Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (62384 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Intressant sidospår, här kan man lära sig nåt. thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Roxan. skrev:
Ser ju riktigt fint ut thumbs up

Tack,betydligt mer jobb än man tror
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



RizaQ skrev:
snap off Momo ratt eller liknande ska fixas då
jag är ganska "storbyggd" och behöver lite mer plats på väg in och ur bilen.


Jag köpte en MOMo-ratt med snap-off från Elise-Shop i Holland, numera finns där även mockarattar. Fungerar förträffligt thumbs up

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Flyttat fram i tråden(Biltransport)
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har inte uppdaterat på ett tag men hösten 2009 är inget man glömmer i första taget.
Grabben bröt lårbenet,Mormor gick bort,Jag opererade handleden och nu dog tantens farsa lagom till jul.

Det är bara att ta nya tag och få något positivt ur det hela och meklusten är på topp nu inför vinterdvalan.
Även huset ska få sin beskärda del till tantens stora förtjusning

Vad händer då?
Bilsläpet kom så långt att det nu endast är körbanor/botten som ska på men det får vara till våren,har inget behov av släpet i vinter ändå.

Bilen besiktigades utan anmärkning den 30/11 och är avställd och inne i garaget för lite TLC.
Fick byta besiktningsgubbe då den första inte kom in i bilen ,ryggproblem......... sa han,hmm.
Det som händer närmast är att fram clamshell åker av får en genomgång av framvagn/fjädring samt bromsar.
Då det visade sig att det sitter Öhlins runt om på bilen och mina kunskaper om inställningarna på dom är begränsade för att inte säga obefintlig kommer jag att demontera rubbet och serva komponenterna.
Ny bromsvätska,belägg,genomgång av bromsoken,slangar och dyligt.
Wishbonen ska av och blästras/målas,eventuellt gulkromateras.

Slutligen är jag fortfarande sugen på att bygga om till LHD men cashflowen är inte på topp > men håller på att sälja bort en del garagejunk(BMW) här på Rejsa så att alla som mekar Z3/E36/E46 får julklapp i år med
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har testat lite nya julklappar.
Laddade ner en app till Iphone som heter Cams Ahoy = Fartkameravarnare.
Åkte sen ut och gjode en snabbtest med min Vado HD monterat med en universalhållare på vindrutan.
Satte Vadon på mellanläget men ändå 720P,filerna blir för stora annars men resultatet acceptabelt då hållaren var allt annat än stabilt monterad,redigerade det hela med Win Moviemaker.


http://www.youtube.com/watch?v=ReUUOFP6Vqk
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Ställde på bilen 1/4 och har varit och nöjeskört ett 20tal mil på inspirerande vägar.
De flesta inköpen är gjorda och nu står bilen i garaget på pallbock.

En del av prylarna som ska på framöver.

En hel del delar från Eliseparts/Eliseshop har inhandlats = DYRT! Blir lite budget på resten så länge = Biltema/Billigt!

Dagens arbete:
Harnessbar hemmagjord och provmonterad,ska av igen och svetsas på fästen till 4punktsbälten.

Provmonterade en hemmagjord dragdel bak som ska målas,Elisen saknar detta bak om man nu hamnar i fållan .
Den observante noterar luftningen i diffusorn,detta för att få ut värmen från avgassystemet.

Här ska städas upp i helgen,allt tvättas rent samt montering av stålspunna slangar,mm.
Öhlinarna ska av och kollas,wishbonen får sitta i år men ska nästa vinter få uppgraderade bussningar.


Måste kommentera bilens uppbyggnad,det är en fröjd att arbeta med,behövs inga specialverktyg dessutom är det mesta lättåtkomligt samt lätt att få av utan att det sitter fastrostat eller liknande.
Det man behöver tänka på är att järn och aluminium inte mår bra tillsammans utan behöver Duralac(korrosionskydd) vid montering.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Provmonterade en hemmagjord dragdel bak som ska målas,Elisen saknar detta bak om man nu hamnar i fållan .


Gott funderar också på detta med drag bak - finns tydligen någon ögla som kan fästas i sub-frame bak men känns klent ? Din ögla är fäst genomgånde i upp till subframen ?

Öglan från dyra eliseparts

http://www.eliseparts.com/products/show/57/380/rear-towing-eye/

Bra med att släppa ut lite värme genom diffusorn thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Det stämmer,ville ha en centrerad dragdel istället för Eliseparts(2st är ett alternativ men kostar).
Använder samma fäste som går upp i subframe.

Ett alternativ är igenom clamshell med fäste i "longeron".
Finns hål på min iaf bakom galler på bägge sidor,mellan dim/backljus och reflexerna.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Äntligen fått lite tid över denna veckan och hög tid för lite TLC.(ska köra på Knutstorp på söndag med Lotus-klubben)

Igår blev det följande mek:
Montering av plastskydd på de små ljusen samt målat och monterat dragögla fram och bak.
Monterat in den hemmagjorda bältesstången samt kamerafäste till min Vado HD.
Bytat tändstift/tändkablar/oljefilter/olja samt monterat givare till oljetemp/tryck.
Sen var det dags för kabeldragning,instrumentmontering,etc vilket var ett litet H-vete.
Slutligen satte jag på mitt nya "skattemärke"
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Måndagens mek 1:
Inkoppling av volt/oljetryck samt oljetemp mätare samt monterat i konsol på lämpligt ställe.

Måndagens mek 2:
Montering av 4punktsbälte/högtalarkonsoler/mattor samt original 3punktsbälten.

Måndagens mek 3:
Byte av gaspedalslänkage till ett kullagrat från Eliseparts som är ställbart.

Måndagens mek 4:
Anslutning av inductionskit till sidointag i karossen,ett 80mm avloppsrör samt gaffatejp är användbart

Tisdagens mek kommer ikväll
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Mek tisdag/onsdag:

Monterade in innerskärmar fram samt "flappen" i skärmkant.
Bak hemmagjorda innerskärmar,utgångsmaterial från skroten(Audi TT),originalinnerskärmar kostar 1600:- st!!,dessa 50:- st

Öhlinarna togs av och rengjordes samt smordes upp och justerades en aning,monterade en 2kg brandsläckare i stolsunderredet med lämpliga aluminiumprofiler.

Imorgon ska jag till däckaren och lägga på Toyo trippelåttor samt byta bromsvätska och sätta på stålspunna bromsslangar.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Torsdagens mek:
Var iväg och fick på R888 däck fram och lagom nerslitna Yoko bak(5mm )
Med de nya däcken på fälg så sög det i kör-nerven så det blev att snabbt plocka ihop bilen då solen värmde och jag behövde ändå kolla av greppet på min favoritslinga
Nu är bilen i alla fall 99% klar,det som återstår är ny bromsvätska och stålspunna slangar(fredagsmek)
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Gott ! Hoppas ni får kul på Knutstorp och bra väder

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Då var banpremiären avklarad och det blev en hel del varv Det gick snabbare hela tiden och ibland lite för snabbt med sladd som följd.
Tappade bilen på samma ställe efter rakan i andra högern,första tappet lyckades jag hämta men andra gången blev det en 360 men man lär sig var gränserna går.
Denna bilden är tagen precis innan jag snurrar,jag tog bägge bilarna framför men hade lite för mkt fart in i böjen

Hade videokamera monterad i bilen och har en hel del att gå igenom och man ser precis var man kan förbättra tiderna men jag hade iaf jämna varvtider på ca 1,20 vilket är hyfsat med ny bil och ringa erfarenhet av bankörning

Hade ställt Öhlinsdämparna på 10 klick fram och 20 klick bak(rebound)Höjden fram 110mm och bak 120mm (unladen)
Däck fram Toyo R888 och bak Yokohama P008 någonting(5mm gatdäck),lufttryck fram 1,6/bak 1,9 (kallt)
Detta gav en ganska neutral bil med lite överstyrningstendenser då bak släppte betydligt tidigare än fram.

Lite bilder från eventen som jag hittat här och där(kommer även en videosnutt när jag hinner)
Citera
CARGASM
Jönköping
Här sen Jul 2005
Inlägg: 261



Snygg bild när du kör på den långa rakan


Hur har det gått med ditt biltransportsläps projekt, det såg ut att bli riktigt bra & jag tänkte stjäla lite idéer.

_________________
Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4

omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
CARGASM skrev:
Snygg bild när du kör på den långa rakan


Hur har det gått med ditt biltransportsläps projekt, det såg ut att bli riktigt bra & jag tänkte stjäla lite idéer.


Det är i princip färdigt,reggning.etc kvar,kommer en uppdatering snart men tiden räcker inte till......
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
En liten film från LCCS trackday på Ring Knutstorp den 2/5 2010.
Mitt första försök på bankörning och jag behöver jobba på en del
Blev iaf som bäst 1,20min men har redan hittat flera ställe att kapa tid på
Med min tätstegade låda varvar jag ut 4,an på rakan dessutom var bettet i EBC green stuff beläggen kasst så det blev lite "kärring" innan böjen......
http://www.youtube.com/watch?v=cQCv3BrY4bo
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Trevlig film, väckte högerfoten till liv, men hade inte rovan fått sjunga lite högre än musiken

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Hornlund skrev:
Trevlig film, väckte högerfoten till liv, men hade inte rovan fått sjunga lite högre än musiken


Blev lite hög "bakgrundsmusik" .
Jag har 1 timme oredigerat material att träna på så nästa film blir det oscar varning på
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Efter sista rundan på Knutstorp var det dags igen i helgen som var med TPC på Knutstorp.
Eftersom jag inte var nöjd med bromsarna sist så plocka jag ner rubbet förra veckan och gjorde allt rent samt bytade beläggen fram samt luftade och fick i lite fräsch bromsvätska.

Åkte sen ut och körde in de nya beläggen,tycker att jag fick betydligt bättre bett i bromsarna nu.
Nu var det stekande hett på Knutstorp i helgen och mina bromspunkter blev inte bättre utan snarare sämre då jag upplevde banan mer svårkörd än sist
dessutom väldigt svårt att fokusera när svetten sprutar ut från kroppen hela tiden >
Hade 42 grader i bilen stillastående och med mittmotor blir det inte bättre när man kör
Varvtiderna var inte speciellt bra,som bäst neråt 1,20 men oftast högre då det var många snabba bilar som ville igenom och det är svårt att hålla jämna steg med riktiga tävlingsbilar/förare

Hade testat lite under dagen med att gå ner mer i växel på vissa ställen som efter rakan samt sista partiet innan rakan där jag tidigare låg i 3an men det blev sämre att gå ner i 2an.
På slutet av eventet så blev det open pitlane och då åkte taket av på bilen och jag fick till ett par riktigt bra varv,nu körde jag med samma växlingspunkter som sist och fick betydligt bättre flyt i körningen.
Växellådan är CR (Close ratio) och varvar upp väldigt snabbt i 2an och 3an så det är nog den körstilen som gäller.

Tyvärr levde inte bilen upp till förväntningarna denna gång utan blev tokvarm efter några varv,både oljetemp och vattentempen gick i taket,inte så att det koka eller så men tillräckligt för att tvinga ut mej i depå.

När kylarfläkten slog på tjöt den som en siren så det behöver ses över likaså oljetempen behöver hållas nere så det får bli oljekylning på det.
Filmade en del denna gång samt även polaren så vinterhalvåret är räddat med lite filmtajm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (62384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande