Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2010-07-02 - 2010-07-04 Svenskt Sportvagns Meeting
1, 2   >>
14290 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Va, finns det ingen eftersnacksrtåd från SSM 2010!!??!!
Stekvarmt väder, förbaskat många balla bilar, spektakulära rejs och trevligt folk hela helgen.

Roliga saker:
* De senare RHK bilarna gör mig knäsvag var gång. 3,0 CSL, Capri, Ferrari 308 m.f.l. på djuupa fälgar och slicks . När jag blir stor skall jag bygga en grupp A BMW 635 och köra historiskt!!

* Petter Berger som såsar hela helgen så han får starta sist på söndagen. Han kom i mål först

* Roadsport C med det största startfältet i mannaminne. En klass med nästan uteslutande frisörskebilar men det absolut hårdaste man kan delta i med bil som har nummerplåtar. Är redan i kontakt med SBF besiktningsman om Vagnbok...

* Ronnies gamla F1, sikket ljud och dessutom väldigt vackert byggd

* Stig Blomqvist är en kool kille thumbs up

Visst det finns del bilder på http://www.sportvagnsmeeting.se/ men det måste finns fler?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Eddie Varvstopp skrev:


* Roadsport C med det största startfältet i mannaminne. En klass med nästan uteslutande frisörskebilar men det absolut hårdaste man kan delta i med bil som har nummerplåtar.

Det roligaste och tightaste man kan köra för vettiga pengar. Jag längtar redan till Falkenberg då nästa MX-5Cuprejs är!!

Eddie Varvstopp skrev:

Är redan i kontakt med SBF besiktningsman om Vagnbok...
thumbs up Men du kanske blir ifrånåkt av ett gäng frisörer. Det bästa är att bli en...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Ååå, vill verkligen ha bilder och filmer från Roadsport C!!! Det var sååå coolt!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Henka -> Återigen, grattis till kalastider , nu har jag något att sikta på .


bfd_henriksson skrev:

Eddie Varvstopp skrev:

Är redan i kontakt med SBF besiktningsman om Vagnbok...
thumbs up Men du kanske blir ifrånåkt av ett gäng frisörer. Det bästa är att bli en...


Ja, det gör mig absolut inget, jag har vant mig från MSCC KM : D . Simma med hajjarna verkar vara kul..

Sedan börjar jag misstänka att MX-5 Racing inte är en klubb, det är en sekt . Henrik E uttryckte också att han hade blivit utsatt för övertalningsförsök . Både Josen och Falk har varit på mig tidigare. Nä, jag harvar vidare med med min "tandläkarbil", Länge Leve Mångfalden (sen får jag tillägga att jag lobbar för er också till folk som funderar på att börja med rejsing).

Grattis till pallplatserna Fredrik thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Bidrar med lite bilder från en underbar helg på Ring Knutstorp!

Fler bilder finns på:
http://www.sportvagnsmeeting.se/galleri.php
























































_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Eddie Varvstopp skrev:

Sedan börjar jag misstänka att MX-5 Racing inte är en klubb, det är en sekt .


Eddie Varvstopp skrev:

Grattis till pallplatserna Fredrik thumbs up
Tackar tackar! Lite mer fart på rakan och jag kan utmana ordentligt om första platsen, speeden i kurvorna finns där nu.

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator



Start? Näe, målgång i Modsport... Och ni som tyckte det var tight i C

En fråga bara, vad var det som hände i starten på Radicalklassen på söndagen?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



P.P. skrev:
Start? Näe, målgång i Modsport... Och ni som tyckte det var tight i C
Zielinski hade tänt till rejält efter race1 och lyckades hålla tempot uppe trots fel gummiblandning i bakslicksen.
Kimmen var lika "irriterande" som vanligt med blinkande helljus bakom Tolli, men det hjälpte inte.

Det var en skoj fajt i bägge Modsportracen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



-- skrev:
Ååå, vill verkligen ha bilder och filmer från Roadsport C!!! Det var sååå coolt!


