Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
1, 2   >>
6268 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7235

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil

oj vad jag vill ha! Undrar vad SFRo skulle säga...

http://www.hyperracer.com/


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Frän, en hel del EAS & även dina gamla planer över den!

AUS 30K vet jag inte om det är jättebilligt precis, vad blir det ca SEK 150K?

Megafrän är den dock, köp en så jag får se den!

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Shit vilken kul leksak thumbs up . Lite mini-Ariel över den. Vad är det för motor i en sån där?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Stacken skrev:
Shit vilken kul leksak thumbs up . Lite mini-Ariel över den. Vad är det för motor i en sån där?


Här finns lite info

http://www.hyperracer.com/hyper-racer/proracer/product.html

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Dumma, dumma Kraniel > Här sitter en annan och försöker jobba och så lägger du upp pornografiskt material, som hetsar upp och får mig att surfa bort 20 minuter.




Den var verkligen frän!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Frän var den verkligen! men
[grinig gubbe\]"Independent wishbone suspension" fram är väl inte sant. "Wishbonen" ser väldigt "dependant" ut! Swingaxel är mer korrekt
Bak har den väl samma "problem" som EASen med att krängstyvheten ges av torsionsstyvheten på bakaxel, dvs den riskerar att bli väldigt krängstyv bak=överstyrt [\slutgnällt]

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



[kverulant på\] Vadå dependant? Det är väl två väldigt independant i fram, monofjäder och kränghämmare? Ibak är det som du säger däremot [\kverulant av]

Nåt sånt med en turboladdad hayabusa så slipper man antagligen bekymra sig om vad man har för pensionsvillkor thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1791



När startar vi en Svensk tävlingsserie?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



250kg raceklar med wr450 motor, känns lite surt, en tvåtakt 685cc Maico crossmotor på 80 hästar borde göra det hela lite mer spännande och fortfarande väldigt lätt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

2fast4u skrev:
[kverulant på\] Vadå dependant? Det är väl två väldigt independant i fram,...[\kverulant av]
ja, jo jag får väl ge mig... då är det alltså t o m "double independent wishbones"

_________________
Johan Lekås
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Noterade också framvagnen. Känns som om man lika gärna kunde satt "övre länkarmen" i ramen ist?

Pallar däcken vikten?

Ser klaret busigt ut men jag hoppas den kläs på med lite sido-krockskydd innan körning för det där ser inte roligt ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Det jag tyckte var fränt var monodämparen fram, har inte sett just en sån lösning tidigare.
A-arms lösningen fram känns dock helgalen i och med att övre bärarmen endast stabiliserar mot samma pivopunkt som nedre.

Säkerheten (som är ett säljargument på deras site) är ju som någon skrev tidigare att det finns ju inga deformationszoner någonstans.. sen så är ju fackverken i ramen såpass stora att ett helt däck från någon annans bil lätt tränger in vid kontakt.

Säkrare än en go-cart, absolut, men i övrigt ganska livsfarlig, håller med om att man borde kunna skippa pensionsförsäkringen om man skaffar en.....

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



En krasch-box i fronten och som sidepods i alu-honeycomb hade inte varit fel..
Sen känns det som om knäutrymmet är väldigt tight och många hårda kanter att slå i vid kollision.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526



Bara jag som la märke till detta på hemsidan under "other" - "Stores vertically against the back wall of your garage"

Hur grymt är inte det, bara det räcker ju som anledning till att köpa en

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81




_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

2fast4u skrev:
...Det är väl två väldigt independant i fram, monofjäder och kränghämmare?...


Var sitter KH:n?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Cobolt skrev:
...A-arms lösningen fram känns dock helgalen i och med att övre bärarmen endast stabiliserar mot samma pivopunkt som nedre...


Vad medför det för nackdelar?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ice
Citat:
Vad medför det för nackdelar?


Vet du inte?
eller
vill du veta?
eller kollar du om Cobolt vet
eller
inte vet?


_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

fuling skrev:
ice
Citat:
Vad medför det för nackdelar?


Vet du inte?
eller
vill du veta?
eller kollar du om Cobolt vet
eller
inte vet?...


På A svarar vi: Vet inte.
På B svarar vi: Kan inte.
På C svarar vi: Ballong.
och på D svarar vi: Strumpeband.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Re:

ice skrev:
Cobolt skrev:
...A-arms lösningen fram känns dock helgalen i och med att övre bärarmen endast stabiliserar mot samma pivopunkt som nedre...


Vad medför det för nackdelar?


Som jag ser det så blir det göran-pärssonben light av det hela, fast "värre" i och med att det inte ens finns en spindelled, dvs så fort bilen rollar så borde hjulvinkeln ändras ganska drastiskt och man kan inte påverka camberförändringar på samma sätt som man kan med tex dubbla a-armar.

Förhållandet bärarmslängd-däcksbredd-roll i grader gör kanske att man kan komma undan med det men "mellan tummen och pekfingret" så ser det heltokigt ut i mina ögon.

Förövrigt så klär jag inte speciellt bra i strumpebandshållare....

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

ice skrev:
2fast4u skrev:
...Det är väl två väldigt independant i fram, monofjäder och kränghämmare?...

Var sitter KH:n?
(Kludd i bild från http://www.hyperracer.com/hyper-racer/proracer/pictures.html)


Vad jag tror om framvagnen (om det nu är intressant): Normalt med dubbla triangellänkar blir det ett par meter mellan momentanpunkten (skärningspunkten i förlängningen på bärarmarna) och hjulets kontaktyta. Här är det typ 0,5m => rollcentrum/hjulvinklar kommer röra sig mer vid fjädringsrörelser. Men eftersom bakänden antagligen är väldigt rollstyv behöver framvagnen också vara det => fjädringen rör sig lite => det funkar rätt OK ändå (enl "any suspension will work if you won't let it"-principen)

_________________
Johan Lekås
Citera
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
1, 2   >>
6268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande