Företagsannonser
REJSA.NU-RABATT på Civincos motorstyrningar
100 besök senaste veckan (53738 totalt)
<<   1, 2, 3   >>
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1331



Hej!

Jag läste runt lite om piggybacksystem och en del kritiker menar att man bara har koll på vad man gör så länge original motorstyrning inte gör något oväntat eftersom man bara "höjer och sänker" värdet som kommer från original-ECUn. Dagens system har ju alla möjliga adaptiva funktioner som kan vara svåra att förutse.

Men vad jag har förstått tar ert system helt kontroll över bränsle och tändning. Men hur gör man med bränslet i closed loop och måste man mappa bilen från scratch som med ett stand-alone (hade ju varit trevligt att bara behöva finjustera på låglast och ha kallstart och allt sånt att utgå ifrån)?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: BMW 325i -08
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nej, vår piggyback ändrar bränsle och tändning relativt original. Skillnaden mot andra piggyback är att vi verkligen kontrollerar spridarna och tändningen, så vi ändrar inte mappningen indirekt genom att tweaka MAP/MAF signaler.

Dvs du behöver inte mappa allt från början.

/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 396



Snubbla över denna tråd nu när jag precis börjar fundera på ett civinco styrsystem under vintern men vet inte riktigt om man ska nöja sig med ett piggy-back eller köra med ett stand alone?

Verkar iaf finnas plug n play till Nissan 200sx s13 med ca18det?

Kan man köra med endast map sensor (som inte finns på bilen orginal) även om man bara har piggy-back och går systemet då på orginalgivare som CAS vattentemp mm. eller behöver man byta ut dom?

Några små frågor såhär i början men ska ringa och prata med street performance och dom som förmodligen får i uppdrag att mappa sen så ska inte ösa på med 1000 frågor till sen .

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
NIzmo skrev:
Snubbla över denna tråd nu när jag precis börjar fundera på ett civinco styrsystem under vintern men vet inte riktigt om man ska nöja sig med ett piggy-back eller köra med ett stand alone?

Verkar iaf finnas plug n play till Nissan 200sx s13 med ca18det?

Kan man köra med endast map sensor (som inte finns på bilen orginal) även om man bara har piggy-back och går systemet då på orginalgivare som CAS vattentemp mm. eller behöver man byta ut dom?

Några små frågor såhär i början men ska ringa och prata med street performance och dom som förmodligen får i uppdrag att mappa sen så ska inte ösa på med 1000 frågor till sen .


Vi har en plug and play för stand alone med färdigt kontaktdon och allt. Tar några minuter att installera.
Vi har också kommit fram till att vi inte erbjuder en piggybacklösning till den bilen, för det innebär några kompromisser.

Vårt system har inbyggd MAP-sensor, 2.5 eller 4 bars och det är denna vi mappar på. Du behöver inte byta några sensorer alls.

/H

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 174



kör ni allt genom street performance nu? slängde iväg ett mail med lite frågor till dom men inget svar.
tänkte ett stand alone till audin. ville ju veta lite info. vad som behövs och så.

_________________
Fredrik Wiell
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Konstigt...dom brukar vara snabba o duktiga!
Vi har ju fina Plug-n-Play till Audis 5-cyl 2,2l...är det en sådan du har?

Komplett med ECU hanske o 2,5 bars MAP (4 bars på förfrågan).

Med eller utan fördelare?

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 174



EtappPeter skrev:
Konstigt...dom brukar vara snabba o duktiga!
Vi har ju fina Plug-n-Play till Audis 5-cyl 2,2l...är det en sådan du har?

Komplett med ECU hanske o 2,5 bars MAP (4 bars på förfrågan).

Med eller utan fördelare?


allt kan trilla mellan stolarna.
japp det är en 3b. med fördelar. med det tror jag du har koll på.
hur tas trigger signal på dom?
lite mer info vad som skulle behövas vore nice.

_________________
Fredrik Wiell
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Vi kör alla orginalgivarna...utom LMM o MAP alltså :-)
Triggers, TPS, Temp, laddtrycksventil osv. Enkelt!
15900:- inkl.moms.
Bara att plugga in den 55-poliga ECU hansken och slangen till MAP-sensorn...o sedan vrider du på nyckeln o startar!
Mappa o njut!

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 396



Blev lite fundersam när det skrevs här att piggy back inte funka till Nissan s13 men att det fortfarande verkade finnas att köpa och att det dök upp annonser om såna men nu såg jag iaf att street performance tagit bort det från sin webshop.

Föresten gäller rejsa 10% rabatten hos street performance med?

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
NIzmo skrev:
Blev lite fundersam när det skrevs här att piggy back inte funka till Nissan s13 men att det fortfarande verkade finnas att köpa och att det dök upp annonser om såna men nu såg jag iaf att street performance tagit bort det från sin webshop.

Föresten gäller rejsa 10% rabatten hos street performance med?


Nej, det finns inte plug and play piggyback längre. Det innebar kompromisser som vi inte alls har med ett stand alone, vilket gör att vi istället satsar enbart på vårt plug and play Stand Alone.

Ja, rabatten gäller även via Street Performance.

/Henrik

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2171



Har ni någon lösning till Audi rs4 B5? Jag vill behålla alla funktioner med färddator osv helst så det är väll piggyback varianten som är aktuell?
Lat som man är så undrar jag om det finns något färdigt kablage för inkoppling också?

_________________
Audi S2 i samarbete med
JRM Racing AB
Meca haninge / Hoffsten parts AB
http://123.shellkonto.nu/
Design By BOND
Sportvagnskonsult
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Tjenare,
visst blir Piggyback BC1000 rätt för dig. Vi har flera RS4 kunder som kör detta, minst en med över 600hk.
Dessa är alla V6 dubbelturbo. Och vi kan leverera med kablage som kräver några löpbunkter (dock fick vi in 121-poliga hane-hona kontakter till orginal ECU:n i veckan...kanske kan vi gör ett nice sådan?).

från "streetperformance-butik.se" hemsida:
BC1000G3 - Audi V6, A4, A6 mlf.
Programmerbar Piggy back styrenhet
Levereras med Kabelhärva.
Pris: 11 895kr
Art.nr: BC10-AU2

om du har en modernare med V8 så skall BC1000 funka även där, dock vet jag inte om någon har testat detta. Kablage/kabeladapter får kollas.

MVH
Peter

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2171



Nehh det är den med V6 och Biturbo som det gäller.
Hur blir det med förbrukningen i färddatorn osv? Kommer den bara inte stämma när man hamnar utanför parametrarna för original ECU?

_________________
Audi S2 i samarbete med
JRM Racing AB
Meca haninge / Hoffsten parts AB
http://123.shellkonto.nu/
Design By BOND
Sportvagnskonsult
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Färddatorns bränsleberäkning blir förliten när du kör max ladd och begränsar infon till orginal ECU:n. Full gas ner för Autobahn påverkar betydligt medans en vanlig arbetsvecka blir nästan opåverkad.

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2171



EtappPeter skrev:
Färddatorns bränsleberäkning blir förliten när du kör max ladd och begränsar infon till orginal ECU:n. Full gas ner för Autobahn påverkar betydligt medans en vanlig arbetsvecka blir nästan opåverkad.



Mmmm det var det som jag misstänkte Det är ju helt klart ok. Man vill ju ha lite koll när man bruksar den men på bana så är det ju skitsamma. Ska kika på lite andra alternativ så återkommer jag verkar ju vara ett av de klart intressantaste iaf.

_________________
Audi S2 i samarbete med
JRM Racing AB
Meca haninge / Hoffsten parts AB
http://123.shellkonto.nu/
Design By BOND
Sportvagnskonsult
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Under hösten 2010 bygger Civinco upp vårt första "CIVINCo PERFORMANCE CENTER" i Landvetter.

Civinco bygger upp sitt första Civinco Performance Center i Landvetter, i samarbete med TH Service.
Med egen rullande landsväg tar vi mot installation och mappning av Civincos motorstyrning samt genomför kvalificerade motor -och turbobyggen.

Vi kommer också göra rena effektmätningar.
Invigning under vintern 2010-11.

FAKTA OM RULLARNA

obromsade rullar med diameter 660mm
2 WD
Maxeffekt ca 1000hk, beroende på utväxling och däck.
Maxhastighet 420 kmph
Visar fullständig loggdata Effekt och moment på rullarna med eller utan DIN 70020 kompencering
Visar exakt vilka förluster som räknas med i motoreffekten Utrullningseffekt (uppskattning av transmissionsförluster), eller med fast % på transmissionsförlust
Verkligt motorvartal och slir mot rullarna (om man kopplar in sig mot motorvarvtal)
Lufttemperatur
Barrometertryck
Hastighet
10 andra valfria analoga sensorer Lambdasniffer
Insugstryck (MAP)
Insugstemperatur
+ valfria egna sensorer

Beroende på efterfrågan kommer vi komplettera med 4WD, kopplade rullar med broms för konstantvartalshållning.


PRISER
- Effektmätning 1250:- inkl 3 effektsvep.
- Rulle med operatör för egen mappning 750:-/timme
- Rulle med Civinco som mappar 950 kr/tim

- Specialerbjudande fram till årsskiftet 2010-11, 600:- för effektmätning , grupp om 5 bilar 2000kr.

Det är bara att ringa 031-22 08 10 för att boka tid.

Exempellogg
http://www.youtube.com/watch?v=302GsPF4OPg

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Hej!
Läste på Streetperformance hemsida men hittade inte den info jag söker.

PiggyBack PnP BMW E36 M3 3,2 (manuell).
Klarar dubbel-Vanos?
Går att mappa Vanos?
Mappar mot MAP så man kan kasta LMM?
Launch?
Shift-light?
Kylfläktstyrning?
WB Lambda?
Original instrument och färddator fungerar som förut (undantaget bränsleförbrukning på fullast)?
Inga extra/andra givare än original?
Går att köra andra (större) spridare? Lågohm?
Listpris?

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Hej,
många frågor var det :-)
Piggy-backen är i första hand för överladdade motorer, den stakaste begränsningen är varvtalstopp, detta kan bara ändras i originalstyrenheten.

Klarar dubbel-Vanos? ja, originalet styr detta.
Går att mappa Vanos? Nej.
Mappar mot MAP så man kan kasta LMM? Funktions finns men kräver mkt jobb/är svårt då denna motor har separata spjäll...
Launch? nej
Shift-light? ja
Kylfläktstyrning? Ja, utgång finns för styrning av extra fläkt.
WB Lambda? Ja, 0-5volt ingång finns för loggning av extern WB system.
Original instrument och färddator fungerar som förut (undantaget bränsleförbrukning på fullast)? Ja, men vid större spridare felar bränsleförbrukning hela tiden.
Inga extra/andra givare än original? För loggning kan t.ex. lambda & avgastemp (0-5volt) kopplas in.
Går att köra andra (större) spridare? Lågohm? Fungerar utmärkt med dubbla storleken på spridare (även större, 4 ggr så stora vet jag kunder som testat). vid låg ohm kopplas seriemotstånd.
Listpris? Universalsystemet kostar 9900:- inkl.moms. PnP kan jag inte ens gissa levtiden på just nu...välj universalsystemet :-)

mvh
Peter

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
PerS
Vikingstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 89



Hej!

Några planer på nya utbildningstillfällen? Och hur är det med forumet på hemsidan? Har ju legat nere ett tag nu! Om ni inte tänker dra igång det igen är det ett tips att ta bort länken så att man slipper reta sej på att man inte kommer in varje gång man försöker!

_________________
Per Sjöberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
EtappPeter
Göteborg
Här sen Jan 2006
Inlägg: 64



Hej,
några utbildningar har vi ej planerade.
Forumet kommer inte igång igen...skall ta bort länken.
Beklagar de tråkiga nyheterna.
mvh
Peter

_________________
Peter Brankell (fd. Ahlqvist)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Losgard
Kungälv
Här sen Jun 2012
Inlägg: 219



Skräp.

_________________
Joakim Losgård
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Företagsannonser
REJSA.NU-RABATT på Civincos motorstyrningar
100 besök senaste veckan (53738 totalt)
<<   1, 2, 3   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt