Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M5 E34 - Time Attack | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 29, 30, 31 >> 30 besök idag (417746 totalt) |
Skönt att se att du tagit ditt förnuft till fånga och ska göra klart bilen
Antar att du kommer till mantorp på lördag så du får mera motivation till att göra klart allt _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
Tack för alla vänliga tillrop
Nu är lite mer saker inköpta: -Stående pedalställ -540 v8 -93 17000mil -530 5-vxl låd, passar bolt on med min m5 kardan! -530 svänghjul, koppling mm. Kommer att använda mig utav denna motor tills ekonomin tillåter en bättre. Hoppas att den räker till för att ha kul på banan med till en början. Kommer att bytas mot M5 v8 S62B50. Vad jag förståt så är det samma utväxling på 530 5vxl och M5 6vxl lådan, bara att 6vxl har en växel till!?. När det kommer till koplingen så vet jag att 530 kopling inte klarar vridet i 540 motorn, men frågan är, räker det med att byta till en sinter lamell och sedan köra med orginal tryckplatta?? _________________ David Greiff Kallentoft |
Jag kör min 530 med en 540 motor. Koppling och växellåda är 530 original. Inga problem alls med kopplingen. Nu är ju bana lite hårdare mot kopplingen än vanlig gata, men jag piskade på isen i vintras och kör en hel del landsväg och pressar. Har inte haft några bekymmer alls faktiskt.
Så den håller nog med en fräch platta och en hårdare lamell, det tror jag. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
Hej,
Bilbyggandet har fått vänta nu en liten period när det har varit mycket att göra på jobbet. Hoppas dock få mer tid till bilen så jag kan få möjligheten att göra den klar. Bestälde en koppling från Motor Nord som inte passade, så jag kommer att skicka tillbaka denna och se om jag kan få tag i en som passar. Tänkte jag kunde bjuda på lite bättre bilder. _________________ David Greiff Kallentoft |
Ursäkta sent svar:
Varför inte s38? S38:an är en riktigt fin motor, annat säger jag inget om. Helt klart en av mina favoriter. Men jag tänker så här. Att sätta i en modernare M5 motor i en äldre kaross tycker jag helt klart är lockande. S62B50 (M5E39 V8) som jag kommer att ha när jag ekonomin tillåter, vet jag många tycker är en bra motor. V8 är mer effektstark och ger en bättre viktfördelning. Lite bättre vrid gör det kanske lättare i svängarna. Då jag jobbar som frilansande ljustekniker har jag tyvärr väldigt mycket att göra sommarhalvåret, vilket betyder att jag inte fått mycket tid till bilen. Fick dock lite gjort idag då jag var ledig. -Har svarvat ny rattstång -Köpt två M22 unibals till rattstången -Betställt en Feul cell, bränslepump, bränslefilter -Dragit bränsleledningar -Fäst golvplatta mm Sedan har jag även fått hjälp av olle att bygga lite goa brylar i Alu. Tog några mobilbilder: _________________ David Greiff Kallentoft |
Grymt intressant bygge.
Jag är imponerad av din kämparglöd när jag läst om alla dina motgångar som dessutom inte kan ha varit helt gratis... Jag hoppas du lyckas med din målsättning och får ut och prova bilen på bana. Jag kommer följa din billbyggartråd med stort intresse! /Magnus _________________ Magnus Zotterman |
Hej,
En liten uppdatera med vad som hänt. Alla dörrsidor är nu färdiga och ser ut så här (alla bilder tagna med telefon): Nya lättare fästen till stötfängaren har tillverkats: Har fått hjälp utav olle med catchtank på 1l (är dtm inspererad): Efter glasblästring och lack ser det ut så här: Nya instrumentbrädan som kommer att kläs med något material som inte reflekterar ljuset: Står nu och vilar i garaget på väntan efter lite muskler under huven! Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
Tack Johan!
Vill få lite mer kött på benen vad det gäller dragning utav bränsleledningar. Vissa säger att man inte får dra igenom kupén och andra inte. Men detta har ju så klart med vad och vart man vill köra. Tanken till en början med min bilen är att bygga enligt klass specials spec. Detta för att kunna ta ut vagnbok och för att sedan kunna komma på övningsdagar på svestad. Även om inte allt som jag gjort hitils är gjort utefter detta reglemente, så kommer jag att göra det så snart efter jag kört av mig lite. Kommer även att satsa på vanliga track days i början. Då försäkrad och skattad men obesiktigad, det borde väll gå? Vet flera som har bränsleledningar genom kupén, får man inte ha det om man inte har några skarvar? Målet i slutänden är att rega in den för gata, men detta får bli ett projekt i sig. Mvh// David _________________ David Greiff Kallentoft |
Har fått hjälp att ta lite nya bilder. Hoppas kunna köpa en donatorbil nästa vecka så att jag kan göra fårdigt det som är kvar.
Är det någon som vet vart jag kan få bra pris på Lexan/Makrolon-rutor? Mvh// David Kallentoft _________________ David Greiff Kallentoft |
|
Angående bränsle, enligt tekniska regelementet så ska det vara ledning som tål minst 70 bar och är brandtålig, detta uppfyller man enklast med rör och skärringskopplingar i torpedvägg/koffertvägg, i motor och koffert kan man ha pressade slangar de stumpar som behövs.
Skulle inte rekommedera gummislang i kupen då de inte är gastäta och svettas bensinångor o brandhärdiga är de inte heller. Se sidan 10 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg _________________ /Per |
Våra race- och banåkarbilar BMW M5 E34 - Time Attack | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 29, 30, 31 >> 30 besök idag (417746 totalt) |