Här kommer filmen från mitt tak på fighten vi hade i Race 2.
Som om det inte var svettigt nog i min lilla svarta bil så jagade du skiten ur mig. Riktigt kul racing. Tack för god fight och grattis till din otroliga förbättring under helgen din jobbige j*vel. Från 1.13.0 -> 1.10.7 på 3 pass. Bra kört.

Roadsport C Race 2 Part 1
Roadsport C Race 2 Part 2

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Kollade dina tider, jösses vad jämn du är! 1.11 hela tiden, jag var mellan 1.10 och 1.12 och svajjade! Du är inte lätt att ta direkt...men det SKA gå!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
P.Hammarsjö
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 36



Eddie Varvstopp skrev:


Sedan börjar jag misstänka att MX-5 Racing inte är en klubb, det är en sekt .


Vi inviger nya medlemmar enligt hemlig rit vid nästa fullmåne på Kinnekulle.

// Per

_________________
Per Hammarsjö

Mazda MX-5 Miata 98:a, Roadsport C
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Glöm inte stålpiskan för att inviga min Rx-7:a.

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



P.P. skrev:


Start? Näe, målgång i Modsport... Och ni som tyckte det var tight i C

En fråga bara, vad var det som hände i starten på Radicalklassen på söndagen?


En nyfiken fråga.
Den röda bilen, vad är det för bil och finns det en projekttråd om den?

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Lotus Europa, eller kaross formen är det.
Antar att det finns inte så mycket kvar av det under skalet.
Läcker som tusan är den...

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524





Litet reportage från SSJ:s sida:

http://www.ssij.nu/ssm10.htm

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Härliga bilder och berättelse Peter!

Utöver alla fotografer som var på plats, så hade vi besök av TT som gjort ett videoreportage som ligger på webben.

http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Sport&playfile= . . . .

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269



Tänkte lägga ut min racerapport här för de som inte besöker MX-5 forumet.


Serwanskis Racerapport.

Min SSM började faktiskt redan på Hyllinges KM när jag fightades med Halbig, Pihl och Fredrik som alla var snabbare än mig. Till denna tävling hade jag 4 grader camber fram för att se om det går att få Toyona att fungera i relation till de andra däcken men jag hängde helt enkelt inte med. Jag hade innan SSM aldrig testat något annat än Toyo och Halbig tyckte jag skulle testa Kumho.

Jag berättade att jag helt enkelt inte har råd och Andreas kom då med den briljanta idén att jag skulle sälja ett set Toyo för att delfinansiera en uppsättning Kumho. Stefan Mumm, som är min rådgivare och som hjälper mig väldigt mycket tyckte samma sak. Jag kände mig lite tveksam att komma på ett helt nytt sätt däck av ett märke jag aldrig kört med till säsongens största tävling men jag tänkte "WTF, vad har jag att förlora?"

Sagt och gjort lades det ut annons och jag lyckades till slut få sålt den sämre av uppsättningarna jag hade. Andreas ringde land och rike runt och till slut ringde han mig och sade att jag kommer ha däck innan SSM, de skulle skickas direkt från utlandet. JÄTTETACK Andreas Halbig.

Väl till SSM hade jag bara ändrat tillbaka en del hjulvinklar till en setup som jag vet passar bilen och min körstil.
På fredagsträningen glömde jag givetvis transponder som jag alltid gör (taktik?) så jag fick ingen officiell tid.
Laptimern visade en alldeles för låg tid så jag tänkte väl att den klyddar igen, men shit vilket grepp bilen hade.
Jag var inne 3 gånger i depån för att kolla tryck och temp. Tack till Stefan Mumm, Laszlo och Henrik Månsson som bistod med fredagens snabbaste pitstop . När jag väl fått till ett bra tryck körde jag några maxade varv och jag har aldrig varit med om sådant grepp. Att kunna gå över NGK på fullgas i 4:ans växel (utan att det definieras som drifting) har länge varit en dröm. Dessa däcken hade ett helt annat bett, helt annan precision och man kunde med lätthet pricka apex precis där man ville och sedan enkelt glida ut mot turnout, helt underbar känsla.

Jag testade att pusha lite hårt för att se hur däcken beter sig, ingen dramatik alls faktiskt. Lite mysigt däckskrik följt av en kontrollerad drift utan att däcken blivit överhettade för resten av passet.

När jag kommer och jämför tiderna med Halbig säger han att jag är snabbast.
-Jaja, tänkte jag. Han säger bara så för att vara snäll tänkte jag .
Efter träningen plockades hjulen av och roterades på bilen då jag hört av flera att de slits en hel del.

Lördagen var det dags för kval. Jag lineade upp redan innan förarmötet för jag vill inte få en massa trafik på kvalet. Kommer ett varv varpå jag märker att alla inte ens kommit ut ur depån än. Kommer in i T1 med en stor lucka och sätter 2 fria varv innan jag är ikapp en klunga. Bilens känns riktigt bra. Släpper av lite mer och kör in i depån för att justera trycket. Killarna gör jobbet perfekt och jag kommer ut efter Pihl.
"Vad är detta" tänker jag? Jag knappar in på Pihl :shock:
Han leker säkert med mig och kör på halvgas tänkte jag, han har ju helt nya 048or.
Nåja, körde om Pihl och fick några fria varv som jag blev nöjd med, bilens känns bra. Kommer ikapp en klunga och bestämmer mig för att ta mig in i den och strida lite för nöjets skull, vilken kontroll, bilen känns bra även när man stressar den och däcken överhettar inte.

Jag kommer in i depån och går över till Mumm för att diskutera spårval och olika utgångsalternativ nu när jag har mer grepp. Halbig kommer fram med ett stort leende :mrgreen:
-Grattis, du är snabbast!
Jag trodde först inte honom, VA? 3 tiondelar?
Det kändes inte verkligt. Nåja, nöjd som aldrig förr glider jag upp i depån med ett leende från öra till öra.
Har aldrig kört så fort på Knutan och nu insåg jag verkligen vikten av bra däck men även vikten av att göra det bästa man kan av det material man har.

Gjorde absolut ingenting till Race 1, bilen känns juh bra.
Startar 1:a, första gången sedan jag började köra förra året.
Det känns skoj och jag känner lugnet före stormen. Värmer inga däck. Tänkte att det kan juh inte behövas i denna värme och Toyona hade ju bett från första början.

Rullar fram till Linjen, ser en svart bil i backspegeln som ser hungrig ut, fokuserar, lamporna tänds, motorn ylar :twisted: lamporna släcks....
:shock: Det bara spinner, och på ett hjul dessutom :shock:
Satan också, ser hur Henriksson knappar in på mig i starten, håller lugnet och mitt spår, har svårt att hitta greppet i däcken. Ut på rakan ser jag Fredrik i min backspegel, väldigt snart byter han spår och satsar på omkörning, han är snabbare hela varvet runt. De andra låg inte tillräckligt nära för att dra nytta av Fredriks omkörning så jag tänkte att det är lika bra att inte stänga honom eftersom de andra då också kommer ikapp.
Sagt och gjort åker Fredrik om vid inbromsningen till T1, snygg och clean omkörning.
Fredrik är snabb och drar ifrån mig. Jag har svårt att hitta grepp.
Efter något varv avstannar han distansökning och det känns som om det börjar gå fort nu, det känns som om jag börja knappa in på honom, några varv kvar. Plötsligt går hans bakhjul utanför banan precis innan bäcken och han går på kontrollerad sladd genom hela kurvan och till följd av detta får han en usel utgång på rakan. Jag kommer om honom halvägs på rakan (på vänstersidan :lol: ) och smyger sedan innanför honom och täpper till vid inbromsningen. Nu går bilen bra. De andra är ruskigt nära och jag ser som de börjar fightas bakom mig. Jag tänker bara på att köra fort och inte kampas men någon, det kostar tid, inte kampas, det kostar tid, inte stänga, det kostar tid.

Kör några varv med max fokus och märker att jag drar ifrån klungan bakom då de fightas och gör varandra långsammare. Det känns bra. Passerar mållinjen, bara ett varv till. Kommer ner över NGK...
:shock: Där står en gubbe med röd flagg och vinkar in mig! Tur man har XP10/XP8
Målgång har redan varit tydligen. Men herren höll bara flaggan när jag passerade.
Nåja, riktigt glad åt min första vinst och att jag minskar avståndet till Pihl i serien.

Till Final 2 startade jag 3:a pga att jag hade 3:e tid i race 1.
Värmer däcken varsamt på Mastervarvet, det känns tryggt. Ställer upp bakom Halbig.
Rullar fram till Linjen, ser en svart bil snett framåt till vänster som ser hungrig ut, en röd framför som jag vet är riktigt snabb, fokuserar, lamporna tänds, motorn ylar :twisted: (håller samma varvtal eftersom jag vet att det fungerar, har ju gjort snabba starter för) lamporna släcks....
:shock: J*vlar vilken bra start jag fick, inget hjulspinn, lagom mycket slir på kopplingen och perfekt växling.
Väl framme vid T1 ligger jag och smeker Andreas rumpa och det finns ingen plats för Fredrik att ta sig in på innern. Andreas drar ifrån lite och varven går. Efter några varv knappar jag in på Andreas och analyserar hans körning "Var är han långsammast?"
Jag ligger tillräckligt nära för att göra en dykning men vill inte, vill inte åka ihop med min teamkompis som dessutom är anledning till att jag ligger såhär högt uppe (däcken). Vill inte börja "fightas" för tidigt så att inte fler knappar in och börjar vara med i tätkampen. Ligger kvar och väntar passivt, ser var jag tar in på Andreas. Sista varvet klipper jag honom där tänker jag.
Andreas gör dock ett felfritt sistavarv och luckan är för stor för att göra en dykning, attans också.

Varvningarna är i full gång och på väg in i idioten närmar vi oss Andreas K. Ingen blåflagg ute!!! :shock:
Bara några kurvor kvar innan mål, ser hur vi kommer ikapp Andreas K precis innan högern innan lito.
Andreas Halbig dyker mot innern men där finns ingen plats.
Andreas Karlsson håller sitt innerspår och Andreas H bromsar och kastar sig mot yttern.
YES! NU! :twisted:
Världens lucka öppnar sig och attacken är självklar, detta går garanterat.
Precis vid turnout blir det för trångt, jag är redan emellan bilarna, kan inte göra något.
Kontakt mellan mig och Andreas H och sedan kontakt med Andreas K och min bil lyfter...
Full broms, friläge, och jag spänner mig i stolen. Hinner tänka att detta gå riktigt illa, håller bågen?
Ser skyn, hör en massa ljud och landar sedan på hjulen...

Något har hänt med bilen, den vinglar fram och tillbaka, ratten står mer än 90 grader snett.
Två kurvor kvar - Detta måste hålla ihop! Petar in 3:an o stämplar för att inte varva för mycket :evil:
Full gas mot lito och ser hur en Svart bil blir större och större i backspegeln.
Bara bäcken kvar, bilen går inte att hantera, sladdar nästan av.
Full gas ut på rakan, bilen accelererar väldigt långsamt.
Målgång som 2:a, 0,5sek före Fredrik.
Hur har det gått med Andreas K?

Väl i depån är allt OK med Andreas K, bilen är skadad.
Mina hjul pekar lite hur de vill, karossen är bucklig.
Andreas H har en bucklig bil han också.

Detta är första incidenten jag är inblandad i. Känner mig lite dum men jag vet att platsen fanns där eftersom jag tog den. Av X anledning försvann platsen när jag var emellan. Ingen av de iblandade är övertygade om vems fel det var, tråkigt att Andreas Ks bil blev mest drabbade när han bara är varvad och inte fightas.

Alla är oskadda, endast materialskador.
Jag ser det om en raceaccident utan några självklarheter.

Stämningen är lite "sådär" i depån och alla "icke inblandade" verkar ha åsikter utan att ha något underlag för dessa, men det är väl så det är när någonting händer.

Diskussionerna är heta och många och det finns blandade åsikter.
Under briefingen kommer Hans Drangel med den superba idén att skramla ihop pengar till Andreas! Toppenidé!

Med vetskap av det jag vet idag hade jag inte gjort samma sak igen.
Jag hade väntat till Lito eftersom jag hade haft mycket mer speed med mig och kunnat göra en dykning där istället för att det nu skulle drabba någon som inte var med och fightades i toppstriden.

Nåja, nya tag till Falkenberg.
Jag har lite plåt att rikta och hjulupphängningar att få raka. Har nog aldrig haft så mycket TOE-out förut, hehehe Alla fälgarna är skeva och detta är ju mina lätta racingfälgar (superleggera)

Bilen står i garaget på pallbockar och motivationen är inte på topp, blir väl att slita ner hela hjulupphängningen i bitar och se över vad som är defekt.

SSM lämnar jag med huvudet högt trots att jag tagit åt mig väldigt mycket av alla påhopp då jag inte upplever de som befogade, tycker det är lite synd. Pratar med Andreas K på vägen ut, allting verkar OK och han satsar att köra på Falkenberg.

Trots alla händelser är jag nöjd med helgen.
Bilen går bra.
Jag har tagit min första vinst.
Jag leder serien och detta är min första fulla säsong.

Detta börjar bli riktigt skoj.

Det finns flera som är väldigt snabba på Falkenberg, Pihl är en av dem.
Det kommer bli en tuff helg det där.

Hej hopp alla!

Shit vad långt inlägg det blev.

Jag har ju blivit så inspirerad av allt spammande och allt gayande alá Halbig att jag bad Måns ta en bild som jag vet Andreas H kommer gilla



_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Grattis Robban.

Raceledningen ropade i hörlurarna att en röd Miata skulle flaggas av (finns ju knappt några röda)
När det sen kommer en i 150 knutar över NGK då tvekar man lite att trampa ut i banan och veva.... he he..
Hoppas du förstår det..

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 269



Haha, var det du som fick den ärade uppgiften att springa ut och leka "Chicken race"?

Det är ingen fara, blev lite ställd och förvånad och pyttelite irriterad över att det kunde gått väldigt fel när man spontanbromsar över NGK (Har jag hört) hahaha.

Nåja, sådant händer.

Det vart juh en trevlig helg annars

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ephas skrev:
Haha, var det du som fick den ärade uppgiften att springa ut och leka "Chicken race"?

Det är ingen fara, blev lite ställd och förvånad och pyttelite irriterad över att det kunde gått väldigt fel när man spontanbromsar över NGK (Har jag hört) hahaha.

Nåja, sådant händer.

Det vart juh en trevlig helg annars


Det bytades kalsonger ett par gånger den dagen he he...
Det var väldigt tidspressat schema, därför skulle bilarna in där för att tjäna in lite tid.
Sen om det verkligen kom fram på förarmötet kan jag inte svara på.

Roadsport C har ju blivit en riktig publik dragare nu för tiden med alla Miator och het racing!
Kul!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grymt bra arrangemang som vanligt! och kul att få hälsa på lite folk - och köra lite publiktaxi. thumbs up

Det kommer en blänkare i tidningen Klassiker nummer 7, och så klart i Automobil 8.10.

Tack Roxan för allt bra du fixade åt oss!!

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Eftersnack
2010-07-02 - 2010-07-04 Svenskt Sportvagns Meeting
1, 2   >>
14290 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande