Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!! | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 164 besök senaste veckan (198416 totalt) |
Vad skall du köra med för växellåda? Själv var jag orolig för min växellåda när jag byggde en 1380cc-motor med beräknad effekt runt 110 hästar (Fast den står ju fortfarande ostartad sedan 8 år så då håller växellådan bra ) _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Förstärkt A+ hus med Jack Knight rakskuret helavägen 4-växlad tätstegad, med rullagrat mellandrev + Salisbury LSD. Om det håller, det vet i fan... Bara testa o se
_________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Nu är det inte bara Saabar som kommer att sprida växellåds drev över hela stan Kaj kommer att få sällskapp. _________________ // Jani Hast |
||
Hmmm! Jo så kanske det är, jag har std a+ låda i min koja och den ger 100hk bromsat och det har hållt nästan 600mil hittills men man vet aldrig den kanske dör direkt nästa år jag har hört att 100hk ca är gränsen för vad lådan håller för. Mini Era turbon hade ju 95hk och ngt högre vrid än min motor men de hade jätte stora problem att få lådorna att hålla.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
okej! Det verkar som om du gjort vad du kan för att få lådan att hålla i alla fall _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Nu börjar fälgarna åtminstone ta form!!! Jag är riktigt nöjd med resultatet på fälgarna så nu börjar jag lite smått att bygga bromsar, det blir volvo ventilerade och slitsade 240 skivor och 4-kolvsok fram och sierra xr4i bakbromsok med fiesta oventilerade skivor bak. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
visst blev fälgarna fina, jämför med tidigare bilder!
Här har vi en bild på ett av däcken som ska sko fälgarna, det är ett Avon däck. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
det är Avons formel ford däck 13" fälg 21"höga ca 185-195 breda. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Lite uppdatering!!!
Jag var uppe i fagersta för ett par helger sedan och köpte 2st nästan helt nya kevlarstolar samt nya aldrig använda 6-p bälten. Man sitter som en gud i dessa stolar och så väger de knappt ngt alls För övrigt så letar jag fortfarande garage för att kunna börja jobba på bakvagn och kaross mm. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Conny Ljungfeldt i Tore Helles superkoja Tore Helle var norrmannen som flyttade till Trosa och körde vad som i början av sjuttiotalet kallades "Sveriges bredaste racerbil", en Elva som Helle vidareutvecklat. Men det skulle komma mer. Tore hade stora planer på att bygga Sveriges första Formel 2:a och började med att skapa sig ett F3-stall med Marchar till herrar som Conny Ljungfeldt, Eje Elgh, Conny Andersson och Anders olofsson. Formel 2 blev för dyrt men en avancerad Formel 3 vid namn Viking konstruerades. Bilen var aningens tung och hade problem med tillförlitligheten men lyckades ändå plocka hem ett SM genom Conny Ljungfeldt. Denne vann också det ena av de två heaten i Monacos klassiska F3-lopp och låg tvåa i finalen innan han tvingades bryta. Imponerande resultat och man undrar vad som kunnat bliva om pengarna inte tagit slut. Men Helle skapade också superkojan på bilden. Av orginalkoja återstår ramen runt rutorna, sedan är front, skärmar, bakdel och dörrar i plast. Bilen hade rörram och hela karossen kunde lyftas av som en helhet. I förhållande till orginalkojan är den som synes kapad nertill och fronten förlängd med 25 cm. Hjulupphängning, fjädring och bromsar var desamma som hos en Formel 2:a. Fälgar och däck var 13 tums med tio tums bredd fram och hela 15 bak. F2-dimensioner där också alltså. Motorn som satt placerad bak i bilen var en -72 års 2,4 liters Porsche från 911S som modifierats av fabriken vilket innebar specialtoppar med tolv tändstift typ 911R. Info från herr Lutgård. Det hela gav 258 hk. Så var det i vanliga fall, men vid tillfället här på Knutstorp då bilden är tagen satt det en 3-liters Porschemotor i som utvecklade 330 hästar. Bilen vägde 550 kg, var 119 cm hög, 180 bred och 320 cm lång. Under året körde oftast Torsten Palm bilen, men även Eje Elgh vid ett tillfälle, men det var först här på Knutstorps hösttävling med Conny Ljungfeldt som bilen verkligen fick fart. Kojans uppsyn var onekligen extrem och uppkäftig och här lämnade ekipaget allt motstånd efter sig. Något som var en blandad upplevelse eftersom konkurrenterna bestod av sköna klassiska sportvagnsprototyper plus Lundgårdhs RSR-Porsche, och att då se en koja köra skiten ur dessa vackra skapelser fick mig att lida alla helvetes kval. Hade man kunnat ta till sig vad bilen egentligen var hade man väl kunnat acceptera bilens snabbhet lite lättare. Men vem övertygar en tonåring med bara fakta? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Avon ACB10
https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp#Avon _________________ //Mattias Gripenland |
||
Så heter däcken jag ska ha!!! _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Hur ska du få det att hålla? Eller du byter ut kolvar,stakar osv? Jag håller också på med en 1275 turbo koja... Men jag är nöjd med 100-120hp. Ett komplett MG Metro tubo kit har jag satt på så jag får göra en "låda" i torpedväggen... Tror "lådan" ska på plats imorgon! Men jag tänker köra med orginal topp och kent 286 kam... För jag har fått för mig att man får bättre botten drag om man har orginal komp, men vid kanske 3500 varv så blir de nog också en jävla kick... Någon som kanske har lite andra tips?? |
||
Idag har jag fixat lite med motorn och rengjort samt plockat bort lite delar såsom insug mm. Detta för att den ska va behändigare att jobba med då jag ska börja bygga bakvagnen och man då vill kunna provmontera motorn. Nästa vecka så skall jag handla rör och börja bygga Jag har även börja fundera på hur jag ska lösa vxl-länkaget till motorn, men jag fick tipset att det går att dra ingående stag frammåt genom att fixa ett nytt lagerläge i fram på lådan och flytta staget, vi får se hur lätt det blir men vad jag hört så ska det inte va speciellt svårt
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
I Februarinumret av Kit Car kunde man läsa om en bakhjulsdriven, Yamaha R1-motoriserad Mini med rörram. Det verkar nästan kriminellt skoj
Det är Z-cars som gör dem. http://www.zcars.org.uk/mini/mini_ma _________________ Göran Karlsson |
||
Jo jag hade sett en sån i GB men de motorerna blir tyvär lite för mycket för min ekonomi om man sedan ska köpa en backväxel till dessutom, men häftiga är dem
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Jaha då har bygget börjat ta lite fart då med min nyrenoverade svets samt varma kläder så började jag bygga bakvagn idag. Ngn motorlyft har jag ej, dock ett lyftbord som är otroligt praktiskt vid sånna här tillfällen. I morgon så börjar jag nog lite med bärarmarna och så.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Hejsan, jag trodde att det var Tore Helle som konstruerade Viking och superkojan, men fick det senaste numret av tidningen MotorSport i veckan. I denna fanns en artikel om en freelance designer vid namn Len Terry. Rubriktexten var lite smårolig: "Colin Chapman and I came from different planets. We admired each other but were not on the same wavelength. He didn't appreciate my sense of humour, and I didn't appreciate his lack of one". I alla fall, ett utdrag ur texten: After an attempt to sell build-it-yourself car plans failed, Len worked on a Porsche-powered silhouette Mini racer; when it won its championship, owner Tore Helle asked him to design him an F3 car, the Viking. once again money ran short and a good design faltered, leaving Len out of pocket....... Lite historia, om det finnes intresse.... _________________ /LOLA-Christian |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini - KEM SuperMini RWD, SFRO klart!! | << 1, 2, 3, ... 18, 19, 20 >> 164 besök senaste veckan (198416 totalt) |