Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Cyberoid skrev:
Snygga svetsar olaf. Den där kursen verkar vara väl investerade pengar. thumbs up thumbs up thumbs up


Ja, mitt avgas verkar bli tätt iaf!

Skämt åsido verkar du verkligen veta vad du gör nu och tänka igenom varje steg, jag tror denna folka blir väldigt bra till slut. Du är noggrann och vet verkligen vad du håller på med! thumbs up thumbs up
När man synar ditt bygge i sömmarna så kan man inte låta bli att bli imponerad!

Nästa gång får du ett bidrag till gasen, så du kan bygga färdigt! :

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Cyberoid skrev:
Snygga svetsar olaf. Den där kursen verkar vara väl investerade pengar. thumbs up thumbs up thumbs up


Karl Birgander skrev:
Skämt åsido verkar du verkligen veta vad du gör nu och tänka igenom varje steg, jag tror denna folka blir väldigt bra till slut. Du är noggrann och vet verkligen vad du håller på med! thumbs up thumbs up
När man synar ditt bygge i sömmarna så kan man inte låta bli att bli imponerad!


Tack, nu känner jag mig lite tryggare, men imponerande är svetsarna inte.

En tröskel klar efter midsommar:



Inte riktig enligt tidplan / önskemål, men det är visst inte lätt att får saker klar innan midsommar

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Efter 10 dager semester och en seg arbetsvecka har jag äntligen varit i garaget igen.

Tröskel nummer två är på plats och jag har till och med ståt i bilen igen. Golvet håller.

Förbereder alla täckta ytor med svetsprimer:


Jag har ingen bild med tröskeln på plats - jag kan bara konstatera att jag är väldigt nöjd med resultatet så här långt (förrutom plugsvetsarna där golvet möter tröskeln, men det är ju mindre viktigt för karossstyvheten och krocksäkerhet).

Nästa steg: Provmontera och kapa huvudbågen till rätt längd.


Har även kollad maxhöjden för dörrstaget (i bakgrunden ser man hur huvudbågen kommer luta - 8° skall det vara)


Nu följer två veckor semester i garaget

_________________
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224



Lysande projekt! Kämpa på, det blir en kanonbil!!!

_________________
Jan-Erling Rydquist
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Håller med.
Underbart projekt! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tack för era uppmuntrande ord. Det behövs just nu där jag inser att ett sånt bygge kommer lämna sina spår (ärr)...


Igår eftermiddag började jag inser att min vinkelslip hatar mig och det bara fortsatte idag.

Tre angrep på ett dygn ? WHY ??

Trots eller med hjälp av vinkelslipen fick jag lite gjort i alla fall.

Förstärkning höger:

Det ser lite overkill ut, men med tanke på att den övre av de två balkerna är en extremt hård krockbalk borde det vara bra att knyta ihop den med resten av strukturen.

och lite ritningar vänster:

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu är även hörnet til högersidan tillkapat och rostskyddad på insidan.

Hörnet av och på:


..och en bonusbild på rostskyddet. Snyg effektlack .


PS: Tack Henrik för brandövningen. Timingen hade inte kunnat vara bättre.

_________________
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



oje skrev:


PS: Tack Henrik för brandövningen. Timingen hade inte kunnat vara bättre.


Jag ville bara kolla rutinerna. Att hitta den gömda rökmaskinen på mindre än 30sek med brandsläckaren i högsta hugg måste väl anses som godkänt? Speciellt när garagegrannen vägrar hjälpa till utan bara står och ler i ett hörn.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Nu är även de bakre förstärkningarna tillkapade. Dags att plocka fram svetsen...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Provade med en ny bältesplatsering, då den gammla blev underkännd. (Tack Gustav !)

Det här måste vara OK. En folka är inte större.

Tröskeln tar sig. Bara några decimeter svets kvar...

_________________
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Tröskeln svetsad och klart.

Tyvärr glömde jag kameran, så försöker underhåller med lite onödig triva istället
Totalt gick det åt 3,8m av SFRos favoritbalk 100x50(x3) vilket betyder 13kg per sida. Det låter mycket, men jämfört med originaltröskeln är det antagligen en viktminskning.

_________________
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1885



Heja olaf!

Jag ska försöka lägga några timmar där ute snart. Men inte innan helgen.....och inte nästa vecka.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Borbos
Löddeköpinge
Här sen Jan 2004
Inlägg: 302



Bra jobbat , ser fint ut !
Jag har med lyckats att ha en bråkig vinkelslip en gång , 28stygn i låret samt 7 av dem i lårmusklen

_________________
/Fredrik Borbos

www.borboscustoms.se
Citera
inka
Kalmar
Här sen Nov 2004
Inlägg: 158



Jag tror nästan jag längtar lika mycket som du tills bilen e klar.....riktigt coolt projekt!

_________________
Martin Johansson
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Visst längtar jag... Allt tar alldeles för lång tid.

Borbos skrev:
Jag har med lyckats att ha en bråkig vinkelslip en gång , 28stygn i låret samt 7 av dem i lårmusklen

outsch !

En vecka shoppingsemester och resultatet hittills:

2stk. Recar Profi SPG. De har stått på önskelistan ett bra tag och nu här jag äntligen hittad ett par . Jag är mer än nöjd.


Instrumentbräda för 911-instrument. Skönt att det finns så mycket färdigt till folkan.


Momo rattnav till Porsche 944. Hoppas det funkar.

och en bonusbild:

Nerdigt, men... (Tack för tipset 02Mattias )

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Så det blev mer rejs än komfortstolar till slut! Blir nog bra. Var det instrumentpanel från Hoffman eller vad de hette? Kollade på sån panel när jag höll på med min 1303s för 20år sen, f-n vad tiden går. Hittade en film från "fläktfolkets" träff 1991... Den får vi kolla på någon dag;-)

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
ja, det blir mer rejs än komfort. Så vinner jag några cm för mina ben.
Instrumentbrädan fanns från ett antal olika företag. Hoffmans tyckte jag var ful, så jag tror inte att det är hoffman. Köpte det begagnad på ebay (givetvis) så jag vet inte märket.

Fläktfolket och Manta Manta thumbs up

_________________
Citera
GustafW
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 182



Japp!

När kommer du hem igen så jag kan sno ett rör från dig?
Du kan få betalt i raclette, men kanske synd att förstöra "nordschleife-toasten" med käse-überbackt ;-)

_________________
Gustaf Wettermark

BMW M3 E30 Replika V12

BMW E30 cabrio V8

BMW 323Ti -00 SLE

BMW 520 E12 -73
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Kul att se att brödrosten sprider sig över landet Ännu roligare att läsa din projekttråd, MYCKET imponerande bygge! thumbs up Önskar att man hade sånt tålamod och kunnande själv

Mvh

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836


Trådstartare
Fyfan, vilket jobb...
Jag skall aldrig mer starta ett projekt där jag tror att det kommer tar längre än en vinter. Aldrig !

Det finns ingen anledning att oroa sig - jag ger inte upp, men jag ångrar att jag började det här idiotprojektet. Varför är det så lätt att trigga mig ? Det är dit fel Fyrkmeister !

Nu är det tyvärr för sent att ångrar sig. Bara att bita ihop och fortsätta...
Idag satte jag karossen tillbaka på bottenplatan:



I hörnet ser man ett hål till bältesinfästningen. Ja, det har hamnat på rätt sida. Jag skall visa senare hur det är tänkt.

Till slut rev jag innertaket och lekte lite med mina burrör innan jag kom fram till att det finns många saker jag borde gjöra innan jag börjar med buren.

_________________
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



oje skrev:
Fyfan, vilket jobb...
Jag skall aldrig mer starta ett projekt där jag tror att det kommer tar längre än en vinter. Aldrig !

Det finns ingen anledning att oroa sig - jag ger inte upp, men jag ångrar att jag började det här idiotprojektet. Varför är det så lätt att trigga mig ? Det är dit fel Fyrkmeister !

Nu är det tyvärr för sent att ångrar sig. Bara att bita ihop och fortsätta...


Kom igen nu!! Det kommer bli en riktigt fet bil när du är klar. Jag om någon vet att det kan vara kämpigt ibland... men så kommer man fram till de stunder som gör att all nerlagd tid har varit värt det, när motorn startar i bilen för första gången, första provturen, när dörrar och huv är på plats och det ser ut som en bil igen etc. Keep up the good work!

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 45, 46, 47   >>
39 besök senaste veckan (648895 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande