Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil TIG Svetsning - Fusklapp | 1, 2, 3, 4 >> 39 besök idag (249506 totalt) |
Lördag 10 Juli 14:16 - Uppdaterad med info
Måndag 13 Juli - Uppdaterad Sammanställer lite kortfattad info som är bra att ha för att komma igång med TIG svetsning på våra byggen. Det finns luckor som jag skulle behöva fylla som är markerat med __. Fyll gärna på med info om dessa luckor samt givetvis annan kortfattad bra-att-veta-info. Jag kommer uppdatera första inlägget med denna info. Korrigeringar av nedan är såklart välkommet då jag försöker få kläm på TIG svetsning också TIG Svetsning - Fusklapp Generellt Grovlek TIG elektrod baserat på strömstyrka 30 - 60 Amp = 1,0 mm 60 - 115 Amp = 1,6 mm 115 - 165 Amp = 2,4 mm __ - __ Amp = __ mm Elektroder Grön - Pure Tungsten Electrode Röd - 2% Thoriated Tungsten Guld - 1.5% Lanthanated Tungsten Electrode Tips När man behöver säkerställa en ren insida utan glödskal, t.ex. vid licensrörsvetsning tejpas alla skarvar och rörändar proppas. Röret fylls därefter med stöd/rotgas. Det är också vanligt att man möjliggör ett flöde av rotgas i röret genom konstant påfyllning och punkterade rörändar. Materal att svetsa Aluminium Mode: AC (växelström) Strömstyrka: ~30 Amp/mm gods Återledare/Jord: + (plus) Lämpliga TIG Elektroder: Grön, Guld Elektrodslipning: Kanten slipas/fasas lite, vid svetsning kommer en kula bildas Gas: Argon Gasflöde: 7 - 15 liter/min
Förberedelser: Rena ytor är mycket viktigt. Använd mässingsborste samt avtorkning med t-röd. Stumfog utan spaltöppning, V-spalt vid mer än 4 mm Svetsmoment 1. Förbered enligt ovan 2. Förvärm gärna arbetsstycket, speciellt vid tjockare gods. 3. Förvärm nyslipad elektrod röd på en startplåt. Annars kan wolfram bitar hamna i smältan. 4. Beläggning på elektroden rensas bort genom svetsning på en skrotbit. Hjälper inte det bryts spetsen av och slipas om. 5. Tillsatsmaterialet skall hela tiden vara inne i skyddsgasen. 6. När elektrodens spegelbild växer i smältan påbörjas svetsen (smältan går igenom). Rostfritt Mode: DC (likström) Strömstyrka: ~20-30 Amp/mm gods Återledare/Jord: + (plus) Lämpliga TIG Elektroder: Röd, Guld Elektrodslipning: Spetsformad (ej vass) med slipspår i elektrodens riktning Gas: Argon Gasflöde: 5-7 liter/min Förberedelser: Rengör fogytor med smärgelduk och avsluta med rostfri stålborste. Stumfog utan spaltöppning, V-spalt vid mer än 3 mm Svetsmoment 1. Förbered enligt ovan 2. Beläggning på elektroden tas bort genom omslipning. 3. Tillsatsmaterialet skall hela tiden vara inne i skyddsgasen. 4. Svetsningen påbörjas när det börjar cirkulera små vita prickar i smältan. Kolstål (svartstål) Mode: DC (likström) Strömstyrka: ~20-30 Amp/mm gods Återledare/Jord: + (plus) Lämpliga TIG Elektroder: Röd, Guld Elektrodslipning: Spetsformad (ej vass) med slipspår i elektrodens riktning Gas: Argon Gasflöde: 5-7 liter/min Förberedelser: Stålborste Svetsmoment Se svetsmoment för rostfritt Referenser Ron Covell - TIG Welding Basics TIG Welding Calculator (tagit gas flödet därifrån som också överensstämmer med kommentarerna ) _________________ Joacim Järkeborn |
||
Ron Covell - TIG welding basics tycker jag ger mycket input.
på amp/mm brukar jag räkna på ungefär 30amp/mm och glöm inte slipa wolframen på längden (så slipspåren i spetsen går i samma riktning som spetsen pekar) gasflöde: Alu upplever jag behöver runt 20 för att få en ren svets.. svart och rostfritt klarar ner mot 9-10 om man vill snåla... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Bra initiativ!
En reflektion bara. På en tidigare arbetsplats där man svetsade mycket livsmedelsrör såg man till att man hade ett flöde med rotgas i rören för att uppnå bästa resultat. Dvs inte bara fylla dom. _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||
Kör samma här, tejpar igen "toppen" på rören och sticker några hål i tejpen som flödet kan gå ut ur Rätt/fel, funkar perfa gör det iaf _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Tycker att 9-10 liter låter mycket, brukar testa på en provbit och vrida ner tills det börjar fräsa lite och sen ge på ett par liter till. Brukar hamna på ca 5-6 liter/min. En smal hylsa hjälper till att hålla ner gasförbrukningen.
_________________ Stefan Karlström |
||
Hej, tack för kommentarerna och har uppdaterat första inlägget. Kommentarerna om gasflöden har jag justerat och även hittat på Millerwelding motsvarande info.
Jag är en nybörjare på TIG svetsning och labbar/leker med att bygga en vagn till svetsen (vanligt kolstål). Har köpt tillsatsmaterial på Biltema, har testat med elektroder Guld 1,6mm och 2,0mm samt Röd 2,4. Godset är 3 mm och har kört med mellan 60-90 Amp. Kört med mellan 7-15 liter/min Tycker det funkar sådär.... Några problem jag märkt: - Guld-elektroderna smälter och den röda får ingen direkt bra båge. Skulle skaffa 1,6 mm Röd idag men Svedol hade slut, kan det vara lösningen med 1,6 mm röd? De elektroder jag har är "kina"-elektroder http://stores.ebay.co.uk/welder-and- - Smälter jag endast materialet utan tillsats så blir det rätt ok (inte helt nöjd dock) men tycker att det blir porigt med Biltemas tillsats http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsni Rengöringen kanske kunde varit något bättre dock. Hur som helst är det kul att TIG'a, lite mer hantverk är tryck-och-limma med MIG _________________ Joacim Järkeborn |
||
Hej.
om du får en guld elektrod på 1,6mm att smälta med 60-90 Ampere så har du nog kopplat kablarna fel. Det skall vara minus i elektroden och plus i jordklämman. om detta inte löser det vv skicka bilder. // Fredrik
_________________ Fredrik Kullgren |
||
Cobolt: Det var vad jag själv behövde för att sortera ut lite begrepp och inställningar Jag själv är en newbie
Busabyggare: Elektroden sitter på minus (-). Har svetsat lite aluminium och det funkar och måste säga med min ringa erfarenhet att fotpedalen är guld värd ...det är en balansgång utan dess like på alu.....tog en testbit och brände på (ordentligt) och rätt som det var hade jag ett hål på 20 mm Grön funkar rätt bra men blir kanske lite oxiderade men beror nog på att jag har varit nära med tillsats emot elektrod eller elektrod nära smältan. Skall testa mer på svartstål och guld-elektrod och skicka bilder _________________ Joacim Järkeborn |
||
Hej.
Guldelektroderna kan bära lika mycket ström som dom röda men dom avger inte radioaktivitet då dom slipas, detta verkar inte vara ett stort problem men jag tycker att det känns tryggare att inte behöva fundera så jag låter bli dom röda. Hur mycket gasefterströmning har du? Det är frestande att skruva ner denna för att spara gas, men om man gör så så får elektroden svalna i luft och detta är inte bra, om elektroden är svart eller blå så har man för kort gasefterströmmning, denna får förlängas om man gasar på mycket och kan kortas om man kör med låg ström. Ta en titt på http://www.weldingtipsandtricks.com där finns mycket matnyttigt och även en del helt emot vedertagna regler som tex att han bara använder spetsiga röda elektroder till allt men det verkar fungera bra ändå. Kolla på filmen "Bikewelding" i Tg Al avdelningen, den mannen är en gud. ( kanske inte så konstigt då han svetsat dagligen i 30+ år ) / Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||
Hittar inte var du menar? En länk vore intressant _________________ Jonas Edling |
||
Sorry.
Här är länken. http://www.weldingtipsandtricks.com/ _________________ Fredrik Kullgren |
||
Bra samanställning
Borde inte gas för bonnastål vara blandgas (Argon + Co2) - så är det iaf för MIG. Jag undrar även om man kan använda blandgas för svetsning av rostfritt ? Ett tips (egentligen självklart): Det är viktigt att (+)Klemman sitter bra. Dvs. inte på rost eller "isolerat" på annat sätt. och glöm inte att koppla från bilbatteriet om du svetsar bilplåt. (Gäller givetvis även MIG, men det är bra att har det med i en samanställning.) _________________ |
||
Svetsar du med ar+co2-mix så heter det inte MIG utan MAG. Alla sk. halvautomater, utom för aluminium och superaustenitiskt eller superduplext rostfritt, är MAG. D.v.s. gasen är aktiv i smältan. Även "vanlig" rostfritt som brukar ha nån % oxygen(Faktiskt! Hur skumt det än låter) TIG svetsas med ren eller superren argon(99,99% ren, till bl.a. Titan) ibland med inblandning av vätgas eller helium men oftast används vätgas eller helium till dom speciella rotgaserna. Ang. ström så tycker jag 30amp/mm är för mycket, 20amp/mm för lite. 25amp/mm brukar vara alldeles lagom oftast! Svetsa på! Enda sättet att lära sig är att göra fel;-) _________________ Jon Lund |
||
Skruva banåkabil TIG Svetsning - Fusklapp | 1, 2, 3, 4 >> 39 besök idag (249506 totalt) |