Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-06-05/06 Såtenästräffen - Porsche 944-registret
1, 2   >>
5733 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den årliga Såtenästräffen med Porscheklubben var i år på Hasslösa flygfält istället. PCS 944-registret arrangerade i år (eller arrangerar, vi är bara halvvägs igenom träffen än så länge, det är två dagars körande!) Två banor fanns att köra på, tidningen Automobils A-sprint utlagd med exakta mått och en slalombana som ingick i Porscheklubbens slalomcup.

Än så länge bara halva träffen avklarad som sagt. Vädret blir kanon även idag helt klart. Igår var jättelyckad för de allra flesta. Personligen var det banpremiär för mig och min nyinköpta bil. Tyvärr var jag relativt benägen att plocka koner periodvis men resultaten i tider var jag extremt nöjd med, speciellt för att vara ute med en för mig ny okänd bil för första gången. Så jag hoppas det kommer upp tidresultatlistor

Här finns redan lite bilder:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=22414

_________________
Magnus Thomé
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40



För egen del var detta absolut första slalomet. "Med saab v4 och regummerat räds jag inget!" är väl en bra sammanfattning... Kul tillställning!

ps. Nu är jag verkligen fast i en kronisk sjukdom. Det är ERT fel.



Edit:
Lite bilder;


En medlurad "svensson", en Tux och en Naqref; precis utanför teknisk utveckling på Trollhättans Mopedfabrik.




_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har några bilder på att vissa körde "ganska" nära konorna ibland


M3 CSL



Porsche som tog konen (på tvären?) med bakhjulet




Rejsamärke


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spännande i går lördag i A-sprinten där Rikard körde 52.02 och jag 52.08. Och Buhre på sitt tredje åk slog till med 52.05. Inga stora marginaler


Jag hade självklart som mål idag söndag att få en 51.xx-tid i A-sprinten och lyckades efter en bunt halvdana tider med 51,53 tror jag det blev. Såhär glad blev jag Udda att det var med en passagerare Vad övriga fick för tider med ytterligare åk vet jag inte men de putsade säkert sina tider en massa också. Vill se resultatlistorna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Magnus Thomé skrev:
Spännande i går lördag i A-sprinten där Rikard körde 52.02 och jag 52.08. Och Bure på sitt tredje åk slog till med 52.05. Inga stora marginaler


Jag hade självklart som mål idag söndag att få en 51.xx-tid i A-sprinten och lyckades efter en bunt halvdana tider med 51,53 tror jag det blev. Såhär glad blev jag Udda att det var med en passagerare Vad övriga fick för tider med ytterligare åk vet jag inte men de putsade säkert sina tider en massa också. Vill se resultatlistorna


Magnus

Det verkar gå bätte med passagerare, satte ju min bästa tid när du åkte med, 51,50 blev den tiden så du var ju riktigt nära. Jag fick tyvärr inget bra åk i "Porschebanan" utan fick nöja mig med en andra pats, efter Peter Buhre.

Dagens höjdpunkter var när jag fick åka med Lars i Carrera Cup-bilen och precis innan prisutdelningen fick jag lova att prova en nästan ny GT3 RS och den var fantastisk att köra i banan. Trots att jag körde försiktigt satte jag den snabbaste tiden för helgen.

Ett stort tack till alla funktionärer och sponsorer, särskilt guldsponsorerna, Porsche Club Sverige, Veritas miljöteknik och Bly's verstads- och industriprodukter som gjorde detta möjligt.

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Får passa på att tacka Rikard och övriga funktionärer för en trevlig träff och att de släppte in oss som inte åker Porsche.

Har till dagen fått ny kulör på vaderna också måste vara Guards Red / Indisch Rot ;-)

/Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack Rikard att jag fick komma o köra!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Vee-Eight
Trollhättan
Här sen Nov 2009
Inlägg: 40



Håller med föregående Magnus; tack Rikard! thumbs up

_________________
Daniel Roth, retrofuturist.
Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen
Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB...
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Passar också på att tacka för att man fick komma, och tack för ett trevligt arrangemang!
thumbs up
58.76 klämde jag till med på sista rundan med min Compact och är grymt nöjd med det med tanke på att det var första gången jag provade A-sprint!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanonbild på min bil från i helgen:

Tobias H skrev:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Ja det var en go dag i lördags, första dagen jag riktigt kände att det var sommar igen!

