Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racingsimulatorer En liten pedalfråga... | 2197 besök totalt |
Hej på er!
Jag är med i de söndagsrace som anordnas här. Jag har under ett tag funderat på varför mina varv alltid ligger ca 10 s sämre än de andras trots att jag kör ganska hyfsade varv med bra spårval. Samtidigt har jag sett att min 360 blir frånåkt av andra 360 på rakor så det bara visslar om det. Sen häromdagen såg jag vad det var. Jag skulle kalibrera om min ratt (vanlig analog ratt utan FF) och såg att den inte gick ända upp i y-axeln!!! Detta trots plattan i botten. Väl inne i GTR2002 finns det ju staplar som visar gas, broms etc. Gasen går aldrig över 60-70% trots att jag gasar max. Vad göra???? Är det enda att köpa ny ratt? Jag vill egentligen inte eftersom jag gillar min Dexxa-ratt. Måste man plocka isär den? Kan man ändra in någon kalibreringsfil så att max y-värde ökar? Hjälp mig ni duktiga racing människor där ute? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
För det första... hur gammal e ratten? Har du garanti...
Annars: 1. Gör rent inuti, se till så att potentiometrarna glider fint. Ev mäta spänningarna, om du vet hur man gör... Bränn inte ner huset och händerna nu! 2. Kalibrera i windows, var noga med att inte trycka ner pedalerna helt! Utan bara så långt tills pekarna eller vad som nu visas, inte rör sig mer. Du får en kortare gaspedal med mindre spel. Men, du får iaf full gas när du spelar... Lycka till! _________________ Kalle Larsson |
||
Tackar!
1) Ingen garanti kvar. 2) När jag kalibrerar ratten i Windows och trycker på bromsen så går "pluset" i kalibreringsrutan helt neråt (neg y-värde). När jag trycker på gasen lika mycket går inte "pluset" ända upp i vä och hö övre hörnet (pos y-värde). Det är nog där problemet ligger, men jag vet inte hur man löser det. Det är detta som gör att man i GTR2002 inte får full gas utan bara 60-70%. Sparas x- och y-värdena i nån fil nån stans? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Kan du ställa om den till separata axlar för gas å broms? Isf kan du ju kalibrera dom var för sig.
Dessutom är det körmässigt bra att ha separata axlar, man kan gasa och bromsa samtidigt, dutta gas när man växlar ned etc. _________________ Pär Hylander |
||
Även om du inte kan trycka ner pedalerna fullt så borde det ju inte bli något problem om du helt kalibrerar om pedalerna och ratten...?
|
||
Du kan också prova den här o kalibrera helt manuellt. Det gör jag med mina pedaler för jag har byggt om dom lite för mycket....
http://www.wingmanteam.com/files/Too _________________ Magnus Thomé |
||
Hehe inte för att strö salt i såren... Men innebär detta att du kör med broms hela tiden då _________________ Kalle Larsson |
||
> > >
Nu var vi roliga!!!! Nej skämt o sido så betyder det att när jag trycker bromsplattan i botten så blir också bromsverkan max (och inte 70% av max broms) _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||
Skulle kunna vara fel på kalibreringen.
Körde XP tidigare, då stod det att jag skulle hålla ner gasen till hälften vid något tillfälle vid kalibreringen, det resulterade i att jag inte kunde få till full gas, kanske inte det som är problemet men skulle ändå kunna vara ett kalibreringsfel. En annan grej jag upptäckte när jag använde XP var att den låg och bromsade lite diskret med jämna mellanrum, påverkade kanske inte toppfarten så mycket, men ställde till problem med överhettade bromsar i F12002. Fick använda mycket större brake ducts än mina medtävlare, inte bra. Ratten jag använder är MS Sidewinder FF, inte USB varianten, flinta stuket inkopplat i ljudkortet. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Racingsimulatorer En liten pedalfråga... | 2197 besök totalt |