| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Skäligt ersättningskrav för avåkning - "soft-fence" ?
|
1, 2, 3 >> 8027 besök totalt |
|
Skäligt ersättningskrav för avåkning - "soft-fence&qu
Tråkigt nog råkade jag vid senaste bankörningen på Sturup åka av i utgången av en kurva. Då Sturups staket även är väldigt nära banan slutade det tyvärr med en sammanstötning med vad de kallar "Soft fence". Vilket på plats såg ut som dubbla lager med glasfiberullsbalar och en presenning över? Eftersom jag är novis på bankörning och aldrig åkt av tidigare undrar jag om ersättningen de kräver är själig? Representanten på banan sa att de sällan blev något av det men nu har jag fått en faktura på följande: 1. 1st "Ersättning av sprucket Soft fence" - 5625 kr (4500+moms) 2. 4st "Ersättning av skadade isoleringsbalar" - 2140kr (4x428+moms) ---> Totalt 7765kr 7 dagars betalningsvillkor, vilket med postgången inräknat för mig innebär 4 dagars betalningsvillkor... Bilen klarade sig med en buckla på framskärmen och lackskadad front. Tyvärr har jag inte råd att fortsätta säsongen om detta är vad en så pass lätt avvåkning kostar
Önskar egentligen bara lite input från er som har mycket mer erfarenhet. MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||||
|
Armco går väl på drygt 2000kr per meter (8000kr per 4m "balk") utbytt och klart. Det är ju tre i höjd oftast så det kan kosta en del. Moms tillkommer säkert och priserna är inte färska heller.
Så det kostar att nyttja barriärerna. Men Softfence är väl ett MCskydd, var det blandad träningsdag? Vi kör tävling med sidovagnsMC på söndag, då åker skydden ut och in mellan passen. Jag kan mycket väl tänka mig att det är dumt att ha dem för bilar, eftersom man kan studsa mot dem och ut mot trafiken igen. |
||||
|
Re: Själigt ersättningskrav för avåkning - "soft-fence
Det låter som den normala kostnaden för Sturup, jag fick några liknande fakturor efter vi var där och rejsade med SLC...... Min erfarenhet är att Sturup är lite tuffare att debitera skador än dom flesta andra banor...... |
||||
|
Be vänligt att Sturup specar sin skadekostnad, exv visar sin egen faktura från leverantören - så att du kan ta ställning till kravets skälighet.
om ni inte kommit överens om 7 dagar bet villkoret i förväg, dvs genom ett villkor vid uthyrning/anmälan e dyl så är det enligt räntelagen 30 dagar från fakturadatum. Det går inte att hitta på kortare tidsperiod först på fakturan... _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
|
Tack för er input.
Självklart ska man ersätta skada på annans egendom, ville bara förtydliga det =) Var mer en chock för mig hur pass dyrt det kunde vara vid en så pass lindrig avåkning. För mig och säkert många andra, som ser banåka som en rolig fritidssysla för en begränsad kostnad, samt även valt en bil som man vid eventuella missöden skulle ha råd att laga/ersätta, kan tråkigt nog banskadorna bli betydligt dyrare att ersätta än bilen verkar det som. Det kan kanske vara idé att nämna detta på licenskurserna? Ska tillägga att jag kontaktade Sturup idag och de var trevliga och tillmötesgående. Förhoppningsvis ska "påsen" som Soft-fencet visst består av kunna gå att laga. Jag hoppas på en lösning som båda parter blir nöjda utav. Jag vill ju köra mer Sturup i år ! (kan ju bevisligen inte banan...)
_________________ Gustaf L |
||||
|
Re:
Dom tar garanterat betalt för arbetskostnaden med. Lätt att missa... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re: Stjäligt ersättningskrav för avåkning - "soft-fenc
Nej, det där känns ju som en ganska trist extra utgift..
I Porsche Sports Cup (Porscheklubbens amatörracingserie) så körde vi med en "räckesfond". Det innebar att de som deltog i serien (frivilligt) fick pynta in en femhundring till en gemensam räckesfond vid första tävlingen. om någon (av de som betalat) sedan smällde in i räcket, så betalades banägarnas krav direkt ur fonden. Påfyllning av räckesfonden skedde vid behov, och eventuell återbetalning skedde efter säsongen. (Eller så donerade man helt enkelt överblivna pengar till klubben, och hoppades på en trevlig julfest )
_________________ -- |
||||
|
Re: Stjäligt ersättningskrav för avåkning - "soft-fenc
Några mindre förändringar har skett med "räckesfonden", det är numera obligatoriskt för tävlande och frivilligt för "funktionärer/nöjeskörare" samt att pengen är höjd till 1000 kr. Naturligtvis ersätts bara skador under PCSRs arrangemang. I övr som Fredrik skriver. Mvh Lars G _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||
|
Finns det inga typer av försäkringar som täcker sådana här skador när man kör genom klubbar som hyrt en bana?
För mig är det faktiskt en nyhet att det gäller samma hårda regler på banorna i sverige när man kör genom ett klubb-arrangerat evenemang som det gör på ringen där man bara kör på eget bevåg på "gata". Är ganska säker på att det finns vissa försäkringar som gäller under en bandag men isf förstår jag inte vad dem gör eller vad dem skyddar? Är det bara personskador som täcks? Man får iaf konstatera att man haft tur som inte dragit i räcket efter alla banträffar man varit på... _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
|
Tur att du och bilen klarade sig ok.
Kostnaden för att köra av på Ringen blir dock än värre. "Cost of an accident at the Nurburgring: Base fee for attendance of armco truck: _150 Removing damaged armco: _10/metre (x2 or x3 or x4 for multiple-height sections) Replacement armco: _31/metre (x2 or x3 for double/triple height) Removing damaged armco posts: _5.10 each Replacing armco post: _39 each Safety car attendance: _82 per 30 mins (car + 2 people) Circuit closure: _1,350 per hour Recovery truck: _190 (inc VAT) Hospital stay & air ambulance: Everything except the recovery truck is then subject to 19% VAT." Källa: http://carscoop.blogspot.com/2010/05 |
||||
|
oj
Ska man budgetera för detta om man ska åka ner eller ska man helt enkelt vara kall och tro att inte olyckan kan vara framme? Eller tar försäkringen det när det är på Ringen? _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
Man bör ju ha med ett kreditkort med gärna mer än 15 loppor tillgängliga på för amco när man ska åka dit och köra. Men många vet inte om hur dyrt det är tyvärr så inte speciellt många som tänker på det heller..
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
Re:
Budgetera för det och hoppas på det bästa, de gånger bekanta nuddat räcket har det aldrig slutat på mindre än 25000 kr, det ska betalas på plats så ha en vän med laddat kredit kort i passagerarstolen med ner Detta är disskuterat många gånger här på rejsa vill jag minnas.
_________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||
|
Vilken lysande affärside!
Ha minimala avåknignszoner och placera räcken nära. Sätt sedan en rejält tilltage prislapp på åverkan på räckena. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Det blir ganska underhållsfritt när det inte blir så mycket gräs att klippa å grus att kratta
_________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||
|
Re:
Vad händer om man helt enkelt inte kan betala på plats? Har man lite otur hamnar det på summor som vanliga dödliga inte direkt kan skaka fram i en handvändning. edit: Jag hoppas inte trådskaparen misstycker i att vi spårar ur tråden lite eftersom den ursprungliga frågan mer eller mindre är besvarad. _________________ Martin Öberg
|
||||
|
Appropå ersättnignar på die grüne hölle:
Ponera att du är där och finåker med din bruks eller hobbybil och får en av de inte helt ovanliga kamazepiloterna från den dimhöljda ön i nordsjön i sidan, som gör att du själv far ut i räcket. Kräver Det gröna helvetets aktiebolag dig eller kamikazepiloten på ersättning för incidenten. Jag hade iaf vägrat att betala om jag inte själv är orsak till räckesvisiten. Nu är jag iofs själv inre så värst road av allmänhetens fria åkning, vare sig på ringen eller här hemma, i racingen känns det mer självklart hur ansvar regleras. Intressanta aspektet som lätt glöms bort är det iaf. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Ein - zwei - drei - polizei. Med största säkerhet kommer de att hävda kontraktsbrott. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Skäligt ersättningskrav för avåkning - "soft-fence" ?
|
1, 2, 3 >> 8027 besök totalt |