Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (72510 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



ser inte ut som glass väder..

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
haha nä det var det inte men kakor och tårta inne på slottet var inte fel det heller

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Janard skrev:
Har även varit på glassätarträff idag var det Fest För Franska Fordon i taxinge...


http://www.youtube.com/watch?v=12kl30sQGYY

En liten filmsnutt från eventet... featuring både Mange och hans Doffe... thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
och även en sekvens som visar hur utroligt smidig jag är jag tar mig in i en Alpine

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu har jag fått mina R-däck

Det blev yokohama A048 175 breda fram och 185 breda bak

Här står doffen och väntar på nya skor





Nu är jag redo för Gotland Ring

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Magnus Janard skrev:

Nu är jag redo för Gotland Ring



Kanon bil thumbs up

Synd att jag inte har tid att komma förbi och se hur det går på ringen. Hade annars planerat att komma ut och fota lite.. Lycka till

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu är man tillbaka från Ringen det var som förväntat riktigt skoj

Klockade lite tider och åkte 1.55.4 som bäst vilket jag inte tycker är så dåligt för en bil från -60 samt en förare som kör hellre än bra

Filmade även ett varv Se klipp nedan (filmades förhand av passageraren så lite skakigt blev det )

http://www.youtube.com/watch?v=TbKs6Gv0Qck

Doffen var riktigt snäll och stabil med R däcken. Och inget gick sönder under dagen så jag är nöjd. däremot så började det läcka från ett broms ok på vägen hem...menmen.

Lite bilder


















_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Vilket ljud - arga 1400cc

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Japp arga 1400cc

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Nu är bromsoket bytt mot ett bättre samt nya packningar sitter i, så problemet verkar vara löst. passade även på att byta bromsoljkan till ATE super blue. blir spännande att se om det blir någon skillnad mot OK's bromsolja

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4077



There's Nothing Wrong With a Renault Dauphine That 625% More Horsepower Can't Fix!

http://jalopnik.com/5551077/theres-nothing-wrong-with-a-renault-dauphi . . . .

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Haha vilket projekt.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Har inte hänt så mycket sedan sist men hittade lite bilder som jag tänkte lägga ut Bilen är fortfarande hel och använd men det var länge sedan det kördes bana eller konbana

men den 6 augusti åker R däcken av för då skall det sprutas grus i rättviksbacken, för då är det dags för hillclimb som classiccarweek arrangerar

Sedan blir det nog att åka denna den 5 september på kinekulle. skall bli skoj att prova eftersom jag aldrig kört där tidigare

Nä nu drömmer vi oss Bort till gotland med lite bilder







_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
mikey64
Boden
Här sen Jul 2010
Inlägg: 10



Din Renault är heltjusig!!!

Funderar på att rejsa till en Daf 66.

Den ska bli en sleeper men hade tänkt maximera motormässigt utan att besiktningen kan se nån skillnad.

Passar 340/360 motorerna direkt mot motorfästet vid kardanröret som fortsätter till variatorn?

Hur är det med 1.7 liters ohc motorn frå 340/360?

>Renault 12 1400 kubik (samma som sitter i volvo 343)

_________________
Mikael Johansson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Tackar!
Det skall passa. Har aldrig testat själv men det jag sätt när jag jämfört motorena är att det inte verkar vara några extra fästen på Daf motorn. hålbilden till sprängkåpan är samma.
Japp 343 och R12 1400 är samma. insugsrör hittar du här
www.mecaparts.com
http://www.mecaparts.com/Equipement/page.php?lang=0&sortie=html&am . . . .

MP0932

1.7 L motorn är en Volvomotor så de passar inte (om du inte bygger om sprämgkåpa mm)

Föresten jag är ute efter kromsagar (till huvudstrålkastarna) till DAF 44 eller 55 vet du någon som kan tänkas ha?

Lycka till

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



mikey64 skrev:
Din Renault är heltjusig!!!

Funderar på att rejsa till en Daf 66.

Den ska bli en sleeper men hade tänkt maximera motormässigt utan att besiktningen kan se nån skillnad.

Passar 340/360 motorerna direkt mot motorfästet vid kardanröret som fortsätter till variatorn?

Hur är det med 1.7 liters ohc motorn frå 340/360?

