Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318Ti - Bilen såld - *låst* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (28729 totalt) |
Känns motorn piggare av ett öppet filter? I så fall köper jag ett! Jag testade att köra med rensad kat på min E30 325 och jag upplevde samma sak. Ingen wow-upplevelse men den kändes rappare på höga varv, tydligare effektspark vid 4000 varv/min. Och den lät sjukt trevligt över 5000 varv/min! Men! Detta gjorde ingen skillnad på strippen. Jag tror helt enkelt att den känsla av piggare drag på höga varv beror på sämre bottenkraft utan kat. Motorerna vill kanske ha lite motstånd i systemet. Jag har beställt ett nytt rostfritt sportsystem efter kat till min och väntar otåligt! Har samma dilemma som du, rensa helt eller inte? oavsett vilket måste jag ha kvar baksätet åt barnen. Jag plockar av lite undan för undan så det slutar väl med rätt rensat ändå. |
||||
Vad jag kunde se när vi sågs så var ni bara två så jag röstar inredning ur! I övrigt är det som Johan säger angående bilprovningen. Fast modellanpassat är bäst så man kommer ner på backen! |
||||
Ah.. Det verkar luta åt ett håll när det gäller råd om inredningen här på rejsa
Anders - jovisst är det så. Det är bara två gånger jag åkt mer än två i bilen i vilket fall. Å det går ju att plocka i baksätet om det skulle behövas. Det finns ju ingen bur i liksom än.. Angående kat så kändes det som att det gjorde gott på hela registret faktiskt. Men mest på varv. Men utan att ha mätt före och efter demontering så har jag inga siffror på det Vad får man ge för ett sådant system du hade på bild David? om du inte vill säga så kan du ta det via PM. Mina avgasbyggen tenderar till att låta mer än att vara avstämt. men det är så kul när det brummar lite Öppet filter gav myyyycket (åtminstonde placebo) Kolla hur luften går in i luftburken! Genom en tratt som blir ca 20mm i diameter på minsta stället! Hur ställer sig besiktningen till ett annat underrede än original då? om man skulle få tag på ett modellanpassat alltså. Det är ju inte original bältesinfästning.. _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Bara det sitter fast ordenligt så. Enkelt löst med genomgående |
||||
Antingen kan du ju mekka ihop en sittastillstol med ett original underede ELLER köpa ett sådan underede som jag har, där sitter fästpunkter för både bälteshållare och bältessträckaren, Ypperligt smidigt.
Dom hade inga synpunkter på min mockaratt, chassiet,kränghämmare,stol osv. Han bara undrade om jag körde bana och jag förstog ingenting Han berättade att bilen var ställbar på olika vis och det tyckte jag lät fräckt... _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Va!? Är det bara diameter 20mm på minsta stället? Du tänker inte på röret från fronten in i burken? Det är nog 20mm på ena hållet men utan att ha bilen framför mig uppskattar jag det till ca 150mm på höjden. Ska kolla senare, diameter 20mm är ju enormt trångt om det nu är så, och då kommer det att åtgärdas snarast! |
||||
Aha, det var ju inte så farligt förstås
Ja man får se vad som händer när skatteåterbäringen kommer in.. Jag blev så osäker på måttet att jag tvungen att mäta i morse. Den var diameter 45 och inte 20.. men bra mycket mindre än alla andra ställen där den tar luft _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Det där med öppet luftfilter på en standard 1.6 eller 1.9 ger jag inte mkt. för guys. Har stått och kollat på bilar som bänkat med eller utan original luftfilter och med öppen motorhuv gav det 1hk , stänger du sedan huven gissar jag på omvänt resultat.
Tratten i luftfiltrerboxen sägs skapa en slags venturieffekt som i själva verket skall öka flödet, huruvida detta är sant vet jag inte så där får ni luska mer själva men det kan vara värt att fundera på. Jämför lite med att man kan halsa en flaska med valfritt innehåll lite snabbare om man sätter vätskan i rotation innan liksom, ja jag tror ni förstår vad jag menar.. Lite som på bilden här om ni är med i formlerna (för det är inte jag ) Dock skall man INTE underskatta placeboeffekten som lätt ger oss 20 hästar med ett öppet sportluftfilter men det är ju en annan femma. Race on dudes! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Du har säkert rätt då jag inte på något sätt tror att BMW chansar med deras motorer. Men det såg ut att vara väldigt "trångt" hela vägen in i burken. (det är iof trevligt när det är trångt )
Men jag vill ändå påstå att det märktes en ordentlig skillnad efter bytet. Iof så har jag ett inkapslat filter som tar luft ifrån fronten. Men placeboeffekten är inte att underskatta som du säger Johan _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Nu ska ju inte jag kritisera er användning av öppna filter men är inte ett sportluftfilter av insatstyp en "renare" lösning?
Jag har alltid haft för mig att öppna filter släpper igenom lite för mycket "godis". Fast det låter gött! |
||||
Jag har konstaterat samma sak som lillebror. Blev för nyfiken på det lilla hålet så jag rev av burken igår kväll och kollade. Hålet är litet, men inte så litet. Fast 45mm känns också j-kligt litet! Särskilt när man haft en trimmad Volvo-topp på jobbet i några dagar, där går konade kanaler rätt ner i i toppen som börjar på ca 50mm och slutar på ca 40mm, en till varje cylinder! och så ska ett hål på 45mm räcka till en hel motor!? Det känns som en strypning även med konor i ändarna? Fast sedan har herr Sjöström med egna ögon sett något så intressant som riktiga bänkningar med sportfilter vs. Original, och någon skillnad finns knappt! Så bara för att det känns fel behöver det säkert inte vara det. Hela insuget är långt och trångt så att enbart öppna upp det längst fram gör säkert inte så mycket.
Jag funderar just nu på att modifiera originalboxen för att ha kvar rening och kylning. Ett mycket grövre rör med, typ, basportar i ändarna in i boxen bara via slang från fronten borde bli bra. Kanske slipa av försärkningsribborna inne i boxen också. Det får nog bli en runda till någon stereobutik när jag ändå ska in en runda till stan nu för att få lite mustigt insugsbröl i kärran!
Vet inte hur det är på M40B16, men på M42B18 sitter gammal hederlig luftmängdsmätare, alltså en sådan med klaff. Ingen risk för att försöra några trådar med filterolja m.a.o. |
||||
ÖHUMM...M43 sitter det i min bil! Lite intressant ide med att modda lådan där... mest med tanke på ljudet! |
||||
|
||||
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
||||
Jag gillar som bekant gamla prylar Skulle min bil vart utrustad med M40 hade jag inte köpt den, det kollades noga innan köp. |
||||
Compacten finns inte mig veterligen med M40 |
||||
Aha, det var nytt för mig. Men visst finns E36 sedan med M40 ? Sorry för OT lillebror. |
||||
Jajjemän, tidiga E36or hade M40. (Enl RealOEM) Hehe, ingen fara! _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318Ti - Bilen såld - *låst* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (28729 totalt) |