Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (84856 totalt)
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
För snart 5 år sedan gled jag in på Rejsa.nu för första gången och det var då beslutet kom, jag skulle köra race igen . Igen? Jo, jag körde gokart för ungefär 25 år sedan tillsammans med storheter som Rydell, Flash och Bräck m.fl. Jag nötte en hel del bana men det blev aldrig några framgångar och intresset svalnade av flera olika anledningar efter ett par år.

Så, efter att ha byggt och kört två E36 M3 i BMW Cup så ville jag prova något nyare. Jag hann dra igång bygget av en E46 Coupe men jag blev inte av med den vansinniga iden att bygga på nyaste modellen av 1- eller 3-serien. I slutet av Januari fick jag nys om en E92 M3 som var krockad och till salu. Efter att ha funderat fram och tillbaka så beslutade jag mig för att handla. Det hann passera ett antal veckor men i mitten av Mars stod bilen hemma i garaget. Bilen var extremt välutrustad så det bar emot en hel del att riva ur allt ur den fina bilen men men..

Planen var att göra racebil med i princip GT4 spec vilket innebär orörd motor men raceanpassade bromsar, dämpare, tank m.m. Den skulle då passa bra in i BMW Cup reglementet (klass Special) och även Swedish GT.

Bilen rensades och fick en resa till BMW i Malmö för att riktas och sen upp till Borlänge för att få en certifierad bur. I slutet av maj rullade bilen ut på Gelleråsen för första gången och sedan dess har jag brottats med att bilen går in i nödläge efter bara något varv. Ett nödläge som inneburit max 1800 rpm... M.a.o. inte mycket att rejsa med. Jag har pratat folk både i Sverige, Tyskland, Holland, Belgien och England och jag har fått massor av tips om vad som kan vara orsaken till nödläget men inget av tipsen har lett till att problem lösts. Har varit på BMW för att läsa felkoder men inte heller där hittades något som kunde härledas till att orsaka att ECUn går i nödläge vilket iofs är knepigt eftersom bilen trots allt gått i nödläge.
För en vecka sedan gjorde jag något jag skulle gjort för flera månader sedan, jag införskaffade ett CAN interface. Med hjälp av det och lite mjukvara kan man se en hel del vad elektroniken i bilen håller på med. Efter mycket om och men så TROR jag att jag nu kommit på vad det är som är fel. Svaret kommer i morgon.. (är det det här som kallas Cliffhanger.. .
om bilen funkar så är planen att åka till Knutstorp den 14-15/8 och köra BMW Cup där. Håll tummarna thumbs up

Jag ska leta upp lite bättre bilder närmaste dagarna. Kommer inte ha tid att hålla liv i tråden varje dag men någon uppdatering då och då ska jag nog klara av.


_________________
Johan Armskogh
Citera
02Mattias
Sandviken
Här sen Jul 2007
Inlägg: 439



Riktigt kul med en M3 E92! thumbs up Hoppas att du får ordning på elektroniken och att man får se den på Knutstorp!

_________________
Mattias Eriksson
Porsche 996 Carrera 2 -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Citera
kotten17
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 59



riktigt trevligt projekt det där lycka till med motorproblemet

_________________
Conny Ljunggren
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Du behöll väl både AC och stereo i bilen?
Kul om du äntligen får rätsida på elektroniken.
Dagens bilar verkar vara en dator på hjul.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Att bilen har potential att gå riktigt fort har vi sett de få varv den fungerat som den ska.
Håller tummarna för att du hittat felet så du får rejsa på Knutstorp!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Det här projektet gillar vi thumbs up

Hoppas den inte går för fort bara

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1314



thumbs up



























Hoppas bara inte den blir alltför snabb

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 480



Väldigt snygg bil. thumbs up
Hoppas den går bra nu.

Man vill ju gärna höra den sköna sången i den. thumbs up
Jag håller tummarna.

MVH
Peter

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1019



Håller med alla tidigare inlägg, vi håller tummarna

_________________
olof Johansson
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
Tack för alla uppade tummare thumbs up

Var på Gelleråsen idag och fick bekräftat att problemet med nödläget är fixat . Underbart skönt!

Det var skönt att få på riktigt men jag hade jätteproblem med att bromsarna fram överhettade, dålig grepp i de gamla däcken och det kändes stundtals väldigt Men men, har nu en lista på massa småfix för att bilen ska kännas bättre.

Varvtiderna idag var definitivt inget att skryta med för 1.13,1 är 4,4 sek långsammare än jag åkte med förra bilen vilket kändes "lite" jobbigt. Som tur är så har jag kvar alla loggar från förra året och efter att jag nyss jämfört ett av de bästa varven jag gjorde med förra bilen med de snabbaste varven jag gjorde idag så känns det bättre... jag vet nu precis var jag förlorar massor av tid.

Är nu anmäld till Knutstorp. Hoppas vi ses där.

_________________
Johan Armskogh
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Gott att det löste sig!
Vad var problemet?

Lycka till på Knutan!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Gött Johan att det löste sig !!!

Kommer förbi Knutan pa Söndagen sa se till att sta i POLE

Mvh Nicke
Vid ett tangentbord där flera bokstäver saknas

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
No Coast Racing
Forshaga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 175



Roligt johan att du berättar om din nya racer,otroligt fin/grym bil du kommit över..

kommer följas...

_________________
Bmw m3e30 replica Motorsport
BMW 328ci e46


Magnus Kristiansson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Armskogh skrev:
Var på Gelleråsen idag och fick bekräftat att problemet med nödläget är fixat . Underbart skönt!



Bra jobbat thumbs up
Räknar med att du tar din första "full pott" då på knutan

_________________
Patrik Skoog
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Patrik Skoog skrev:

Bra jobbat thumbs up
Räknar med att du tar din första "full pott" då på knutan


Det kanske är lite nervöst hos Stålheim nu?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Superkul med lite "moderna bilar" i BMW cup thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1342



Sjukt gott ljud i dom här Kul att en sån här har hamnat i cupen, lär bli giftig när allt är utsorterat

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1314



Måns Ulveståhl skrev:
Patrik Skoog skrev:

Bra jobbat thumbs up
Räknar med att du tar din första "full pott" då på knutan


Det kanske är lite nervöst hos Stålheim nu?






Varför då

Han har ju inte bromsar som räcker till den "stridvagnen" eller.........

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
nicke-69
Huskvarna/SMÅLAND
Här sen Aug 2008
Inlägg: 370



Armskogh skrev:


Var på Gelleråsen idag och fick bekräftat att problemet med nödläget är fixat . Underbart skönt!



Hej Johan, varför talar du inte om att du hade glömt att trycka in M-mode knappen......

Lycka till på Knutan, kommer ner och kollar på Söndag.

_________________
Nicklas Ericsson 0760-528886
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962


Trådstartare
nicke-69 skrev:
Armskogh skrev:


Var på Gelleråsen idag och fick bekräftat att problemet med nödläget är fixat . Underbart skönt!



Hej Johan, varför talar du inte om att du hade glömt att trycka in M-mode knappen......

Lycka till på Knutan, kommer ner och kollar på Söndag.


Det är för pinsamt.. Nej, felet berodde , tro det eller ej, på att en vakumslang inte satt som den skulle i en snabbkoppling vilket gjorde att den vid "hård kurvtagning" glappade lite och vakumpumpen (sitter en elpump på M3) inte orkade hålla tillräckligt undertryck för att trycksensorn skulle göra ECU'n nöjd. Resultat: Nödläge och max. 1800 rpm. Enkelt fel att fixa när jag väl kom underfund vad det berodde på.

Kopplade in hela Navi paketet igår för att kunna ställa in M Dynamic läget men blev sittandes och titta på TV och latja lite med Bluetooth i bilen Men nu funkar även M-knappen... thumbs up Ger ingen extra effekt men lite rappare respons och så kan det vara intressant att testa M Dynamic inställning av DSC om det blir regn i helgen.

Har en massa mods som skulle behöva göras bl.a få på en splitter fram och vingen innan Knutan men det finns inte tid för det. Har iaf fixat med bromsarna så nu hoppas jag de fungerar bättre så jag kan ge de andra pojkarna i Special en match. De har varit lite för tunnt i toppen hittils i år tycker jag

Igår rev jag också hela fronten på bilen igår för att komma åt och fixa till servopumpen men det saknades en spännrulle som inte fanns att få tag på i Sverige så jag får fortsätta med elpumpen ett tag till. Ville byta tillbaka till original pumpen för elpumpen verkar inte trivas med Servotronic och den strypning som M3 logaritmen vill göra. I kväll är iaf framänden tillbaka på sin plats igen.

Imorgon är det tänkt att kolla hjulvinklarna innan bilen lastas för färd söderut på fredag.

Vi ses Nicke Jag saknar din fina M3:a på banorna, nu är det dags att du luftar den igen.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Härlig rejsbil! thumbs up

Kommer du att fortsätta köra med original bromshydroaggregat med DSC och ABS i fortsättningen också eller är det bara inledningsvis tills du fått sorterat ut bilen?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 #99
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
5 besök senaste veckan (84856 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande