Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
11 besök senaste veckan (54563 totalt)
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Jahapp, dags att lägga upp en tråd om bilen då.

Har varit medlem här på rejsa i snart sex år och hela tiden haft planen att skaffa mig en rolig leksak.
Till vardags pysslar jag med bilhandel med det rätta märket... läs BMW
Drömmen hade vart en 135i Coupe men just nu tål inte plånboken den ekvationen och av en händelse dök jag på Compacten för extremt små pengar och tänkte nu eller aldrig!
Jag har kört en del bana både som nöje och i tidigare arbete så sjukan finns och inledningsvis vill jag bara öva på att köra fort när det svänger och då duger de 102 kusarna utmärkt som en övningsbil.
Blir effektabstinensen för stor får jag väl hänga i en 318ti motor och ta lärdom av det jobbet eller helt sonika byta till en 323ti nästa säsong

Bilen då... jo det är en 316i Compact med 19.000 mil på mätaren intagen till Sverige i november -04 och bortsett en ohyggligt rostig framskärm höger så är den förvånansvärt fin.
Framförallt så är den naken, varken AC, elhissar, stolsvärme, bakrutetorkare eller annat onödigt lull, lull som väger. Per omgående monterade jag bort dimljus & reservdäck också för de sakerna fyller ingen funktion i min värld.
Målsättningen med bilen är i år bara att ha kul, skruva lite och lära mig under resans gång.
Förhoppningsvis kan man köra de slalomevent som SSIJ anordnar.
Tanken är att den ska fortsätta vara besiktigad.

Planer:
Jaga vikt, jaga vikt, jaga vikt.
R-däck
Hade tänkt mig coilovers men efter Davve's inköp av det billiga 60/40 kittet från ebay så börjar jag med det, om inte annat är det en ekonomisk fråga och, det tillsammans med brickor mellan spindeln och fjäderbenet borde göra underverk i förhållande till det standardchassi som sitter på nu.
Plocka ur all onödig inredning.
Montera i ett par riktiga stolar. Har nån en eller två baljor liggandes finns köpintresse!

Ska se om jag lyckas bifoga ett par bilder på pärlan:



_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen in i compactmaffian!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Jag har nog kollat det mesta vad gäller fälgar och där känns det viktigt att jaga vikt... vilken mening

I helgen gjordes ett smärre fälgbyte byte inom familjen och då kom jag över dessa:


Style 42
6,5 x 15 ET42 och väger 7.85 kg/st inte de lättaste fälgarna men de kommer sitta fint med 195 50 15 R däck. Jämfört med de som följde bilen och vägde 9.4kg/st gör det nog viss skillnad när man har så få hästar att leka med!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Tack Johan, din tråd är lite av en bibel där man hämtar massor av inspiration!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Hahaha ja kanske nu i detta stadie men skall det till och vara seriöst som det brukar bli med tiden finns det ett flertal riktigt coola compacttrådar här. rejsa är ju verkligen ett paradis för E30/E36/E46 freaks och compacten härjar ju runt lite överallt i karosskoderna

Nytt chassie,lite trevliga däck och ett par schyssta belägg så har du kommit ruskigt långt för rimliga pengar. Hoppas du får en underbar säsong med kärran.


Ps. jag har en 323ti motor till salu billigt Ds.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Bilen har fått känna på isen lite i vinter också.
Någonstans inbillar jag mig att man kan ha nytta av den balansakten i sommarens slalomövningar


_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Hahaha ja kanske nu i detta stadie men skall det till och vara seriöst som det brukar bli med tiden finns det ett flertal riktigt coola compacttrådar här. rejsa är ju verkligen ett paradis för E30/E36/E46 freaks och compacten härjar ju runt lite överallt i karosskoderna

Nytt chassie,lite trevliga däck och ett par schyssta belägg så har du kommit ruskigt långt för rimliga pengar. Hoppas du får en underbar säsong med kärran.


Ps. jag har en 323ti motor till salu billigt Ds.


Haha, just den motorn hade jag väl inte tänkt mig om jag ska komma förbi den här i sommar

Ja det finns otroligt mkt bra trådar här på rejsa!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Under iskörningen så hann jag spräcka expansionskärlet också så jag passade på att byta det, lock, termostat och lite slangklämmor.

Det klassiska läckaget från servobehållaren fanns också så jag bytte lite klämmor där med.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



Kul tråd, det här ska följas. Håller på med i stortsett samma grej, fast med en Corrado istället.

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
hellebjork skrev:
Kul tråd, det här ska följas. Håller på med i stortsett samma grej, fast med en Corrado istället.


Kul! Men vart är tråden??

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
lancia
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 189



Hej Anders!
Kul att du lagt upp en tråd om bilen, ska bli kul att följa.
Slalomsäsongen är snart igång, så du får skynda på lite.

_________________
Fredrik Rydén
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
lancia skrev:
Hej Anders!
Kul att du lagt upp en tråd om bilen, ska bli kul att följa.
Slalomsäsongen är snart igång, så du får skynda på lite.


För all del stressa mig

Just nu är det lite väntetid... väntar på chassi, väntar på däck.

Jag tänker åtgärda ett par småsaker bara och sen besiktiga bilen nästa vecka så att man kan riva ur lite mer vikt.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
hellebjork
Sandviken
Här sen Jul 2004
Inlägg: 177



farbeyonddriven skrev:
hellebjork skrev:
Kul tråd, det här ska följas. Håller på med i stortsett samma grej, fast med en Corrado istället.


Kul! Men vart är tråden??


Haha, den finns inte. Jag är dålig på att fota och jag gjorde klart det sista på den idag. Men kanske till nästa år :P

_________________
Matthias Hellebjörk
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Kul att äntligen få se pärlan! Tror det blir en rolig kamrat, särskilt om du tänker lätta den massor. Den kommer bli kvick i vändningarna. thumbs up

Såg att du funderar på 195/50-15 R-däck. Jag räknade lite fram och tillbaka på lite olika profiler i 15" och kom fram till att 205/50-15 sänker bilen 2cm jämfört med original. Tillsammans med det väghållningskit jag köpt och du funderar på så tror jag kan bli för lågt med 195/50 till och från banorna. Använder du bara dem där och byter där går det nog bra. För det var faktiskt en intressant tanke för att komma så billigt som möjligt undan.

Davve skrev:

original (med som jämförelse)
205/60-15 Rullomkrets 196.97cm Höjd 62.73cm.

Alt. 1
205/55-15 Rullomkrets 190.53cm Höjd/diameter 60.68cm (klarar 5% från original).

Alt.2
205/50-15 Rullomkrets 184.09cm Höjd/dia. 58.63cm.

Alt.3
195/55-15 Rullomkrets 187.08cm Höjd/dia. 59.58 (klarar inte 5% med någon futtig tiondels cm.)


Dimljusena fram ska väck på min också. Hur mycket måste man plocka för att komma åt dem? Har bara tittat lite halvhjärtat på det än länge och det ser ut att vara en del ivägen. Finns det lock att köpa på BMW?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



om jag inte minns fel får du av dimljusen med en skruvmejsel i ena kanten, lock köper du på BMW.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Davve skrev:
Kul att äntligen få se pärlan! Tror det blir en rolig kamrat, särskilt om du tänker lätta den massor. Den kommer bli kvick i vändningarna. thumbs up

Såg att du funderar på 195/50-15 R-däck. Jag räknade lite fram och tillbaka på lite olika profiler i 15" och kom fram till att 205/50-15 sänker bilen 2cm jämfört med original. Tillsammans med det väghållningskit jag köpt och du funderar på så tror jag kan bli för lågt med 195/50 till och från banorna. Använder du bara dem där och byter där går det nog bra. För det var faktiskt en intressant tanke för att komma så billigt som möjligt undan.

Davve skrev:

original (med som jämförelse)
205/60-15 Rullomkrets 196.97cm Höjd 62.73cm.

Alt. 1
205/55-15 Rullomkrets 190.53cm Höjd/diameter 60.68cm (klarar 5% från original).

Alt.2
205/50-15 Rullomkrets 184.09cm Höjd/dia. 58.63cm.

Alt.3
195/55-15 Rullomkrets 187.08cm Höjd/dia. 59.58 (klarar inte 5% med någon futtig tiondels cm.)


Dimljusena fram ska väck på min också. Hur mycket måste man plocka för att komma åt dem? Har bara tittat lite halvhjärtat på det än länge och det ser ut att vara en del ivägen. Finns det lock att köpa på BMW?


Tack ja jag hoppas den blir snabb i böjarna!!

Dimljusen kan petas bort, i gallret innanför dimljusen finns ett hål där du kan peta in en mejsel och trycka till bara så snäpper de loss framåt, sen är det bara kontakten.
Lock finns att köpa, jag har närt en tanke om att kanske köpa lock och någon slang som man kan leda till bromsskölden så man får lite kylning den vägen.
Det kanske är överkurs? Gissningsvis finns det nog en sån lösning här på rejsa någonstans.

5% skillnad i rullomkrets gäller väl bara nyare helbilsgodkända bilar?
Det är väl sällan SBP tjurar om man går ner i rullomkrets?

Men menar du att det skulle ta i tror du?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
om jag inte minns fel får du av dimljusen med en skruvmejsel i ena kanten, lock köper du på BMW.


Har inte du koll på det där med kylningen av bromsar Johan?

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



farbeyonddriven skrev:


Dimljusen kan petas bort, i gallret innanför dimljusen finns ett hål där du kan peta in en mejsel och trycka till bara så snäpper de loss framåt, sen är det bara kontakten.
Lock finns att köpa, jag har närt en tanke om att kanske köpa lock och någon slang som man kan leda till bromsskölden så man får lite kylning den vägen.
Det kanske är överkurs? Gissningsvis finns det nog en sån lösning här på rejsa någonstans.

5% skillnad i rullomkrets gäller väl bara nyare helbilsgodkända bilar?
Det är väl sällan SBP tjurar om man går ner i rullomkrets?

Men menar du att det skulle ta i tror du?
Tack för dimljusborttagningsinstruktion!
Det är möjligt att 5% rullomkrets bara gäller helbilsgodkända bilar, jag vet faktisk inte. Själv föredrar jag i närheten av original för så rätt hastighetsvisning som möjligt. Fast detta kan man ju kolla med GPS förstås om man har en.
Jag har inte slagit i med min bil än, men det är rätt tajt mellan mark och styrsnäcka som är den del som ligger närmast backen redan nu. Med 195/50 blir det klart närmare. Lite svårt att krypa under och ta mått när bilen står på marken, men jag ske se om jag kan mäta.
Camber-brickorna är btw 1.8mm tjocka. Typ standardbrickor som kommer från järnhandlare.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



farbeyonddriven skrev:
Johan Sjöström skrev:
om jag inte minns fel får du av dimljusen med en skruvmejsel i ena kanten, lock köper du på BMW.


Har inte du koll på det där med kylningen av bromsar Johan?


Jo jag har väl lite koll på det, men jag har ju M-front och där finns redan klara uttag som man utgår ifrån. Jag tror inte ni har det va?

Det som gäller är iallafall att investera i en flexibel slang som leder kall luft in mot centrum av skivan.
HUR man löser detta spelar ingen större roll, det finns budgetlösningar där man svetsar fast en bit avgasrör på bromskölden och leder dit en slang eller lyxlösningen från kardanaxel här på rejsa (säljs via Millway numera) som är en ersättingsprodukt för bromsskölden med färdiga uttag för slang osv..

Det är noga att dra slangen så den löper fritt och inte tar i hjulen vid tex fullt rattutslag, i mitt fall har jag monterat begränsingar för styrutslaget och det är väl ok på en banbil men ärligt talat rätt drygt när man skall fickparkera utanför dagis

En budgetlösning är att ge fan i att bromsa och bara gasa

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Johan Sjöström skrev:
farbeyonddriven skrev:
Johan Sjöström skrev:
om jag inte minns fel får du av dimljusen med en skruvmejsel i ena kanten, lock köper du på BMW.


Har inte du koll på det där med kylningen av bromsar Johan?


Jo jag har väl lite koll på det, men jag har ju M-front och där finns redan klara uttag som man utgår ifrån. Jag tror inte ni har det va?
Bredvid våra dimljus går en tunnel rakt in i hjulhuset, så det är nog lika bakom våra fulare frontar.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i Compact -94 *Slalombilen*
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
11 besök senaste veckan (54563 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande