Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -81 1.8T 20v, Såld 2010-06-20
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
2 besök senaste veckan (71365 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Här är lite info om min Scirocco GTI -81.


Före


Efter


Bilen blev färdig nu i somras (2003) efter inköp för ca ett år sedan. (Sept 2002)
Jag har kört den ca 100 mil sen jag köpte den och hunnit med
två banträffar på Kinnekulle samt ett sprintrace i Göteborg.

Grundfakta:

Årsmodell:1981
Färg: Sandmetallic (LA1V)
Mätarställning: 15187 mil
Motor/Effekt: 1.6 / 110 hk
Fälgar: Artec 5-ekrad 7x15 ET40
Däck: Fulda Carat Attiro 195/50/15
Längd: 393cm Bredd: 163cm Höjd: 131cm
Axelavstånd: 240 cm Spårvidd fram/bak: 140/137

Modifieringar:

* Motor helt nedplockad och renoverad.
* Lättat svänghjul. (1.8kg)
* Vevaxel, tryckplatta & svänghjul balanserade
* Avvägda kolvar+stakar. (inom 2 gram)
* Spjällhus från Audi 2.3 motor.
* 2" Avgassystem
* Jamex 40mm Sänkfjädrar
* Biltema Rally Gasdämpare (nya när jag köpte bilen)
* Undre länkarmsstag fram
* Slitsade bromsskivor + orginal belägg
* Motul RBF600 Bromsvätska
* Borttagen krängningshämmare fram

Planer för hösten / Vintern
* Fixa den lilla rost som finns *Klart*
* omlackering (ca 5 olika guldmetallic färger på den nu) *Klart*
* Nya bussningar till länkarmar, styrväxel och bakaxel *Klart*
* Flytta batteriet till bagaget *Klart*
* Fjäderbensstag fram/bak och/eller bur *Ej klart / *Klart*
* Porting av topp samt extraktorgrenrör *Ej klart* / *Klart*
* Enkel stereo *Ej klart*
* R-däck om jag vinner på Lotto *Ej klart*

Mer info om renoveringen m.m. finns på min hemsida http://www.desertwind.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Var iväg och vägde bilen på bilprovningen i Vänersborg idag.
Totalvikten blev 850 kg med reservdäck och verktyg samt 10-15 liter
bensin i tanken. Bakaxelvikten var 310kg.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Idag så blev det utprovning av bilvältarmojängen jag svetsat ihop.
Den fungerade alldeles utmärkt



Jag är gultotten till höger och till vänster står Stefan aka Rödluvan
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Jag är fotograf och mänsklig domkraft

_________________
// Jani Hast
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Du härmas Kolla https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5479

Hur mycket vikt har du kvar på bilen?
Jag har inte belastat mitt kaross-ställ med mer än 190kg kaross + 57kg bur än så länge... Men den tål nog mer.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Arne skrev:
Du härmas Kolla https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5479

Hur mycket vikt har du kvar på bilen?
Jag har inte belastat mitt kaross-ställ med mer än 190kg kaross + 57kg bur än så länge... Men den tål nog mer.



Bilen vägen lätt mer än 400kg just nu.
Hjulupphängning sitter fortfarande på bilen.

Men Mats har räcer svetsat i hop stativet. (han ska inte få svetsa i min bil

_________________
// Jani Hast
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Som Jani sa, runt 400kg skulle jag tro vikten ligger på....
Jag hade faktiskt inte sett din ställning innan jag byggde min... två smarta hjärnor med samma idé...

Räcersvetsa är kul! Max ström och max trådmatning sen är det bara
att köra.... thumbs up
Citera
Linus Carlsson
Karlstad
Här sen Sep 2003
Inlägg: 8



Mitt stativ har jag belastat med så gott som full bil, ca 800 kg.
Gick bra thumbs up
http://hem.passagen.se/sciroccosidan/20030722/Yellowgti/20030722yellow . . . .
(klipp ut och klistra in länken)

_________________
/Linus Carlsson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Har hänt litegranna sedan senaste inlägget:

Plockat bort allt från karossen utom sidobakrutor, ratt och rattstång.
Slipat rent undersidan, lagat rost och sedan målat.
Nya upphängningar till broms och bränsleledningar gjorda.
Bensintanken rengjord och målad.
Bytt reservhjulsbaljan mot en batterilåda.
Motorrum och främre hjulhus rengjorda och målade.
Asfaltsmatta borttagen från golven inne i kupeén.
Framskärmar rostlagade.
Lagt igen emblemhålen på bakluckan.
Bakaxeln rengjord och målad och nya powerflex bussningar till upphängningen.
Nya bussningar till främre länkarmar
Nya bussningar till styrväxeln (rengjord och uppsmord) samt nya P-ändar och ett nytt styrstag.
Nya bussningar samt undre gummidamask till växellänkaget.

Bilder och kommer snart...

Nästa vecka bär det av till Gunnarsjö för tillverkning av bur !
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare

Undersidan färdigslipad men inte målad.


Främre hjulhus och motorrum målade.
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



En sån där rullvagga står helt klart på önskelistan!!! thumbs up Smart /enkel låsning!
Jag vill oxå ha en Scirocco mk1...

_________________
/Calle
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
*hehehe*
Gör färdigt din golf så kan vi byta sen !
Rullvaggan kan du få ritning och förklaring på hur den är byggd om du vill, skicka ett PM isåfall.
Materialkostnad för den är ca 600kr och det tar en kväll eller två att kapa upp och svetsa ihop den.
(iaf för en kontorsråtta med tummen nästan mitt i handen )
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Tja!

Mmm, önskar mig ett sånt där ställ men som klarar en komplett bil.

Två frågor:
- Vad är det för silvrig färg du använde på hjulhuset? Hammarlack?
- Mellan tummen o pekfingret, vad hamnar kostnaden för buren på?

Lycka till, ser bra ut! thumbs up

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Japp, Hammerite, den släta varianten, utspädd med 25% lacknafta innan jag sprutmålade den.

Själva buren kostar ca 2000kr som byggsats tillverkad direkt efter min bil.
(räknar jag med släphyra och soppa som blir det väl en dryg 500:ing till)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Jahapp, var hos Gunnarsjö Svets och Smide och hämtade buren.
Kan varmt rekomendera det stället, Ingmar har en otrolig fingertoppskänsla
när det gäller att böja rör. thumbs up Sen är han ganska så rolig också...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Här kommer en bild på rörhögen och nåt som kanske blir en bur.



Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Lite fler bilder när bygget gått lite längre....





Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Hm är det en komplett rally grupp h bur eller har du valt bort vissa strävor? Har för mig att det kostar 2700:- för en bur annars!

Men tackar för att du ordnat så dom har måtten på scirocco 1

Hm varför ser inte min ut så där redan nu får ta å sätta fart på på bilen

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Från början var det en grupp E bur. Sen har jag lagt till stöttorna fram till främre stötdämpartorn.
På bilderna är den juh inte helt färdig, ska svetsa dit resten vilken dag som helst så kommer det nya bilder efter det. Grupp E buren kostar 1900kr hos Gunnarsjö. Klart prisvärt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Idag gick det lite frammåt med burbygget igen....



Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
ok, på måndag ska den iväg på lackering....dags att bestämma sig för en färg och inte ångra sig.
Nästa gång jag lägger upp en bild på den kommer den förhoppningsvis vara röd.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco GTI -81 1.8T 20v, Såld 2010-06-20
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
2 besök senaste veckan (71365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande