Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Jag blir lite glad och nyfiken varje gång denna tråden har uppdaterats thumbs up

Underbart projekt

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Speedster skrev:
Jag blir lite glad och nyfiken varje gång denna tråden har uppdaterats thumbs up

Vad skall jag säga - jag har följt dina projekt (även jag är lite lat med komentarerna). Verkligen synd att du sålde 2002:an.


Tillbaka till mitt lilla projekt.
Efter ytterlige lite kapandet hade jag i veckan ett nytt försök att trä karossen över chassit, men karossen sitter fortfarande 4 och 5cm för högt.

Bak verkar det inte finnas något större problem:




Fram däremot blir det tight att hitta 4cm till och ändå dölja topplagringen under skärmen.


..men möjligt är det. Och visst är det nära:


(Den här gången satt karossen ungefär 1,5cm för långt bak. Det skall givetvis åtgärdas till nästa bröllopsförsök)

_________________
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



thumbs up

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



Staffan Lindén skrev:
thumbs up
+1

_________________
Calle Olsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Blir det bättre med mindre fästen till fjäderbenslager?
Kanske eftermarknads eller om det går modifiera de befintliga?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Mindre topplagringar skulle göra saken mycket enklare, men jag (och även SFRo) vill gärna har lite utökade camber- och casterjustermöjligheter.
oje skrev:



om jag fimpar en skruv för skärminfestningen och kanske flytta domlagret 1cm lägre skall det nog lösa sig hyffsat smidigt.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Resultatet efter några gånger kaross på och av:




Tanken från början var att det skulle vara en glipa på 3cm mellan hjul och skärmkant. Det hade jag innan också och det tyckte jag såg bra ut.
Däcken kommer sjunka ner ~1,5cm när de belastas och sen tänkte jag skruva upp chassit 1cm över normalhöjd för att förenkla framtida sänkningar.
Vid mina torrövningar (chassis på normalhöjd + däck obelastad) borde glipan vara ~1cm. Det är uppnåd.

MEN:
1.) Mer vill har mera. Jag kom fram till att jag borde sänka lite till för att riktiga porschehjul är något större an boxsterhjulen jag körde innan. => Jag vill sänka 2cm till. Sen börjar det blir jobbigt att får in chassit under karossen.
2.) En standard bubbla har en större glipa fram än bak. Lägger jag karossen parallelt mot chassit har jag en ~2cm större glipa fram jämfört med bak (som på bilderna).
Även om jag tycker att det ser snyggare ut med samma glipa fram och bak verkar det vettigt att har lite mer plats fram - man måste ju kunna svänga med framhjulen.

Det är inte riktig klart än hur jag gör, men just nu lutar det åt 0cm mellan däck och skärmkant fram (torrkörning) och -2cm bak. Det blir ~2cm och 0cm som utgångsläge i "verkligheten".

ordentlig sänkt ser inte såå dumt ut (Bild: bugster.at).

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Idag var jag iväg för ett litet inköp:


En komplett uppsättning dalhems plastskärmar 6cm fram och 8cm bak.
Känns som de är lättare än vad man brukar får. thumbs up
Dock när jag mäter bakskärmarna och jämför med mina bakskärmar (som jag visst har drat ut lite) så verkar det att breddningen är bara 6cm. Då köpte jag för säkerhetsskull en extra uppsättning 10cm breddade till gammla bakljusen.

Nu har jag lite varianter att prova - och ingen plats kvar i garaget

EDIT: Skärmarna med de gamla bakljusen var antagligen CSPs skärmar.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Egentligen tänkte jag anpassa skärmarna och kolla att karossens position mot chassit funkar med de nya skärmarna, men passformen var så dåligt att jag gav upp innan jag hade börjad.
Fram och bak är det bara en liten rämsa av karossen kvar, så risken att dra sönder karossen var för stor.

Ytterlige en besvikelse:

Det här skall motsvara 10cm breddning. Det krävs ytterlige 3cm.
Facit: Fram kan det blir hyffsat utan plastning, bak skall det breddas och plastas om för rätt bakljus.

_________________
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Jag gillar din tråd, den är en av favoriterna på rejsa, tror det är kombinationen av halvgalet och helskönt som tilltalar

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Vilken trevlig komentar !! Till idag hade jag inte riktig fattat att min tråd har blivit en av de halvgalna trådarna. Kul !
Jag antar att man måsta svarva sin egen vevaxel för att hamna i helgalen ?

Karossen har varit nere på sin plats flera gånger nu och alla problempunkter är åtgärdade.
En sista bild med karossen på plats:

En Bubbla med 255or är ingen vanlig syn

Helgens jobb började som det mesta med en skiss:


... Och när helgen var slut satt tröskeln på sin plats.


En 50x100x3 balk som ersätter Porsches konstruktion av flera lager 2mm stålplåt. Som man ser i min lo-tech-paint-skiss, saknas det fortfarande några balkar innan jag är nöjd med min variant av tröskel.

originalet:

_________________
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



oje skrev:
Vilken trevlig komentar !! Till idag hade jag inte riktig fattat att min tråd har blivit en av de halvgalna trådarna. Kul !
Jag antar att man måsta svarva sin egen vevaxel för att hamna i helgalen ?

Tänkte jag skulle hålla lite låg profil i första posten i din tråd och inte kalla dig för helgalen Men det är ändå något speciellt med att ta en bil som man lagt ner mycket energi och tid på, och kapa ur innanmätet för att sen stoppa i något helt annat där. Så det är väl det som gör den halvgalen
Jag har lite egna idéer till min bil senare, så det gör att det tilltalar mig.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Hur gick det fram vid fjäderbenstornen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Underbart galen!
Jag älskar stuket du bygger.

När någon säger att jag är annorlunda eller galen eller konstigt till och med, så gillar jag det.
Tror många av oss på forumet känner igen det.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Kul att tråden börja leva.
... Och självklart vill man blir kallad galen. Förnunftiga bilar kan man köpa hos bilhandlaren.


Lillen skrev:
Hur gick det fram vid fjäderbenstornen?

Det har inte hänt nåt där framme än. Tanken är fortfarande att sänka fjäderbenstornet 20-25mm genom att svetsa en 4mm stålplatta 20mm under originaltornet, men jag måste köpa lite material först.


Så här såg det ut när jag var nöjd med sänkningen:


_________________
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Vilken underbar bubbla thumbs up Jag ska följa detta bygge eftersom jag älskar bubblan o din bil har jag sett
på bana och utställning så det ska bli kul att se den med trevliga saker under skalet

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tja, tanken att behålla den ful-gula färgen dyker upp med jämna mellanrum.
Då vore det fortfarande min bil (och den bilen du har sett) med lite bredare skärmar och ny motor

Sen i lördags finns det två trösklar till bilen. Skönt att det går framåt !!

I helgen hjälpte jag även till att starta min föredetta turbomotor hos sin nya ägare. Efter lite felsökning i kablaget hoppade den igång igen. Den nya ägaren har även bytt koppling, så nu skall det laddas !

Idag skulle jag bara mäta de sista detaljerna inför burbeställningen, men jag kunde inte låta blir...


Efter fjädern var borta kunde jag provmontera:

7cm fjäderväg verkar lagom. 2cm för sänkning (om det behövs) och 5cm för fjädring, MEN om jag sänker fjäderbenstornet med 25mm har jag inte mycket fjäderväg kvar

Efter en närmare titt på den nedre begränsningsringen kom jag fram till att man borde kunna skruva upp den lite.
Stämmer. En stor tång och verktyget för att skruva fast kapskivor till vinkelslipen gjorde jobbet.

Problem solved. Tack D2 för fully fully adjustable coilovers thumbs up .

Dags att går hem tänkte jag, men jag kom inte långt eftersom grannen hade köpt en reservdelsbubbla som skulle lastas av.
Lite strul med vinchen och framhjul utan styrning ledde till den vänstra bilden.

Väldigt smidigt med en vinch i taket. Bara ett hissa upp bakändan av bilen och sätta den på rampen igen.
De sista metrarna ner från rampen fick jag "köra". Jag trodde inte att jag skulle köra bubbla i år överhuvudtaget.

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Enligt en kollega skulle den här varianten av skärmbreddning lösa alla mina breddningsbeskymmer.


Saxad härifrån: http://luftkyld.blogspot.com

_________________
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1976



tufft, tufft, TUFFT!

go for it! thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Det får blir ett annat projekt...

_________________
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Mycket har jag sett i folkis väg men den var klart vulgärt inspirerande.
Kan tänka mig en dubbelmotors TIV paket (+2,7 liter x 2) var tvärställt eller något annat sjukt som drivpaket.
Tack för den!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande