Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 51, 52, 53   >>
37 besök senaste veckan (278499 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Bredd över framskärmarna samt över bakskärmarna???


Måtten är tagna VÄLDIGT mycket på ett ungefär...
Fram: 172 cm För att få framskärmarna att linjera upp hyfsat så har jag flyttat ut de så mycket de går genom att fila upp hålen i skärmarna och även skruvarna.
Bak: 170 cm

OBS, måtten är på ett ungefär!!! (jag vart lite less på sk*ten när jag åkte därifrån)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6050



Tackar

Lugnt med ungefärliga mått

Ser bra ut i övrigt thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Igårkväll när bilfan hade kokat och blivit riktigt varm så började något annat att strula. När jag skulle köra in den så lät det för jävligt nere ifrån kopplingskåpan när man la i en växel, det lät som att något höll på att skrapas eller tuggas, sönder. Det "roliga" är att det låter MYCKET när man har växel i och kopplingen nertryckt, lägger man ur växeln och bara har kopplingen nertrycket så låter det mycket mindre och har man lagt ur växel och släpper upp kopplingen så låter det inte alls utan motorn spinner på så fint så...

Det jag har funderat på kan orsaka det här är kanske värme som får aluminiumkåpan att "dra ihop" sig, den går rätt tight mot svänghjulet och kanske det räcker för att det skall ta i lite. Problemet jag har med det är att jag tycker att aluminumet borde expandera och det borde isåfall bli lite mer plats... Det enda som finns i kopplingskåpan är svänghjulet, startmotorn, kopplingen, tryckplattan, urtrampningslagret och "kardanen".

Ikväll åker iaf bilen upp på lyften igen, alla lock som går att plocka loss på kopplingskåpan skall lossas och sen får jag se om det finns något konstigt där. Hittar jag inget konstigt och bilen fortfarande låter så när den är varm så blir det nog att lyfta ur motorn på måndag...

Andra "roliga" upptäckter igår: en styrled skall nog bytas någon gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Det fanns en plåt jag gjort som jag misstänkte kunde låta som skyddar svänghjulet framifrån


Här är det på väg bort och mycket riktigt fanns det skrapmärken på det från svänghjulet. Jag räknade iofs med det eftersom jag tyckte det lät som det vid de första uppstarterna men sen försvann det.

Luckor på kopplingskåpan öppnades och det tittades in... Bortsett från de svaga skrapmärken som varit mot plåten på baksidan av svänghjulet så fanns inga märken på svänghjulet eller tryckplattan och alla skruvar som håller ihop svänghjulet och tryckplattan satt som de skulle. Lite distanser gjordes och plåtbiten sattes tillbaka, men inte hjälpte det utan det "krossande" ljudet fanns kvar...

Bilen åkte upp på lyften igen, allt kollades över igen och plåten togs bort. Ner med fanskapet och ny provkörning... Samma visa...


Det är tight mellan kåpan och svänghjulet, men det har inte tagit i varandra iaf...

Så vad f*n kan det vara? Som jag upplever det nu så är det när man startar på 1'an eller backen som det "krossande" ljudet kommer. Kör man runt så låter det inte, lägger man i 2'an med lite fart så låter det inte. Lägger man i 1'an och släpper upp kopplingen så att bilen precis börjar rulla så låter det och trycker man ner kopplingen så avtar det efter några sekunder. Det jag kan komma på som kan vara fel nu är:
* Kopplingen låter så av någon anledning när den slirar, kanske nitarna som håller på att lossa? Det känns iofs inte troligt...
* Det är något mysko med urtrampningslagret och slavcylindern
* Ett lager i torque tuben som har pajat. När det blir belastning när man skall iväg och man slirar på kopplingen så blir det någon mysko belastning och det låter. När kopplingen greppar så hjälper det till att centrera allt och ljudet försvinner. Kan förklara varför jag tycker att ljudet försvinner strax efter man har kopplat ur, kardanen som går till växellådan fortsätter ju att snurra några ögonblick...

Någon som har ett annat förslag? För just nu är de motor ur som gäller för att se vad det kan vara och då skiter sig regbesiktningen nästa vecka...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag kan ge dig en hjälpande hand i morgon om du vill?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dude skrev:
Jag kan ge dig en hjälpande hand i morgon om du vill?


Kan inte imorgon...
Söndagkväll och måndag är vikta nu för att se hur långt jag kommer, men innan dess så är jag borta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Marcus Gustafsson skrev:
Det fanns en plåt jag gjort som jag misstänkte kunde låta som skyddar svänghjulet framifrån


Här är det på väg bort och mycket riktigt fanns det skrapmärken på det från svänghjulet. Jag räknade iofs med det eftersom jag tyckte det lät som det vid de första uppstarterna men sen försvann det.

Luckor på kopplingskåpan öppnades och det tittades in... Bortsett från de svaga skrapmärken som varit mot plåten på baksidan av svänghjulet så fanns inga märken på svänghjulet eller tryckplattan och alla skruvar som håller ihop svänghjulet och tryckplattan satt som de skulle. Lite distanser gjordes och plåtbiten sattes tillbaka, men inte hjälpte det utan det "krossande" ljudet fanns kvar...

Bilen åkte upp på lyften igen, allt kollades över igen och plåten togs bort. Ner med fanskapet och ny provkörning... Samma visa...


Det är tight mellan kåpan och svänghjulet, men det har inte tagit i varandra iaf...

Så vad f*n kan det vara? Som jag upplever det nu så är det när man startar på 1'an eller backen som det "krossande" ljudet kommer. Kör man runt så låter det inte, lägger man i 2'an med lite fart så låter det inte. Lägger man i 1'an och släpper upp kopplingen så att bilen precis börjar rulla så låter det och trycker man ner kopplingen så avtar det efter några sekunder. Det jag kan komma på som kan vara fel nu är:
* Kopplingen låter så av någon anledning när den slirar, kanske nitarna som håller på att lossa? Det känns iofs inte troligt...
* Det är något mysko med urtrampningslagret och slavcylindern
* Ett lager i torque tuben som har pajat. När det blir belastning när man skall iväg och man slirar på kopplingen så blir det någon mysko belastning och det låter. När kopplingen greppar så hjälper det till att centrera allt och ljudet försvinner. Kan förklara varför jag tycker att ljudet försvinner strax efter man har kopplat ur, kardanen som går till växellådan fortsätter ju att snurra några ögonblick...

Någon som har ett annat förslag? För just nu är de motor ur som gäller för att se vad det kan vara och då skiter sig regbesiktningen nästa vecka...


korrekta oljenivåer i låda, motor etc?

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
korrekta oljenivåer i låda, motor etc?


Växellådan har jag inte rört, den sitter dessutom därbak och ljudet verkar komma från motor, koppling eller främre delen på "torque tuben" (som den går till växellådan där bak). Oljenivå i växellådan är... Okänd just nu. Men den varken läcker eller "fuktar" olja på huset.

Motorn "tror" jag är nästan snudd på lite över översta strecket på stickan. Jag skall göra en 2-minuters räd imorgon på morgonen så jag kollar igen för säkerhets skull. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Idag har P4 sänt en dokumentär om Ebba Grön. Det mesta visste man såklart allaredan men några roliga intervjuer och citat fanns det (och en massa musik såklart). Första delen finns här och en sida om programmet inklusive en MP3-fil finns här

Att P4 sände dokumentären var ett utmärkt svepskäl för att pilla lite med bilfan...


och efter en stund:


Några noteringar:
Att matta och delar av inredningen satt på plats var bra, men de var i vägen nu...
Ibland tänker jag till (), ett sånt fall är kablarna till oljetemp och oljetrycksmätaren. Där har jag faktiskt satt dit kontakter så att de skall vara lätta att ta bort. Fast nästa gång sätter jag skarvarna vid databoxen och inte vid mätarna, det blir så jobbigt när allt måste bort för att komma åt instrumenten.
Att jag inbillade mig att jag kunde få ur motorn utan att ta ner hela avgassystemet var FEL. Med motorn hängande i motorlyften och bilen bara en liten bit ovan marken är det jobbigare och tar längre tid att ta bort det än när bilen hänger högt upp.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Marcus Gustafsson skrev:
Idag har P4 sänt en dokumentär om Ebba Grön. Det mesta visste man såklart allaredan men några roliga intervjuer och citat fanns det (och en massa musik såklart). Första delen finns här och en sida om programmet inklusive en MP3-fil finns här

Att P4 sände dokumentären var ett utmärkt svepskäl för att pilla lite med bilfan...


och efter en stund:


Några noteringar:
Att matta och delar av inredningen satt på plats var bra, men de var i vägen nu...
Ibland tänker jag till (), ett sånt fall är kablarna till oljetemp och oljetrycksmätaren. Där har jag faktiskt satt dit kontakter så att de skall vara lätta att ta bort. Fast nästa gång sätter jag skarvarna vid databoxen och inte vid mätarna, det blir så jobbigt när allt måste bort för att komma åt instrumenten.
Att jag inbillade mig att jag kunde få ur motorn utan att ta ner hela avgassystemet var FEL. Med motorn hängande i motorlyften och bilen bara en liten bit ovan marken är det jobbigare och tar längre tid att ta bort det än när bilen hänger högt upp.



Rista inte ett streck i skärmen för varje gång du tar ur motor ur bilen, det kommer inte bli någon skärm kvar.

Hittat något som kan vara fel?

axiallager på vevaxeln?

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
axiallager på vevaxeln?


Det är en av sakerna på listan över misstänkta saker, den är för övrigt väldigt kort nu...
(om du menar samma sak som jag tänker på)

Nåja, man kan ju göra annat också:


Första pinnen för huven, jag tror jag har silvertejp över motorn istället...
Pinnarna märktes ut var de skulle vara, sedan kapade jag för att få dit plattan med en mutter svetsad undertill och till slut punktade jag dit pinnhelvetet där den skulle vara. Sen la jag på huven på distanser så att den får rätt höjd och resultatet var... katastrofalt. Den hamnade lite för långt fram och lite för långt åt höger. Så jag kapade upp lite mer och punktade dit den där den skulle vara... efter att ha upprepat det där ungefär 5000 gånger så hamnade den rätt, givetvis ungefär där jag började och hålet jag skall lägga igen är gigantiskt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Marcus Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
axiallager på vevaxeln?


Det är en av sakerna på listan över misstänkta saker, den är för övrigt väldigt kort nu...
(om du menar samma sak som jag tänker på)

Nåja, man kan ju göra annat också:


Första pinnen för huven, jag tror jag har silvertejp över motorn istället...
Pinnarna märktes ut var de skulle vara, sedan kapade jag för att få dit plattan med en mutter svetsad undertill och till slut punktade jag dit pinnhelvetet där den skulle vara. Sen la jag på huven på distanser så att den får rätt höjd och resultatet var... katastrofalt. Den hamnade lite för långt fram och lite för långt åt höger. Så jag kapade upp lite mer och punktade dit den där den skulle vara... efter att ha upprepat det där ungefär 5000 gånger så hamnade den rätt, givetvis ungefär där jag började och hålet jag skall lägga igen är gigantiskt.


Menar axiallager på vevaxeln, eller är det egentligen i blocket Eller menar du något annat?

Har varit med om att ok axiallager dör med häftig tryckplatta, gärna i kombination med halvdant oljetryck. Vet inte hur det fungerar med lådan bak etc men om jag förstått allting rätt så sitter kardan i 'spänn' och det borde ge mer belastning på axiallagret. Nu förstår jag inte allt, bara strax över hälften

Mössa på när man mekar, man slår inte i huvet och hackspettarna har inget att attakera

_________________
Roland Johansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
axiallager på vevaxeln?


Det är en av sakerna på listan över misstänkta saker, den är för övrigt väldigt kort nu...
(om du menar samma sak som jag tänker på)


Menar axiallager på vevaxeln, eller är det egentligen i blocket Eller menar du något annat?

Har varit med om att ok axiallager dör med häftig tryckplatta, gärna i kombination med halvdant oljetryck. Vet inte hur det fungerar med lådan bak etc men om jag förstått allting rätt så sitter kardan i 'spänn' och det borde ge mer belastning på axiallagret. Nu förstår jag inte allt, bara strax över hälften


oki, då förstår jag mer. Det jag antog att du menade kardanens "inpassning" i vevaxeln, att den började glappa är nog det mest misstänkta just nu. Dels finns det spår av slitage och det ser ut som att adaptern har tryckts mot vevaxlen och blivit nersliten. Så jag tror att axiallagret är OK, men att det är kardanens inpassningen i vevaxeln som inte är som den skall längre.
Lamellen är ju stum, så potential för konstiga "ryck" finns.


Rolle Scirocco skrev:
Mössa på när man mekar, man slår inte i huvet och hackspettarna har inget att attakera

Mössa måste vara ett bra knep, just nu liger tyvär alla mössorna hemma och jag har ett rött märke i pannan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bussningen thumbs down
Silikonbronset har passerat pärleporten
Kan bero på att axeltappens slityta inte var den finaste i universum

Nu blir det en nållagerbussning (With a twist).
Beställd och upphämtad i morgon bitti thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dude skrev:
Nu blir det en nållagerbussning (With a twist).


Nu blev jag nyfiken!!!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Bruksbilshelvetet behövde panikfixas... efter blev det en liten stund över till den andra bilen.


Nu sitter huven med två lås, dock behövs det svetsas lite till och snyggas till en hel del. Jag är inte helt nöjd med hur jag fick till det, men nu sitter den fast till hälften iaf. Kvar att göra är att sätta dit två lås i framkant på huven och sätta dit fästen i bilen. Det få nog göras innan motorn trillar i igen, det är så mycket enklare med den borta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Nu blir det en nållagerbussning (With a twist).


Nu blev jag nyfiken!!!


Inte lika nyfiken som jag

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Dude skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Dude skrev:
Nu blir det en nållagerbussning (With a twist).


Nu blev jag nyfiken!!!


Inte lika nyfiken som jag


Helt plötsligt vill jag inte veta längre...





_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
De senaste gångerna jag har varit i garaget har jag bara blivit mer och mer less på sk*ten. En gång ringde jag nog varenda kotte i mobilen istället och snackade skit, i lördags åkte jag dit, slängde in lite grejer, tittade på bilfan och åkte hem igen. Så humöret har inte varit på topp direkt...

I går var Dude förbi och då började det hände grejer, på en kort stund så fixade han:
* En ny adapter mellan svänghjul och kardan, den gammla var det som orsakade konstiga ljudet
* Limmade fast massa frigolitprylar på motorhuven

Jag gjorde småskit, som att kapa bort fästen jag hade gjort i motorrummet för huven, göra om elkablar så att de var skarvade på RÄTT ställe så jag slipper ta ur inredningen bara för att få bort motorn, skruvade tillbaka inredningen osv. Sen åke jag hem... Och kom tillbaka efter en stund för att börja få fason på huven men limmet hade inte torkat tillräckligt.

Planen nu är att göra så mycket det går för att få dit huven på bilen, forma till en förhöjning så gott det går och kanske, kanske, lägga på lite spackel ikväll. Funkar det så blir det mer slipning och spackel imorgon och kanske, kanske, går det att sent imorgonkväll börja med första omgången glasfiber. Sen skall bara motorn i någon gång också... regbesiktningen är ombokad till på måndag.

Nåja, Gelleråsen 16'e maj är bokat, betalt och klart.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare

Här ligger en motorhuv och skräpar, någon har klistrat frigolit på den...


Nåja, vill man bort frigoliten är det väl lika bra att sätta igång och slipa bort det...


Slipa, slipa, slipa... Så mycket träning har inte högerarmen fått sen... Nä, just det. Det skall vi inte ta upp nu...
Blir man trött på slipandet så är det tur att det finns tuschpennor så att man kan rita lite. thumbs up


Här står en motor och skräpar, den borde ha något bättre för sig...


Efter mycket slipande så har jag inte fått bort möget än...
Nåja, innan huven kom på plats så har fästen för de två främre huvlåsen passats in och svetsats dit. Imorgon blir det till att åka till Biltema och köpa 5kg karroserikit för att dölja svetsarna.

När väl huven satt på plats ordentligt där den skull så slipades det ännu mer. Och ännu mer... Och lite till... Nåt klantarsel kan ju inte slipa saker utan att de blir skeva på alla möjliga och omöjliga sätt, utan till slut når man en punkt där det brister. När det brister så åker man antingen hem eller fortsätter med nästa sak.




På huven kan man ha vispgrädde!!!
Eller... ja, man kan ju... men det är inte rätt. 17 tuber Plastic Padding gick det åt innan bilden togs. thumbs up
Sen lämnade jag garaget i en väldans röra...
Dude sa att man kunde fixa huven på en eftermiddag om man ville, men han är ju övemänsklig så för mig tar det några dagar.

Dude berättade för ett tag sedan hur man skall göra, eller hur man kan göra eller nåt sånt. Jag har den egenskapen att när någon berättar något för mig så får jag så en så fin glasartad blick och sluta lyssna vid tredje ordet och börjar tänka på annat, tex kattungar. Mycket störande egenskap! >

Tanken nu är iaf att slipa lite, på med mer spackel och slipa lite till. När det är klart så åker glasfibermattan fram och man börjar göra upphöjningen (hur många lager skall det vara? 4?). När den är klar och har härdat tas den bort från huven, allt frigolit och aluminiumtejp tas bort och huven ruggas upp. Sedan fixerar man upphöjningen och läger ett lager matta till över upphöjningen och huven så att de sitter ihop, sen plastar man ett lager på insidan så att den sitter ihop med huven även där. Sen blir det spackel och slipande för att få till något som kanske är någorlunda slätt. Synpunkter på det? Kommer det inga så börjar jag med det imorgon kväll och efter att ha sniffat på epoxin beräknas jag landa lagom till lördag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 51, 52, 53   >>
37 besök senaste veckan (278499 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande