Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 69 besök senaste veckan (191343 totalt) |
Tänkte bygga om en gammal Caddy som jag köpte för några år sedan. Bur, väghållning, bromsar och annan motor någonstans där bakom hytten är väl tänkt som de stora punkterna på agendan. Sen tillkommer förstås riktiga stolar, bälten, ratt, mätare etc vad det lider. Men allt har sin tid, hoppas att ni har tålamod! Räknar med lite glada tillrop från er Rejsianer när inspirationen tryter, vilket tyvärr händer emellanåt.
Var väl lite tveksam till att lägga upp en tråd här på Rejsa, man kan ju få komplex för mindre när man läser vissa projekttrådar här! Men samtidigt så finns ju mycket visdom här som kan vara nog så behövlig för mej i detta projekt. Så jag börjar väl med några bilder på utgångsmaterialet, detta är faktiskt säljarens bilder. Lägg märke till vingen av grovt plattjärn på kåpan, den vägde säkert 20 kilo! _________________ Calle Olsson |
||||||||||||
En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.
Dubbelmotor, 4WD och 4WS vore en udda banbil iaf |
||||||||||||
Njaäe, ska jag ändå göra jobbet att yxa ditt en motor på flaket så hade jag nog tänkt mej något annat än en gammal Ådi-snurra! Men lite frestande är det förstås pga prislappen och min lagomt tomma plånbok! Men Ådi's nyare transaxlar är helt klart intressanta...
Apropå 'banbil', är inte pickuper bannlysta i svensk racing? Jag är väl hänvisad till banträffar om jag vill köra på bana med en Caddy? Någon som vet? _________________ Calle Olsson |
||||||||||||
Efter lite 'städning' här så passar nog en fuelcell i alu som handen i handsken .... så långt ner och bak som möjligt förstås. Jänkarna gör ju snygga fuelcells med givare å allt, i måånga storlekar!
_________________ Calle Olsson |
||||||||||||
Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||
Vad brukar det vara för krav vid körning på klubbanträffar och andra icke-tävlingar (om det nu finns några) vad gäller bilen och den personliga skyddsutrustningen? _________________ Calle Olsson |
||||||||||||
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt. Och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram. Trevligt bygge hur som helst! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||||||
Det brukar vara gatgodkänd bil, heltäckande klädsel (ej syntet) och hjälm. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||
En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...
Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså? _________________ Calle Olsson |
||||||||||||
Jag är absolut ingen Audi-expert eller fantast, men 01E kom ganska mycket tidigare om jag inte är ute och cyklar, satt väl i C4-karossen också? Jag ser fram emot att följa bygget! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||||||
V10'a skulle oxå ha varit trevligt men där blir det oxå problem med effekten, OCH med plånboken. Så då återstår väl 'bara' V8, men där finns det ju desto mer att välja på istället!
Jo, 01E kom tidigare. Men vissa av dom tidigare lådorna har tydigen klen etta vad jag har förstått. Och det påstås ibland att dom nyare lådorna även i övrigt tål mer stryk. Så hellre lite nyare 01E (2000+), nog dumt att chansa när det inte skiljer så mycket i pris. Och vad jag har förstått så går det att peta i diffbroms även i nyare 6-växlade 01E, någon expert får gärna rätta mej där om jag har fel! Synd att Porsche G50 ligger i fel prisklass... _________________ Calle Olsson |
||||||||||||
Så fräckt :P. Här är lite inspiration från en skoda pickup serie i något balt land eller något :P
http://www.rhkswe.org/album/2004/pag _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||||||||||||
Tack, inspiration kan man aldrig få för mycket av! Här kommer tidigare Pickup-rejs-inspiration i form av en filmsnutt:
_________________ Calle Olsson |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar VW Caddy 5.0 V8 Rwd | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 69 besök senaste veckan (191343 totalt) |