Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2798 besök totalt |
Det var bättre förr - eller?
Kollade in en massa snygga bilar från sena 60-talets racing via tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "There is no doubt: 1967 is the most killing year in autosport, where at least 20 ![]() Allt har en baksida ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Re: Det var bättre förr - eller?
Hmmmm... var bilarna verkligen så mycket säkrare än banorna? Jag tänker främst på gamla F1-bilar ![]() ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
snarare en kombination av hemska banor o hemska bilar!
hade en bok om gamla racerbilar, och en av dom hade bensintanken "säkert" placerat över förarens ben!! för att inte tala om hur säkra banorna hade blivit när de hade satt upp armcos precis bredvid asfalten runt banorna (de tänkte bara på att det skulle vara säkert, ifall man kom med en gynsam vinkel mot den.. Om man kom rakt framifrån blev bilen bara mos!...), för o inte tala om ifall man studsar ut mitt framför en bil som kommer bakifrån.. hua! ![]() ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
En del var bättre förr, annat inte. Säkerheten ur alla aspekter har blivit mycket bättre. Men i takt med teknikens framtåg har det blivit tråkigare. Sekvetiella växellådor, aktiva diffar och lik.
Jag var på Sv. Rallyt i år igen och det blir tråkigare och tråkigare. I princip ingen kör med sladd. Tacka vet jag för bara fem år sedan när det förstålldes både två och tre ggr inför en kurva. Eller för att ta F1, när de växlade på riktigt och föraraskickligheten var en större del av körningen och därmed framgången. Mekaniskt grepp med slicks på feta ställ. Det var bättre! ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Citat från våret simracingforum om hur det är att köra F1 1967.... (GPL)
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Det var 1955 och exakt varför den kraschade vet ingen, den kan ha blivit trängd av en Jaguar på väg ut från depån. Det som orsakade mest förödelse var motorn som for iväg som en brinnande projektil rakt in i publiken där 83 (minst) människor dog och mängder skadades. Att tävlingen inte avbröts motiverade man med att det skulle bli omöjligt för ambulanser och räddningspersonal att komma fram till banan om hela publiken ger sig av hemåt. Jaguar vann och motorsport är fortfarande förbjudet i Schweiz. Mercedes skulle inte tävla på Le Mans igen förrän 1998 förutom som motorleverantör åt Stanley Dickens vinnarbil 1989. 1999 var det ju nära att historien upprepades då Mercedes flög hela 3 gånger på Le Mans... _________________ 911SC -82 |
||||
olyckan på Le Mans 1955 var den vidrigaste i motorsportens historia. Mercedesen gick av på mitten mot armcoräcket och de delar som for ut i publikhavet agerade ambulerande giljotiner med åtskiliga huvudkapningar som följd.
_________________ Andreas Björck _______________________ Alfa Romeo 159 Porsche 996 4S |
||||
Det finns ju en annan hemsk olycka som inträffade i ngn nascartävling i usa på 60-talet då en ford t-bird åker av och raserar en hel läktare, som välter med åtskilliga döda och skadade som följd. Jag ska leta fram artikeln.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Här får man väl leverera den 'krassa' sanningen som jag ser det, utan lite olyckor ibland kommer sporten att dö ut. Spelar ingen roll om det är hockey och någon får fejan mosad, eller boxningn eller något motorburet. Utan krascher och lite blod försvinner intresset hos stor del i publiken. Faran måste finnas där. Hur många har inte kört bilbana när de var små? och hur spännande blev det när Tyco kom med sina 'magnetbilar' som man kunde göra en bana och spika upp i taket och köra med? Eller när man var ännu mindre och var på tivoli, åka i bilarna med en 'lös' ratt som gick på räls var väl kul 1 gång, medans radiobilarna där man kan orsaka viss (mycket måttlig) förödelse är bra mycket kuligare. _________________ Roland Johansson |
||||
Läste i en Bike tidning för ett par år sen att ca 20 motorcyklister dör varje år på Nordslingan.
När jag var där -99 (första och hittills enda gången), stängdes banan av mitt på dagen i en timme. Ingen verkade fatta vad som hade hänt förrän ambulanshelikoptern kom flygande... Kändes lite olustigt att köra mina återstående 6 varv efter det. När Ringen byggdes var den väl en av de säkraste banorna i världen, nu är den väl den farligaste... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Nää....det där håller jag absolut inte med om. Lite spektakulära krascher....är väl en sak.......men skadade och döda förare fyller väl ingen funktion för sportens fortlevande. Snarare tvärtom.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Visst har människan behov av skandaler/våld/död/aftonbladet, men "dö ut" är väl att ta i lite tycker jag .. |
||||
Med viss reservation för namn och antal döda: Louise von Portago åkte av vägen med sin fabriksMaserati och tog död på sig själv, sin mekaniker och 27 åskådare. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Håller absolut med Håkan här, tror det är ytterst få av t.ex. STCC-publiken som skulle tycka att det var särskilt kul att gå på nästa tävling om förarna började skada sig allvarligt eller dö på tävlingarna. Dessutom skulle det bli en himla massa negativ uppståndelse som i det långa loppet verkligen skulle få sporten att dö ut. Tror inte heller risken är särskilt stor att någon skadar sig allvarligt i en touringbil i relativt moderata farter, så jag har svårt att tänka mig att folk går och tittar av den anledningen. Då kan de inte ha blivit särskilt tillfredsställda som åskådare av svensk banracing de senaste åren. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag sällar mig till skaran som inte tror att det behövs skador för att dra folk till sporten. För egen del blir jag fysiskt illamående när någon är på väg att fara åt skogen. Detta kom efter att en kamrat rullade i 230-240km/h bortemot 10 sekunder efter att jag hade slagit på lustgasen i hans racebil.
En annan av mina vänner gjorde så hans nybyggda bil såg ut så här http://www.promod66.com/nytt/rester3 _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag minns en dokumentär om Daytona 500 där de frågade, bl.a. en mor i 35 års åldern, med sina små barn omkring sig,
- "Vad tycker du är det mest spännande med Daytona 500?" "Jag vill se alla spektakulära kracher!" och hennes make håller med henne, därav han utbrister ett "YEAH!" ![]() Men men, det är ju USA. _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Racing när det bara är kökörning är ju trist, så det är klart man vill se lite action. Både fighter, omkörningar o lite incidenter. Men att folk skadas vill iaf jag inte se!!!
Men tyvärr så har Roland nog inte fullt ut 100% fel, människan är konstig. _________________ ![]() |
||||
Ja... hur många här har kört förbi en olycksplats utan att försöka se något av vrak eller blod? Men ni kanske bara har kollat efter bekräftelse på att ingen skadat sig? ![]() ![]() Det är väl samma egenhet som gör att vissa gillar skräck-/splatterfilm; det är rätt äckligt men spännande. Men, kommer man en gång tillräckligt nära en riktig olycka så kommer man snart till insikt om att verkligheten kan vara rätt jävlig. Efter en sån upplevelse är det inte lika lockande längre - åtminstone inte för mig... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2798 besök totalt |