyl = ett mellanting på hårdheten på framfjädrarna. Vill minnas att dom ligger runt 65N/mm. Ok på 4cyl men på tok för mjukt till 6cyl när man kör bana. _________________ David Lindblom |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia Roxnäs Racing | << 1, 2, 3, 4 ... 40, 41, 42 >> 7 besök senaste veckan (229877 totalt) |