Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 45, 46, 47 >> 23 besök idag (649395 totalt) |
Du har så rätt. En dag kommer jag vara så stolt och glad att det var värt allt slit, men den dagen ligger tyvärr väldigt långt fram i tiden. Jag kommer aldrig glömma den dagen när jag kom hem med Porsche bromsarna på bilen. Bara farsans ansiktsuttryck vägde upp för alla motgånger jag hade under byggtiden. _________________ |
||||
Sorry! Det ser skitbra ut och de goa inköpen måste höja suget. Svetskursen verkar givande! Men jag har haft exakt samma tankar själv i sommar om vad man håller på med. Hittills har de försvunnit när jag kommit på lösningen, hoppas det är lika för dig. Blir det trist kan du alltid tänka på hur trevligt det blir med reggad 3.2 dubbelturbo! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Helt sjukt projekt!
Man blir riktigt imponerad av många projekt-trådar här på rejsa, men detta var fan något av det häftigaste jag sett Hoppas man ser dig och bilen på en bankörning med gti klubben någon gång! _________________ Johan Lindström Golf GTI 16v -1987 Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018 |
||||
I förgår blev jag utskälld att jag inte updatera tråden. Dags att tar tag i bygget igen.
Att jag låg på latsidan hängde enbart ihop med att jag flyttade och då fanns helt enkelt ingen tid över till garaget. Bilen finns iaf kvar: Krisarbete eller en klassisk todo lista: ..och redan två punkter avbockade. - borttagning av infästningarna till taxistaget - hål för tankpåfyllning @J.L: Visst kommer det blir körning med GTI klubben. Körde bara en gång med GTI klubben hittills, men det var en riktig bra tillställning med mycket bantid. Tyvärr väldigt få luftkylda VW som vågade sig ut på banan. _________________ |
||||
Tycker jag låter utmärkt :-)
Kul! men det dröjer ett tag antar jag ;-) Min blir för varm på tomgång, och behöver fart och fläkt för att hålla sig i lagom temp, alltså är den luftkyld... eller? _________________ Johan Lindström Golf GTI 16v -1987 Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018 |
||||
Lördagsnöje:
Bussen kör om BMW:n - inte tvärtom ! Filmbevis (från söndagen) Byggtråd Tillbaka till mit projekt. Inga stora framsteg att berätta om. Jag försöker helt enkelt att göra det som står på listan. Huvudbåge inpassad med 8graders lutning. Förstärkning mellan fjäderbenstornen borttagen. Nästa gång jag sänker ned karossen tänkte jag bland annat kolla på motorluckans placering. Plåten har hittills varit ivägen... _________________ |
||||
Nu har jag höjd anläggningsytan för plåten runt min monstermotorlucka för tredje och förhoppningsvis sista gången...
...och klippt ut en mall i masonit. Ser konstigt ut med en så stor slät yta, men det kommer finnas ett stort hål där Alltid krångligt att meka mittmotor och det kommer det vara här med, men vad gör man inte för en bra viktfördelning. _________________ |
||||
Boxsterns original motorlucka har funnits kvar länge, mest för att kunna tar genvägen och använda originalluckan, men även för att hålla den främmre motorrumsplåten på plats.
Nu vann vinkelslipen: Ett försök att styva upp infästningen (inringad) till en förstärkningsbalk som knyter ihop kaross och bakre hjulupphängningen. före: länk efter: Hemma lekte jag lite med ratt och rattstången. Fazit: 996 Rattstång och 944 (1985+) rattnav passar rätt bra ihop. Rätt splines, blinkersen går tillbaka till 0 läget, men det fattas en fjäderkontakt till tutan. Den detaljen löser jag när bilen är på väg ihop... _________________ |
||||
Roligt att hamnar bland favorittrådarna. Det hade jag inte räknad med när jag började skriva här för 5 år sedan.
Tidsplan: Målet från början var slutet av 2010, men som du ser i rubriken har jag ändrad det till 2010+. Det är det som gäller nu. Min dröm är senast 2013, men jag har slutat planera längre än ett par månader framåt. Nästa delmål är att påbörja buren i år. _________________ |
||||
Det känns som TODo listan växer lika fort som jag bockar av punkter.
Bara smådetaljer, inte mycket att skriva om. Lite större är krockbalken som jag har bestämmt mig för. Känns fel att har en bil i grunden som hade bra krockegenskaper och sedan tar bort allt skyddande metall. Så här är 6-7 förhoppningsvis onödiga kg, men "better safe than sorry". Här tänkte jag svetsa fast en mutter för en avtagbar bogserögla. Tipps var jag kan får tag i en mutter ? Porsche använder en konstig rundgänga (Rd 20 x 1/8"). Någon som har en slaktporsche kanske ? Eller blir märkesotrogen ? Det roligaste just nu är att ser motorluckan växa (eller krympa). En bild som visar hur stolen rygg lutar jämfört med skiljeväggen till motorrummet. Inga problem. Tyvärr har jag inte stolarna hemma än, så det får duger med en pappersmall. Jag kan bara konstatera en gång till att den blir stooor. Inte mycket plåt kvar att skymma motorn: När jag servade Smarten för två veckor sedan höll jag på svära "Aldrig mer mittmotor !", men jag han tänka efter . Konstigt att motorn alltid är så svåråtkomlig i en mittmotorbil . _________________ |
||||
Har inte läst hela tården, så du kanske har tänkt på nedanstående...
Glöm inte bort att du måste kunna ta ut lucka eller öppna också. Bättre med flera små luckor? Jobba genom fönsterhålen (= löstagbara rutor)? Underbart projekt! _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Skippa det där med original bogserögla. Du är lika bra att rita en egen tjusig som uppfyller de där med 60mm invändigt - även om du inte ska tävla kan du lika gärna fixa såna där små saker direkt. Hellre en snygg synlig än en dålig dold!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Några snabba svar:
Det hoppas jag att jag har koll på. Luckan går att tar ut genom huvudbågen. Tyvärr blir det väldigt lite plats för diagonlasträvan bak, men det måsta jag lösa när jag börjar med buren. Jag är motornerd och då skall motorn vara lättåtkomlig. Rutorna kan man tar ut. Det är lite pill, men med nya listor och lite övning borde det går hyffsad smidigt.
Låter vettigt. Jag tyckte den här är rätt ball: bogserögla porsche cup. Med fjäder så att bara en liten del av öglan sticker ut. Tanken var att sätta in en stor mutter i krockbalken (som samtidigt är en öppning för hålrumsskyddsbehandling) och sen kan jag välja senare vad jag vill skruva dit. _________________ |
||||
Även om det kanske inte lät så i inlägget ovan, så är jag väldigt tacksam för kritik och jag måste erkänna att jag blev lite tveksam själv när jag la motorluckan på plats.
Nu har jag handlad på ebay igen: Tyvärr hade jag lite otur eller var dum ... Mätaren var annonserat med fuktskada. Jag begärde lite bättre bilder av säljaren och jag tyckte inte att mätaren var ovanligt rostig. Väl hemma kom delar av ett kugghjul ut ur tripmätaren och när jag öppnade den satt alla hjul fast på axlarna pga. att axlarna är rostiga. Nu behöver jag lite hjälp igen: 1.) Har någen ett tips hur jag kan får hjulen att snurra igen ? Det verkar inte vara så enkelt tar isär axlarna och kugghjul eftersom hjulen sitter fast på axel. WD40 bad ? eller rostomvandlare ? 2.) Jag antar att själva hastighetsmätare fungerar. Hur kan jag kolla det ? Vad krävs det för signal ? _________________ |
||||
WD40, 5-56 eller annan rostlösare kanske kan vara en start i alla fall, så att allt börjar snurra igen!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Två bilder från helgen: _________________ |
||||
Diggar ditt projekt! kommer att bli kanon när det blir klart
angående din hastighetsmätare, så kan jag rekomendera http://www.instrumentjige.se/ de kan fixa den åt dig. kanske inte helt gratis men du slipper problem i framtiden _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
Den adressen skall jag självklart spara. Mätaren var ungefär 2000:- billigare än vad de brukar kostar, så de pengarna kan jag lägga på renovering... Förra helgen kändes det som meklusten har äntligen kommit tillbaka. Blivande fjäderbenstorn fram: Fjäderbenstorn bak stängd Karossbalkarna bak avsmalnat. Nu skall de får plats under karossen. Det är många bollar i luften. Ingenting avslutad, men snart kan jag bocka av ytterlige fyra punkter (krockbalken är punkt nr.4, men den har bara gjort mindre framsteg - inte värt att visa idag) _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 ... 45, 46, 47 >> 23 besök idag (649395 totalt) |