Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
DubbelTURBO grenrör volvo 16V
7663 besök totalt
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
Hejsan håller just nu på att bygga en motor setupen är

B230fk block med svarvade orginal kolvar resten av inehållet orginal
16ventils topp helt orginal
siemens deka 630 spridare lr nå liknandei inte funnit än


turbo setupen är tänkt att va så de blir bra och väldigt tidig respons så den består av

2 stycken garett gt 17 VNT agreggat från skoda 1.9diesel.

nu till frågan hur ska man bygga ett vetigt grenrör för att få tidig respons i detta vill gärna ha fult ladd rean vid 2000rmp kommer dock bara ladda 0.5bar nu i sommar så man lär sig köra innan man ger sig på stora effekt uttag någon hög topp efekt är inte heller nånting ja e ute efter då ja inte ska åka ratlåsracing.

så förlåt ja svamlar bort allt o kanske la ämnet fel men hur ska detta grenrör vara utformat har 42mm rör att tillgå i massor

_________________
sid härjerud
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



volvo_sid skrev:
Hejsan håller just nu på att bygga en motor setupen är

B230fk block med svarvade orginal kolvar resten av inehållet orginal
16ventils topp helt orginal
siemens deka 630 spridare lr nå liknandei inte funnit än


turbo setupen är tänkt att va så de blir bra och väldigt tidig respons så den består av

2 stycken garett gt 17 VNT agreggat från skoda 1.9diesel.

nu till frågan hur ska man bygga ett vetigt grenrör för att få tidig respons i detta vill gärna ha fult ladd rean vid 2000rmp kommer dock bara ladda 0.5bar nu i sommar så man lär sig köra innan man ger sig på stora effekt uttag någon hög topp efekt är inte heller nånting ja e ute efter då ja inte ska åka ratlåsracing.

så förlåt ja svamlar bort allt o kanske la ämnet fel men hur ska detta grenrör vara utformat har 42mm rör att tillgå i massor


Försök för responsen hålla rören korta, 1an och 3ans cylindrar till en turbo och 2an och 4ans till en turbo.

Kona sakta ner rören till kanske 34 invändigt.



Provade för några år sedan ett gt17 från saab nittifem turbo på en vw 1,8liters gti-motor och vid obelastad motor varvandes byggde den upp mot 0,5 bar laddtryck.
Vid 1100 varv hade jag 0.4 bar laddtryck och vid 1650 varv 1 bar laddtryck.

Blev klar turbodieselkaraktär på motorn

_________________
Roland Johansson
Citera
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
okej tack så jätte mycket för svaret har räknat o mätt lite och tror ja kan lyckas bygga dom med en medel längd på 30cm.
De finnns ju ingen intern wastegate på dom så ahr en till fråga ska man dra ett rör från varje til en stor eller kanske lite wastegate le inte dra ihop rören och köra med två små externa?

_________________
sid härjerud
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Ska du köra dubbla turbo för att hantera mottrycket med så små aggregat? Varför inte ha ett väldimensionerat efter den effekt och kurva du vill ha?

_________________
Anders Hansson
Citera
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
sweanders skrev:
Ska du köra dubbla turbo för att hantera mottrycket med så små aggregat? Varför inte ha ett väldimensionerat efter den effekt och kurva du vill ha?



För min ekonomi är väldigt begränsad och ja gillar hålla på bygga med saker ja redan har.
dessa agreggat har ju även variabel avgas geometri eller vad de nu heter för bättre respons.
har inte och kan itne räkna på såntdär me mottryck om ja ska vara ärlig detta e mitt örsta turbo bygge så kom gärna me ideer tankar och förslag vidare tack:)

_________________
sid härjerud
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Tja, om du är ute efter relativt billiga prylar så köp originalturbo och wastegate från någon som uppgraderat sin Porsche 944 turbo.

K26/6 som du kan sniffa vid 300 hk med. Brukar gå för 1000-1500:- orenoverade, wastegate är inte särskilt dyra de hellet. På en 944 turbo når man 1 bar laddtryck vid ca. 2800 rpm och turbon orkar inte pumpa effektivt mycket över 5500 rpm. Skulle nog kunna passa en 2,3 liters 8-ventilare bra.

_________________
Anders Hansson
Citera
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
sweanders skrev:
Tja, om du är ute efter relativt billiga prylar så köp originalturbo och wastegate från någon som uppgraderat sin Porsche 944 turbo.

K26/6 som du kan sniffa vid 300 hk med. Brukar gå för 1000-1500:- orenoverade, wastegate är inte särskilt dyra de hellet. På en 944 turbo når man 1 bar laddtryck vid ca. 2800 rpm och turbon orkar inte pumpa effektivt mycket över 5500 rpm. Skulle nog kunna passa en 2,3 liters 8-ventilare bra.



tyvär funkar inte de då ja har en 16ventilare har ett 8ventils turbogrenrör ligger o de går icke sätta på.
därför ja tänkte svetsa eget och montera två stycken när ja ändå har dom ligger kan ju vara kul testa

_________________
sid härjerud
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Testa på!

Min åsikt är dock att det är onödigt med dubbla turbos, men det är klart att om man ska lägga pussel så är 2000 bitar fränare än 500.

_________________
Anders Hansson
Citera
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
sweanders skrev:
Testa på!

Min åsikt är dock att det är onödigt med dubbla turbos, men det är klart att om man ska lägga pussel så är 2000 bitar fränare än 500.


HAHA precis varför kasta vatten med hanflatan på nån när man kan kastad personen i en sjö

_________________
sid härjerud
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Har du kollat med Mats Ivarsson ?? Han kör med dubbla Mitsubischi 16t aggregat på sin BoOST Volvo med B230 och han plockar en bra bit över 500hk , fick nöjet att åka med honom på både Mantorp och Anderstorp och kan säga att den bilen går Sjukt bra

_________________

--VVTS--
Citera
volvo_sid
västmanland
Här sen Jul 2009
Inlägg: 16


Trådstartare
Nix de har ja inte de får man kolla lite på då kanske läsa hans projekttråd o ställa en fråga eller två.

Tackar så mycket för alla tips och tankar.

_________________
sid härjerud
Citera
maxelsson
Mölltorp
Här sen Feb 2008
Inlägg: 26



Kanske inte är precis vad du frågade efter men jag gick i liknande tankar till min förra bil.
Bilderna hittade jag på blocket för nått år sedan. Kanske kan hjälpa dig nått.




_________________
Marcus Axelsson

Volvo 242 TURBO 1975 såld
Ford Escort MK2 1975 såld
Ford Mustang HT 1967
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
DubbelTURBO grenrör volvo 16V
7663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande