|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583
Forumägare
Trådstartare
24 Okt 2009 20:26
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för VWs modeller.
OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810 gäller även i denna tråd
_________________ Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41583
Forumägare
Trådstartare
24 Okt 2009 21:38
Hjälper till lite såhär här i början
Roger Gustafsson skrev: | Kanske inte platsar här men jag testar(modellspecifikt). Jag håller på att fixa till en bubbla för lite skoj i sanden med inofficiella rejs i öknen. Tid till olika punkter, som bilorientering fast lite tuffare...
Min beetle är en Mexi -93 insprutning 1600cc med svingaxel. Och jag har sökt på VW relaterade forum utan resultat. Jag undrar om någon besitter kunskapen eller vet vem som gör det angående vilka möjligheter det finns att bygga om den befintliga svingaxel lådan till att acceptera IRS systemet. Independant Rear Suspension. Detta system infördes på alla beetles runt 68 UTOM i latinamerika och asien.
observera att jag syftar på lådans internals, alltså inte hjulupphängningen - det har jag redan koll på.
Tacksam för svar.
Så fort jag har lite att visa kommer en projekttråd. Alla vet ju hur en bubbla ser ut... |
_________________ Magnus Thomé
|
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714
25 Okt 2009 20:25
Magnus Thomé skrev: | Hjälper till lite såhär här i början
Roger Gustafsson skrev: | Kanske inte platsar här men jag testar(modellspecifikt). Jag håller på att fixa till en bubbla för lite skoj i sanden med inofficiella rejs i öknen. Tid till olika punkter, som bilorientering fast lite tuffare...
Min beetle är en Mexi -93 insprutning 1600cc med svingaxel. Och jag har sökt på VW relaterade forum utan resultat. Jag undrar om någon besitter kunskapen eller vet vem som gör det angående vilka möjligheter det finns att bygga om den befintliga svingaxel lådan till att acceptera IRS systemet. Independant Rear Suspension. Detta system infördes på alla beetles runt 68 UTOM i latinamerika och asien.
observera att jag syftar på lådans internals, alltså inte hjulupphängningen - det har jag redan koll på.
Tacksam för svar.
Så fort jag har lite att visa kommer en projekttråd. Alla vet ju hur en bubbla ser ut... |
|
Guld Magnus! Tackar!
|
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105
17 Nov 2009 12:46
Är det någon som har ett el-schema över hur generatorn kopplas in i en VW Golf GTI Mk1 1,8?
Min kärra skall plockas ihop och jag vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med lite info.
_________________ T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
|
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622
17 Nov 2009 14:41
I huvudet har jag.
Stor anslutning med benämning B+ skall till batteri. På många bilar kopplar man den via startmotorns anslutning. (tror det var så på gamla folkor oxå) Något som kan bli en möjlig felkälla p.g.a korrosion.
Jordning sker via godset i generatorn. Ofta finns det en lite skruvanslutning där man fäste en liten extra jordkabel.
Liten anslutning som benämns d+ skall gå till generatorlampanlampa och är till för magentisera fältet.. går även att koppla över kl15. men då har du ingen laddindikering.
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
|
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105
_________________ T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
|
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622
17 Nov 2009 20:49
Det kan nog stämma att det är dubbla B+ på folkor, allt sittandes i ett vitt vinkelkontaktstycke med integrerad d+?
_________________ // Ludde R
Ludde Rosten.
Hellre Nürburgring än vigselring
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751
26 Maj 2010 20:15
Passar ett 8ventils insug på en 16ventils top? Är det samma hålbild
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439
26 Maj 2010 20:25
Jag vågar nog säga att det inte passar. 16V:n är ju crossflow, vilket 8V:n inte är och som därför är anpassat till att ha avgasportar mellan sina insugningsrör.
_________________ /Niße
Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751
26 Maj 2010 20:26
ok. menar en 8v crossflow top, finns inget annat i min värld
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751
19 Jun 2010 15:02
Hur hårt ska man dra vevstaks bultarna på ett Abf block? hayns boken säger 65nm, medans alla andra block också ska dras 90grader till
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 476
03 Feb 2011 19:29
hur lång är en VR6-motor från växellådans anliggningsyta till den del som sticker ut mest i andra änden?
hur mycket väger samma motor?
_________________ //Johan Karlsson
|
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105
14 Mar 2011 10:16
Är det någon som vet vart man kan köpa bafflat oljetråg (alt. kit till att bygga om befintligt oljetråg) till Golf Mk1?
Även ritningar kan vara av intresse.
_________________ T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751
14 Mar 2011 21:12
jurkko skrev: | Är det någon som vet vart man kan köpa bafflat oljetråg (alt. kit till att bygga om befintligt oljetråg) till Golf Mk1?
Även ritningar kan vara av intresse. |
behövs det? sitter det inte sånt skvalp skydd på 1:orna?
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121
14 Mar 2011 22:34
jurkko skrev: | Är det någon som vet vart man kan köpa bafflat oljetråg (alt. kit till att bygga om befintligt oljetråg) till Golf Mk1?
Även ritningar kan vara av intresse. |
Autotech! Med låg dollarkurs är det inte mycket att bråka om.
_________________ Roland Johansson
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121
14 Mar 2011 22:36
Babbe skrev: | jurkko skrev: | Är det någon som vet vart man kan köpa bafflat oljetråg (alt. kit till att bygga om befintligt oljetråg) till Golf Mk1?
Även ritningar kan vara av intresse. |
behövs det? sitter det inte sånt skvalp skydd på 1:orna? |
Sidoskvalpskyddsplåten som räcker ungefär halva tråget i längsled är nog inte mycket att hurra för vid bankörning!
Den hängde med ett tag in på 16v motorn då det blev markanta problem och det kom en 'utvecklad' variant som skulle förhindra skumning av oljan...
Annars finns det väl ingen vw med tvärmonterad motor som har något som helst typ av baffling.
_________________ Roland Johansson
|
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105
_________________ T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
|
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 722
21 Aug 2011 21:46
nån som vet var man kan köpa en skruvbur till lupo.. ?
_________________ emil andreasson
|
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734
21 Aug 2011 23:40
_________________ Rikard Niva
|
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751
31 Aug 2011 21:25
Är inte nöjd med frambromsarna på seaten,
Kör med 54mm(G60) ok fram och 36mm ok bak
bromsvåg 0.625 cylinder fram och 0.75 med bromsreducering bak.
någon annan som har kört denna setup innan?
_________________ Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
|
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545
08 Mar 2021 17:44
Söker uppgifter för att kunna välja rätt till ett tänkt bygge.
Vilken/vilka är sista årsmodellen av Passat (och Audi) som har längdsmonterad motor (2wd)?
4 el 5 cyl.
Bensin och diesel
|
|