| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Söker lätta stolar
|
1 besök senaste veckan (11286 totalt) |
|
Re:
Ja det är det som e grejen... Bride har en viss varning på att man inte får väga mer än 80 kilo
Idag väger jag 88 kilo och räknar med att ha gått upp en del inför sommarn. Därför behöver jag nog en stolmodell som är just för större grabbar.. Så som bride "L" Modeller eller Sparco Evo ( Det är väl så dom kallar sina XL modeller'?) |
||||||
|
Re:
vet inte ännu. Just nu så är den bantad nästan 100 kilo sen i sommras.. men snart så kommer helburen... Men för att inte ljuga så säg 1300 då. Har det nån betydelse med stolarna menar du? Edit där ljög jag.. Turbokittet kom ju på i sommras med.. astungt! |
||||||
|
Re:
Tillett B1 o B2 är väldigt lätta stolar (under 3kg utan dynor), jag kan kolla vad dynorna väger imorgon (dom är lätta). Sen vad gäller att köra långa sträckor så är dom Mycket bekväma med tanke på att dom inte är skinnfotöljer.
Tror det finns en i Hörby som har B2 stolen (är väl inom acceptabelt avstånd). Finns även en del B4'or i ditt närområde (säger en norrlänning som tycker att alla inom 50 mil är grannar )
Det fanns möjlighet att prova Tillett stolar (inte B1 o B2 dock) ifjol på Elmia och det finns möjlighet att prova B4 och B6 i år. Dom är "liknande" B1 och B2 i sittställningen men möjligen lite smalare. |
||||||
|
Bekväma? aufan.....
rent utseendemässigt.. dom sitter ju oftast i öppna småbilar.. hur skulle det se ut i en vanlig coupe tro? |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Jag lovar dig att dom är bekvämare än vad du tror. Då "normala" rejsstolar är gjorda så du mer eller mindre endast använder baken när du sitter i dom=träsmak, så är dessa stolar lite "kurvad" så du fördelar ut trycket på en större yta. Försök gärna provsitta en stol. Skicka mig ett mail kan jag försöka ordna fram kontaktuppgifter till någon stolägare söderut. info snabel a libell.nu. Jag har tyvärr väldigt lite bilder från täckta bilar men här kommer några. B4 i Ultima B1 i Lamborghini
B5 i Lotus
B1 i en Smart Roadster
|
||||||
|
Re:
Man skall inte förakta prestanda vinsten i att sitta riktigt
|
||||||
|
Re:
Läs på Tecnocrafts hemsida om stolen så kommer du se någonting intressant där |
||||||
|
Re:
Jo jag fick snabbt svar om att dom inte är FIA godkända.... egentligen har det ingen beytdelse eftersom jag inte ska köra i nån serie ( tror jag) men det känns väl alltid lite bättre när dom är FIA godkända- |
||||||
|
har det nån betydelse att det inte är hål i sidorna för bältena? utan att bältet ligger ovanpå stolen nere vid magen,
Dom ser skitcoola ut stolarna... men lite klena.. hur funkar dom till stora personer? |
||||||
|
Re:
Ytterligare nått liknande http://www.reverie.ltd.uk/seats.php |
||||||
|
Re:
Bältet måste sitta där det skall sitta runt kroppen, vid sätet innebär det tight över HÖFTEN. annars blir magen som en urklämd tandkrämstub om kraften kommer i den riktningen. Det är höftbenet som skall hållas fast av bältet. Det har diskuterats om kolfiberdetaljer som blir som knivar vid kollisions sprickor, där krävs att stolarna som sitter runt kroppen inte klyver föraren. Troligen en kompositvariant gissar jag måste till. Det gör att det antagligen är viktigt att dessa stolar är godkända. Sedan är det lätt att bara tämka på stolsvikten men en uppsättning skjutbara fästen med skruv väger strax under 3 kilo, så det är fast montering som gäller. Sitter stolen en bit från golvet så förvärras vikt tillägget. Jag brukar jämföra stolen för en bilförare med PJÄXAN för en skidåkare. Sitter inte foten fast i pjäxan i svängarna så funkar inte åkningen... Har man stora "lat:s" så kan en passande stol bli svår att hitta. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Det gäller naturligtvis att sitta rätt och att ha bältena rätt. Kan tillägga att Tillett i sina stolar använder material som skall förhindra att stolen faller sönder (blir vass) vid ev krasch. 2fast4you (ove) här på forumet är den enda jag vet av som har provat stolen i en krasch och jag tror han är ganska nöjd med resultatet. B6 stolen har genomgått ett förtest för FIA-godkännande och det gick bra, så det skarpa testet skulle göras inom en snar framtid. (denna stol heter B6F och har ett lite annorlunda bakre skal) Pierre, du skriver att stolarna ser lite "klena" ut, vad tänker du på då ? Storleken ? Vilken stol du än köper så gäller det att få provsitta före eller att få öppet köpet, så man kan återlämna stolen om den inte känns bra (kan väl vara problem med icke lagervaror dock). |
||||||
|
finns denna B6F ute nu då?
ja rent storleksmässigt tänker jag.. över axelpartiet osv.. men jag måste pröva.. drar till Elmia på lör och mailar dej mina uppgifter. |
||||||
|
Re:
B6F går att köpa nu, dock ej FIA-godkänd i skrivande stund. Så är det inte alldeles akut kan det vara läge att vänta lite med köpet. Den kommer att finnas på Elmia så du kan känna och klämma på den. |
||||||
|
Re:
Höjer dom pensionen så står jag som spön i backen utanför tilletaffären. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
visa bild på den'?
Men om jag köper en sådan nu och den blir FIA godkänd senare, Då är inte MIN "gamla" FIA godkänd trots att det är samma stol va? Eftersom jag inte har nån stämpel eller vad det nu är? Jo det är akut med stolarna... inom två veckor. |
||||||
|
Re:
Stog väl någonting i tidningen om att pensionärerna skulle få mer kvar i plånboken framöver
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Söker lätta stolar
|
1 besök senaste veckan (11286 totalt) |