>Renault 12 1400 kubik (samma som sitter i volvo 343)


Ska väl inte förstöra en så fin tråd med en massa off topic egentligen men vill varna lite iaf.
Det finns två varianter på koppling men vet inte vilken som passar vilken.
Jag fick erfara det när jag skulle montera B14 i min Daf66 med 1100 motor. Det var olika splines och olika stödlager. Det finns säkert något sätt att komma runt det men jag vet för jag har en ny lamell liggandes till en Daf för att den inte passade då.
Lycka till
Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
Precis det kan vara värt att nämna. beroende på hur gammal DAF du har så kan även utgående axel diffa. men det stora är att det till renaulterna finns 2 st olika urtrapningslager ett kollager och ett rulllager dessa har olika tryckplattor.

Det går att flytta över hela svänghjulet med koppling och tryckplatta från gamla dafmotorn men det är olika vikt på svänhjulen samt att 1400 cc motorn har större lamellcentrum.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
mikey64
Boden
Här sen Jul 2010
Inlägg: 10



Magnus Janard skrev:
Precis det kan vara värt att nämna. beroende på hur gammal DAF du har så kan även utgående axel diffa. men det stora är att det till renaulterna finns 2 st olika urtrapningslager ett kollager och ett rulllager dessa har olika tryckplattor.

Det går att flytta över hela svänghjulet med koppling och tryckplatta från gamla dafmotorn men det är olika vikt på svänhjulen samt att 1400 cc motorn har större lamellcentrum.


Tack, vet inte hur man lägger msg till ny tråd, "RE:" tillåter tydligen bara en bokstav.

Daffen har vare sig tryckplatta, koppling eller urtrmpningslager den har variator och vad jag förstår sitter motorn på en platta som har en axel bak till variatorn, min fråga var hur skiljer sig Renault motorerna i bultmönster mot denna platta som motsvarar kopplingskåpan på en Renault?

Har ännu int fått se bilen ägaren skulle visa den nu i veckan eller nästa, det finns en annan också men dyrare i inköp.

Båda 75-80

Tack igen!

_________________
Mikael Johansson
Citera
mikey64
Boden
Här sen Jul 2010
Inlägg: 10



Magnus Janard skrev:
Tackar!
Det skall passa. Har aldrig testat själv men det jag sätt när jag jämfört motorena är att det inte verkar vara några extra fästen på Daf motorn. hålbilden till sprängkåpan är samma.
Japp 343 och R12 1400 är samma. insugsrör hittar du här
www.mecaparts.com
http://www.mecaparts.com/Equipement/page.php?lang=0&sortie=html&am . . . .

MP0932

1.7 L motorn är en Volvomotor så de passar inte (om du inte bygger om sprämgkåpa mm)

Föresten jag är ute efter kromsagar (till huvudstrålkastarna) till DAF 44 eller 55 vet du någon som kan tänkas ha?

Lycka till


http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_340 skrev:
År 1986 kom det en till ny Renaultmotor, en bensinare (B172) på 1,7 liter och 80hk med överliggande kamaxel, förgasare och elkylfläkt till 340GL, denna motor hade många kvalitetsproblem och blev ingen större succé, den levde dock vidare i en modifierad version som B18UF i efterträdarna i Volvo 400-serien. 1986 infördes även elkylfläkt till B14-motorn. Från och med detta år så kunde man köpa sedanmodellen av 340 i Sverige, dock endast som GL och med B17- eller B200-motorn, den sålde inget vidare och är relativt ovanlig idag.


Jag ska se efter.
Vilken diameter har strålkastarna?
Passar Volvo Amazon, Vw Typ3, Opel 60-talare kanske?

_________________
Mikael Johansson
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721


Trådstartare
ok då borde du kunna flytta över hela variomatic prylen på den nya motorn.

Hmm har glömt hur stora de är har för mig 160 mm. inget annat skall passa

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



mikey64 skrev:


Daffen har vare sig tryckplatta, koppling eller urtrmpningslager den har variator och vad jag förstår sitter motorn på en platta som har en axel bak till variatorn, min fråga var hur skiljer sig Renault motorerna i bultmönster mot denna platta som motsvarar kopplingskåpan på en Renault?

Har ännu int fått se bilen ägaren skulle visa den nu i veckan eller nästa, det finns en annan också men dyrare i inköp.

Båda 75-80

Tack igen!

Fram sitter det en centrifugalkoppling, lika en vanlig koppling men med vikter i tryckplattan. Osäker på om svänghjulen passade mellan den B14 och 1100 som jag hade. Bak sitter det ju en variator men det skulle vara svårt att stå still om den alltid var inkopplad .
Har som sagt en koppling om det skulle behövas.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Dauphine -60
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
18 besök senaste veckan (72510 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande