Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 45, 46, 47 >> 169 besök senaste veckan (649212 totalt) |
Skönt att dämparna löste ditt problem , kommer själv att använda D2 , och då är det härligt att se problemlösningar innan man själv börja "tänka" :-)
Underbart bygge ! |
||||
Haha vilket coolt bygge, att jag hade missat detta. Underbart galet.
Den kommer nog blir riktgit ball och snabb när den blir klar. Jag ska kika vidare och se hur det slutar _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag är också väldigt nyfiken hur det slutar.
Efter trösklarna var inpassade hade jag lite motivationsproblem. Jag ville gärna svetsa dit trösklarna, men jag måste har fästplattorna till huvudbågen först, då de även förstärkar den bakre infästningen av tröskeln. Så jakla svårt att förklara (på svenska) - jag tar några kort när allt är på plats ... Tja, motivationsproblem = terapiearbete: Kolla hur bakdämparna passar. Resultat bra, 65mm fjäderväg med originalhöjd. Borra punktsvetsar. Gaspedal och fotstöd på passagerasidan behövs definitiv inte: Gräva lite på alla ställen där jag misstänkte tidigare rostlagningar. Amerikanskt spackelkonst - made in Germany. Pfui ! En dag senare var det dags att fortsätta med bygget. Bara lite papper, men det ligger många timmar grubblandet bakom. _________________ |
||||
Det blir en hel del extra stål, så jag överslagsräknade vikten (innan det är för sent).
Trösklar: 26kg Bur: 59kg Framvagnsinfästning: 12kg Totalt ungefär 100kg. Det verkar inte så farligt. Bara hörnet mellan A-stolpe och tröskel väger flera ton original. _________________ |
||||
I början av veckan kom jag på att jag borde svetsa in bältesplattor i tröskeln innan jag svetsar dit den..
Shopping: Kolla bältesplacering: Lite tight med tanke på att bältet runt midian får inte ligger i en vinkel >80° mot horizonten. Skulle det blir problem kan jag använda samma hål som för spännrullen och flytta upp spännrullen 10cm som det är i en bubbla original. Då måste jag bara sätta dit plattorna - om en vecka ungefär... _________________ |
||||
Funkar någon av std infästningspunkterna eller måste du bygga alla nya?
Tänk på att 3-P bältet inte får skava mot något när det är kopplat och man sitter på plats. /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Övre fästpunkt blir VW original. Nedre på innsidan blir Porsche original om jag använder original stolsunderrede (vilket jag tänkte göra) annars blir det en ny fästpunkt i "kardantunneln". Nertill på utsidan har jag kapat bort fästpunkterna från både folka och Porsche. Tack för tipset med skavkrav. Jag hade glömt bort dörrkrysset när jag mätte in positionen för bältesrullen. Är skav över stolsidorna inte OK heller ? Isåfall måste jag äta lite mer Vet du om man får sätta fast rullen i ett burrör ? _________________ |
||||
Efter en del diskussion om anpassning av en folkabur till mitt projekt med finess, kom finess med förslaget att jag skulle komma till de med bilen för burbockningen.
Lättare sagt än gjort. Bilen står på 10cm rullar och karossen är långt ifrån att sitta fast på chassit. Inget jag vill traila genom halva landet. Inte ens till Eskilstuna. Förslaget var ändå väldigt lockande och då kom jag ihåg reservdelsfolkan som nästan ramlade av flaket några inlägg tillbaka. Jag kollade med ägaren som "egentligen bara behövde en hastighetsmätare" och det var inget problem att låna bilen för en liten tur till rörmakaren. Just nu rensar jag bilen från inredningen och sen tänkta jag svetsa in några plåtar som ser ut som mina burinfästningspunkter. Innan jag började med reservdelsbilen satte jag ihop kaross och chassis från min bil för att kunna alla referensmått. Här behövdes lite mer (2cm) plats för tröskeln: Hittade givetvis lite mer rost som jag inte hade räknad med. Passade ihop i första försöket. Nu ser det nästan ut som EN bil Under rivningsaktiviteten med reservdelsbilen i går fick jag ett ryggskott, så idag och resten av veckan kommer jag tar det lite lugnt tyvärr. _________________ |
||||
Tråkigt med ryggen men denna tråd och bygget är något jag följer konstant, riktigt kul att se framstegen olaf!
Vore kul att kika på den nån gång när det börjar likna mer och mer en bil _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Nu är mallen för burbockning nästan klar. Praktiskt att har bubblafolk i närheten
Bak har jag kopierad sidobegränsningen med en plywoodskiva och allt tvärgående är bara inritad. Jag såg på bilderna att jag har glömt ett sträck. Fram var det bara att tar bort några rostflagor så att burröret kan följa A-stolpen hela vägen ner. _________________ |
||||
I onsdags kl. 3 åkte jag från garaget. Jävligt tidigt.
(förbrukningen landade strax under 8l/100km - drive ! ) Kl. 14:00 (eller 12 timmar efter jag hade gått upp) var allt färdigbockad. Framstötarna hade blivit lite korta tyckte jag, men det var inget problem. Efter drygt 10min hade jag 2 nya längre framstötor i handen. Trollerie är den ända förklaringen jag har. Kändes lite skumt att köra en skrothög genom hela landet. Tyvärr tog jag inga kort på plats - det fick vänta tills idag: Många meter rör blev det: Special ! Huvudbågen i mallbilen. Här lutar den lite för mycket (~12grader). 5-10grader skall det vara sen. ...och en bild på framstötarna Verkar bra hittils. Nu är jag givetvis sugen att svetsa den på plats, men det är lite jobb kvar innan jag kan börjar med burbygget. Framförallt måste jag svetsa in trösklarna. _________________ |
||||
Kul! Bra att ta med en "dummy-kaross"
Men måste huvudbågen luta? Går det inte att flytta bak nedre infästningspunkterna? Eller du kanske vill ha rätt "gangster-lean" både på körpositionen och bågen ;-) /Gustaf _________________ Gustaf Wettermark BMW M3 E30 Replika V12 BMW E30 cabrio V8 BMW 323Ti -00 SLE BMW 520 E12 -73 |
||||
Gangsta lean is the shit, man ! ( För alla som inte åt wok-buffé i Granada: YouTube)
Bakom de nedre infästningarna börjar motorrummet och brandväggen lutar också. Upp till 10 grader är OK enl. SBF, så det får blir nåt sånt. Jag behöver varje cm - en Boxster är tyvärr inte gjort för långa mäniskor. _________________ |
||||
Nu har jag äntligen fått tummen ur igen.
Det fina vädret och långa dagar på jobbet var inte motivationshöjande. Anpassade en av burplattorna Äntligen händer det nåt konstuktivt. Fedag om en vecka är det svetskurs och sen skall jag börja svetsa ihop... _________________ |
||||
Nu är det bra väder /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||
Tack för besöket. Alltid trevligt. Nästa gång kan vi kolla på folkan istället för att bara dräggla över din maskin. Efter några sista tipps från en endagars svetskurs har jag äntligen börjat med svetsningen. Tröskeln "målad" från insidan med svetsprimer och bältesinfästning på plats. Tre lager tunnplåt och kaross-shit mellan plåtarna gjorde att jag inte blev helnöjd med svetsen längst upp. Annars verkar allt vara välstekt. Vänstersida följer imorgon om gasen räcker... Trösklar på plats innan midsommar ? _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 45, 46, 47 >> 169 besök senaste veckan (649212 totalt) |