Körningen funkade också bra, iallafall det åket jag fick till bra. I Övriga åk ville jag för mycket och då går det sällan bra, inte ens när det var fri körning så fick jag till körningen.
Jag misstänker att det var sk-t bakom ratten som ställde till det, för det var första körningen för i år.

Men jag ska inte klaga, jag spelar ju faktiskt i en annan liga än de stora elefanterna. I min andra körning i A-sprinten (den enda banan jag fick köra) fick jag till 53.93 och det är jag ganska nöjd med. Inte helt nöjd, men ganska som sagt.

Det var också första gången med nya hårdare framfjädrar och om dessa har jag bara gott att säga!

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



En "riktig" A-sprint, har den stående start och stopp-kona?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
safe skrev:
En "riktig" A-sprint, har den stående start och stopp-kona?


Det undrade vi också. Jag trodde jag skulle stanna efter målgång (vilket vi inte skulle i denna version av A-sprinten iaf) så min tid på 52.08 som var med bland mina tre första åk inkluderade att jag började bromsa en bit innan målgång och stod still precis efter målkonerna....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Nu har jag forskat lite.

Det verkar som om man startar precis vid konorna och även börjar bromsa precis vid konorna (Men på tillbakavägen alltså...). Tiden stoppas när bilen står still.

Vi körde ju rullande start med ungefär en billängd och stoppade tiden när vi passerade konorna i full fart. Hur mycket kan man räkna upp tiden för att få jämförbara siffror med Automobil?
Samtidigt är ju asfalten inte helt optimal på Hasslösa. Kan vi gissa att dessa två saker tar ut varandra?
Gör vi det så är jag ett par tiondelar snabbare än en Porsche turbo cab som ligger nia i Automobils lista.
Fast när listan uppdaterades vete tusan, den verkar inte vara helt färsk

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag ska med Automobil upp till Lunda och köra i deras A-sprint inom kort så då får vi facit hur nära siffrorna från i helgen stämmer thumbs up (jag tror att vi fick lite väl bra tider efter att ha kikat i var man hamnar i deras listor med en tid på 51,5 sekunder )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Magnus Thomé skrev:
Jag ska med Automobil upp till Lunda och köra i deras A-sprint inom kort så då får vi facit hur nära siffrorna från i helgen stämmer thumbs up (jag tror att vi fick lite väl bra tider efter att ha kikat i var man hamnar i deras listor med en tid på 51,5 sekunder )


Tror att man får lägga på cirka 2 sekunder för att få jämförbara tider.

Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo, minst:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om någon hittar den kompletta A-sprint-tidlistan på www.automobil.se så får ni gärna säga till var den är.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jo, minst...

Jag har kört A-sprinten med ShoppingClion på Lunda (54sek) med "fotocell-tidtagning". Stående start och så la vi till en extra bit till slutfotocellen för att simulera likhet med riktigt A-style tidtagning där man ju tar sluttiden när bilen står still. Problemet är att man inte kan sätta fotocellen för långt bort, blir ju ingen tid registrerad om man stannar för kvickt, innan fotocellen... (Har för mig att jag loggade samtidigt, men hittar tyvärr inte de loggfilerna)
Jag pratade med Jarlmark om saken, vi kom fram till att ca 2sek extra nog är rimligt om man tar tiden vid "porten" (hur lång tid tar det att bromsa till stopp?).
(Nog för att jag är snabb, men kan jag verkligen ha kört typ 53 med Clion?)

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
om någon hittar den kompletta A-sprint-tidlistan på www.automobil.se så får ni gärna säga till var den är.


Rörig websida... thumbs down
Hittade en här: http://www.automobil.se/document/A-sprintlistan02.08.pdf
Lite taskig upplösning...

Här är en från 2008:
http://www.automobil.se/zino.aspx?articleID=11503

_________________

Rice and shine
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1130



Får passa på att tacka för en väldigt trevlig dag, min kamera valde tyvärr att strejka men en gruppbild blev det iaf:


Hittade även resultat från dagarna på följande länkar:
http://www.ulfm.se/bilder/satenas2010/slalom.pdf
http://www.ulfm.se/bilder/satenas2010/A-sprint.pdf

Hade en kul batalj med Nisse under dom 3 första vändorna i a-sprinten, lyckades dock inte komma ner till hans 53.93 utan fick nöja mig med 54.16.
Något fortare borde det gå att köra som bilen står nu men inte överdrivet.


_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Eftersnack
2010-06-05/06 Såtenästräffen - Porsche 944-registret
1, 2   >>
5733 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande