| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
|
1, 2 >> 6268 besök totalt |
|
oj vad jag vill ha! Undrar vad SFRo skulle säga...
http://www.hyperracer.com/
|
||||
|
Frän, en hel del EAS & även dina gamla planer över den!
AUS 30K vet jag inte om det är jättebilligt precis, vad blir det ca SEK 150K? Megafrän är den dock, köp en så jag får se den! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||
|
Shit vilken kul leksak
|
||||
|
Re:
Här finns lite info http://www.hyperracer.com/hyper-race _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Frän var den verkligen! men
[grinig gubbe\]"Independent wishbone suspension" fram är väl inte sant. "Wishbonen" ser väldigt "dependant" ut! Swingaxel är mer korrekt Bak har den väl samma "problem" som EASen med att krängstyvheten ges av torsionsstyvheten på bakaxel, dvs den riskerar att bli väldigt krängstyv bak=överstyrt [\slutgnällt] _________________ Johan Lekås |
||||
|
[kverulant på\] Vadå dependant? Det är väl två väldigt independant i fram, monofjäder och kränghämmare? Ibak är det som du säger däremot [\kverulant av]
Nåt sånt med en turboladdad hayabusa så slipper man antagligen bekymra sig om vad man har för pensionsvillkor _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
250kg raceklar med wr450 motor, känns lite surt, en tvåtakt 685cc Maico crossmotor på 80 hästar borde göra det hela lite mer spännande och fortfarande väldigt lätt
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Noterade också framvagnen. Känns som om man lika gärna kunde satt "övre länkarmen" i ramen ist?
Pallar däcken vikten? Ser klaret busigt ut men jag hoppas den kläs på med lite sido-krockskydd innan körning för det där ser inte roligt ut. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Det jag tyckte var fränt var monodämparen fram, har inte sett just en sån lösning tidigare.
A-arms lösningen fram känns dock helgalen i och med att övre bärarmen endast stabiliserar mot samma pivopunkt som nedre. Säkerheten (som är ett säljargument på deras site) är ju som någon skrev tidigare att det finns ju inga deformationszoner någonstans.. sen så är ju fackverken i ramen såpass stora att ett helt däck från någon annans bil lätt tränger in vid kontakt. Säkrare än en go-cart, absolut, men i övrigt ganska livsfarlig, håller med om att man borde kunna skippa pensionsförsäkringen om man skaffar en.....
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
_________________ Håkan Bergkvist Toyota GT86 |
||||
|
Re:
Vad medför det för nackdelar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
På A svarar vi: Vet inte. På B svarar vi: Kan inte. På C svarar vi: Ballong. och på D svarar vi: Strumpeband. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Som jag ser det så blir det göran-pärssonben light av det hela, fast "värre" i och med att det inte ens finns en spindelled, dvs så fort bilen rollar så borde hjulvinkeln ändras ganska drastiskt och man kan inte påverka camberförändringar på samma sätt som man kan med tex dubbla a-armar. Förhållandet bärarmslängd-däcksbredd-roll i grader gör kanske att man kan komma undan med det men "mellan tummen och pekfingret" så ser det heltokigt ut i mina ögon. Förövrigt så klär jag inte speciellt bra i strumpebandshållare....
_________________ Mvh // Niklas L |
||||
|
Re:
Vad jag tror om framvagnen (om det nu är intressant): Normalt med dubbla triangellänkar blir det ett par meter mellan momentanpunkten (skärningspunkten i förlängningen på bärarmarna) och hjulets kontaktyta. Här är det typ 0,5m => rollcentrum/hjulvinklar kommer röra sig mer vid fjädringsrörelser. Men eftersom bakänden antagligen är väldigt rollstyv behöver framvagnen också vara det => fjädringen rör sig lite => det funkar rätt OK ändå (enl "any suspension will work if you won't let it"-principen) _________________ Johan Lekås |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 6268 besök totalt |