| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Teckna entusiastförsäkring?
|
3 besök senaste veckan (2287 totalt) |
|
Tänkte teckna entusiastförsäkring nu när bilen fyllt 20. Dom av er som har detta hur har ni gjort med frågorna: - Fordonets skick om man har glasfiberstolar, halvbur, andra dämpare, plasthuv mm är det "original" eller "Specialbyggt" som gäller ? Motorns fabrikat Trimmad eller original, var går gränsen? /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
I vilket försäkringsbolag har du tänkt teckna?
Min se7en är försäkrad hos www.lansforsakringar.se Dock så har jag hört att det inte går att teckna den försäkringen numera....20 eller 25 års gräns på bilen. En besiktnings man tittade på bilen samt några bilder lämnades in. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Re:
om de vill friskriva sig från ansvar om bilen siktats utanför allmän väg blir det ju lite jobbigt (gäller det i närtid eller för all historia). Jag lyckades tom få ok att ha kollektivtrafik som "bruksbil" under ett par vintrar när jag inte hade nån annan bil i trafik. Nu var de foton jag skickade med på bilen utan dekor och i besiktningsskick. Detta var 2005 iofs. |
||||
|
Re:
Så har inte jag tolkat det och inte heller har dom uttryckt detta när jag frågat per telefon. Värt att dubbelkolla! /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
|
Villkoren är tydligen från halvårsskiftet (2010-07-01) http://www.bilsport-mc.com/GetFile/?
Har inte lusläst men lite utdrag ur texten:
Trafikförsäkringens åtaganden sköts ju av förarlicens och Motortävlingsförsäkringen (egendomsskadan finns inte med). SMA har liknade upplägg. |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Hej Andreas. Jag har haft denna försäkring genom PCS och då gäller den på deras banmöten, inga andra. Dessutom är det samma självrisk oavsett om det skett en skada på banmöte eller ute i trafiken. Besiktningen sker av utsedd besiktningsman från PCS och det bör inte vara några problem att få igenom din fina bil som entusiastfordon. Kolla min gamla biltråd så ser du att en bil inte behöver vara original för att komma åt denna försäkring, det viktiga är att den brukas och sköts om som det sig bör av en hobbybil. Jag siktar själv på denna försäkring nästa år då min bil fyller 20 (veteran i deras ögon men inte i vägverkets). Klart prisvärd och bra. _________________ Jocke Rydell |
||||
|
När det gäller Porsche är det 20-års gränsen som gäller för att få teckna entusiastdörsäkring?
Herr Falk nämner ovan eventuella 'avsteg' från detta. Finns det något sätt att entusiastförsäkra en nyare bil? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Re:
om andra klubbar har andra avtal vet jag inte, men varför inte. Skillnaderna mellan Klubb och entusiastförsäkring är ju lite flytande så jag tyckte det var lika bra att nämna att det inte alltid är så svartvitt och enkelt som det kan verka. |
||||
|
Re:
okej! Det är ju en djungel det här med försäkringar. Har förhoppningen att det kanske skulle gå att smyga in en entusiastförsäkring på en nyare bil av ovanstående märke, då försäkring i dagsläget är en betydande del av kostnaden för mitt entusiastbilsägande. Tacksam om det är någon som vet vad som gäller Porsche! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Har kollat med Bilsport och MC och precis som Jocke skriver är PCS banmöten OK.
Jag tolkade hans svar (kolla själva för specifika banmöten, jag garanterar inget...) som att vanliga (utan tidtagning) banmöten även med andra klubbar inte är "tävlingsliknande former" eftersom det inte tas tid. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3 besök senaste veckan (2287 totalt) |