Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rejsa.nu-rabatt på Airforcevingar
<<   1, 2, 3   >>
6901 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Hehehe....min uppsats handlar om just precis ordvarumärken.
Det är ett område med väldigt grå zoner. Dessutom rör sig rättsutveckligen - åt fel håll.

Kort:
Man inarbetar ett varumärke eller registerar det. Vid inarbetning får man skyddet i kraft av att det är så känt. Exempelvis skulle Volvo inte behöva vara registrerat i Sverige. Det är nämligen inarbetat.
När det gäller registrering så har det i Sverige inte gått att regga vilket ord som helst, det har krävts att ordvarumärket har särskiljningsförmåga. Men nu tillåter EG-domstolen alltmer "tunna" registreringar så snart kommer det förmodligen att gå att regga vad som helst. Möjligheten att regga ord utökas samtidigt som skyddet parallellt minskas. Det påverkar oss i Sverige eftersom EU-rätt är SV-rätt.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Persåkers Speedshop råkade i konflikt med Sko Uno för några år sen då Sko Uno ansåg sig ha rätt till försäljning av kläder som det stod "Dragracing" på. Tyvärr har jag inte kvar min kopia av brevväxlingen.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re: vinge

AndersY skrev:
KristianAE86 skrev:

Namnet AirForce har Composite Design i Arlöv, Malmö - rätten till, då de tillverkat AirForce vingarna
sedan 1996.

Jaså, man kan registrera namnet AirForce som skyddat varumärke i Sverige, det var som tusan. Betyder det att man inte kan använda ordet AirForce i andra namn, eller är det just AirForce-vinge som är skyddat?

du glömde en smiley Anders >>> tyckte allt du lät lite arg där... Alla e vi ju inte perfekta.

jag bara sade som det var - & det råkar vara så att detta är samma företag med en extra "arm" som sysslar med försäljningen av vingarna.

MVH/
........Kristian

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Eh, vad menar du, arg?
Jag blev förvånad över att det gick att registrera och undrade över exakt vad som var registrerat?
Man vill ju inte att USA:s president skall åka dit om han kommer hit i sitt Airforce 1...

#24, #64, #88
Citera
Bo Artved
Hässleholm
Här sen Jan 2004

Dum fråga kanske

Farbror blå visade också intresse fler gånger. ???

Varför ? ar det inte lagligt att köre med en sån vinge ?

Mvh
Bo

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Dum fråga kanske

Bo Artved skrev:
Farbror blå visade också intresse fler gånger. ???

Varför ? ar det inte lagligt att köre med en sån vinge ?

Mvh
Bo

Nej, man får inte ha någon bakvinge som gångtrafikanter och annat löst kan fastna i....

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re: Dum fråga kanske

[/quote]

Nej, man får inte ha någon bakvinge som gångtrafikanter och annat löst kan fastna i....[/quote]

däremot så har det iaf tidigare ryktats om ett "papper" från tillverkaren att det inte är en vinge - utan en "lasthållare" - som polisen inte kan ge böter för *L*

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ett litet inlägg från en paragrafryttare.

en lastbåge/takräcke/bagageräcke behöver inte vara e-märkt eller typgodkänd thumbs up

jag la ner en massa timmar med vv:s tekniska och vvfs innan jag kom till denna klarhet.
det är t.o.m. så att dom reglerna som behandlar att en vinge (eller liknande) inte får ha vassa kanter mm, inte är till-lämpliga på lastbärare thumbs up

sen är ju frågan hur duktig man är verbalt och hur kaxig man kan vara mot haffa, när dom sätter tänderna i dig.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

dude skrev:

en lastbåge/takräcke/bagageräcke behöver inte vara e-märkt eller typgodkänd thumbs up

jag la ner en massa timmar med vv:s tekniska och vvfs innan jag kom till denna klarhet.
det är t.o.m. så att dom reglerna som behandlar att en vinge (eller liknande) inte får ha vassa kanter mm, inte är till-lämpliga på lastbärare thumbs up

sen är ju frågan hur duktig man är verbalt och hur kaxig man kan vara mot haffa, när dom sätter tänderna i dig.

usch... måste vara jobbigt att träffa dig om man jobbar på sbp...
Säg till när du kommer förbi lund så kan du besiktiga min kärra!
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Re: vinge

KristianAE86 skrev:
Magnus.......

måste kolla detta med dig.

Namnet AirForce har Composite Design i Arlöv, Malmö - rätten till, då de tillverkat AirForce vingarna
sedan 1996.

Detta Airforce racing - Är detta samma ?

Jag kan tillägga att jag körde 1,5 år med en korrekt inställt AirForce vinge på min crx-89 - & detta FUNKADE ypperligt.

MVH/
........K

Jepp, det stämmer bra. Fredrik Wettermark på Composite design hade sålt slut på sitt lager med airforcevingar. Han kände att man skulle uppdatera design på fästen och tillverka en ny omgång etc men orkade inte dra igång en ny tillverkningsserie så jag gjorde det istället. Vingarna är alltså fortfarande samma(fast i alufärg), fast fästen är av ny design.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

På något outgrundligt vis har jag missat att det kommit frågor i denna tråd, fy på mig men här kommer ett försök till bättring

Peugot Motorsport har kört vingen på sina DTM/STCC Puggar med bl.a. Jens Edman som förare. De testade vingen i MIRAs vindtunnel i fullskala. Då uppmättes 40kg downforce på 1500mm vinge vid 160 km/h. Detta stämmer rätt bra överens med de 100kg som något dragracing team hade mätt upp på sin 2000mm vinge i kring 200km/h(det senare är inoficiella mätningar på rullande bil)

Drag var förvånansvärt bra med ca 15kg vid 40kg downforce på Peugoterna. Framförallt såg de ingen seperation eller ökat drag trots mycket aggresiva anfallsvinklar (över 25 grader). Det blev tydligen MIRAs ingenjörer mycket impade av.

Vingprofilen är ursprungligen framtagen för F1 av Enrico Benzing.

Den är tillverkad av extruderad och eloxerad alu med fästen i rostfritt stål.

En av anledningarna till att jag tog över produktionen från Composite Design var att det började komma ut så många stylingvingar i Alu etc. som är ren Sk_t. Ser bra ut men är aerodynamiskt helt åt h_e. (nu talar jag iofs i egen sak )

Jag tyckte att det skulle finnas en vinge som även seriösa banåkare kunde köpa och som verkligen fungerar, inte ser ut som den funkar.

Har ni fler frågor så bara Posta dem! och köp, köp, köp stylingvingar kan de sälja på Zatzy

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

dude skrev:

För den som vill ha ett intyg om lasthållare så går det utmärkt att fixa bara hör av er thumbs up

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Då vill jag ha ett intyg på att det är en lastbåge thumbs up

Kan samtidigt intyga att vingen även funkar utmärkt som torkställ för svettiga nomex underställ

Kalmar
Här sen Jun 2003

Hur mkt ökar df procentuellt om man har dubbla vingplan?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Erik (fd Mooseman) skrev:
Hur mkt ökar df procentuellt om man har dubbla vingplan?

Vi har ju inte kört exakta vindtunneltester men ca 30% ökning i downforce och 80-90% ökning i drag kan man väl räkna med...

(Ändvirvlarna motverkar varandra därör får man lite mindre drag än väntat)

Dubbelvingar har alltså en rätt dålig tradeoff downforce/drag. Används mest på rattlåsracers där man prioriterar grepp och har rikligt med pulver...

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Men "spalteffekten" då? X m² fördelat på fock och stor sägs ju kreera större framdrivande kraft (borde vara = mindre drag + mer downforce på en bakvinge) än X m² bara på storsegel pga "spalteffekten" mellan fock och stor. Det är ju faktiskt bevisligen snabbare oxå.

Är det så att man tagit erfarenheter från hyfsat städat laminärt flöde över segel och applicerat det okritiskt på bakvingar?

Sen har ju t.ex. F1:or fler vingelement, men det kanske är pga reglementet?

Flygplan skulle väl fortfarande ha dubbelvingar om "spalteffekten" existerade?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

porschedriver skrev:

Dubbelvingar har alltså en rätt dålig tradeoff downforce/drag. Används mest på rattlåsracers där man prioriterar grepp och har rikligt med pulver...

jag har alltid hört från aerodynamiker och andra pålästa, att just en dubbelvinge där den övre sitter offsetad bakåt, ger betydligt bättre df/drag ratio än en enkelvinge.

jag är ingen aerodynamiker/snille, men detta var första gången jag läst/hört detta.

kan du ge en mer utvecklad beskrivning varför och kanske fler som är insatta kan bidra med lite input till mig, för nu blev jag redigt konfunderad .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

dude skrev:
porschedriver skrev:

jag har alltid hört från aerodynamiker och andra pålästa, att just en dubbelvinge där den övre sitter offsetad bakåt, ger betydligt bättre df/drag ratio än en enkelvinge.

jag är ingen aerodynamiker/snille, men detta var första gången jag läst/hört detta.

kan du ge en mer utvecklad beskrivning varför och kanske fler som är insatta kan bidra med lite input till mig, för nu blev jag redigt konfunderad .

Det är mycket viktigt att skilja på:

- Dubbelvingar (två vingplan, bi-plan) (_____= vinge, IIIIII=bilen)

IIIIIIIIIIIIIIIIIII

och

- Två (eller fler) elementsvingar (fin illustration nedan va)

___________-------

IIIIIIIIIIIIIIIIIII

Dubbelvingar med ca en corda mellan sig beter sig som jag beskrev tidigare.

Flerelementsvingar har ca 1-3% av corda mellan sig och är plaverade så att hela konstruktionen kan liknas vid "en enda större vinge). Genom att luft strömmar från trycksidan genom spalten mellan elementen tillför energi till flödet på lågtryckssidan som då inte separerar lika lätt från vingen och man kan öka anfallsvinkel och därigenom mängden downforce, med mindre drag penalty än med en enkelvinge.

Att få en tvåelementsvinge att fungera är betydligt svårare än att få en enkelelemtsvinge att fungera och de flesta "tuningvingar" som finns på marknade är katastrofalt dåliga (ett tipps är att titta på spalten, den är oftast för stor, och geometriskt felaktig(skall ha överlappp och konvergera hela vägen))

PS. En annan sak är folk som kallar spoilers för vingar. Vingar är det bara om man har en luftström på ovansidan och en luftström på undersidan. Spoilers fungerar med helt andra mekanismer, de skapar en flödesseparering från kroppen på ovansidan för att ta bort lyft som skapats av kroppens form.

___________/
IIIIIIIIIIIIIII
IIIIIIIIIIIIIII

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

fattade inte riktigt vad du menade när du sa dubbla vingplan
visste inte heller att det var ngn stor skillnad på dessa modeller. iofs har jag aldrig intresserat mig av den med "dubbla vingplan".

tack för förklaringen.

du har inte ngn vinge alt profil till en sån flerelementsvinge (med dokumenterad effekt) som man kan få köpa/låna.
en i teamet gör nämligen mkt fina vingar i glas/kolfiber i en egen framtagen justerbar form.
allt är justerbart redan i formen längd/bredd/höjd/radier thumbs up .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

dude skrev:

om du verkligen menar en dubbelvinge typ den som satt på flygplan under 1:a världskriget så är den mycket sämre än en vanlig enkel vinge när det gäller glidtal (df/drag). Den förekommer inte på flygplan förutom på vissa uppvisningsflygplan som vill ha litet vingspann för att kunna rolla snabbt, samt hög hållfasthet. Det går att få till en fackverkskonstruktion med dubbelvingar.

om du menar flerelementsvingar som Christian beskrev så är även de sämre när det gäller glidtal. Men om man inte kan ha hur stor vinge som helst och ändå vill ha mer lyftkraft så är de bra genom att man kan ha ökad kurvatur på vingen samt högre anfallsvinkel(lutning relativt luftströmningen).

Det finns t.ex. inga flygplan som flyger omkring med flerelementsvingar, utom vid start och landning där man kan ha uppemot 4-5 element för att förbättra lyftkraften. Men där spelar inte motståndet lika stor roll.

Glidtalet anger även hur långt ett flygplan kommer för varje meter i tappad höjd om det glidflyger utan motor och de som har bäst glidtal är glidflygplan som ligger på drygt 30(kanske tom högre nu för tiden?). F1:or har t.ex. inte ens en tiondel så bra glidtal.

Plattorna som man har vid ändarna på bakvingen och vinglets som finns på en del flygplan har inte heller någon förbättrande funktion, utan ett större vingspann skulle ge minst samma effekt till lika lågt motstånd. Skillnaden är dock inte så stor så vissa affärsjetplan har det för att det ser lite fräckt ut och vissa nyare Boeing 747 har det för att de inte kan ha större vingspann p.g.a. utrymmesbrist på flygplatserna. På bilar är det lite opraktiskt om vingen skulle sticka ut långt utanför bilen på varje sida.

Bra glidtal får man om man har stort vingspann relativt korda och en ellipsformad vingbelastning. På t.ex. Spitfire hade man en ellipsformad vinge men annars brukar man lösa det genom att "twista" vingen något så att man har olika lokala anfallsvinklar och därigenom får en mer ellipsformad belastning.

#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

ok!

om jag förstod detta rätt så är det alltid bäst om man klarar sig med en enkel vinge.

med en dubbel vinge, så blir drag onödigt stort.

med en flerelementsvinge, så är drag större än en enkelvinge, men mindre än en dubbel vinge om dom
har samma df. right?.

kan man öka df med längre corda, fast med bibehållen bredd och drag på en enkelvinge?.

jag vet att det är svårt att beskriva saker enkelt för en lekman , när man kan för mkt om det, men försök thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Allmänt banåkaforum
Rejsa.nu-rabatt på Airforcevingar
<<   1, 2, 3   >>
6901 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande