Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (52148 totalt)
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
Hej,

Det är dags att skapa en tråd här också
Håller på med en Super Seven baserat på Westfield och SAAB 2.0 LTT och kommer nedan blåsa in ett antal inlägg.

All feedback även på historik är såklart välkommet.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-06-06
==================================================================

Tänkte jag skulle dokumentera bygget lite så här kommer lite vad som har hänt.

Projektet startades med att skaffa en donator för att få en motor och tillhörande kablage. Hittade en mycket fin SAAB 9000 2.0T -97. Den var en jubileumsbil så det var gott om utrustning såsom skinnklädsel. Detta är ju bara en bonus då jag skall sälja av grejer för att finansiera köpet av bilen

Efter att ha köpt den så fick den en värdig recond i form rejäl tvätt av både utsida, trösklar och motor. Även insidan fick en avtorkning och dammsugning. Skall man dö så kan man ju göra det snyggt

Så några bilder innan destruktiva ingrepp (dessvärre kanske lite repetition)
2009-06-06






2009-06-15
Slaktningen är på gång





Nu väntar sista färden till kyrkogården


2009-07-02
Några grejer har inhandlads.
En differential från Ford Sierra 2.9L V6 köptes av Göran här på LocostSweden (gka) med budleverans från Blekinge midsommardagen.


En växellåda från en Opel omega 2.5L V6 -97 hämtades i Jönköping på en skrot. Den var komplett med länkage, spak.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-09-15
==================================================================

En liten uppdatering..

Westfield-startkit beställdes 21/7 och skulle levereras vecka 35 men har inte fått det än. Sista budet var att det skulle skickas från UK i slutet av förra veckan... man väntar ju

Dock fick garaget lite ny färg och färg på golvet.




Sen köpte jag ett par drivaxeltappar av "gka" här på forumet. Hoppas att de passar, de har ABS kransar men tror det skall gå fint.


Sen har jag mätt upp distansen bakom slavcylidern till kopplingen och det är 17 mm. Detta skulle ju dock innebära att lagret ligger emot solfjädern samt att kommande slitage av lamellen minskar behovet av distans. En icke-vetenskaplig gissning ger mig 15 mm i huvudet. Synpunkter?

Håller även på att designa en adapter till Opellådan för att få samma fläns som på diffen (107 mm med 4-bult i 90 mm cirkel). Nort West Propshaft kan göra en sådan kardan med glidande splines för £112.70 (inkl VAT). Känns som en vettig lösning, dels pga bemötandet av Michael men även ekonomiskt. Att skaffa en/två Ford kardaner och splines och ha någon som sammanfogar detta till bättre pris är nog inte lätt. Bör ju även vara mycket billigare för man jämför ju dessutom nytt och gammalt.

Men nu vill jag ha grundsatsen så jag kan börja "på riktigt" :huh:

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-09-25
==================================================================

JULAFTON!!!

Tidigt i morse (05:00) drog jag med släp från Alingsås till Sthlm för att hämta mitt Westfield kit. Var där i god tid då trafiken var lugn och "pappers-GPS'en" funkade klockrent (viamichelin.com) Lastade in grejerna.




Hade Roadster haft lite mer grejer på hyllan så hade det blivit mer handlat såsom knutkors, styrgrejer,...men det blev inget extra.

Var hemma i Alingsås kl 16.00 (inkl en fikapaus hemma hos farsan i Skara då han va nyfiken ). Perfekt då jag kunde nyttja släpet och hämta ett gäng gipsskivor när jag ändå hade hyrt släp.
17.00 var jag hemma och släpet återlämnat....en pilsner försvann i strupen på nolltid
(97 km/h med släp Alingsås-Sthlm-Alingsås får väl anses ok ....enligt färddatorn alltså...dock var D5:an inte så bränslesnål av någon anledning :wacko: )

Började plocka bland grejerna och är väldigt nöjd med det jag har köpt. Måste säga att det känns mycket bra, trots att jag fick vänta ca 4 veckor extra emot utlovade 6.

Har gått igenom en del grejer och fixat bort tejp-klistret och granskat en del. Dock finns det en del små repor från emballaget (wellpapp) i karossen men skall prova lite polish först.
Massa bilder:




Fick med en give-away efter oxå


Lite röda grejer:







Överblick:


Lite plåtisar:


Länkarmar, rattstång med nyckellås, framskärmshållare,...


Chassi överblick:


Lite närbilder:














Var tvungen att hänga på karossen lite





_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-10-06
==================================================================
Inte mycket är gjort men totalt 23 st %¤#%#%¤#%¤# bussningar inpressade ...liiite väl tajt :banghead:

Var imorse och beställde en distans till kopplingscylindern; som hämtades på eftermiddagen för 200 riksdaler...passar perfekt. Den blev 14 mm (mätte 17 mm, -2 mm lite spel och -1 mm för magkänsla). Nästa jobb de får blir adaptern mellan växellåda/kardan.



Sen anlände det ett litet paket från UK...
- GAZ Stötdämpare med fjädrar (hade dock hoppas på en mer Öhlins-gul färg....wannabee )
- Monteringssats för styrväxel (vet egentligen inte hur denna är kontra standard lösningen)
- P-ändar till styrväxel
- En mocca-ratt (för att ha nåt enkelt att börja med)



Var även och tjackade lite mixade och blandade profiler för diverse fästen.
Imorgon skall jag hämta motorkuddar (16-2774) och svänghjulslager/nållager (X 1863 818 001) ...båda hos AutOExperten

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-10-10
==================================================================
Idag har jag fått lite gjort med NeOZeven.

En del av framvagnen är monterad; bärarmar, stötdämpare och styrväxeln är på plats. Det kvarstår en del men har inte ännu några bromsar och P-ändarna till styrningen kärvade så får skaffa en gängtapp för att fixa till den (förhoppningsvis)




Även differentialen är på plats. Fick justera den lite så den inte tar i chassit. Även bakre länkarmarna är på plats med tyvärr hade Westfield inte skickat med axlarna till naven så kan inte montera dessa än. Skall montera det mesta utan fixad ytbehandling och när SFRo1 är klar kommer bilen rivas för målning av chassi och även andra delar såsom diff.





Imorgn blir det nog lite jobb med att få ihop motor (SAAB) och växellåda (Opel) samt påbörja tillverkning av motorfästen, Dock har jag inte någon svets än utan den kommer hit nästa helg.

Cheers!!

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-10-11
==================================================================
Då så har det hänt lite ytterligare....SAAB+Opel+Westfield= SANT

Idag blev giftemålet klart mellan SAAB och Opel. SAAB motorn fick ett nållager i svänghjulet och monterade tillbaka kopplingen. Opel växellådan fick den nytillverkade distansen på 14 mm. Den saknar dock anslutning men skall fixas sen.

Sen undrade man vad man skulle hitta på...äh va f*n jag försöker knö ner det stora paketet i den lilla bilen....jösses...det är tjajt. Fick ta till både glidmedel och skohorn för att få ner den







Ett öra på växellådan skall jag nog kunna ta bort för att få motor bakåt ytterligare några milli/centimeter



Även om den gick ner ganska fint så ser man direkt problem och det är vattenpumpen som sannolikt måste ersättas av en elektrisk dito.







Men det går ju inte att klaga. Hade jag istället valt en sugmotor och gärna Ford så hade den bara glidit ner utan problem och valet av SAAB är medvetet (gillar utmaningar och så finns det ju kompisar här men samma utmaning )

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-10-21
==================================================================
Hur som helst så har jag ikväll putsat lite på växellådan och placerat den lite mer noggrant. Kan ev. vinkla upp hela paketet lite. Provade sen lite plats och det fick plats..








T.o.m. växelspaken passade ganska bra




Vad det gäller vattenpumpen så kanske det kan funka ändå:






När det gäller spel mellan motor/växellåda och chassi så sitter den relativt tajt 5-10 mm...är det för tajt?




Generatorn verkar rymmas:




Skall väga in motorn lite mer ordentligt och sen blir det nog att göra motor-/växellådsfäste i helgen.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-10-25
==================================================================
Ja, då är det planerade helgjobbet avklarat.

- Motorfästen tillverkade och monterade
- Växellådsfäste tillverkat och monterat
Material: Vid motorn 3 mm, vid kudden 5 mm och röret 40x3 mm.

Så nu står motor/vxllåda där de skall, ok den sjönk ner lite.
Sen får man ju skämmas för ens svetsar när man umgås i detta sällskap men för en "IT-nisse" som inte har svetsat på minst 20 år så får jag vara nöjd; min far kommer väl säga nåt om kråkfötter...

Är det värt att lägga ett par vinklar utåt dvs på sidan av muttern till kudden?








Eftersom jag ville räta upp motorn lite så blev växellådan lite snedställd.


_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-11-18
==================================================================
Idag var jag och hämtade adaptern mellan Opel växellåda och Ford kardan och har provmonterat denna och den passar perfekt . Den tillverkades av HEKA Mekaniska Verkstad AB ( http://www.heka.se/ ) i Göteborg vilka är specialiserade på prototyper och små serier. De har en bra maskinpark med moderna maskiner men även avancerad mätutrustning i ett separat bolag i samma byggnad, MYLAB.

Det blev inte helt oväntat en ganska tung klump och kommer kanske vid senare tillfälle få genomgå lite lättning, man kan ju t.ex. svarva ur baksidan en del.






_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2009-12-20
==================================================================
En liten uppdatering...

Bromsar har införskaffats och i alla fall delvis monterats

Fram Wilwood Midilite med 44.5 mm kolvar med 285 mm ventilerade skivor (belägg Polymatrix A)



Bak Wilwood Powerlite med handbroms och solida 240 mm skivor (belägg Polymatrix A)


Sen beställde jag i veckan en kardan av North West Propshaft och hade kontakt med Michael Gallery. Vilket föredöme som leverantör!!! Michael höll mig hela tiden uppdaterad vad som hände och när TNT missade en flight så mailade han och bad jättemycket om ursäkt innan jag ens hade sett att den var "on hold". Han meddelade även att de hade begärt kompensation av TNT och om det gick vägen skulle det hamna i min plånbok
Men paketet anlände Fredag 14.00 och då var det beställt onsdag 11.00. För en ny kardan med denna leveranstid och till priset strax under 2000 kr (inkl frakt...one day delivery) så kan man inte vara annat än nöjd. ....sen står det även handskrivet på fakturan "God Jul och Gott Nytt År" ....snacka om kundvård!! Har aldrig varit med om liknande...
Just det en bild på "gardinstången" som den fick heta i helgen

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2010-03-07
==================================================================
En liten statusuppdatering.

Rattnav etc monterat. Växelföraren skall svetsas fast och kardanfångare byggas. Handbromsen börjar hitta sin plats


Drivaxlar är monterade. Enligt föregående inlägg så gick det inte så lätt men tanken på att reklammera och den tid de brukar konsumera så tog jag filen och sen bankade på det sista. Kändes inte helt bra men ville ha på dom Bromsbelägg och handbromswire har hittat dit.
Skall nu bara skaffa ett verktyg för stålbuntbanden till damaskerna.


Bromsvågen tillverkad och monterad


Simulerar avgassystemets dragning och lite annat för att klura ut styrningens dragning


Rätta sortens p-ändar monterade till styrningen

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
==================================================================
2010-03-31
==================================================================
Bestämde mig för att jobba hemifrån. Sitter och knattrar på datorn och så ser man postens bil köra fram....hmmmm...intressant. Mailade ju Europaspares imorse om när de skulle skicka mina grejer men saknade en givare...så tänkte att det kunde ju inte vara dom som kommer....nu blir det spännande för jag kunde inte komma på vad jag mer väntade (bortsett från stolar av Daffe).

Se där det var från Europaspares...jultomten kom tidigt

Fokuset på jobbet försvann för en stund



Nu väntar jag på stolarna...

PS. Det var nog nåt undermedvetet som sa att jag skulle jobba hemifrån idag DS.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
Nu blir det inte mer spam...inte just nu i alla fall

Tror mig ha kommit i kapp historien

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Stackars donator >


Bra utgångsobjekt thumbs up thumbs up
Den kommer gå som ett skott.

Snyggt bygge, kanske det öde jag ska låta min 2.3t gå till mötes en vacker dag, kan man regga en Seven med 170 hk?
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



fin projekt och kul med många bilder

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
170 hk i en seven är på gränsen men det handlar om vikten.....några block med bly så skall det gå fint. Vet angra som har reggat med 180-185 hk så det går...

Donatorn var riktigt fin men smälld i bak och sned så det kunde köpas till bra peng.

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



Läste inte allt....

Men om du inte har tänkt det tycker jag du ska förpassa främre undre länkarmarna till soptunnan och bygga nya.....

Felkonstruktion iallafall om det är widetracken......

Lycka till....

Mvh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Ser trevligt ut! thumbs up

Ska du köra originalsvänghjul...? (Har kanske missat något...) Nu vet jag inte hur Saab-motorn är i responsen, men jag har nog aldrig kört någon standardbil som svarar som en sådan här bil "borde" göra... Satte dit aluminiumsvänghjul direkt, och det hade nog inte gjort något med tryckplatta i aluminium också. Det blir så mycket smidigare att växla, och man slipper fetställ för minsta miss i varvtal vid nerväxlingarna. Gäller bara att inte slarva med stödgasen när man ska starta "civiliserat".

jocke4u skrev:
När det gäller spel mellan motor/växellåda och chassi så sitter den relativt tajt 5-10 mm...är det för tajt?

Jag har byggt med 3 mm som riktmärke - men då är det praktiskt taget stumt monterat. Använder industrigrejor med hårdare gummi, dimensionerade för ca 550 kg/block. Har inte haft några problem med detta iaf, vare sig vibrationer (snäll V6:a iofs) eller att det slagit i.

Patrik Ö skrev:
Snyggt bygge, kanske det öde jag ska låta min 2.3t gå till mötes en vacker dag, kan man regga en Seven med 170 hk?

Gick bra för mig iaf; 170 hk enligt pappret, och 120 kg bly i en rejäl låda över bakvagnen.

Diket skrev:
Felkonstruktion iallafall om det är widetracken......

Ja, de är lite i vekaste laget, eller snarare, dämparna sitter alldeles för långt in. Det har körts av ett gäng, och själv är jag nog lite försiktig med fjädrar och dämparinställningar tills jag bytt länkarmar...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



olofson skrev:
Diket skrev:
Felkonstruktion iallafall om det är widetracken......

Ja, de är lite i vekaste laget, eller snarare, dämparna sitter alldeles för långt in. Det har körts av ett gäng, och själv är jag nog lite försiktig med fjädrar och dämparinställningar tills jag bytt länkarmar...


Jag vet "bara" 2 som gått av och det är mina .
Har väl analyserat problemet ihop med några mer kunnande personer och problemet verkar vara att förstärkningen på undersidan slutar för abrupt samt att den skulle fortsatt kanske 3-4 cm till in mot bilen.
Att förstärkningen oxå är svetsad på på tvären över bärarmen där den slutar hjälper till att göra en brottsanvisning.
Jag har byggt om mina med en förstärkning liknande en pilspets som fortsätter inåt från den befintliga förstärkningen, detta för att succesivt göra den svagare och inte få en brottsanvisning.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
jocke4u
Alingsås
Här sen Jun 2009
Inlägg: 131


Trådstartare
Diket/Kimmen: Japp det är Widetrack armarna och jag vet om och har sett bilderna dina knäckta. Precis som du skriver så var min slutsats den samma. Den rakskurna förstärkningen ser inte speciellt väldesignad ut. Jag konfronterade Bosse på Roadster Bil och bad honom att fabriken skulle ge en kommentar/uttalande kring dina brustna länkarmar ...Bosse var väldigt förvånad att höra detta. Hörde aldrig något om denna fråga
Hänvisade till RallyDesigns länkarmar som ser bättre ut (på bild)
http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=1375_1594_1600_160 . . . .

Nu kör ju du Kimmen på ett lite annat sätt och blir det mer banåka eller om lusten finns så kan dom bytas eller modifieras. Är ju som sagt inte så kul om det brister ordentligt i hög hastighet....

_________________
Joacim Järkeborn
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield NeOZeven - Saab TURBO
1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (52148 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande