| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gelleråsern Buller !
|
2531 besök totalt |
|
Gelleråsern Buller !
Inte nog med problemen med gnällande grannar Anderstorp, så har det tydligen dykt upp på Gelleråsen oxå !! http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/ _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Here we go again! when will they understand
och då tänker jag inte på dom som klagar utan byrokraterna
Det är tydligen så att det är vetorätt i frågan, annars skulle ju inte detta aktualiseras på det här viset på bana efter bana. Demokrati är uppenberligen sekundärt
Vad göra? Vem/vilka som verkligen kan påverka kan tänkas jobba med frågan? _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Karlskoga är väl en av få kommuner som har bilder från sin Racingbana med på välkomstskyltarna. Med kommunen (iaf delar av den, förhoppningsvis de drivande delarna) i ryggen så är det enklare (men inte självklart). |
||||
|
Det jag menar är att problemet är mer allmänt, bana efter bana har ju problem med några få överkänsliga som inte bara får sin röst utan det ageras konstant i den riktningen. Sedan att det är en förkrossande majoritet som ser samhällsnyttan och inte lider av det, det skiter man i
Demokrati?
_________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Re:
Att klagomål måste behandlas är ju rätt sunt, men viktningen av dem är ju lite udda (det är ju ingen liten utredningsapparat som dras igång, billig är den också...). |
||||
|
Det tragiska är ju också att det verkar som personer som tar besluten inte ser längre än näsan räcker...
Miljödebatten är ju helt skev när det gäller motorsport kontra övriga sporter eller motorbanor kontra övriga idrottsarenor. Visst, alla vet att bilar släpper ut avgaser, alltså är de farliga för miljön därför måste motorsport vara jättedåligt för miljön.
Men hur mycket utsläpp sker egentligen under en tävling av dom tävlande? Vad är Co2 utsläppet från ett STCC-lopp om man bara räknar de tävlande? Hur många besökare har tävlingen och hur mycket utsläpp sker när de tar sig till och från arenan? jämför med valfri elitserie hockeymatch, Hur mycket utsläpp (Co2) ger en arena som vintertid värmer upp luften samtidigt som man kyler isen? Hur många besökare har matchen och hur mycket utsläpp sker när de tar sig till och från arenan? Överhuvudtaget borde någon räkna på utsläppen och miljöbelastningen från alla typer av idrottsarenor (uppvärmning vintertid, belysning kvällstid etc.) Jag skulle bli förvånad om motorbanor kommer högt i en sådan lista trots aktiviteterna som ibland bedrivs där. EDIT: Ett badhus är ju en typ av arena som borde dra rätt rejält med energi och därmed ha en ganska stor miljöbelastning... Visst vi eldar inte med kol i sverige, men i dagsläget är jag övertygad om att vi måste importera en hel del av vår elenergi... Vilka källor kommer den ifrån? _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Nu är det ju buller, enbart, Co2målen är ju inte lokala, än.
Men visst buller är ju angenämt (utomhuskonsert sent in på natten), annat inte (däckskrik runt stortorget). Du är ju rätt chanslös att få södra stambanan avstängd/begränsad/flyttad av bullerskäl bara för att du vill bygga ett sommarstugeområde på nyköpt granplantering. |
||||
|
Re:
Sant, jag menade bara att jag tror att anledningen till att så få personer får gehör för sina bullerklagomål (oavsett om man kan belägga dem med mätningar eller ej) så beror det nog på att någonstans så ser de bestämmande instanserna motorsport som en miljöbov på flera plan och blir bara glada att de får ett skäl att stoppa den. Det var denna felaktiga slutsats att motorsport skulle vara så mycket sämre än andra sporter som jag ville belysa. _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Re:
De har ju lyckats få till en rejäl expansion de senaste 30 åren. Men de stör ju och har utsläpp året runt, det är ju svårt att dra huvudbrytaren på en Havremoppe i oktober och slå på den i april...
|
||||
|
Re:
Stog på ågatan typ 500m från Ullevi under U2 konserten, om vinden låg på mot mig så var ljudet så högt där jag stog att det passerade min smärtgräns... Men de har fortfarande konserter och fotbollsmatcher hur ofta som helst i kvarteret...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Dra den är ju lätt! Det är när det kommer till starten på vårkanten det kan bli lite knivigt...
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
|
Re:
Brukar dåna rejält ända bort till kålltorp om vinden ligger till , ibland riktigt irriterande om man försöker sova tidigt osv _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Jag har ofta undrat vilka dessa "klagomänniskor" är. Jag menar, är man en gammal inföding uppvuxen i trakterna så vet man att det ligger en racingbana där och att det kan bullra lite under tävlingarna. Inget mer med det. Tävlingarna har väl dessutom blivit färre och bilarna tystare?
Min teori är att de största gnällspikarna är folk från större orter som har flyttat ut på landet i jakt på någon form av carllarssonlycka. Har man levt i stan och hört trafikbuller hela livet så ska det inte ens få startas en gräsklippare i närheten typ... _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||
|
Jag tror det är så att banorna numera har mycket högre utnyttjandegrad så det är mer ljud nu. Men samtidigt är det ju en tävlingsbana så vad förväntar man sig?
Kommer ihåg när det flyttade "storstadsbor" till bruksorten jag är från och köpte ett hus brevid en bonde med ladugård med kor och lite hästar. Dom köpte på vintern och när sommaren kom så kom lukten och flugorna och ljudet av traktorn. Han klagade hos kommunen på flugorna och lukten och tyckte att dom skulle göra nåt åt bonden. Dom bara skrattade och körde ut honom, tror dom fortfarande skrattar åt honom.
Konstigt nog så verkar det som kommunerna i detta fallet inte har nåt med banorna att göra utan det är nåt statligt elände som bara går på statistik och subjektiva bedömningar? Varför? Kommunen borde väl kunna ta såna här beslut själv? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Ligger det en motorcross bana där också? För det är ju "230cc tvåtaktsmotorcyklar" som nämns i artikeln. Läser inget om bilar och jag kan tänka mig att det ettriga tvåtaktarna kan föra ljud med sig långt bort.
Sen funderar jag lite på dethär med oljud mitt på dagen, det är väl oftast okej med ett visst buller fram till en viss tid i stan. T.ex. musik, eller ungar som gapar på gården, mattpiskande etc.
Skulle vara intressant att besöka de klagande, under en tävling, och få perspektiv på just hur mycket det bullrar. MVH _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
|
Re:
Buller blir ett ljud först när man upplever det störande så även om du besöker en klagande så upplever ni det inte lika eftersom jag tror du upplever motorljud som något positivt
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
Re:
Det är nog 250cc tvåtakts tvåcylindriga roadracingcyklar det avses. De låter högt och kan skära i öronen på nära håll men ljudet dör snabbt ut genom avstånd då det är mestadels höga frekvenser. Mullret från stora fyrtaktare färdas klart längre och är hörbart längre bort. Jag har varit med då det gjorts ljudmätningar på Sviestadbanan tidigare angående buller, och om det lät för mycket vid banan (tror 120dB vid bankant) så gick det inte att mäta detta ljud hos närmaste grannen. Svalorna kvittrade/sjöng för högt men man kunde höra att det var motorljud. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gelleråsern Buller !
|
2531 besök totalt |

